Samsung SSD 980 Pro dyker upp i Korea

Permalänk
Melding Plague

Samsung SSD 980 Pro dyker upp i Korea

Företagets högpresterande lagringslösning över PCI Express 4.0-gränssnittet kryper sig allt närmare lansering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt med super höga hastigheter, men undrar om de flesta har någon nytta av detta.
Användbart vid renderingar osv om man har de till sådant, men i övrigt "normalt" användande mja.

Min nästa NVME blir lagring > hastighet typ.

Permalänk
Medlem

skulle hellre vilja se mer prispress.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Coolt med super höga hastigheter, men undrar om de flesta har någon nytta av detta.
Användbart vid renderingar osv om man har de till sådant, men i övrigt "normalt" användande mja.

Min nästa NVME blir lagring > hastighet typ.

Just nu nej, men om PS5 blir väldigt poppis och många börjar ta nytta av prestandan i SSDn där så kan det göra skillnad för oss andra.
Vid dataflytt också kanske såklart..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Coolt med super höga hastigheter, men undrar om de flesta har någon nytta av detta.
Användbart vid renderingar osv om man har de till sådant, men i övrigt "normalt" användande mja.

Min nästa NVME blir lagring > hastighet typ.

Med tanke på hur next gen consoler förmodligen kommer nyttja ssdn till fullo så kan det mycket väl ligga relativt nära förestående att det kan vara fördel även vid gaming.
Jag vet att någon tidigare nämnt att star Citizen redan kräver sin SSD utöver sata som jag förstod det i alla fall.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Sh4d0wfi3nd: Mmm, om SSD 980 Pro eller en släkting släpps i formfaktor som är kompatibel med PS5 kommer den konsolen bli en dyr historia för min del. Den interna lagringen kommer inte kompletteras med mindre än 1 TB, och med tanke på vad konsolen lär kosta kommer det nog bli en investering om 10K+ 😬

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Med tanke på hur next gen consoler förmodligen kommer nyttja ssdn till fullo så kan det mycket väl ligga relativt nära förestående att det kan vara fördel även vid gaming.
Jag vet att någon tidigare nämnt att star Citizen redan kräver sin SSD utöver sata som jag förstod det i alla fall.

Menar mer PCI-E 4 hastigheterna.
PCI-E 3 som Samsung 970 evo ligger ju redan på ca 3300 på skriv o läs.

Att man då får välja att få större PCI-E 3 nvme eller "dubbla" hastigheten med ex denna 980 pro med PCI-E 4.

Känns som större disk då är att föredra.
Så jag tänker i alla fall

Men blir intressant att se om PS5 faktiskt kan använda 7000mb/s på ett märkbart sätt, och om det då kan komma att spela roll för PC.

Permalänk
Medlem

Benchade min 970 Evo Plus häromdagen, 3500 read / 3300 write. Den är snabb. Men i andra datorn har jag "bara" en 950 Pro, där ligger 980 Pro bra till som ersättare

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Bra att ha när/om PS5 anpassade spel kommer till till PC.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv

Blir nog en ettårspresent till mitt X570-baserade system.
Känns som vi väntat på denna väldigt länge redan, men bra att det tycks vara på gång tillslut.

Permalänk
Medlem

Förr var HDD standard
Idag är sata SSD standard
"Imorgon" är nvme SSD standard

Det är en naturlig utveckling

GTX 780Ti
GTX 980 Ti
GTX 1080 Ti
RTX 2080 Ti

Titta där, samma fenomen
Utveckling är enda vägen framåt

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Med tanke på hur next gen consoler förmodligen kommer nyttja ssdn till fullo så kan det mycket väl ligga relativt nära förestående att det kan vara fördel även vid gaming.
Jag vet att någon tidigare nämnt att star Citizen redan kräver sin SSD utöver sata som jag förstod det i alla fall.

