USA klassar Huawei och ZTE som hot mot nationell säkerhet

Permalänk
Medlem

US-kapitalisterna är på efterkälken kan inte konkurrera utifrån teknologi och ber sin stat, med ansvar för de gemensamma affärerna, att rycka in. Pappersdollarn flyter bara med hangarfartygen och kommer sjunka med dem. Producerar någon bilar tvingar de på konsumenterna egenproducerad häst och kärra, "av säkerhetsskäl".

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@NutCracker: kommentarer som "Trump är si" och "Kina beter sig så" tillför inte konversationen något och hjälper inte till med att förklara bakomliggande orsaker. Diskussion om det som faktiskt ligger bakom utan att spåra ur kan absolut tillföra något, och det kapar vi inte bort. Om redaktionen eller moderatorerna är för hårda i sin bedömning är ni mer än välkomna att påpeka detta, och inser vi att vi kanske tryckte på mod-knappen för hastigt är vi inte sämre än att vi kan ändra oss.

Kan bara konstatera att vi har något olika åsikt om detta, men sånt är ju livet;) Jag anser att mina inlägg - vilka rensades - befann sig helt inom ämnet, men jag begråter inte refuseringen. Diskussion är alltid bra och uppfriskande, förhoppningsvis ökar det medvetandet om de verkliga orsakssambanden.

Permalänk
Medlem

JA Ja är det inte lika bra att USA förbjuder alla elektronik produkter från Kina ???
Tycker det är lite löjligt alla kan avlyssna med rätt saker USA har sin avlysning på internet och ganska troligt inom mobilnätet med .
Jag tror all länder mer eller mindre sitter och avlyssnar trafiken på nätet och inom mobila nätet.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Kommer någon göra lika med amerikanska bolag? Som har visat sig haft bakdörrar? Hm? Nä?

Nehepp.

Permalänk
Inaktiv

Förstår folk i Sverige att USA är ett allierat land och Kina inte är det? Av ren nyfikenhet då.
Google, Facebook mfl må spana på dig, det är lite pest eller kolera. Men värnar man om demokratin och värderingar som är cementerad i grunden för oss västlänningar tycker jag man borde ta sitt ansvar som konsument. Ta inte din frihet för givet.

Ni kan banna mig nu swec, hej.

Permalänk
Medlem

Jag tror att USA är lika skit som Kina. USA är ännu värre än Kina.

Huawei är lite smutsig betyder inte att Facebook och Google är rena

Permalänk
Medlem
Skrivet av rayfix:

Jag tror att USA är lika skit som Kina. USA är ännu värre än Kina.

Huawei är lite smutsig betyder inte att Facebook och Google är rena

Facebook och Google ägs inte av amerikanska staten.

Det är lätt att hävda att USA är värre än Kina vad gäller övervakning och vilja att agera efter insamlade uppgifter. Men det bygger också på att USA, sina transparensproblem till trots, är öppna med sina mål och metoder på ett sätt som Kina inte är. Kinas inhemska övervakning, som får den perverterade övervakningen i England att verka modest, illustrerar tydligt nivåskillnaden mellan dom och resten av världen.

Att begränsa kinesisk teknik att användas inom offentliga amerikanska sektorer tror jag är rätt rimligt. Dels med tanke på säkerhetsriskerna som den kinesiska ägarstrukturen bjuder på, med den insyn och makt Partiet har inom den privata sektorn. Men så länge som Kina med stor entusiasm kan etablera sig i resten av världen men samtidigt vara oerhört reserverade för utländska etableringar hemmavid tror jag politiska ställningstaganden som dessa kommer bli fler och tydligare framöver.

Skrivet av Jygge:

JA Ja är det inte lika bra att USA förbjuder alla elektronik produkter från Kina ???
Tycker det är lite löjligt alla kan avlyssna med rätt saker USA har sin avlysning på internet och ganska troligt inom mobilnätet med .
Jag tror all länder mer eller mindre sitter och avlyssnar trafiken på nätet och inom mobila nätet.

Desto större anledning att inte bjuda in Kina till de egna näten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Facebook och Google ägs inte av amerikanska staten.

Det är lätt att hävda att USA är värre än Kina vad gäller övervakning och vilja att agera efter insamlade uppgifter. Men det bygger också på att USA, sina transparensproblem till trots, är öppna med sina mål och metoder på ett sätt som Kina inte är. Kinas inhemska övervakning, som får den perverterade övervakningen i England att verka modest, illustrerar tydligt nivåskillnaden mellan dom och resten av världen.

Att begränsa kinesisk teknik att användas inom offentliga amerikanska sektorer tror jag är rätt rimligt. Dels med tanke på säkerhetsriskerna som den kinesiska ägarstrukturen bjuder på, med den insyn och makt Partiet har inom den privata sektorn. Men så länge som Kina med stor entusiasm kan etablera sig i resten av världen men samtidigt vara oerhört reserverade för utländska etableringar hemmavid tror jag politiska ställningstaganden som dessa kommer bli fler och tydligare framöver.

Desto större anledning att inte bjuda in Kina till de egna näten.

"Facebook och Google ägs inte av amerikanska staten." Men den Amerikanska Staten bestämmer över dem. Med vem, vilka, när, hur mycket får Facebook och Google göra, bestäms av den Amerikanska Staten.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

"Facebook och Google ägs inte av amerikanska staten." Men den Amerikanska Staten bestämmer över dem. Med vem, vilka, när, hur mycket får Facebook och Google göra, bestäms av den Amerikanska Staten.......

Ja precis vi ser verkligen hur hård den amerikanska staten är mot sina inhemska IT företag kontra den Kinesiska speciellt när Facebook, Google, Twitter mm är fria att censurera deras egen president som är folkvald.

Mm Facebook, Google och gänget är verkligen förtryckta av den amerikanska staten, ingen yttrandefrihet här minsann.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Rekordmedlem

De amerikanska it bolagen styr väl snarare USA än blir styrda av politikerna och nuvarande president fick faktiskt inte flest röster i valet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

"Google ni är ett Amerikanska bolag eran största kund är Huawei. Ni förbjuds att ha dem som kund, Hälsningar DT"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

"Facebook och Google ägs inte av amerikanska staten." Men den Amerikanska Staten bestämmer över dem. Med vem, vilka, när, hur mycket får Facebook och Google göra, bestäms av den Amerikanska Staten.......

Skulle snarare säga tvärtom, att företagen har stort inflytande och bestämmande över makthavarna i USA. Finns väl få amerikanska politiker som aldrig sålt sig till ett företag i utbyte mot saker som gagnar dom själva.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paw:

Ja precis vi ser verkligen hur hård den amerikanska staten är mot sina inhemska IT företag kontra den Kinesiska speciellt när Facebook, Google, Twitter mm är fria att censurera deras egen president som är folkvald.

Mm Facebook, Google och gänget är verkligen förtryckta av den amerikanska staten, ingen yttrandefrihet här minsann.

Gillar inte användningen av ordet "censur" i samband med privata bolag som givetvis själva har rätt att bestämma över innehållet de väljer att publicera eller inte publicera. Censur är i första hand när staten inskränker din yttrandefrihet så som t.ex. Kina gjort när de kidnappat och fängslat flera bokförläggare, däribland svenska Gui Minhai, för att de publicerat regimkritiska böcker. Det är censur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Ja precis vi ser verkligen hur hård den amerikanska staten är mot sina inhemska IT företag kontra den Kinesiska speciellt när Facebook, Google, Twitter mm är fria att censurera deras egen president som är folkvald.

Mm Facebook, Google och gänget är verkligen förtryckta av den amerikanska staten, ingen yttrandefrihet här minsann.

Trump är inte folkvald, han fick nästan tre miljoner färre röster än Clinton. Han är däremot "delstatsvald" eller "elektoralsröstvald"....

Censur är det när staten ägnar sig åt det. Facebook, Google, Twitter är alla kommersiella företag, de har all rätt att vägra någon tillgång till deras tjänster.

Och

Republican senators introduce bill that tech advocates have warned would weaken privacy

Citat:

A group of Republican senators introduced a bill Tuesday that would weaken the lawful use of encryption so law enforcement officials could gain access to devices and communication services with a warrant.

The tech industry has fought to maintain the integrity of encryption, which prevents even the companies that make the devices or platforms from being able to access their contents.

Encrypted services only let the sender and recipient see messages. Law enforcement officials have insisted that they must have some way to access encrypted platforms and devices when investigating crimes. But industry leaders have warned that any system requiring a “backdoor” to encryption would undermine the privacy protections altogether.

The Lawful Access to Encrypted Data Act, introduced by Senate Judiciary Chairman Lindsey Graham, R-S.C., and Sens. Tom Cotton, R-Ark., and Marsha Blackburn, R-Tenn., would require tech companies to assist law enforcement to access their encrypted devices and services when officials obtain a court-issued warrant based on probable cause that a crime has occurred.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@meanh: denna sortens beslut påverkar Huaweis och ZTE:s möjligheter att utveckla produkter i konsumentled (telefoner, datorer, smarta klockor, surfplattor, mm) och sett till nätverksteknik (4G/5G), och detta påverkar även svenska konsumenter. Om Huaweis telefoner inte får installera Android-tjänster och mjukvaror påverkar det oss, och om USA:s invändningar mot deras nätverksteknik leder till att även svenska operatörer väljer att utesluta Huawei påverkar det också oss, fast mer indirekt i det fallet. Det kan påverka svensk utrullning av 5G, vilket är av intresse för våra medlemmar.

Absolut är detta som du beskriver ovan av intresse, men är det detta som är artikelns "huvudtema"? Vad jag kan utläsa av rubrik och största delen av artikeln så är temat snarare säkerhetspolitik, vill man ändra temat till "påverkan på mig som konsument i sverige av detta beslut" så behövs enligt min åsikt lite mer analyser/frågeställningar/djupdyk kring just detta i artikeln.
Jag hoppas inte detta uppfattas som att jag kritiserar artikelförfattaren orättvist (är onödigt hård), jag tycker att artikeln är informativ och välskriven med tanke på ett politiskt tema, men att den lämnar en del att önska om tanken är att belysa hur detta kan påverka mig som svensk (teknikintresserad) konsument.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@meanh: Det är helt klart en rimlig frågeställning du gör, och kopplingen till svenska teknikintresserade är inte glasklar i just den här nyheten. Vår tanke med att täcka utvecklingen av konflikten mellan USA och de kinesiska telekombolagen, i praktiken Huawei, är att våra medlemmar och besökare håller sig ajour med utvecklingen runt ett teknikbolag som påverkar oss. Det är både fritt fram och välkommet att ha åsikter om hur flitigt vi täcker ämnet, men tanken från vår sida är i alla fall att ge en kontinuerlig insikt i något som i förlängningen påverkar även oss. Men en mer konkret analys som tydliggör detta skulle bara förbättra, så det är konstruktiv kritik jag tar med mig! 👍

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Gillar inte användningen av ordet "censur" i samband med privata bolag som givetvis själva har rätt att bestämma över innehållet de väljer att publicera eller inte publicera. Censur är i första hand när staten inskränker din yttrandefrihet så som t.ex. Kina gjort när de kidnappat och fängslat flera bokförläggare, däribland svenska Gui Minhai, för att de publicerat regimkritiska böcker. Det är censur.

Då väljer bolagen att inte vara ett öppet forum, utan en oppinionbildningsportal/lobbyorganisation.
Precis som tidningar som väljer vad som får publiceras.

Förhoppningsvis kommer DT få igenom processen med att klassificera om dessa företag till just sådana "opinionbildningsorgan", så att dom kan hållas rättsmässigt ansvariga för det publicerade innehållet, där både företagets plattform och deltagare kan bestraffas vid felaktiga/lögnartade "publikationer". Än så länge har Facebook, Twitter & co kommit undan med mycket just för att dom kallar sig för ett öppet forum, och inte en publicist.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lastninja:

Då väljer bolagen att inte vara ett öppet forum, utan en oppinionbildningsportal/lobbyorganisation.
Precis som tidningar som väljer vad som får publiceras.

Förhoppningsvis kommer DT få igenom processen med att klassificera om dessa företag till just sådana "opinionbildningsorgan", så att dom kan hållas rättsmässigt ansvariga för det publicerade innehållet, där både företagets plattform och deltagare kan bestraffas vid felaktiga/lögnartade "publikationer". Än så länge har Facebook, Twitter & co kommit undan med mycket just för att dom kallar sig för ett öppet forum, och inte en publicist.

Första tillägget i den amerikanska konstitutionen säger att tech-bolagen själva har rätt att välja vad de vill publicera. Det är yttrandefrihet. Att begränsa spridning av hat och hot är att försvara yttrandefriheten, och DT är ett bra exempel på en person som missbrukar yttrandefriheten för att faktiskt underminera yttrandefriheten genom att sprida hat, hot, lögner, förvirring och splittrande budskap. DT's version av "yttrandefrihet" gäller bara han själv och hans sekt utav medhållare. Den exekutiva ordern han skrivit under som reaktion på Twitters så kallade "censur" är förövrigt tandlös. Det är enbart symbolpolitik.

Termen "Fake News" är som ett eko av "Me ne frego".

Typo
Permalänk
Avstängd

Man kan aldrig lita på Kina som förtrycker sitt eget folk, vem vet vad dom kodar in/bygger in i all teknik som dom säljer, landet skulle aldrig klara av utan all sin försäljning av varor därför dom har stort behov av att kartlägga allt.

Sen så kan man se hela Kina som ett stort virus som vill ta över allt, se bara i Sverige dom har köp massa mark, äger många företag, och så fort inte Sverige gör som Kina säger så är risken att det påverka alla företag som har en kinesiskt koppling.

Det var inte så många år sen dom trycka in små clip i Supermicro moderkort för att sen kunna ta över enheten, så jag tycker det är helt rätt att blocka 5G då risken är att skadad skulle blir ännu värre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Man kan aldrig lita på Kina som förtrycker sitt eget folk, vem vet vad dom kodar in/bygger in i all teknik som dom säljer, landet skulle aldrig klara av utan all sin försäljning av varor därför dom har stort behov av att kartlägga allt.

Sen så kan man se hela Kina som ett stort virus som vill ta över allt, se bara i Sverige dom har köp massa mark, äger många företag, och så fort inte Sverige gör som Kina säger så är risken att det påverka alla företag som har en kinesiskt koppling.

Det var inte så många år sen dom trycka in små clip i Supermicro moderkort för att sen kunna ta över enheten, så jag tycker det är helt rätt att blocka 5G då risken är att skadad skulle blir ännu värre.

Vara eller inte vara är frågan?
Inget riktigt bevis är visat, bara en massa teorier och rykten om dom där clip i Supermicro.
https://hackaday.com/2019/05/14/what-happened-with-supermicro...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Bra. Oroväckande att kinesiska bolag får verka i Sverige.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket "säkerhet" aspekt det handlar om kontra "handelskrig", Trump har ju haft sin agenda mot Kina på alla sätt han kan sen starten typ.

Säkerhetsbrister i Amerikanska produkter verkar mer ok.

I slutändan finns det väl fortfarande inget konkret bevis på hur deras telekomutrustning skulle vara en säkerhetsbrist, utan enbart teori.

Och i andra änden handlar detta bara om 2 stormakter som bråkar med varandra, och det är långt ifrån över. Kina kommer svara på annat sätt mot USA också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Vara eller inte vara är frågan?
Inget riktigt bevis är visat, bara en massa teorier och rykten om dom där clip i Supermicro.
https://hackaday.com/2019/05/14/what-happened-with-supermicro...

När jag läste nyheten så visar dom en bild på moderkortet och en annan som var samma modell, och ända skillnad var att det fanns ett okänd clip på det ena moderkortet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd lätt rensad/uppmaning*

Jag har tagit bort samt redigerat några inlägg. Syftet med våra rensningar och uppmaningar är att undvika urspårningar, hets och otrevligheter. Vi är naturligtvis medvetna om att det är extremt svårt att veta vad som är ok eller ej när det gäller artikeltrådar med politisk inriktning, men ni får hemsk gärna ta en titt på SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet och inte minst den tillhörande diskussionstråden. Där går vi närmare in på varför det tråkigt nog är nödvändigt att begränsa icke IT-relaterad politiksnack.

Observera att vi gärna tar emot synpunkter gällande ex. modereringen, men kom ihåg att sådant ej hör hemma i vanliga forumet samt artikeltrådar. Länk till Feedback-forumdelen samt kontaktformuläret.

Hur som helst är det dags att återgå till ämnet (USA klassar Huawei och ZTE som hot mot nationell säkerhet) så ni får gärna släppa Facebook, Twitter m.fl. censurerar ot-diskussionen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

"Both companies have close ties to the Chinese Communist Party and China’s military apparatus, and both companies are broadly subject to Chinese law obligating them to cooperate with the country’s intelligence services."

Precis som de Amerikanska företagen är tvingade att arbeta med den Amerikanska regeringen.. De kan få allt de själva gör att låta så hemskt när någon annan gör det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Zoom är inte blockerat i Indien och är inte ett kinesiskt företag utan är baserat i USA grundaren är en Chinese-American.

Majoriteten av utvecklarna sitter i Kina, bolaget är Kines-ägt och nyligen upptäcktes att man routade all trafik via Kina. Zoom hävdade att det var en ”bugg”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Man kan aldrig lita på Kina som förtrycker sitt eget folk, vem vet vad dom kodar in/bygger in i all teknik som dom säljer, landet skulle aldrig klara av utan all sin försäljning av varor därför dom har stort behov av att kartlägga allt.

Sen så kan man se hela Kina som ett stort virus som vill ta över allt, se bara i Sverige dom har köp massa mark, äger många företag, och så fort inte Sverige gör som Kina säger så är risken att det påverka alla företag som har en kinesiskt koppling.

Det var inte så många år sen dom trycka in små clip i Supermicro moderkort för att sen kunna ta över enheten, så jag tycker det är helt rätt att blocka 5G då risken är att skadad skulle blir ännu värre.

USA är det största viruset som tyvärr redan tagit över allt och vill behålla makten. Det är därför Trump agerar som han gör. Jag kan hålla med om att Kina inte är världens bästa land politiskt sett och att de säkert förtrycker oliktänkande. Men gör inte USA också det? De terroriststämplar till höger och vänster och använder kommunism som skällsord för ondska samt anklagar och försöker rasera utländska företag på grund av avlyssning trots att de inte har minsta lilla bevis för att någon avlyssning skett.. De är inte direkt bättre än Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

När jag läste nyheten så visar dom en bild på moderkortet och en annan som var samma modell, och ända skillnad var att det fanns ett okänd clip på det ena moderkortet.

Jap.. Såg något liknande, men det var där rätt tydligt photoshoppat i brist på annat.

Är uppriktigt allt som jag har sett, å inga riktiga bevis som då ett spy chip borde vara.

Menar, hur svårt kan det vara att presentera riktiga bevis när man har tillgång till chippet?

http://www.visual6502.org/ så dissekerar hobbyister CPU'er utan problem, så man kan tycka att Blomberg, CIA med flera borde ha extremt mycket bättre resurser och möjligheter.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Om man vill blockera Huawei och ZTE enheter ifrån sitt nätverk: https://aruljohn.com/mac/vendor/Huawei https://aruljohn.com/mac/vendor/ZTE

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Undrar hur mycket "säkerhet" aspekt det handlar om kontra "handelskrig", Trump har ju haft sin agenda mot Kina på alla sätt han kan sen starten typ.

Säkerhetsbrister i Amerikanska produkter verkar mer ok.

I slutändan finns det väl fortfarande inget konkret bevis på hur deras telekomutrustning skulle vara en säkerhetsbrist, utan enbart teori.

Och i andra änden handlar detta bara om 2 stormakter som bråkar med varandra, och det är långt ifrån över. Kina kommer svara på annat sätt mot USA också.

Detta är ett regelrätt krig som Trump startat mot Kina. Förvisso ett handelskrig men ett rejält sådant. Om nu Kina varit så hemskt som USA påstår hade de definitivt svarat med hårdare medel än de nu gjort. De har möjlighet att slå tillbaka så att det svider rejält för USA men de är intelligentare än så. Det är USAs makt vi borde vara rädda för idag. De flesta stora internationella företag som vi är beroende av kommer från USA och de hålls i koppel av Trump som bara ser USAs bästa som viktigt. Nä vi borde sluta stödja företag från USA och ta fram egna alternativ i EU och i resten av världen. Trump ser redan EU som ett hot som försöker blåsa USA på alla sätt och vis.
https://www.youtube.com/watch?v=1e6_feW-gSM
https://www.youtube.com/watch?v=J0jeHftk6PM