Comhem-tråden

Vad ska man säga. Det är många år sedan jag gick på Universitet men på den tiden gick
Com Hem under epitet Com Bort ! jag tycker synd om er som får stå ut med Com Hem ! Telia(fiber) som undertecknad har kan man självklart ha många åsikter om i flera perspektiv men de levererar ett internet som funkar bra !!

Senast redigerat 2020-06-04 13:35
Skrivet av It-nisse:

Vad ska man säga. Det är många år sedan jag gick på Universitet men på den tiden gick
Com Hem under epitet Com Bort ! jag tycker synd om er som får stå ut med Com Hem ! Telia(fiber) som undertecknad har kan man självklart ha många åsikter om i flera perspektiv men de levererar ett internet som funkar bra !!

Det är inte något problem att stå ut. Jag har haft Comhem i många år och de senaste åren har det varit väldigt stabilt.

Skrivet av No_Jah:

Hur gör då Com Hem när folk beställer bredband 1200 där man får 100mbps uppström, det är ju konstigt om de säljer något som är fysiskt omöjligt?

Och vad innebär "coax-ö"?

En "coax-ö" är den slinga eller stjärnnät av coax som delas mellan några eller flera kvarter, eller i vissa fall kanske ner till en stor BRF. Förr i tiden kunde det vara en hel stad. Alla inom denna "ö" delar på en viss begränsad upstream och downstream totalt.

Skrivet av maDa:

Men det är tyvärr inte fysiskt möjligt att flera ska ha 100Mbps uppström i en coax-ö. Hela nätet är super-asymmetriskt i sin design.

Hade man skippat allt vad TV-kanaler heter och kört 400Mhz uppströms och 400Mhz nedströms eller något så hade det kanske gått, men det hade också resulterat i dyra och komplicerade modem.

1200Mbit är dessutom det löjligaste jag hört. Sist jag titta var lådorna endast bestyckade med Gigabit-switch och det inbyggda trådlösa håller alltid genomgående usel kvalité. Att de har mage att kalla sig Sveriges bästa WiFi är bara sorgligt.

WiFi Hub C3 har en port med stöd för 2 500 Mbit/s. Den har också WiFi 6. Jag har haft den länge och den har fungerat utmärkt för mig.

Är det fler än mig som har haft problem med att Steam är långsam eller ger inget svar? På telefonen om jag går till Steam via 3g så har jag inga problem. Men med wifi så laddas sidorna delvis, eller inte alls, eller att det är långsamt att ladda

Bredband verkar ligga nere i centrala Uppsala, driftsidan funkar inte heller något vidare ☹️

Skrivet av BoardBum:

Bredband verkar ligga nere i centrala Uppsala, driftsidan funkar inte heller något vidare ☹️

Verkar vara hela deras nät:
https://downdetector.se/problem-storningar/com-hem/karta/

Skrivet av Mindfighter:

Tack för länken. Skönt att veta att det inte bara är här.

Första större avbrottet än jag flyttade in här (5 år).

Blir dock jävligt less på att deras driftsida inte kan visa en lista på aktuella störningar, utan man måste mata in adressen (som inte fungerar).

Kanallista

Bor i Göteborg men hittar inte en aktuell kanallista, nu när det blir digitalt får många kanaler nya nummer.