Jag byggde min sista dator med star citizen i tankarna å då satte jag in en snabb rackare som läser/skriver med 3500 mb/sek men jag skall vara ärlig och säga att jag faktiskt inte har en aning om hur snabba hastigheter star citizen klarar och hur mycket potential av min hastighet på ssdn som aldrig blir använd. Men snabbt går det iaf att ladda in spelet nu så jag är nöjd 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikodemous:

Jag byggde min sista dator med star citizen i tankarna å då satte jag in en snabb rackare som läser/skriver med 3500 mb/sek men jag skall vara ärlig och säga att jag faktiskt inte har en aning om hur snabba hastigheter star citizen klarar och hur mycket potential av min hastighet på ssdn som aldrig blir använd. Men snabbt går det iaf att ladda in spelet nu så jag är nöjd 😁

Härnäst skulle du kunna skaffa 64-128GB RAM och köra Primocache.

Spelen laddar rätt så skapligt när man hästat in 20+ GB RAM-cache på speldisken och ändå bara kör två eller tre spel.
Antar att man med någon sorts gott samvete kan räkna på runt 10-20% av installationsstorleken på ens två mest spelade spel som RAM-cache kan räknas som ekonomiskt gångbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Sh4d0wfi3nd: Mmm, om SSD 980 Pro eller en släkting släpps i formfaktor som är kompatibel med PS5 kommer den konsolen bli en dyr historia för min del. Den interna lagringen kommer inte kompletteras med mindre än 1 TB, och med tanke på vad konsolen lär kosta kommer det nog bli en investering om 10K+ 😬

Ja, blir det så finns det säkert flera av oss som får gå samman och anordna en kollektiv begravningsceremoni för våra plånböcker.

De skall ju enligt gängse rituella traditioner begravas inom 24h efter köp av PS5, har jag hört.

Permalänk
Medlem

Min nuvarande Samsung 970 Evo Plus 1TB blir ju redan galet varm, med eller utan kylfläns (MiniITX, inte optimalt luftflöde förstås).
Vill inte ens tänka på hur den där blir vid lite belastning

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Duxus:

Min nuvarande Samsung 970 Evo Plus 1TB blir ju redan galet varm, med eller utan kylfläns (MiniITX, inte optimalt luftflöde förstås).
Vill inte ens tänka på hur den där blir vid lite belastning

Ja för det är "mycket" vämre på liten yta därav känns det skit varmt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ricerunner:

Härnäst skulle du kunna skaffa 64-128GB RAM och köra Primocache.

Spelen laddar rätt så skapligt när man hästat in 20+ GB RAM-cache på speldisken och ändå bara kör två eller tre spel.
Antar att man med någon sorts gott samvete kan räkna på runt 10-20% av installationsstorleken på ens två mest spelade spel som RAM-cache kan räknas som ekonomiskt gångbart.

Kör idag 100GB RAM cache disk.
28GB för OS

Sjukt nice! dock lånade 32GB stickor (lite väl dyra)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att man som gamer inte märker av om det är en SSD eller en snabbare NVMe, men jag vet att jag ändå förmodligen kommer köpa den snabbaste varianten vid nästa uppgradering. Det är som en sjukdom, man går in på prisjakt och sorterar efter hastighet, same procedure as a last year...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA

Lite tråkigt att man som gamer inte märker av om det är en SSD eller en snabbare NVMe, men jag vet att jag ändå förmodligen kommer köpa den snabbaste varianten vid nästa uppgradering. Det är som en sjukdom, man går in på prisjakt och sorterar efter hastighet, same procedure as a last year...

Jag är en gamer, ibland iallafall. Och jag märker skillnad. Inte i spel kanske, men i Windows.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av Duxus:

Min nuvarande Samsung 970 Evo Plus 1TB blir ju redan galet varm, med eller utan kylfläns (MiniITX, inte optimalt luftflöde förstås).
Vill inte ens tänka på hur den där blir vid lite belastning

Galet varm? Hur många grader då? Hur använder du din nvme egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag är en gamer, ibland iallafall. Och jag märker skillnad. ...

