Permalänk
Medlem

Köp av ny processor

Hej! Jag tänkte kolla här om jag kan få hjälp eftersom jag är väldigt okunnig om datorer. Min dator är väldigt seg och min cpu ligger alltid på 100% när jag spelar, väldigt dålig fps i alla spel och temperaturen ligger mellan 70-80 grader när jag surfar.
Det jag undrar är vad för processor ska jag köpa som är bra och passar på min dator.
Här är grejerna jag har i min dator.

Grafikkort - Radeon RX 570 Series OC
CPU - AMD A8-6600K
RAM - 12,0GB Dual-Channel DDR3
Moderkort - Asus A88XM-PLUS FM2+

Permalänk
Medlem

Går nog tyvärr ej att bara uppgradera processorn utan du kommer behöva uppgradera mer såsom moderkort och ramminnen förutom processor samt eventuellt nätaggregat beroende på vad du har. Har du HDD bör du även köpa SSD disk för bättre prestanda i spel.

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Viking

Det beror på vad du har för budget.
Men det här är nästan den billigaste uppgraderingen:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Okej men då kanske det är lika bra att köpa en ny dator och sälja denna jag har nu.

Permalänk
Viking
Skrivet av Kulgrej:

Okej men då kanske det är lika bra att köpa en ny dator och sälja denna jag har nu.

Edit: Du redigerade ditt inlägg

Men du kan ju eventuellt spara grafikkortet

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det beror på vad du har för budget.
Men det här är nästan den billigaste uppgraderingen:
https://komponentkoll.se/bild/fSeQz.png

Duger den här uppgraderingen och kommer jag kunna spela krävande spel utan större problem t.ex Fortnite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulgrej:

Duger den här uppgraderingen och kommer jag kunna spela krävande spel utan större problem t.ex Fortnite?

Ja den där uppgraderingen kommer du långt med när det gäller spelande. Nästa steg kommer vara grafikkort om du behöver mer kraft. Fortnite ska ditt RX 570 klara utan minsta problem dock.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning? 3300x ska vara fin till 1080p men om du har råd så är det värt en femhundring extra till 3600.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av RR_larsson:

Ja den där uppgraderingen kommer du långt med när det gäller spelande. Nästa steg kommer vara grafikkort om du behöver mer kraft. Fortnite ska ditt RX 570 klara utan minsta problem dock.

Tack för hjälpen!
Jag ska senare idag ta reda på vad för nätaggregat jag har och kolla upp om den fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Vilken upplösning? 3300x ska vara fin till 1080p men om du har råd så är det värt en femhundring extra till 3600.

Jo nog har jag tillräckligt för 3600
Jag har 1920 x 1080

Permalänk
Hjälpsam

@Kulgrej: Din gamla CPU har inbyggd grafik, så moderkort CPU och minne duger där till, HTPC eller Surfdator, även utan grafikkkort.
Kan vara bra att ha i åtanke, om du funderar på vad du skall göra med de gamla grejerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klikken:

Går nog tyvärr ej att bara uppgradera processorn utan du kommer behöva uppgradera mer såsom moderkort och ramminnen förutom processor samt eventuellt nätaggregat beroende på vad du har. Har du HDD bör du även köpa SSD disk för bättre prestanda i spel.

Nätaggregatet som sitter på datorn är en
LC600H-12 v2.31 active PFC

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kulgrej:

Nätaggregatet som sitter på datorn är en
LC600H-12 v2.31 active PFC

Känner inte till det, men har inte hört något ont heller, borde fungera utan problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Jag kollade på inets datorbyggare och där står det "hastigheten på internetminnet överstiger moderkortets hastighet"
Kan det vara att RAM minnet är för stort för moderkortet?

På delarna i uppgraderingen
Permalänk
Viking
Skrivet av Kulgrej:

@Donnerstal: Jag kollade på inets datorbyggare och där står det "hastigheten på internetminnet överstiger moderkortets hastighet"
Kan det vara att RAM minnet är för stort för moderkortet?

Det är för att hastigheter över 2666 mhz (tror jag att det är) räknas som överklockning. Men moderkortet klarar hastigheter över 4000 mhz, så det är inga problem.
Men för att få de hastigheterna måsta man sätta på XMP/DOCP i BIOS.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulgrej:

Jag kollade på inets datorbyggare och där står det "hastigheten på internetminnet överstiger moderkortets hastighet"
Kan det vara att RAM minnet är för stort för moderkortet?

Inet har så att du kan välja mellan standardhastigheter och alla hastigheter med en dropdown-lista ovanför listan med minnen, välj alla hastigheter där så kan du välja vilka minnen du vill.

Väljer man minnen som är snabbare än standardhastigheten så måste man själv gå in i BIOS och välja en minnesprofil för att de ska gå i rätt hastighet, eftersom det officiellt räknas som överklockning. Detta är oftast väldigt enkelt, för MSI är det t.ex. bara att gå in i BIOS och klicka på den stora röda knappen som heter A-XMP.

För Ryzen 3600 råkar standardhastigheten för minnen även vara just DDR4-3200, samma som de föreslagna minnena, så egentligen är det inte ens överklockning i det här fallet. Inet använder en äldre gräns eftersom det är förra generationens moderkort. Men det är ändå bra att slå på minnesprofilen i BIOS så att allt blir rätt inställt.

