Permalänk
Medlem

CPU lossnade med kylaren

När jag skulle byta ut stockkylaren Wraith Prism till 3700X satt kylaren så hårt att CPU:n slets ur sockeln. En pinne böjdes under processen att få isär dem, och nu är sockelns låsningsarm "lös" och kräver knappt någon kraft att trycka ned.

Jag lyckades (verkar det som) böja tillbaka pinnen utan någon skada skedd, men när jag skulle fästa den nya kylaren (NH-U12A) krävdes alldeles för mycket kraft för att få den andra skruven att gänga utan att den ene lossnade. Jag försökte förstås skruva så lite på varje skruv som möjligt åt gången, följde manualen till punkt och pricka.

Problemet: nu är jag orolig att kylaren är spänd för hårt och kan orsaka problem, samt att processorn inte har ordentlig kontakt då låsningen i sockeln verkar trasig. Vill inte ta loss kylaren heller, då kanske samma sak händer igen och pinnarna böjs bortom räddning.

Något är uppenbarligen felkonstruerat, kanske sockeln eller värmespridaren är för hög? Är det någon idé att kontakta moderkortstillverkaren eller AMD? På AMD:s forum finns en person med exakt samma problem, så det är uppenbarligen inte en unik händelse. Denne fick höra att det är kundens fel av support: https://community.amd.com/thread/231853

Sätter jag dit den nya kylaren för hårt är det givetvis mitt eget fel, men vill gärna höra vad någon annan tänker om situationen 😓

Visa signatur

3700X | X570 Taichi | Flare X 32GB 3200C14 OC | 3080 TUF OC | HHKB

Permalänk
Medlem

Har varit med om samma sak själv på en äldre dator med en AMD 965 cpu. CPUn satt under kylaren när jag tog loss denna. Däremot va de inget fel på låsmekanismen på socklen. Låter lite som att din kanske har fasnat i ett låst läge och inte vill låsa upp sig.

Jag böjde tillbaka pinsen och låste fast cpun och kylare och de har fungerat felfritt i något år.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Ett tips inför framtiden är att köra valfritt stresstest innan du monterar av kylaren så att kylpastan blir lösare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Äksol:

När jag skulle byta ut stockkylaren Wraith Prism till 3700X satt kylaren så hårt att CPU:n slets ur sockeln. En pinne böjdes under processen att få isär dem, och nu är sockelns låsningsarm "lös" och kräver knappt någon kraft att trycka ned.

Jag lyckades (verkar det som) böja tillbaka pinnen utan någon skada skedd, men när jag skulle fästa den nya kylaren (NH-U12A) krävdes alldeles för mycket kraft för att få den andra skruven att gänga utan att den ene lossnade. Jag försökte förstås skruva så lite på varje skruv som möjligt åt gången, följde manualen till punkt och pricka.

Problemet: nu är jag orolig att kylaren är spänd för hårt och kan orsaka problem, samt att processorn inte har ordentlig kontakt då låsningen i sockeln verkar trasig. Vill inte ta loss kylaren heller, då kanske samma sak händer igen och pinnarna böjs bortom räddning.

Något är uppenbarligen felkonstruerat, kanske sockeln eller värmespridaren är för hög? Är det någon idé att kontakta moderkortstillverkaren eller AMD? På AMD:s forum finns en person med exakt samma problem, så det är uppenbarligen inte en unik händelse. Denne fick höra att det är kundens fel av support: https://community.amd.com/thread/231853

Sätter jag dit den nya kylaren för hårt är det givetvis mitt eget fel, men vill gärna höra vad någon annan tänker om situationen 😓

På 10 sekunder hittade jag denna video under support på Amd's sida https://www.amd.com/en/support/kb/faq/cpu-cooling-tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Äksol:

När jag skulle byta ut stockkylaren Wraith Prism till 3700X satt kylaren så hårt att CPU:n slets ur sockeln. En pinne böjdes under processen att få isär dem, och nu är sockelns låsningsarm "lös" och kräver knappt någon kraft att trycka ned.

Jag lyckades (verkar det som) böja tillbaka pinnen utan någon skada skedd, men när jag skulle fästa den nya kylaren (NH-U12A) krävdes alldeles för mycket kraft för att få den andra skruven att gänga utan att den ene lossnade. Jag försökte förstås skruva så lite på varje skruv som möjligt åt gången, följde manualen till punkt och pricka.

Problemet: nu är jag orolig att kylaren är spänd för hårt och kan orsaka problem, samt att processorn inte har ordentlig kontakt då låsningen i sockeln verkar trasig. Vill inte ta loss kylaren heller, då kanske samma sak händer igen och pinnarna böjs bortom räddning.

Något är uppenbarligen felkonstruerat, kanske sockeln eller värmespridaren är för hög? Är det någon idé att kontakta moderkortstillverkaren eller AMD? På AMD:s forum finns en person med exakt samma problem, så det är uppenbarligen inte en unik händelse. Denne fick höra att det är kundens fel av support: https://community.amd.com/thread/231853

Sätter jag dit den nya kylaren för hårt är det givetvis mitt eget fel, men vill gärna höra vad någon annan tänker om situationen 😓

Sockeln är inte trasig, jag har haft problemet med lös arm på AM4 jag också och anledningen är att armen inte flyttar låsplattan (den synliga övre halvan av sockeln) längre. Lösningen är att försiktigt vika tillbaka armen förbi det lodräta läget tills den klickar till och låsplattan rör sig igen. Efter det går den att låsa och låsa upp normalt igen.