Det gjorde de ju i LTTs test också.
Alla försökspersonerna var eniga att SATA-enheten gav bästa flytet, men sedan var det olika uppfattningar om vilken NVMe som var det sämsta alternativet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Kör idag 100GB RAM cache disk.
28GB för OS

Sjukt nice! dock lånade 32GB stickor (lite väl dyra)

Ja det kan kag tänka mig. Är lite i valet och kvalet om jag ska byta ut två av mina 16GB-moduler till 32GB, eftersom det blir till mer vardagsnytta än en 480GB Optane 905P, vilken nästan uteslutande skulle jobba som extraminne för renderingar.
Läshastigheten är lite i underkant nuförtiden.

Å andra sidan skulle det kunna vara kul att hyra ut datorn till långtidsrenderingar nu när det är sommar och man hellre är ute. 500GB+ RAM skulle räcka till rätt så maffiga renderingar.

Permalänk
Medlem

Jag använder datorn till gaming och lättare surfning, behovet av sådana hastigheter är inte så pass aktuellt, min ssd gör jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Härnäst skulle du kunna skaffa 64-128GB RAM och köra Primocache.

Spelen laddar rätt så skapligt när man hästat in 20+ GB RAM-cache på speldisken och ändå bara kör två eller tre spel.
Antar att man med någon sorts gott samvete kan räkna på runt 10-20% av installationsstorleken på ens två mest spelade spel som RAM-cache kan räknas som ekonomiskt gångbart.

Jag tryckte in 32 gig ram i samband med köpet med möjlighet till 64 som jag skall sätta in senare. Redan nu tar star citizen upp över 20 gb ibland. Sen ville jag inte heller att processorn skulle hålla tillbaka laddningstidena så det fick bli en 3900x . Men som sagt, frågan är hur snabbt ssdn jobbar i verkligheten vid inladdning av spelet.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Det är lite tråkigt att de måste använda så många lager, ja det blir billigare så jag vet, men jag vill se en SLC SSD på den vanliga användarmarknaden igen.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur stor skillnad det blir mellan detta och ps4? Eller använder PS4 en helt annan lösning som PC inte kan slå?

Permalänk
Medlem

@Sienar: PS4 använder HDD, PS5 kommer använda pcie4 ssd med 5.5GB/s sekventiell läsning som mål som jag förstått det, så stämmer ryktena så blir 980PRO alltså 10-20% snabbare än PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

@Sienar: PS4 använder HDD, PS5 kommer använda pcie4 ssd med 5.5GB/s sekventiell läsning som mål som jag förstått det, så stämmer ryktena så blir 980PRO alltså 10-20% snabbare än PS5.

Tack för svaret! Menade PS5 såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA

Lite tråkigt att man som gamer inte märker av om det är en SSD eller en snabbare NVMe, men jag vet att jag ändå förmodligen kommer köpa den snabbaste varianten vid nästa uppgradering. Det är som en sjukdom, man går in på prisjakt och sorterar efter hastighet, same procedure as a last year...

Som alltid saknar man optane och RAM-disk med som jämförelser, även om det kanske inte är de rimligaste alternativen så skulle det vara intressant om deras mycket lägre latency gör någon skillnad (eftersom latency är i princip samma på sata och nvme)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Galet varm? Hur många grader då? Hur använder du din nvme egentligen?

Använder min precis som du använder din - dvs som en stekspade och står å flippar burgare med den.
Eller?

Minns inte exakt tempen vid vardagligt bruk nu, har hängt av sidofönstret och riktat en fläkt mot den inför uppgradering av datorn till moderkort med inbyggd fläkt för NVME-slotten (B550 och 3900x - kör idag Z390 och 9700k).

Samsung Magician säger ju iaf att XX-49 är (Normal).
50-54 är (High)... och 55+ är (Too high).
Min första 970 Evo (non-plus) som dog efter knappt ett år - behöver dock inte alls ha med temperaturen att göra - var ju lätt uppe i 70 grader under merparten av sitt liv.

Fick en ny 970 Evo Plus på garantin hursomhelst
Körde en benchmark på nya disken i Magician nu bara för att se vad tempen hamnar på - 80 grader när det va klart (Too high).
Gör inget speciellt med disken men har som sagt ett sexigt ITX-chassi som då prioriterat looks före kylförmågan - men det är inte katastrofalt. Disken blir varm helt enkelt.

Förtydligande
Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //