Domslut fastslår att Telia måste blockera fildelningssajter

Permalänk
Medlem

Snart på ett internet nära dig, endast godkända sidor från Sverige regering.... Jävla låtsas kina vi lever i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Bra, nästa steg stäng av google tack(om man fortsätter med deras resonemang)

Då blir det som typ Kina.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så om Google skulle ge träff när jag söker på piratebay så ska Google också stängas av.
Vilka möjligheter som nu öppnades upp, jag ska genast posta en länk till piratebay på Facebook så måste Facebook tas bort

Ser fram emot att ISP:er av "misstag" råkar blockera nästan alla sidor som refererar till vissa filmer som har piratkopierats. Inklusive filmbolagens egna sidor då, naturligtvis.
Om jag var en ISP som hade någon av dessa "rättighetsinnehavare" som kund, så skulle jag vara bra frestad att säga upp dem, och meddela att de inte längre är välkomna som kunder.

Men det kommer antagligen aldrig att hända.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur är domen skriven, skulle inte till exempel The Pirate Bay t.ex. kunna kringgå denna dom bara genom att byta namn?

Eller genom att smälla upp en identiskt site med nytt namn.

Det som är intressant här dessutom är, även om alla "vet" att detta är samma site, får då Telia verkligen stänga åtkomst till dessa kopior av TPB? De får ju inte stänga åtkomst till siter rent generellt bara för att de känner för det, det måste vara backat av domstolsbeslut.

Permalänk
Medlem

Ja försöka kan dom ju...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Här är domen i fulltext: pdf

Vilka tjänster förbudet gäller:

Citat:

Detta bör enligt Patent- och marknadsöverdomstolen uttryckas på så sätt att domännamnet eller webbadressen ska ha till huvudsakligt syfte att ge tillgång till någon av tjänsterna. Genom denna precisering kommer domännamn och webbadresser till söktjänster såsom Google eller Yahoo inte att träffas av förbudsföreläggandet. Inte heller skulle föreläggandet träffa situationen att länkar till tjänsterna anges i inlägg på tjänster såsom Facebook eller Twitter. Däremot kan domännamn och webbadresser som skapas med hjälp av t.ex. proxytjänster eller spegelsidor (eng. mirror sites) träffas av föreläggandet när det huvudsakliga syftet med dessa är att ge tillgång till The Pirate Bay, Nyafilmer, Fmovies eller Dreamfilm.

Patent- och marknadsöverdomstolen finner att det inte vore lämpligt eller proportionerligt att inom ramen för ett förbudsföreläggande lägga Telia – som enbart medverkar till intrång – att ensamt bevaka vilka nya domännamn och webbadresser som skapas och som har till huvudsakligt syfte att ge tillgång till någon av tjänsterna. I stället bör rättighetshavarna, i enlighet med deras yrkande i Patent- och marknadsdomstolen, anmäla till Telia vilka domännamn och webbadresser som Telia ska blockera. En förutsättning för att Telia inom ramen för förbudsföreläggandet ska vara skyldigt att vidta åtgärder är då att domännamnen eller webbadresserna har till huvudsakligt syfte att ge tillgång till någon av tjänsterna, såsom dessa har preciserats i bilaga B.

Bilaga B:

Citat:

The Pirate Bay, Nyafilmer, Fmovies och Dreamfilm är kännetecken för olika tjänster som har eller har haft till syfte att via sina webbplatser olovligen överföra upphovsrättsligt skyddade verk till allmänheten.

Respektive tjänst tillhandahåller eller har tillhandahållit användargränssnitt samt sök- och databasfunktioner som ger tillgång till ett mycket stort antal filmer och tv-serier. Överföringen till allmänheten av dessa filmer och tv-serier kan ske med olika tekniker.

The Pirate Bay, Nyafilmer och Fmovies är de tjänster som under dessa kännetecken den 24 oktober 2019 var tillgängliga via domännamn och webbadresser enligt vad som framgår av domsbilaga 2 till Patent- och marknadsdomstolens dom. Dreamfilm är den tjänst som under detta kännetecken i maj 2018 var tillgänglig via olika domännamn och webbadresser såsom dreamfilmhd.io, dreamfilmhd.org och dreamfilmhd.info.

Domsbilaga 2 innehåller 99 domäner som kommer blockeras i en första initial omgång. Sedan har som sagt företagen rätt att kräva blockering av en obegränsad mängd domäner som tillhandahåller dessa tjänster där Telia måste agera inom 3 veckor för att slippa ny omgång i domstol med hot om vite.

Längd på förbudet:

Citat:

Telia har också anfört att det är oklart hur länge en blockering av ett visst domännamn eller webbadress ska kvarstå. Patent- och marknadsöverdomstolen bedömer att utredningen visar att tjänsterna på olika sätt försöker kringgå en blockering, bl.a. genom att aktivera, avaktivera och återaktivera olika domännamn och webbadresser. Enligt Patent- och marknadsöverdomstolen skulle förbudet varken bli tydligt eller effektivt, om en blockering skulle hävas under den tid som förbudet är i kraft. Att blockeringen ska kvarstå under förbudets återstående giltighetstid – oavsett om det aktuella domännamnet eller webbadressen skulle upphöra att ge tillgång till en viss tjänst – följer av förbudsföreläggandet utan att det behöver regleras särskilt.

Vidare instämmer Patent- och marknadsöverdomstolen i Patent- och marknadsdomstolens bedömning att det är lämpligt att i tiden begränsa förbudet till tre år.

Permalänk
Medlem

Lättast är väl för Telia att betala 2 000 000 i rättegångskostnader vilket dom måste och skita högaktningsfullt i domen. När vite om 500 000 ska betalas betalar dom det och sen är ärendet överspelat tills de 3 åren är passerade. Eller har jag missuppfattat domen?

Permalänk
Medlem

Haha, får nog snart byta ut min bild mot en papegoja tror jag... men de som drivit på med domen ser ju inte skogen för alla träden.

De behöver inte ens konkurrera med piraterna om de istället satsade på att tillhandahålla kvalitativa, prisvärda och smidiga tjänster, så det inte längre är värt att lägga mödan på att pirata digitalt material.

Idag får du ju generellt räkna med abonnemangskostnad för respektive streamingtjänst + ev. VPN provider för att ens ha möjlighet att kunna ta del av hela utbudet, då annars flera procent av utbudet kan vara geoblockat...
Det är ju inte vad jag skulle kalla för någon vidare smidig tjänst, så på den punkten vinner piraterna igen, för de diskriminerar ingen.

Grattis! Gammelmedia har nu lyckats med konststycket att få till en mer eller mindre tandlös blockeringsdom.
Men viss, fortsätt ödlsa tid och pengar bara på att undvika problemet och inskränka nätfriheten istället. Så piratar folk glatt vidare...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag hade i Telias sitts följt domstolens beslut men samtidigt blockerat filmbolagens hemsidor.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Tror de att detta kommer att göra någon skillnad?

Japp, man lär gemene man att använda en VPN tjänst!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Jag hade i Telias sitts följt domstolens beslut men samtidigt blockerat filmbolagens hemsidor.

Det skulle troligtvis bryta mot nätneutraliteten och göra Telia skadeståndsskyldiga (och med dessa tomtars sätt att räkna lär det bli feta skadestånd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Japp, man lär gemene man att använda en VPN tjänst!

Eller DNS.

Permalänk
Medlem

Väntar bara på Bahnhofs uttalande, typ så här:
"Heja kära kund, tyvärr har vi bli ålagda enligt lag att blockera dreamfilmer mfl. Följ denna länk för instruktioner hur du kringår den blockeringen."

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Eller DNS.

DNS är man fortfarande spårbar? Med VPN är man mer osynlig om man kan uttrycka det så? Eller?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Såkallade "black markets" som pirat sajter kommer alltid att finnas så länge folket inte har bra tillgång till vad dom vill ha. Att bajsa på nätneutraliteten på detta sätt är inte bra, ju mer dom kämpar i mot på detta sätt ju sämmre kommer det att gå för dem och alla andra.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

DNS är man fortfarande spårbar? Med VPN är man mer osynlig om man kan uttrycka det så? Eller?

Beror på vem som spårar. DIn VPN leverantör kan ju se precis vad du gör via VPN.

För DNS så beror det på vilken DNS server du använder för att slå upp namn. Går ju att köra en egen rekursiv DNS server så blir det ingen enskild som lätt kan se vilka namn du slår upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

En halv miljon kronor känns som en droppe i havet för ett företag av den storleken?

Blir det fler viten längre fram, eller kan de bara strunta i detta?

Skrivet av YamahaDGX630:

Tänkte precis på detta också!

Skrivet av Lofen:

Lättast är väl för Telia att betala 2 000 000 i rättegångskostnader vilket dom måste och skita högaktningsfullt i domen. När vite om 500 000 ska betalas betalar dom det och sen är ärendet överspelat tills de 3 åren är passerade. Eller har jag missuppfattat domen?

Om ett beslut inte följs ges ett vitesföreläggande, men det förhindrar inte att ett nytt föreläggande ges efter det första vunnit laga kraft (sannolikt då med högre belopp) om beslutet fortsatt inte följs. Finns även möjlighet till löpande vite tills dess att beslutet följs.

Lag (1985:206) om viten

Skrivet av pv2b:

Hur är domen skriven, skulle inte till exempel The Pirate Bay t.ex. kunna kringgå denna dom bara genom att byta namn?

Eller genom att smälla upp en identiskt site med nytt namn.

Det som är intressant här dessutom är, även om alla "vet" att detta är samma site, får då Telia verkligen stänga åtkomst till dessa kopior av TPB? De får ju inte stänga åtkomst till siter rent generellt bara för att de känner för det, det måste vara backat av domstolsbeslut.

Precis som @ducedo citerat ur domen:

Citat:

I stället bör rättighetshavarna, i enlighet med deras yrkande i Patent- och marknadsdomstolen, anmäla till Telia vilka domännamn och webbadresser som Telia ska blockera.

Med andra ord ges rättighetsinnehavare och/eller deras företrädare oproportionerlig makt över rättssystemet, ännu en gång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det skulle troligtvis bryta mot nätneutraliteten och göra Telia skadeståndsskyldiga (och med dessa tomtars sätt att räkna lär det bli feta skadestånd).

Jävla konsigt att dem ska tycka deras sida ska synas enlight nätneutralitet medan man ska kunna blocka sidor dem själva inte gillar o kringgå nätneutralitet.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

DNS är man fortfarande spårbar? Med VPN är man mer osynlig om man kan uttrycka det så? Eller?

VPN gör dig svårare att spåra men ingen garanti för att du är anonym och VPN-leverantören vet vem du är.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att man försöker sätta stop för sajter som olovligen använder och sprider andras material dom inte har rätt till.

Bara för att internet finns så är ju inte allt till för alla utan att betala för det.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w3tt3x:

Dock ska Telia ha en lavett för att de lägger sig platt och visar strupen utan att visa någon som helst kämpaglöd

Bara en fundering.. Vad förväntar du dig att Telia ska göra mer än att överklaga till högsta instans? Bara nyfiken..

Förtydligade citatet genom att stryka för svaret irrelevanta delar.
Permalänk
Medlem

Det var länge sedan jag satte upp min egen DNS som pratar med rot-servrarna direkt så att jag slipper obskyra filtreringar av ISPer m.fl.

Sedan så får man tänka på att en filtrering som ISPn lägger in kanske inte längre kommer att vara effektiv nu när Firefox börjar köra DNS över HTTPS. Så eventuella DNS-filter blir ungefär som att måla en linje med krita - en ISP visar att de gör som storföretagen vill, men är nog medvetna om att de som är kompetenta och kör egen DNS kanske inte ens märker av filtret.

Permalänk
Medlem

Ett i raden av många tecken på att kapitalismen är otidsenlig när den lagstiftar mot ny teknologi som underminerar gamla sätt att profitera. Vill ingen betala för det företagen producerar får de hitta andra affärsmodeller eller gå under. Här väljer man att ropa på våldsapparaten för att hålla befolkningen i schack.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Skönt att man slutade och använda Telia.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Beror på vem som spårar. DIn VPN leverantör kan ju se precis vad du gör via VPN.

För DNS så beror det på vilken DNS server du använder för att slå upp namn. Går ju att köra en egen rekursiv DNS server så blir det ingen enskild som lätt kan se vilka namn du slår upp.

Skrivet av DasIch:

VPN gör dig svårare att spåra men ingen garanti för att du är anonym och VPN-leverantören vet vem du är.

