Asus Geforce RTX 3080 Ti ROG Strix fångad på bild

Permalänk

Inga fläktar på baksidan? Vad omodernt!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Det blir nog en dyr läxa för Asus efter denna blundern. Att sno Jensens tid i rampljuset sådär....

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Skrivet av sarlucic:

Jorå, ser ut som ett grafikkort må jag säga!

Tänker direkt på den bilden med hans om håller en bit trä som han kollar på genom en lupp.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

snålt med 12GB, det har jag på nuvarande Titan XP från.... 2016.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Hoppas verkligen inte denna generation blir en ny upprepning av förra generationen. Det vill säga 30% prestandaökning. Jag börjar bli trött på dessa Kepler generationskort som bara kommer åldras dåligt i längden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rewoX:

Håller med, det tråkiga i det hela (vad jag spekulerar) är att man får hosta upp dubbla mängden av vad man gav för 1080 ti för att köpa 3080 ti...

Ja precis, 1080Ti var för billig. 3080Ti lär inte hamna under 15000kr har jag en känsla av. 20 000? Inte omöjligt, i värsta fallet kan de sänka priset.

Samtidigt verkar företaget inte tagit lärdom av 2000-serien, hade de sänkt priset något hade försäljningen kanske ökat.

Permalänk
Inaktiv

Jag kan inte annat än minnas träskruvskontroversen med GTX 480.

Permalänk
Medlem

Tar Sweclockers alla sina rykten från wcctech? För denna är photoshoppad

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Jag förvirras över 3080 Ti och 3090.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Ska han ha ett hack i nacken under örat?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi | Ballistix 32GB DDR4 3600MHz | Power Color RX 6900 XT Red Devil Ultimate

Permalänk

Alltså denna bilden känns väldigt fake, hur den försöker skapa en illusion av att det är en "presentation" med snubben på scen inklippt, medan kortet i sig fortfarande håller en 100% ortogonal vy mot kameran. Sen ser kylflänsarna under fläktbladen för upplyst ut. Känns superfejk.
Nä 3090 hoppas jag på blir namnet, och Ti som en senare uppföljare året efter. Ditcha "Super" plz

Trevlig sommar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

snålt med 12GB, det har jag på nuvarande Titan XP från.... 2016.

Jämförde du minnet mot 3080Ti bara för att kunna gnälla eller för att informera om att du har ett Titan kort?
Gör du rätt och jämför mot Titan korten i denna serien så ser du att dom ryktas få 24GB minne.

Permalänk
Medlem

https://wccftech.com/asus-geforce-rtx-3080-ti-rog-strix-graph...

Haha, fan vilken urspårad tråd med kommentarer

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

Tar Sweclockers alla sina rykten från wcctech? För denna är photoshoppad

Om du tittar på bilden, och läser texten. Så ser du att det kommer från Videocardz. Som har ett betydligt bättre renomé, än wccftch.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Äntligen en värdig ersättare till 1080Ti! Men lite snålt med 12GB VRAM dock.

Ser fram emot när de testas, och framförallt går att köpa. Hoppas också att prestandan motiverar priset denna gång.

Skrivet av Dalton Sleeper:

12GB är rätt snålt i dessa tider, speciellt om man tänkt ha kortet ett tag.

Men är 12GB verkligen snålt? Vilken upplösning kör man om man slår i väggen med 12GB? Jag är smått skeptisk :), men jag kör bara 1440p.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Men är 12GB verkligen snålt? Vilken upplösning kör man om man slår i väggen med 12GB? Jag är smått skeptisk :), men jag kör bara 1440p.

Finns spel som tar allt med högre inställningar. Att ligga kvar på 1GB mer minne än idag gamla 1080Ti känns snålt. Var snålt när 2080Ti också låg kvar på 11GB. 980Ti hade 6GB.

Historien visar alltid att man aldrig kan ha för lite minne. Undantaget om det är mycket men långsamt minne möjligen.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas de bara är lite bättre än RTX super korten så man slipper uppgradera

Permalänk

Hej.
Ett sådant kort 3080ti funkar det att sätta i ett moderkort med stryrkrets B350 med en Ryzen 1800x cpu och ddr4 2666 minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hoppas de bara är lite bättre än RTX super korten så man slipper uppgradera

Du måste inte uppgradera vet du väl? Men det hade ju varit väldigt tråkigt om utvecklingen helt plötsligt stannat upp (som du hoppas på). Tråkigt att du kommer bli besviken dock.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

SÅ ska en kylarlösning för ett toppkort se ut! Ja, i alla fall är fläktkonfigurationen rätt.

Återstår att se vad som verkligen släpps. Det i artikeln kan ju lika gärna vara en flera månader gammal konceptskiss som kanske inte ens har korrekt namn.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Men är 12GB verkligen snålt? Vilken upplösning kör man om man slår i väggen med 12GB? Jag är smått skeptisk :), men jag kör bara 1440p.

Det är inte bara skärmupplösningen som behöver minne, all sorts data så som geometri och texturer tar upp minne. Dvs mindre minne begränsar komplexiteten i scenen. Tänk på att en PBR shader (tänk ett material) kan matas med exempelvis 5 stycken texturer (color, roughness, metallic, normals...). Ökar man texturstorleken från 512 till 1024 eller 2048 till 4096 (power of two) så fyrdubblas minnesmängden. Mer minne betyder högre upplösta texturer generellt, samt flera unika texturer.

Nog för att det finns smartare lösningar nu där man kan streama in delar av texturer, men då skall stödet finnas i spelen. Möjligen streamas datan in i omgångar beroende vart man finns på kartan, och då är alla objekt i området begränsade till max 12 GB och inte per frame eller tile eller hur man nu vill göra det. Konsollerna kommer förmodligen att ladda in data mer on the fly pga det supersnabba lagringmediat samt api som är specialiserade för ändamålet. På PC måste inladdningen anpassas mer eller mindre för en mekanisk hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Om du tittar på bilden, och läser texten. Så ser du att det kommer från Videocardz. Som har ett betydligt bättre renomé, än wccftch.

Sweclockers tar ofta från wccftech dock.

Resetera har sagt att bilden är fake.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Trevligt! Då blir det förhoppningsvis 3080 TI som toppkort och inget 3090 som ytterligare komplicerar segmenteringen.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreamyBanana:

Blir väl priset av en hel månadslön

Som hittat ju.

Sedan ska man ha lite andra prylar också för att få en komplett dator dock... inte billigt att ha "top-of-the-line".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är inte bara skärmupplösningen som behöver minne, all sorts data så som geometri och texturer tar upp minne. Dvs mindre minne begränsar komplexiteten i scenen. Tänk på att en PBR shader (tänk ett material) kan matas med exempelvis 5 stycken texturer (color, roughness, metallic, normals...). Ökar man texturstorleken från 512 till 1024 eller 2048 till 4096 (power of two) så fyrdubblas minnesmängden. Mer minne betyder högre upplösta texturer generellt, samt flera unika texturer.

Nog för att det finns smartare lösningar nu där man kan streama in delar av texturer, men då skall stödet finnas i spelen. Möjligen streamas datan in i omgångar beroende vart man finns på kartan, och då är alla objekt i området begränsade till max 12 GB och inte per frame eller tile eller hur man nu vill göra det. Konsollerna kommer förmodligen att ladda in data mer on the fly pga det supersnabba lagringmediat samt api som är specialiserade för ändamålet. På PC måste inladdningen anpassas mer eller mindre för en mekanisk hårddisk.

12 GB räcker jävligt långt när det gäller klassisk geometri dock. Post processing och liknande tror jag inte tar upp mer än som mest en GB.

Har för mig att doom använde något dekalsystem just för att göra deras miljöer så detaljerade och varierade. Jävla häftigt. Vet inte om de förbakades på något sätt till någon kombinerad sluttextur, men jag tror inte det. Dekalerna hade egna normals, men jag vet inte hur det var med reflection o.s.v. Väldigt imponerande sätt att bygga upp en värld.

Om man tänker att en textur tar upp en viss mängd pixlar på en polygon, kanske 200 x 200?, så vet jag inte riktigt hur mycket stor texturen behöver vara för att det ska bli perfekt. 200 * 200 kanske? Är inte så troligt att man skickar med LOD för 200 * 200, 201 * 201, 202 * 202, o.s.v.

Men om man tänker att stora ytor kanske perfekt tar upp hela skärmen, då skulle man skicka med en 3840 * 2160 texture för 4k. Det motsvarar väl 33MB i 32-bitars om det finns transparenta delar. Låt oss dubbla dimensionerna för säkerhets skull, då är vi på 132MB. Låt oss säga att normalmaps och all annan data för texturen är 32-bitar, då skulle varje texture ta upp 660MB okomprimerat minne. Det hade ju vart skönt för de som gör spel att kunna ha jättestora texturer för allt och då finns det inte någon övre gräns för vad man skulle önska.

Det jag nog vill, stapplande, är att säga att det inte skulle skada med mer minne. Det skulle kanske göra det lättare för artisterna, men jag tror att stora studios utgår från stora texturer och genererar LOD:ar av alla just för att kunna ladda in och ut ur minnet så snabbt som möjligt.

Just nu tror jag inte att det är ett stort problem. Alla är vana att jobba med begränsningarna och det finns verktyg för att göra texturera till de storlekar som de behöver vara. Om vi hade skaffat mer minne så hade man hade förladdat mer för att slippa popins och liknande. Såg dock något demo från Nvidia som nämde något om LOD för geometri, där det var sanslöst mycket mer detaljerad än vad man brukar se idag. Så det kanske är ett av de nästa steg som kommer att göra saker så mycket mer detaljrika och kräva mer minne.

Det är sent och jag svamlar/filosoferar planlöst. Sov gott.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Som hittat ju.

Sedan ska man ha lite andra prylar också för att få en komplett dator dock... inte billigt att ha "top-of-the-line".

Härligt att det fortfarande är billigare än att syssla med fina bilar som hobby. Men det rör sig sakta i den riktningen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar: Om du har flera karaktärer på närma avstånd så kör vill man köra alla med LOD0 (förmodligen bara din karaktär som är LOD0, de andra LOD1), flest trianglar, bästa shadern samt högsta texturupplösningen. Texturer kan anpassas till avståndet som karaktärerna skall visas på, eller rättare sagt pixel size på skärmen, över en viss pixeldensitet så spelar inte upplösningen någon roll längre, på ett visst avstånd. Hur stor en triangel är i världen har inte så stor betydelse på hur många pixlar den behöver, uv-koordinaterna för mappas till texturen och använder den texturarean som artisten bestämt. Viss metall behöver inte så högupplöst color map i alla fall (ser mer eller mindre likadant ut) men sedan kanske man har roughness samt metallic där man justerar ytan med bättre precision, vid rost eller repor (där normalmappen också är viktig)

När man kollar ingame cinematics så har de betydligt mer resurser på exempelvis karaktärer, eller bilar om det är ett bilspel, ofta blurrar de ut bakgrunden för att lägga allt på det de vill fokusera på.

Man kan tänka sig att ett vanligt spel har 4k texturer på nära håll, möjligen 5-6 texturer för Physically Based. Ofta är flera texturer bakade ihop till en större per materialkanal, om inte blendning mellan texturer är dynamisk så kan den också bakas. LOD1 ligger möjligen på 2048, LOD2 1024 och LOD3 på 512. För varje LOD-steg kan man också välja att skippa beräkningar i shaders samt vissa texturer, objekt långt bort borde kanske inte behöver normalmap alls, möjligen bara colormap.

Alla studios vi har kontakt med jobbar stenhårt för att spara in på det man kan, ofta får de använda LODar närmare än det som ger den optimala bildkvaliten. Optimera geometrin tills det knappt finns några trianglar kvar, merga all geometri som går och ta bort spill (insidor), baka alla material och texturer, helst ett material per objekt med en textur bakad (utan spill) för en enda uv-kanal. Normal maps kan reduceras till två färgkanaler för att reducera memory foot print om det är mer passande, dock kostar det mer (en kryssprodukt per normal) i shadern.

Alla texturer är inte RGBA (32bit), en del har bara en färgkanal, men ofta mergar man ihop dessa kanaler till en RGB, occlusion, roughness, metallic (orm).

Permalänk

Måste vara kul att vara designer på grafikkortstillverkarnas industrier, fan ta vilket kort som helst typ från 2010 o framåt så ser ju nästan alla identiska ut, 2-3 fläktar lite RGB done. Det var iallafall kul att den spekulerade referensmodellen var lite annorlunda.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Inaktiv

Lite snålt med minne vill jag tycka. Men det kanske är för att man skippat SLI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Resetera har sagt att bilden är fake.

Vem?