Permalänk
Medlem

psb till jpeg

Tjo. Har en psb-bild jag vill konvertera till jpeg. Problemet är att photoshop tycker den är för stor. Filen är 21 gig (134063x133796 pix). Någon som vet om det finns något annat program som inte är begränsat av storleken. Bilden är en karta. Och nej jag kan inte dela upp den i flera delar. Den ska vara hel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testat att öppna filen i en annan bildredigerare (t.ex: Gimp) och se om du har bättre lycka där?
Hittar du inget som kan öppna psd så spara till ett annat format som du kan öppna i annat program.

Permalänk
Medlem

ImageMagick ska klara av att hantera så stora filer utan bekymmer och har stöd för PSB.
https://imagemagick.org/

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

ImageMagick ska klara av att hantera så stora filer utan bekymmer och har stöd för PSB.
https://imagemagick.org/

Kalas. Det gjorde jobbet. Tusen tack

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Perrablerra:

Kalas. Det gjorde jobbet. Tusen tack

Har du kollat hur stor jpg filen är ? Upplösningen ska inte vara större än 16 X16 bitar dvs 65535 x 65535 pixels för att följa jpg format.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat hur stor jpg filen är ? Upplösningen ska inte vara större än 16 X16 bitar dvs 65535 x 65535 pixels för att följa jpg format.

Får inte till någon jpg-fil alls. Alternativet finns över huvud taget inte i PS. Kan bara välja raw, png och tiff men PS hänger sig innan något ev hinner bli klart. Kanske min dator som inte räcker till. Hade tänkt konvertera psd -> png och sedan png -> jpg vilket har fungerat tidigare. Dock har bilden vuxit med tiden så nu går det inte längre. Lite tråkigt att behöva använda andra program men det får man väl leva med så länge slutresultatet blir som jag vill.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Perrablerra: Måste rätta mig lite. Var lite för snabb och trodde det funkade. Det var ps som konverterade till png med väldigt lågt upplösning. Insåg även att det är psb vilket PS använder när det är en lite större fil. Så är tillbaka på ruta 1 igen

Men om jag förstått er rätt är jpg inte rätt fortmat då det är för hög upplösning. Skulle png funka? Kommer ladda upp den så ett format som funkar i chrome är ett krav.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Perrablerra:

Får inte till någon jpg-fil alls. Alternativet finns över huvud taget inte i PS. Kan bara välja raw, png och tiff men PS hänger sig innan något ev hinner bli klart. Kanske min dator som inte räcker till. Hade tänkt konvertera psd -> png och sedan png -> jpg vilket har fungerat tidigare. Dock har bilden vuxit med tiden så nu går det inte längre. Lite tråkigt att behöva använda andra program men det får man väl leva med så länge slutresultatet blir som jag vill.

Men har du gjort en jpg eller inte i 134063x133796 upplösnnig, du skrev "det gjorte jobbet" men nu att det inte funkade ?
134063x133796 är större änden upplösning som jpg ska kunna ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men har du gjort en jpg eller inte i 134063x133796 upplösnnig, du skrev "det gjorte jobbet" men nu att det inte funkade ?
134063x133796 är större änden upplösning som jpg ska kunna ha.

Trodde ImageMagick lyckades men det var jag som snurrade till allt som vanligt. Så nej jag har ingen jpg-fil.

Visa signatur