Domslut fastslår att Telia måste blockera fildelningssajter

Permalänk
Melding Plague

Domslut fastslår att Telia måste blockera fildelningssajter

Den överklagade domen mot operatören Telia fastslås nu, vilket innebär att företaget måste stänga åtkomst till fildelningssajter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra, nästa steg stäng av google tack(om man fortsätter med deras resonemang)

Permalänk
Medlem

Nedmonteringen av det fria internet fortsätter.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tror de att detta kommer att göra någon skillnad?

Permalänk
Medlem

"Utöver dessa måste Telia också blockera tillgång till andra webbsidor vars huvudsakliga syfte är att ge besökare tillgång till de blockerade sajterna."

Denna detalj är för mig en smula tveksam, även resten är en aning iffy men detta ser jag som en mycket besvärlig formulering. Vem bedömer huvudsyftet? Faller en VPN tjänst under detta?

Låter lite som att någon med mindre tekniska kunskaper har missletts av människor med tveksamma intentioner

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Musikälskare

Lycka till, borde byta från Telia men har inget annat direkt val där jag bor... Hmm borde flytta

EDIT:

Kör man VPN blir detta tandlöst?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tänk om man la ner lika mycket energi i att stoppa droghandel och människohandel online ist.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Detta är bara ytterliggare ett steg emot ett stängt nät som i kina med enorm censur och socialt poäng system.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Det kommer fler proxyservrar helt enkelt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Lycka till, borde byta från Telia men har inget annat direkt val där jag bor... Hmm borde flytta

EDIT:

Kör man VPN blir detta tandlöst?

Det kommer antagligen räcka med att byta DNS-server.

Skrivet av Molotov:

Tänk om man la ner lika mycket energi i att stoppa droghandel och människohandel online ist.

Det finns inga lobbygrupper med ekonomiska intressen där.

Permalänk
Medlem

Sånt här läste jag om i boken 1984.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

EDIT:

Kör man VPN blir detta tandlöst?

Japp, eller så hittar du någon som speglar sidan bara..

Permalänk
Medlem

Det är magiskt uselt. Inte bara det att stänga några fördefinierade siter, men även texten "utöver dessa måste Telia också blockera tillgång till andra webbsidor vars huvudsakliga syfte är att ge besökare tillgång till de blockerade sajterna".

Vem ska bedöma detta? Det kommer garanterat dyka upp en text på säg Github, eller Redit, eller random VPN-tjänst, eller varför inte Swec. Bestämmer rättighetsinnehavarna vad som är "huvudsakliga syfte"? Vad är en webbsida? En specifik sida (säg sweclockers.com/kringåidiotin), eller en hel domän? Så många frågor. Utan svar.
@Nyhet: Ni kan ju ta PM från hästens mun istället (Här)

Skrivet av Patent- och marknadsöverdomstolen:

Patent- och marknadsöverdomstolen har bedömt att internetleverantören Telia har medverkat till upphovsrättsintrång genom att ge internetuppkoppling till sina abonnenter som på det sättet fått tillgång till filmer och tv-serier som olovligen tillgängliggjorts för allmänheten av The Pirate Bay och tre andra tjänster.

Mot denna bakgrund har Patent- och marknadsöverdomstolen vid vite förbjudit Telia att fortsätta medverka till upphovsrättsintrång och ålagt Telia att med tekniska blockeringsåtgärder hindra sina abonnenter från att få tillgång till tjänsterna via vissa bestämda domännamn och webbadresser. Telia ska även blockera ytterligare domännamn och webbadresser som har till huvudsakligt syfte att ge tillgång till tjänsterna och som anmäls av något av de filmbolag som fört talan i målet. Skyldigheten för Telia att blockera gäller under de kommande tre åren.

Patent- och marknadsöverdomstolen har i domen gjort en intresseavvägning som beaktat bl.a. filmbolagens intresse av att förhindra upphovsrättsintrång, de kostnader för Telia som en blockering medför och internetanvändarnas informationsfrihet. Patent- och marknadsöverdomstolen har funnit att filmbolagens intresse i detta fall väger tyngst, bl.a. eftersom syftet med The Pirate Bay och de andra tjänsterna är att olovligen tillgängliggöra upphovsrättsligt skyddat material.

Domen innebär att Patent- och marknadsöverdomstolen i allt väsentligt har kommit till samma slutsatser som underrätten, men Patent- och marknadsöverdomstolen har förtydligat förbudsföreläggandet. Patent- och marknadsöverdomstolens dom får inte överklagas.

Också spännande formulering: "Patent- och marknadsöverdomstolens dom får inte överklagas." - brukar det inte stå att det inte kan överklagas? Det är ändå en viss skillnad. Jag får inte pirata en film, men jag kan...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

När grottmänniskor försöker censurera internet hahaha. pinsamt förfan.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Keeper of Traditions

En halv miljon kronor känns som en droppe i havet för ett företag av den storleken?

Blir det fler viten längre fram, eller kan de bara strunta i detta?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

En halv miljon kronor känns som en droppe i havet för ett företag av den storleken?

Blir det fler viten längre fram, eller kan de bara strunta i detta?

Tänkte precis på detta också!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Detta är bara ytterliggare ett steg emot ett stängt nät som i kina med enorm censur och socialt poäng system.

Vi kommer snart ha ett internet som i Nordkorea skulle jag säga.
Det fria ordet är snart dött så länge man inte säger rätt saker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Också spännande formulering: "Patent- och marknadsöverdomstolens dom får inte överklagas." - brukar det inte stå att det inte kan överklagas? Det är ändå en viss skillnad. Jag får inte pirata en film, men jag kan...