Grundproblemet tror jag är att plasten sätter sig med tiden när den temperaturcyklar samtidigt som den trycker mot alla pinnar. Genom att försiktigt vika tillbaka armen trycker du låsplattan åt andra hållet och så fort en av pinnarna släpper från plasten blir det en kedjeeffekt för alla andra pinnar som börjar släppa en efter en. Det hela händer så fort att det låter som ett stort klick medan det egentligen är upp till 1331 pinnar som släpper i en stor våg.

För att undvika att kylaren tar med sig CPUn när man demonterar den kan man vrida lite på den fram och tillbaka för att skjuva sönder intorkad kylpasta. Räcker inte det, till exempel när du precis har bytt kylpasta, skjuvar du istället hela kylaren fram och tillbaka tills du har skrapat bort tillräckligt med kylpasta mot kanterna på CPUns värmespridare för att få in luft mellan ytorna.

Då lossnar kylaren av sig själv och om du torkar bort kylpastan med hjälp av lite isopropanol medan CPUn sitter kvar i sockeln ser den ut som ny när du lyfter den ur sockeln.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Ett tips inför framtiden är att köra valfritt stresstest innan du monterar av kylaren så att kylpastan blir lösare.

Skrivet av anton studs:

På 10 sekunder hittade jag denna video under support på Amd's sida https://www.amd.com/en/support/kb/faq/cpu-cooling-tips

Första gången med en AMD-processor. Detta verkar vara den viktigaste lärdomen ur situationen. Är van vid Intels uppenbarligen mycket mer pålitliga mekanism, så det första jag tänkte när jag skulle lossa kylaren var inte att kolla på en tipsvideo.

Skrivet av Djhg2000:

Sockeln är inte trasig, jag har haft problemet med lös arm på AM4 jag också och anledningen är att armen inte flyttar låsplattan (den synliga övre halvan av sockeln) längre. Lösningen är att försiktigt vika tillbaka armen förbi det lodräta läget tills den klickar till och låsplattan rör sig igen. Efter det går den att låsa och låsa upp normalt igen.

Grundproblemet tror jag är att plasten sätter sig med tiden när den temperaturcyklar samtidigt som den trycker mot alla pinnar. Genom att försiktigt vika tillbaka armen trycker du låsplattan åt andra hållet och så fort en av pinnarna släpper från plasten blir det en kedjeeffekt för alla andra pinnar som börjar släppa en efter en. Det hela händer så fort att det låter som ett stort klick medan det egentligen är upp till 1331 pinnar som släpper i en stor våg.

För att undvika att kylaren tar med sig CPUn när man demonterar den kan man vrida lite på den fram och tillbaka för att skjuva sönder intorkad kylpasta. Räcker inte det, till exempel när du precis har bytt kylpasta, skjuvar du istället hela kylaren fram och tillbaka tills du har skrapat bort tillräckligt med kylpasta mot kanterna på CPUns värmespridare för att få in luft mellan ytorna.

Då lossnar kylaren av sig själv och om du torkar bort kylpastan med hjälp av lite isopropanol medan CPUn sitter kvar i sockeln ser den ut som ny när du lyfter den ur sockeln.

Skönt att höra om sockeln, tack så mycket för utförlig beskrivning!

Visa signatur

3700X | X570 Taichi | Flare X 32GB 3200C14 OC | 3080 TUF OC | HHKB

Permalänk
Medlem

Körde AIDA64 en stund och kunde ta loss kylaren utan att CPU:n följde med. Återställde sockeln enligt @Djhg2000 och därefter kunde kylaren installeras med endast rimlig mängd våld. Hoppas bara jag klarar mig undan bestående skador. Tack för alla svar!

Visa signatur

3700X | X570 Taichi | Flare X 32GB 3200C14 OC | 3080 TUF OC | HHKB

Permalänk
Medlem

@Äksol: Surt att lära sig den läxan tyvärr =( Jag håller helt med dig om att Intels variant där man fäller ner en ram som hållet nere CPUn är betydligt mycket säkrare, samtidigt som när man väl vet hur AMD fungerar så är den helt smärtfri den också. Ingen expert men jag tror inte du behöver oroa dig något särskilt över hur den sitter då kylaren håller den på plats. Men om armen inte håller den som den ska så är det ju extra viktigt att komma ihåg det till nästa tillfälle! Skönt att allt gick vägen och att det inte blev några pengar i sjön iaf

Permalänk
Medlem

Jag rotera/ vrider kylaren lite innan jag ta av den, så pastan släpper enklare, fungera galant.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Ett verktyg för att undvika att riva upp AMD processorer när man tar loss kylaren är på gång https://www.overclock3d.net/news/cases_cooling/chinese_manufa...

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |