Permalänk
Medlem

Behövs 32gb ram någonsin för gaming?

Jag spelar mestadels CSGO och där är min ram-användning aldrig över 10gb, men märkte nu när jag spelade Warzone att det drog närmare 15gb ram. Finns det spel idag som faktiskt krämar ur samtliga 16gb ram eller är Warzone någon typ av extremfall? Kände nu att det kanske börjar bli dags att uppgradera till 32gb och att det kanske borde bli mer standard att sätta 32gb ram i the higher end gaming riggar?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Frågan är om spelet "aktivt" använder så mycket minne, eller om det är en fråga om cachad data. Ju mer minne desto mer data kan spelet läsa in i minnet och låta det vara kvar. 🙂

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Jag testade Star citizen när det var gratis för ett tag sedan och det verkade vilja ha mer än mina 16GB

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Börjar du modda så ja. Jag köpte 32GB nu när jag uppgraderade för KSP2. Har sett rapporter om moddade installationer av ettan som tar 20-24GB och har själv varit uppe runt 14-15 strax efter start och mycket få skepp i omlopp.

Har faktiskt funderat på att dra till med att höja till 64GB redan nu för att vara riktigt säker...

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Vet inte om det finns någon spel som strikt kräver över 16GB för att kunna köras (utan swap då), men det är nog inte många. Aldrig hört talas om något som skulle komma upp i närheten av 32GB, men det kanske finns.

Däremot så är minne aldrig fel om man vill köra flera program samtidigt, och kan om inte annat utnyttjas som cache för data på disk vilket gör att man kan ladda in det snabbare efter att det väl har cachats en gång. Windows cachar gärna automatiskt filer i det minne som inte utnyttjas aktivt av program. Det kan göra en enorm skillnad om du sitter med en mekanisk disk, mindre med en snabb SSD, men det beror ju också mycket på hur spelet är utformat.

Permalänk
Rekordmedlem

Microsoft Flight Simulator recommended specs

CPU: Ryzen 5 1500X / Intel i5-8400
GPU: Radeon RX 590 / Nvidia GTX 970
VRAM: 4GB
RAM: 16GB
HDD: 150GB
Bandwidth: 20 Mbps

Microsoft Flight Simulator ideal specs

CPU: Ryzen 7 Pro 2700X / Intel i7-9800X
GPU: Radeon VII / Nvidia RTX 2080
VRAM: 8GB
RAM: 32GB
HDD: 150GB (SSD recommended)
Bandwidth: 50 Mbps

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Minns att jag för några år sen försökte anstränga mig att fylla mina 8GB RAM jag hade då.
Då hade jag igång Skyrim med mods, chrome med flera flikar och annat som jag inte kommer ihåg. Kom inte i närheten av 8GB.
Det var först när jag startade Photoshop och öppnade x antal större projekt som jag fyllde dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag testade Star citizen när det var gratis för ett tag sedan och det verkade vilja ha mer än mina 16GB

När jag har spelat bf5 och MW2019 så har battlefield ätit runt 10gb ram i 1080p och närmare 11 i 1440p och MW2019 så har det varit 8GB i realism som ej verkar finnas idag och 10gb i Warzone.
Så det är ju ändå inte jätte mycket minne som blir över enligt mig.

Permalänk
Medlem

Kör du en clean windows install och endast har spelet igång - Nej.

Har du en normal dator som används även till annat. Du har Discord/liknande igång i bakgrunden, och Webbläsaren, 3 olika Spelcummunity-plattformar och ett tiotal andra småprogram så...
The more the merrier

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Idag? Nej. Det finns spel som kan utnyttja det men det behövs inte. Än.
Det kommer komma en dag då 16GB är vad 8GB är idag. Det är naturlig utveckling.
Jag killgissar att om 10 år så är det ett måste för normaltunga spel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Testpilot

Det är väl inte ett krav per-se för något spel i dagsläget att nyttja fulla 16Gb RAM.
Tror inte det kommer ändras direkt heller då t.ex. next-gen konsollerna som kommer i år inte heller kommer ha ett högre tak än det - Så länge som PC porten är någorlunda okej optimerad så bör därmed 16Gb räcka där med.

Däremot finns det vissa PC exklusiva titlar som kommer som gillar mer RAM än 16Gb, t.ex. Star Citizen och MS Flight Simulator som har 32Gb som recommended.

Sedan kan spel med mycket/tunga mods gå på gränsen av 16Gb, t.ex. när jag spelar Cities Skyline där jag har drygt 400~ mods installerat så kan jag med enkelhet komma upp i 14Gb RAM användning redan efter någon timme, och det är något som bara ökar ju längre jag spelar och ju större städerna växer (mer komplex emulering).

Men spelar du typ senaste Battlefield, CoD eller Assassin's Creed så kommer 16Gb räcka gott, så länge du inte får för dig att Photoshoppa eller sitta med 128st chrome tabs på i bakgrunden

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Vadå gillar mer ram? Antingen behövs det eller inte! Nej det behövs inte 32 Gb ram. Jag köpte 16Gb 2011. Räcker med 8Gb fortfarande.
Rätt så enkelt att köpa till minne om det behövs.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Vadå gillar mer ram? Antingen behövs det eller inte! Nej det behövs inte 32 Gb ram. Jag köpte 16Gb 2011. Räcker med 8Gb fortfarande.
Rätt så enkelt att köpa till minne om det behövs.

8GB skulle nog jag säga throttlar en hel del spel idag. Vad är definitionen av "räcker"

16GB räcker för i princip alla.
har 32GB själv, mest för att jag blev irriterad för att Chrome började tröga ner sig och Windows började rensa i minnesanvändningen när man har för mycket flikar. (16GB räckte inte helt)
3stycken skärmar med 1440p, och en 1080p skärm.
2070 super, 9700k, 32GB

I Warzone och andra spel har jag legat kring 17-18GB i användning (med någon hemsida, discord och lite småtjänster igång)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Vadå gillar mer ram? Antingen behövs det eller inte! Nej det behövs inte 32 Gb ram. Jag köpte 16Gb 2011. Räcker med 8Gb fortfarande.
Rätt så enkelt att köpa till minne om det behövs.

Jag skulle aldrig "klara" mig på 16 GB RAM, har haft 32 GB sedan säkert 8-9 år tillbaka. Men då är jag en sån som har massa saker igång samtidigt, och jag stänger inte av program och webbläsare om jag ska spela spel till exempel. Spelar jag då kan Photoshop, After Effects och Chrome vara på i bakgrunden exempelvis. När jag spelat klart fortsätter jag enkelt där jag var innan spelstunden.

I skrivande stund äter enbart Chrome upp 3,5 GB RAM och totalt, och totalt 16,7 GB används. Det är utan något spel igång.

Jag gissar att 16 GB räcker till spel idag för den större massan, så länge man inte har mer än ett par enstaka mindre program på i bakgrunden, men 8 GB skulle med största sannolikhet begränsa många nya titlar. Med en växlingsfil på SSD kanske 8 GB fungerar, men jag gissar fortfarande på att prestandan skulle ta stryk.

Nu när man får 32 GB DDR4 3600 MHz RAM för ~ 2 000 kronor ser jag ingen större anledning att inte köpa det, så länge man inte har en riktigt tight budget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag skulle aldrig "klara" mig på 16 GB RAM, har haft 32 GB sedan säkert 8-9 år tillbaka. Men då är jag en sån som har massa saker igång samtidigt, och jag stänger inte av program och webbläsare om jag ska spela spel till exempel. Spelar jag då kan Photoshop, After Effects och Chrome vara på i bakgrunden exempelvis. När jag spelat klart fortsätter jag enkelt där jag var innan spelstunden.

I skrivande stund äter enbart Chrome upp 3,5 GB RAM och totalt, och totalt 16,7 GB används. Det är utan något spel igång.

Jag gissar att 16 GB räcker till spel idag för den större massan, så länge man inte har mer än ett par enstaka mindre program på i bakgrunden, men 8 GB skulle med största sannolikhet begränsa många nya titlar. Med en växlingsfil på SSD kanske 8 GB fungerar, men jag gissar fortfarande på att prestandan skulle ta stryk.

Nu när man får 32 GB DDR4 3600 MHz RAM för ~ 2 000 kronor ser jag ingen större anledning att inte köpa det, så länge man inte har en riktigt tight budget.

Tänk att så kan jag göra utan problem med 16GB RAM. Stänger bara ner saker när det blir för rörigt. Bara för att minnet används betyder det inte att det behövs. RAM är typiskt en sån grej som märks när du har för lite och inte värt att bry sig om i andra fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Vadå gillar mer ram? Antingen behövs det eller inte! Nej det behövs inte 32 Gb ram. Jag köpte 16Gb 2011. Räcker med 8Gb fortfarande.
Rätt så enkelt att köpa till minne om det behövs.

Utökade precis kusinbarnets dator från 8 -> 16 för att ARK genast åt upp allt hans minne. I kombination med en mekanisk disk så blev datorn minst sagt ledsen, med en hackig spelupplevelse dom följd. 16Gb löste problemet så nog finns det begränsningar för 8Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Vadå gillar mer ram? Antingen behövs det eller inte! Nej det behövs inte 32 Gb ram. Jag köpte 16Gb 2011. Räcker med 8Gb fortfarande.
Rätt så enkelt att köpa till minne om det behövs.

Ett exempel Helge (få se om någon är tillräckligt gammal för att fatta skämtet)

Har spelat bioshock med 1GB ram och det gick ok. Men det hade definitivt gått bättre med mer även om resten av hårdvaran är samma.

Så bioshock behöver inte mer än 1GB men hade "gillat" att få 2 eller 4 GB.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tänk att så kan jag göra utan problem med 16GB RAM. Stänger bara ner saker när det blir för rörigt. Bara för att minnet används betyder det inte att det behövs. RAM är typiskt en sån grej som märks när du har för lite och inte värt att bry sig om i andra fall.

Jo men precis, där nämnde du en bra tumregel. Har man för lite RAM så märks det ganska markant, och RAM i överflöd gör ganska minimal skillnad. Förmodligen mest placebo om något.

I mitt fall så går 10 GB till RAM-disk, så blir egentligen 22 GB till mitt förfogande för annat i mitt fall vilket känns som lagom, men det händer att vid extremt mycket Chrome-fönster och flikar att prestandan sjunker. Men jag skulle nog klassa mig själv som ett ganska ovanligt fall i den här aspekten, och jag kollar mot en uppgradering till 64 GB då det går att få tag på så pass billigt i rimlig hastighet nuförtiden. Det skulle ge mig rejält med utrymme att öka på RAM-diskens storlek utan att kompromissa för alla program och spel.

Men denna tråden handlar om en dator för spel, och där är svaret att 16 GB räcker som du bekräftar, och 16 GB RAM som är snabbare/har tightare timings föredras med största sannolikhet framför 32 GB långsammare RAM vid sådan användning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

https://www.techspot.com/article/1770-how-much-ram-pc-gaming/
Förvisso 2 år gammal, men ändå lite intressant på temat.
Personligen bygger jag aldrig under 32, men jag är inte en gamer i första hand.

Det handlar ju om att flytta runt sina flaskhalsar.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Datanisse:

Vadå gillar mer ram? Antingen behövs det eller inte! Nej det behövs inte 32 Gb ram. Jag köpte 16Gb 2011. Räcker med 8Gb fortfarande.
Rätt så enkelt att köpa till minne om det behövs.

En del påstår även att man behöver snabbare uppdateringsfrekvenser på monitorn än 60HZ, CS går jättebra att spela med 60 HZ med v-sync på men fanatikerna skulle nog inte gilla det.
Jag bryr mig inte det minsta om den typen av spel men tycker däremot att mer minne ger bättre flyt i det mesta man gör på datorn och då inte bara spel.
De spel som tar mest minne gör det för att de ska flyta bättre och vara snabbare men kanske då inte som i fler bildrutor per sekund.
Dessutom är det jätteskönt att inte behöva avsluta allt annat i datorn för att kunna starta nått. Jag har bara webbläsarna igång och min dator drar just nu över 51 Gbyte ram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Jag spelar Citizen Skyline och har många moddar och jag maxar mitt minne på 16 GB, har typ 0,2 ledigt, kollar man vad folk kör med så rekommenderas 32 GB om man använder många moddar så jag funderar på att uppgradera, minnet jag har nu kostar strax över 1000 kr för 16Gb så de är billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@JohanFlodqvist: Idag? Nej. Det finns spel som kan utnyttja det men det behövs inte. Än.
Det kommer komma en dag då 16GB är vad 8GB är idag. Det är naturlig utveckling.
Jag killgissar att om 10 år så är det ett måste för normaltunga spel.

Går vi tillbaka 10 år sen och kollar steamdata så verkar 8-16GB idag vara det som 2-4GB var 2010

2010

<2GB 14%
2-4GB 76%
>5GB 10%

2020

<8GB 15%
8-16GB 75%
>16 6,7%

Så en fyrdubbling på 10 år

Så gissar också på att om 10 år så kommer vi nog säga att man klarar sig med 32GB men man bör sikta på 64-128GB

Permalänk
Medlem

Beror nog väldigt mycket på hur spelet/systemet nyttjar resurserna i övrigt, om stora kartor/texturer kan laddas in för senare användning osv.

16GB räcker till det mesta idag, men lägg till att du kör annat under tiden, streaming, encoding, lyssnar på musik, chattar via nåt program har några tabs öppna i Chrome.
Då sväljer nog systemet nära på 16GB om man ligger på 10GB med enbart spelet igång.

För 10 år sedan var ~2-4GB RAM lagom för surfande och dagligt användande.

Idag kan du knappt ens starta upp ett OS med den mängden ramminne, än mindre använda det.

Jag ser det ungefär som nedan:

2GB är garanterat ohållbart om vi snackar desktop Windows.

4GB är generellt för lite då endast surfande idag är extremt ramminneskrävande.

8GB är vad som snarare krävs idag om det skall duga till "det vanliga". Då har vi i princip inget utrymme för utsvävningar. Min laptop hade fram tills nyligen denna mängd och det var med nöd och näppe + swap som det hängde med. Använder man 3st. olika browsers + lite tillägg + några tabs i varje blir man snart av med sina 8GB...

16GB är rätt "lagomt" idag, m.a.o. det bör räcka till annars rör det sig troligtvis om ett specialfall.

32GB är för dem som vill safe:a eller är just något av ett specialfall i dagsläget. (Normal användning)

64GB är för dem som vet att de behöver det av någon anledning... typ CAD, editering mm.

128GB är för dem som köper saker via eget företag/skickar räkningen till företaget.

256GB är "lagom"... -för mig! (-specialfall på mer än ett sätt...)

512GB är nog mer för extrema fall av workstations eller något Linus tech tips bygge (RGB är givetvis ett måste här!)

>512GB är i 90% serverinstanser.

Så på 10 år har vi gått från c:a 2x-4x-8x ggr. mer raminne för att man generellt skall kalla det för lagom.

Det finns givervis workarounds för det mesta, man kan gå mot biffigare terminalservrar, använda tunna klienter osv.
Men snackar vi vanligt desktop användande idag tar det nog inte så lång tid innan även 16GB sjunger på sista versen.
Ramminne är trots allt "relativt" billigt idag, så här i tiderna efter kartell-åren.

Värre blir det säkert i.o.m. övergången till DDR5, minnestillverkarna är ju inte direkt hemlighetsfulla med strategin att de vill minimera tillgången för att på så vis öka efterfrågan och därmed kunna motivera fortsatt höga priser.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Rekordmedlem

Konsolerna kommer nog i praktiken att peta upp minneskraven för spel, de kommer ju med speciella ssdlösningar för att i princip erbjuda supersnabbt virtuellt minne, om en dator ska göra samma sak är ju ram det logiska alternativet om man tänker att pcn ska få lite bättre prestanda, det är ju faktisk också en del som skriver här på Swec som säger att de kör spel från ramdisk för att minimera laddtider och få allmänt bättre flyt i en del spel, man laddar upp spelet i ramdisken och kör från den utöver det ram som används på normalt sätt av den "aktiva" koden.
Många spel kan alltså redan idag flyta mycket bättre med mycket ram även om de går att köra med mindre än den optimal mängden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

8 GB är en bra mängd för en skrivbordsdator. Mindre än så är för lite om man ska ha mer en någon grej öppen. Det är klart det går att köra med mindre, men det går så också betydligt långsammare. 8 GB går att spela spel på också, men man får förvänta sig att man måste stänga allt annat innan man drar igång ett spel, och att man kan få lite slowdowns. Ett "absolut minimum" som räcker för att det åtminståne ska gå att köra de flesta spel.

16 GB räcker och blir över för de flesta spel, med undantag för vissa "outliers" som kan dra nytta av mer. Jag tänker själv på DCS world som gärna vill ha 32 GB minne beroende på vad man vill göra i spelet.

32 GB räcker för allt om man inte specifikt VET att man har en specifik applikation som kräver mer minne än så.

Jag har själv 32 GB minne i min dator. Jag uppgraderade från 16 GB eftersom jag behövde köra labbar med flera virtuella maskiner och nästlad virtualisering, och 16 GB räckte inte för detta syfte. Sedan dess har jag också börjat spela DCS World, så då var det bra att ha 32 GB.