Nej, det är en vanlig formulering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Tänk om man la ner lika mycket energi i att stoppa droghandel och människohandel online ist.

Finns väl inga pengar i det så då bryr man sig inte

Permalänk
Medlem

Vem i h-e använder de sidorna 2020 när det finns streamingtjänster som faktiskt levererar nuförtiden?
Bara tanken på att vela med att hitta undertexter som inte är skrivna av en blind näsapa ger mig migrän. Nepp, allt var inte bättre förr.

Dock ska Telia ha en lavett för att de lägger sig platt och visar strupen utan att visa någon som helst kämpaglöd. Och ska vi vara ärliga så vet vi att utfallet av domen är lika verkningslöst som att skälla på katten för att fel låt vann i Melodifestivalen.

Visa signatur

Ayasake: AMD Ryzen 3900X - Asus Prime X570-PRO
G.Skill 128Gb DDR4@3600Mhz - Kingston KC2000 1TB
Asus GeForce GTX 1070 - Corsair 750W RMX V2 -
Noctua NH-D15 chromax.black - Fractal Design Meshify S2

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@zyberzero: jag hade inte sett den artikeln när nyheten skrevs, pekade om till den som källa nu. Tack!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Rekordmedlem

Så om Google skulle ge träff när jag söker på piratebay så ska Google också stängas av.
Vilka möjligheter som nu öppnades upp, jag ska genast posta en länk till piratebay på Facebook så måste Facebook tas bort

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Komedin om Telia skulle tvingas blockera alla VPN-tjänster "eftersom deras huvudsyfte skulle kunna vara att tillgängliggöra dessa förbjudna webbsidor". Blir kul för alla som tvingas arbeta hemifrån med Telianät.

Filmbolagen i Sverige bör läggas ned och läggas om till solcellstillverkare istället så kanske de kan bidra med något vettigt till omvärlden efter alla dessa decennier av kulturell nedskräpning. En Beck-film räcker.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av w3tt3x:

Vem i h-e använder de sidorna 2020 när det finns streamingtjänster som faktiskt levererar nuförtiden?
Bara tanken på att vela med att hitta undertexter som inte är skrivna av en blind näsapa ger mig migrän. Nepp, allt var inte bättre förr.

Dock ska Telia ha en lavett för att de lägger sig platt och visar strupen utan att visa någon som helst kämpaglöd. Och ska vi vara ärliga så vet vi att utfallet av domen är lika verkningslöst som att skälla på katten för att fel låt vann i Melodifestivalen.

Närmast o-komprimerad 4K Blu-Ray finns inte hos de stora streaming-bolagen iaf, just sayin!
Med det sagt vill jag dock påpeka som du redan är inne på att dagens streaming duger gott för gemene man )

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av w3tt3x:

Vem i h-e använder de sidorna 2020 när det finns streamingtjänster som faktiskt levererar nuförtiden?
Bara tanken på att vela med att hitta undertexter som inte är skrivna av en blind näsapa ger mig migrän. Nepp, allt var inte bättre förr.

Dock ska Telia ha en lavett för att de lägger sig platt och visar strupen utan att visa någon som helst kämpaglöd. Och ska vi vara ärliga så vet vi att utfallet av domen är lika verkningslöst som att skälla på katten för att fel låt vann i Melodifestivalen.

Jag är en sån som köper film, kollar sällan på streaming för kvalitén är inte i top enligt mig och utbudet är väldigt dåligt när det kommer till äldre filmer. Alla är vi olika

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

"Dock ska Telia ha en lavett för att de lägger sig platt och visar strupen utan att visa någon som helst kämpaglöd."

Telia har kämpat så länge det gått i varje möjlig instans. Svenska ISP:er har generellt gjort gemensam sak i alla dessa rättsprocesser som handlar om blockering och att i praktiken göra rättighetsinnehavare till domstol. Dom kommer ju själva få peka på vad dom vill ha bort, sen måste ISP:erna följa. Det är ett helt vansinnigt beslut.

Permalänk

@w3tt3x: Kanske för att man inte vill betala för 10 olika streamingstjänster och ändå få ett halvtaskigt utbud. Sedan är det heller inget plus att kvaliteten ofta knappt är bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av w3tt3x:

Vem i h-e använder de sidorna 2020 när det finns streamingtjänster som faktiskt levererar nuförtiden?
Bara tanken på att vela med att hitta undertexter som inte är skrivna av en blind näsapa ger mig migrän. Nepp, allt var inte bättre förr.

Dock ska Telia ha en lavett för att de lägger sig platt och visar strupen utan att visa någon som helst kämpaglöd. Och ska vi vara ärliga så vet vi att utfallet av domen är lika verkningslöst som att skälla på katten för att fel låt vann i Melodifestivalen.

Dålig kvalitet och fragmenterad marknad. Streamingtjänsterna blir allt fler och det är bara en tidsfråga innan telejättarna börjar erbjuda diverse sport och filmpaket, precis som med digitalkanaler. Dessutom försvinner det ju filmer titt som tätt och i många länder är det betydligt sämre utbud än i andra, t ex USA.

Vill man har bäst kvalitet och inte köpa skivor är torrents fortfarande den bästa lösningen. Sen hade jag inte velat röra TPB med tång idag, finns betydligt bättre platser att vistas på.

Edit:

Min tjej kollar på Viaplay ibland. Alltså det är heelt sjukt hur dåligt komprimerat det är. Mörker och svarta scener är helt gröna, upplösningen pendlar mellan 480 och 720. Fattar inte att det är så kasst.

Permalänk
Medlem

Trodde inte nån fortfarande använde dom sidorna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Man kan alltid ta en back väg för att gå in där på sidan.
Tycker det är dumt att dom gör det men endå är det bra.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.