Permalänk
Medlem

AMD släpper ju XT versionerna som ersättare om mindre än en vecka som bör komma med uppdaterade stabilare frekvenser. Det kan vara intressant för OP, i värsta fall för att orginalen troligen kommer reas ut. Om man kan vänta till vinter så släpps 4000 serien, men förstår om man inte kan vänta tills dess, men en vecka kan man vänta iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

AMD släpper ju XT versionerna som ersättare om mindre än en vecka som bör komma med uppdaterade stabilare frekvenser. Det kan vara intressant för OP, i värsta fall för att orginalen troligen kommer reas ut. Om man kan vänta till vinter så släpps 4000 serien, men förstår om man inte kan vänta tills dess, men en vecka kan man vänta iaf.

Dom ska inte ersätta eller prissänka de gamla och de processorer som ’ersätts’ har inte diskuterats i tråden.

3600 -> 3600X -> 3600XT
Helt skilda produkter sett till pris i min värld

Väldigt få som rekommenderar att köpa hundra megahertz för flera hundra kronor

Permalänk
Medlem

@medbor: XT-modellerna bör ersätta X-modellerna eftersom de har samma riktpris, även om de säkert kommer vara aningen dyrare i början innan butikerna blivit av med X-modellerna. XT är ju bara en minimal finputsning av X trots allt.

Men som du säger är 3600X inte särskilt prisvärd, och 3600XT kommer förstås inte vara bättre i det avseendet.

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Är det något annat än RAM, CPU och moderkort som jag behöver köpa t.ex tillbehör eller använda något när jag byter delar?

Permalänk
Viking
Skrivet av Kulgrej:

@Donnerstal: Är det något annat än RAM, CPU och moderkort som jag behöver köpa t.ex tillbehör eller använda något när jag byter delar?

Nej, det ska räcka med det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dom ska inte ersätta eller prissänka de gamla och de processorer som ’ersätts’ har inte diskuterats i tråden.

3600 -> 3600X -> 3600XT
Helt skilda produkter sett till pris i min värld

Väldigt få som rekommenderar att köpa hundra megahertz för flera hundra kronor

Fast vad jag kan se så är det en refresh och ska ersätta X versionerna, de har samma MSRP som X versionen.

Edit: 3600 har diskuterats den här tråden och anledningen till att den har rekommenderats före 3600X är för att det är för liten skillnad mellan dem, en rekommendation som en stabilare och högre klock skulle kunna ändra på om XT kommer in på samma prispunkt som X.

Men den kommer troligtvis vara lite högre initialt så ska han ha något denna vecka så är väll 3600 ett bra val, jag tyckte iaf han skulle informeras om att det släpps en ny processer inom några dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Fast vad jag kan se så är det en refresh och ska ersätta X versionerna, de har samma MSRP som X versionen.

Edit: 3600 har diskuterats den här tråden och anledningen till att den har rekommenderats före 3600X är för att det är för liten skillnad mellan dem, en rekommendation som en stabilare och högre klock skulle kunna ändra på om XT kommer in på samma prispunkt som X.

Men den kommer troligtvis vara lite högre initialt så ska han ha något denna vecka så är väll 3600 ett bra val, jag tyckte iaf han skulle informeras om att det släpps en ny processer inom några dagar.

Så om jag väntar en vecka så kommer priset på XT vara typ samma som på X och då är det värt att köpa XT istället för att bara köpa vanliga 3600?

Permalänk
Inaktiv

@Kulgrej: Byter du moderkort eller installerar nytt, så behöver du en Windows licensnyckel också. Om du inte kan flytta din nyckel från gamla datorn till nya.

Permalänk
Viking
Skrivet av Kulgrej:

Så om jag väntar en vecka så kommer priset på XT vara typ samma som på X och då är det värt att köpa XT istället för att bara köpa vanliga 3600?

Förmodligen inte, men ingenting är omöjligt...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulgrej:

Så om jag väntar en vecka så kommer priset på XT vara typ samma som på X och då är det värt att köpa XT istället för att bara köpa vanliga 3600?

Det som är sagt är att XT ska gå in på lanseringspriset för 3600X, men 3600X är idag ganska mycket lägre än det och 3600 är ännu lägre.

Jag har mycket svårt att se att XT ska kunna bli mer prisvärd, men den kommer garanterat vara högre klockad. Min personliga rekommendation hade dock varit att kolla på 3700X om inte 3600 verkar räcka till.

Många datorer upp till 15000kr bygger på 3600 på grund av prisvärdhet och spelprestanda, så jag har svårt att se att det blir fel att köpa den dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

@Kulgrej: Byter du moderkort eller installerar nytt, så behöver du en Windows licensnyckel också. Om du inte kan flytta din nyckel från gamla datorn till nya.

Så jag behöver bara självaste nyckel koden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulgrej:

Så jag behöver bara självaste nyckel koden?

Går att köpa på många ställen

Du behöver ett usb-minne om du vill installera om windows också

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Går att köpa på många ställen

Du behöver ett usb-minne om du vill installera om windows också

Jag har en produkt nyckel men jag kan inte aktivera windows eftersom att dom tydligen inte kan ansluta till mitt organisations nätverk vad det nu ska betyda.
Måste jag ha windows aktiverat om jag ska ha ett nytt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulgrej:

Duger den här uppgraderingen och kommer jag kunna spela krävande spel utan större problem t.ex Fortnite?

Skrivet av Kulgrej:

Är det något annat än RAM, CPU och moderkort som jag behöver köpa t.ex tillbehör eller använda något när jag byter delar?

kompis uppgraderade gammal i7 920 med 12gb ram till r5 3600 16gb och behöll sitt GTX680(2gb) som bör va sämre/bättre än ditt 570, han gick från runt 100-120 fps till över 300 i CS GO.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7