För den som bygger en ny speldator så rekommenderar jag bara 8GB om du verkligen inte har råd med mer (extrem budgetdator), 16 GB för en dator i budget- eller mellanklassen, och 32 GB för mellanklass och upp. Planera alltid in en upgrade path upp till 16 eller 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Konsolerna kommer nog i praktiken att peta upp minneskraven för spel, de kommer ju med speciella ssdlösningar för att i princip erbjuda supersnabbt virtuellt minne, om en dator ska göra samma sak är ju ram det logiska alternativet om man tänker att pcn ska få lite bättre prestanda, det är ju faktisk också en del som skriver här på Swec som säger att de kör spel från ramdisk för att minimera laddtider och få allmänt bättre flyt i en del spel, man laddar upp spelet i ramdisken och kör från den utöver det ram som används på normalt sätt av den "aktiva" koden.
Många spel kan alltså redan idag flyta mycket bättre med mycket ram även om de går att köra med mindre än den optimal mängden.

Intressant spaning, men jag tror snarare att nyare spel snarare kommer dra nytta av snabb NVMe-lagring som också finns i datorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

8 GB är en bra mängd för en skrivbordsdator. Mindre än så är för lite om man ska ha mer en någon grej öppen. Det är klart det går att köra med mindre, men det går så också betydligt långsammare. 8 GB går att spela spel på också, men man får förvänta sig att man måste stänga allt annat innan man drar igång ett spel, och att man kan få lite slowdowns. Ett "absolut minimum" som räcker för att det åtminståne ska gå att köra de flesta spel.

16 GB räcker och blir över för de flesta spel, med undantag för vissa "outliers" som kan dra nytta av mer. Jag tänker själv på DCS world som gärna vill ha 32 GB minne beroende på vad man vill göra i spelet.

32 GB räcker för allt om man inte specifikt VET att man har en specifik applikation som kräver mer minne än så.

Jag har själv 32 GB minne i min dator. Jag uppgraderade från 16 GB eftersom jag behövde köra labbar med flera virtuella maskiner och nästlad virtualisering, och 16 GB räckte inte för detta syfte. Sedan dess har jag också börjat spela DCS World, så då var det bra att ha 32 GB.

För den som bygger en ny speldator så rekommenderar jag bara 8GB om du verkligen inte har råd med mer (extrem budgetdator), 16 GB för en dator i budget- eller mellanklassen, och 32 GB för mellanklass och upp. Planera alltid in en upgrade path upp till 16 eller 32GB.

Vem bygger en dator med 8GB idag???
Jag har 3200mhz minnen i min och 16Gb kostar 990kr, har man inte råd med de ja då är man fattig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Vem bygger en dator med 8GB idag???
Jag har 3200mhz minnen i min och 16Gb kostar 990kr, har man inte råd med de ja då är man fattig.

Eh, ja, det finns de som är fattiga och ändå är i behov av en dator, tänka sig.... För de som har en tajt budget är det absolut tillräckligt med 8GB istället för 16

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

Intressant spaning, men jag tror snarare att nyare spel snarare kommer dra nytta av snabb NVMe-lagring som också finns i datorer.

Nja, de som kör i dator vill oftast ha bättre prestanda än konsolen så varför nöja sig med ssd om det inte behövs? Det finns mycket att tjäna på att ha mycket ram, personligen tycker jag ssd är bland det mest överhypade som finns, det är nått som kortar starttiden men efterom jag sällan startar om så körs det mesta från ram om det finns och efter ett par dygns drifttid på datorn är det närmast noll skillnad mellan att köra från hdd vs ssd, jag har flera gånger provat ssder men gått tillbaka till hdd för skillnaden är noll.
Idag kör jag visserligen från ssd men det är mest för att den är tyst och inte tar nån plats där den är påskruvad på moderkortet men prestandamässigt gör den i princip inget medans det gör gott att ha ram, ångrar verkligen inte att jag gick upp till 64 Gbyte och hade det inte varit så dyrt hade jag nog kört 128 Gbyte men det får nog vänta tills DDR5 och AM5 för ramet är den dyraste delen i en dator idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Apple har klarat sig hur länge som helst på 4GB RAM så jag vet inte hur folk fått för sig att surfande kräver en massa minne. Och det är inte bara frågan om att iOS behöver lite minne och är väldigt effektivt på att använda resurserna. Windows har en utomordentligt bra minneshantering.

Jag försökte just sänka Windows genom att köra Spotify och en massa flikar med Youtube i Edge Chromium. Jag tröttnade på att trycka ctrl-shift-k innan datorn gick på knäna. Vet inte hur många hundra flikar det blev...