Jag körde med NordVPN + Tor när jag ville surfa lite anonymt, laddar inte ner något!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

-Reddit forums discussions-
Fully agree that NO one can dictate what person can do or cannot do in the internet. We pay for our internet and should be coming without censorships or threats from any gov themselves. We dont want society that becoming like huge censorship machine just like repressive state gov like CHINA-mode! Thats not true internet anymore! The rule and judicial jurisdiction of what side i can or cannot visit. If our own choice. And it should not have any limit or blocking! This be just like a ridiculous website blocking left and rights. These censorship gov shouldnt be allowed to rule over what people can do on the internet!
-
For many of who actually subs on any leg site. These people still making tons of MONEY+royalty droppings when they still yet act like this and censor people site left and rights! We dont even have time to check every time yet everyday/months we pay as some new appears and some other stuff disappears! When issue appear we resort to look for other options instead since how badly their own infrastructure are! But in the end the day: LEAVE our internet alone. it suppose to be 100% internet. Not 90% 50% 30% etc.

Permalänk
Medlem

*muttrar* snart åker man väl på husrannsakan om man kör med VPN utan tillstånd.

F. ö, kommer någon ihåg Lovefilm? (hyr dvd via nätet). DVD är ju föråldrat sedan blu-ray kom, men jag upplevde utbudet som mycket bättre än för varje enskild streamingtjänst. På den tiden, dvs drygt 10 år sedan, betalade jag 199kr/månad...eller om det var 249, vet inte, och såg en hel hoper filmer. Lovefilm hade mycket bättre utbud av gamla klassiker (dvs, äldre än 10 år) än dagens streamingtjänster är min upplevelse.

Härom veckan skulle vi köra Jane Austen-race. De bästa versionerna av pride and prejudice (film + TV serie) , sense and sensibility (film, TV-serie) , Emma (2 filmer, 1 tv film, 1 TV serie), persuasion (2 TV film) , Northanger abbey (TV film) . Jag inser att ingen streamingtjänst kan erbjuda alla. Men de vanliga tycktes erbjuda typ ingen. Flera av ovanstående finns inte på blu-ray, även på dvd är det begagnat som gäller för många) . Alla var gjorda efter 1995, baserade på en av 1800-talets största författare. Inga obskyra eller gamla filmer alltså. Jag tror att Lovefilm hade haft de flesta.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av w3tt3x:

Vem i h-e använder de sidorna 2020 när det finns streamingtjänster som faktiskt levererar nuförtiden?
Bara tanken på att vela med att hitta undertexter som inte är skrivna av en blind näsapa ger mig migrän. Nepp, allt var inte bättre förr.

Dock ska Telia ha en lavett för att de lägger sig platt och visar strupen utan att visa någon som helst kämpaglöd. Och ska vi vara ärliga så vet vi att utfallet av domen är lika verkningslöst som att skälla på katten för att fel låt vann i Melodifestivalen.

Är ju inte mer komplicerat än använda relativt kompetent uppspelare å gå in under subtitles menyn å välja bland en lång lista med subtitles där de flesta passar väl till just den filmen du ser på. Men det händer ju att man får synca om det lite, vilket tar någon sekund.
Vad som är änn värre är att många gånger är legita subtitles horribelt dåliga, dvs någon har fått betalt för att översätta skiten åt t.ex. netflix eller Hollywood men det är bra dassigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Tycker det är bra att man försöker sätta stop för sajter som olovligen använder och sprider andras material dom inte har rätt till.

Bara för att internet finns så är ju inte allt till för alla utan att betala för det.

Jag kan förstå din poäng, men att rättighetsinnehavare ska få bestämma över rättssystemet (se ovan gällande att dessa direkt anmäler till Telia vilka domäner de ska blockera, ex.) är ju helt befängt. Att de (genom företrädande juristfirmor) redan satt i system att utkräva absurda skadestånd i förhållande till faktisk skada som de lidit är illa nog. Att de dessutom har förmåga att göra detta parallellt till så gott som allt vad rättssystem och dess processer heter (genom att själva begära ut uppgifter och sedan på eget bevåg agera på dessa) gör det ännu värre.

Det ska i mina ögon vara upp till ett opartiskt (i den största mån möjligt) rättssystem att avgöra saker som skuld och påföljd i brottmål.
Så även vid brott mot upphovsrättslagstiftning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Snart på ett internet nära dig, endast godkända sidor från Sverige regering.... Jävla låtsas kina vi lever i.

Om det ändå var regeringen som godkände. De kan man åtminstone avsätta i val.
Nejdå, endast av filmbolagen godkända sidor får visas. För copyright trumfar uppenbarligen alla andra rättigheter.