500mb/s på pappret- 1mb/s i verkligheten

Permalänk
Medlem

500mb/s på pappret- 1mb/s i verkligheten

Hej har fiber med 500 mb/s i nedladdningshastighet enligt Telia. När jag nu gör en uppdatering på ett spel har jag endast 1 mb/s, vad kan felet vara? Enligt ett speedtest ska hastigheten vara ca 300 mb/s. (kan vara värt att notera att jag använder en PC med LAN-kabel kopplad från routern till min PC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar192:

Hej har fiber med 500 mb/s i nedladdningshastighet enligt Telia. När jag nu gör en uppdatering på ett spel har jag endast 1 mb/s, vad kan felet vara? Enligt ett speedtest ska hastigheten vara ca 300 mb/s.

Vart laddar du ner?

Är speedtest gjort nu direkt när du laddat ner uppdateringen?

Är nedladdningshastigheten för spelet mätt i MByte/s eller Mbit/s?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oscar192:

Hej har fiber med 500 mb/s i nedladdningshastighet enligt Telia. När jag nu gör en uppdatering på ett spel har jag endast 1 mb/s, vad kan felet vara? Enligt ett speedtest ska hastigheten vara ca 300 mb/s.

Vad du har för fart på en epelnedladdning påverkas av mycket mer än uppkopplingens fart.
Du får skilja på det för det är helt olika saker, nedladdningen av filer påverkas tex av lagringens prestanda och säkerhetsprogram och servern du laddar från.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för denna tråd, har tydligen ställt in så att 1000kb/s var max. Allt löst nu...
Laddar ner på battle.net och har dock bara 13 mb/s, skumt?

Permalänk
Inaktiv

@oscar192: Är det cod:mw? Det är något fel på dess uppdaterings + installations tjänst. De försöker fixa senast jag såg notis om det.

Permalänk
Viking
Skrivet av anon8870:

@oscar192: Är det cod:mw? Det är något fel på dess uppdaterings + installations tjänst. De försöker fixa senast jag såg notis om det.

Jag laddade ner hela spelet i förrgår med 62,5 MB/s konstant vilket är max då jag har 500 mbps...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@anon8870: Ja det är COD, är största PC nooben och har för det mesta ingen koll på vad jag gör, hastigheten kan inte ha o göra med min ssd eller liknande?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av oscar192:

@Pamudas: Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för denna tråd, har tydligen ställt in så att 1000kb/s var max. Allt löst nu...
Laddar ner på battle.net och har dock bara 13 mb/s, skumt?

Vänligen skilj mellan bit (b) och byte (B) när du ställer sådana här frågor. För optimal tydlighet, skriv aldrig "Mb" (som betyder Mbit men i praktiken är helt tvetydigt) eller "mb" (som betyder millibit men aldrig används i den betydelsen), utan skriv "Mbit" (megabit) respektive "MB" (megabyte).

Får du 13 Mbit/s eller 13 MB/s?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

@oscar192: Jag fick uppdateringen på cod idag, 35GB eller nått sådant.. Här svajade nedladdningen lite grand, så de kan ha fixat det mesta nu ändå.
Jag maxar på ca 32MB/s det var nere på 18MB/s och hade sig.. Bara med Spotify igång, som stream.

Permalänk
Medlem

@Alling: MEGABYTE är det, kan inte sånt där.... Vill bara veta varför mina uppdateringar går i slowmotion när jag har 500 nåt i nedladdningshastighet

Permalänk
Viking
Skrivet av oscar192:

@Alling: MEGABYTE är det, kan inte sånt där.... Vill bara veta varför mina uppdateringar går i slowmotion när jag har 500 nåt i nedladdningshastighet

Du har 500 Mbit/s, så ditt max i nedladdningshastighet är 62,5 MB/s.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Okej tack för hjälpen, har fattat det som att battle net har strul med sina servrar vilket gör att jag inte kan ladda ner uppdateringen med högsta möjliga fart, för har just nu 13 Megabyte per sekund

Permalänk
Medlem

Det ska tilläggas att varje gång COD MW har en update så "krashar" deras servrar typ, när alla ska ladda ner 30GB+ patchar. Tragiskt men du kommer se det varje gång typ, varannan gång brukar det stå en "nyhet" på COD delen av battle.net att de vet om ett "issue".

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av oscar192:

@Alling: MEGABYTE är det, kan inte sånt där.... Vill bara veta varför mina uppdateringar går i slowmotion när jag har 500 nåt i nedladdningshastighet

Passa på att lära dig det nu då! 13 MB/s är inte riktigt "slowmotion" nämligen, vilket däremot 13 Mbit/s är (om man har upp till 500 Mbit/s på sin uppkoppling).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem

Och apråpå olika storheter så användes prefixet m och inte M det innebär en skillnad på en miljard gånger att slarva med det, m=milli, M=mega.
Är man osäker så skriver man ut hela ordet, det går ibland att förstå vad som menas men inte alltid så skippa förkortningarna och vissa prefix så fort det finns risk för missförstånd 1 mb/s och 1 MB/s innebär 8 miljarder gångers skillnad i hastighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Alling: har du en TV box som är på har jag för mig Telia "Cappar" trafiken med hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cg_thi:

@Alling: har du en TV box som är på har jag för mig Telia "Cappar" trafiken med hälften.

Sprid inte information som du inte är säker på. Jag kan garantera dig att de INTE "cappar" trafiken med hälften för att man har en TV box. Varför kan jag garantera det då tro? Väldigt självklart egentligen. För om en person har 1 Gbit så skulle det innebära att de låste bort 500 Mbit. Och om en annan person har 10 Mbit så skulle det innebära att det låser bort 5 Mbit. Så då inser man direkt att det kan absolut inte vara så som du "har för dig". För varför skulle TV boxen behöva 500 Mbit i ena fallet för att i det andra fallet klara sig på 5 Mbit? Alltså fullständigt orimligt. Däremot så låste de väl upp närmare 5 Mbit förr i tiden när folk hade ADSL för att deras TV box behövde det då. Men det är något helt annat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cg_thi:

@Alling: har du en TV box som är på har jag för mig Telia "Cappar" trafiken med hälften.

Nej, tv går inte via internet och det de gör är att reservera 8Mbit av länkhastigheten.
Så om du har fiber med 1 Gbit utrustning och alltså 1 Gbit länkhastighet så återstår 992 Mbit för data, alltså kommer alla abonnemang under 1 Gbit att vara helt opåverkade i det fallet.
Har du 100 Mbit länk så blir det en liten påverkan om du har ett 100 abb men 92Mbit återstår ju ändå i det läget.
Med dsl kan det däremot bli viss märkbar påverkan men de halverar inte farten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nedladdning av COD MW fungerar svajigt varenda gång dem släpper en ny uppdatering. Ett tips är att antingen ladda ner genom America Server eller använda VPN. Fungerar mycket bättre.