Permalänk
Medlem

Orkar inte titta i hela tråden ifall någon skrivit detta innan men.....
Köp minst 70 cm bredd och ännu hellre 80cm.
Vi har 70 och har man 2st stora stekpannor på så blir det vansinnigt trångt om man sedan ska ha på en kastrull för att koka potatis.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Det är vad jag byter ut i månaden ungefär.
Mieles tvätt och tork håller länge men dom är 2-3 gånger så dyra med.

Du vinner

Permalänk
Medlem

Vilka induktionshällar är exakt lika knäpptysta som de gamla hederliga keramikhällarna? Om det nu ens finns någon?

Det är det enda som jag stör mig något så djävulskt på när det gäller induktion, det infernaliska tjutet eller klickandet ifrån reläerna. Vissa modeller har en ganska högljudd fläkt också. Detta kan man uppenbarligen inte läsa sig till någonstans tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Beror ju på vad man menar med full effekt, jag kan inte köra ”Powerläget” på mer än 2 plattor samtidigt men det är bara till för uppkokning av vatten. När vattnet väl kokar stormkokar det för mycket för att ens koka pasta i det om man försöker vara kvar i läget och att steka utan att bränna något är bara att glömma.

Att faktiskt laga mat kan jag göra på alla plattor samtidigt.

Skrivet av vinylens:

Om du kan köra full effekt på din spis beror på hur mycket ström du kan leverera till den.
Om den har power/boost så körs bara det en viss tid för att sedan gå ner på full effekt på plattan sedan.

Citerar det ursprungliga inlägget jag såg på Facebook...

Felanmälde vår induktionshäll flr att den klickar av och på. Får svaret att de är så. Kollar på det. Det är de tydligen då de får på 2 faser (1 per sida) vilket rent effektivt gör det till en spishäll med 2 plattor plus 2 för värmehållning/dekoration.
Så vilken person med vettet i behåll vill ha en sån och vilken person tyckte det var en bra ide att sätta in en sån?
Näe nu ska jag se ifall jag kan få en FUNGERANDE häll istället...

Problemet är att när det klickar ner så går det ner så lågt att all effekt försvinner. Eftersom den inte finns nån värme kvar är det svårt att koka/steka nåt alls

Personen ifråga arbetar som kock. Just därför blev jag väldigt fundersam över vad det är för fel på den induktionshällen. Det är ju inga som helst problem på en vanlig spis med glashäll att använda alla plattor samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vilka induktionshällar är exakt lika knäpptysta som de gamla hederliga keramikhällarna? Om det nu ens finns någon?

Det är det enda som jag stör mig något så djävulskt på när det gäller induktion, det infernaliska tjutet eller klickandet ifrån reläerna. Vissa modeller har en ganska högljudd fläkt också. Detta kan man uppenbarligen inte läsa sig till någonstans tyvärr.

Min är rätt tyst ändå, är väl egentligen bara om man kör på boost läget det verkligen låter men för det mesta är den rätt tyst, aldrig hört en fläkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neo1:

Min förra induktions spis va märket smeg, men när en platta gick sönder och kostade 4000kr att laga köpte jag ikeas dyraste 60 induktion för 4000 nånting. Det var ett kopplings shema med hur man skulle koppla in spisen med alla kablar. Fick ringa en elektriker för att fråga hur jag skulle koppla efter ha skickat bilder. Så inte bara att stoppa en kontakt i väggen, jag har 3 st 16a snabbsäkringar till min spis. Dock i efterhand kändes smeg spisen att det var en nivå högre än ikeas. Det går inte att använda touchknapparna med våta fingrar och när man torkar över knapparna så får spisen lite spel och ofta slår på barnspärren (hänglås). Hade inga såna problem med smeg spisen.

Är du förvånad att det är skillnad på kvalitet på en SMEG och en IKEA. SMEG är ett dyrt och bra märke medans IKEA får sina spisar från annan leverantör (Tidigare var det Whirpool tror jag). Jag gissar på att IKEA säger en prislapp vad den får kosta och sen tar de fram en spis som ligger i den klassen och märker den som IKEA.
Som ex om man kollar prisjakt så har SMEG den billigaste induktionshällen för ca 5500 kr men då är det bara två kokplattor.

Jag har idag en IKEA vanlig glashäll och är inte helt nöjd men den gör sitt jobb och klarar av att koka vatten och steka på. Tittar just nu på att renovera köket och kommer då inte välja några IKEA-prylar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

När vi ändå är inne på spisar, någon som provat en spis med inbyggd fläkt så oset istället går ner i spisen och ut direkt för att slippa fläktkåpa, är detta en bra lösning?
Lite nyfiken men samtidigt vill jag höra vad ni andra tycker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Då kan jag nästan garantera att du inte har någon nolla bakom.
Att dra nolla till spisar blev mer vanligt i början på 80-talet.

Då behöver ni en elektriker som drar ny kabel om du inte ska göra en fuling som alla gör koppla ihop nollan och jorden i uttaget.
men det är inget jag rekommenderar även om dom går till samma punkt i proppskåpet efter propparna.

Men samtidigt så har TS meddelat att han har dvärgbrytare installerade på DIN-skena. Det kom väl först någon gång under 80-talet?
(Ungefär samtidigt som du uppskattat att man började dra nolla).

Då kan man ju anta att huset har genomgått renovering och kanske är det ändå rimligt att hoppas på en nolla? (Det känns ganska långt bort att garantera att nolla saknas.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Orkar inte titta i hela tråden ifall någon skrivit detta innan men.....
Köp minst 70 cm bredd och ännu hellre 80cm.
Vi har 70 och har man 2st stora stekpannor på så blir det vansinnigt trångt om man sedan ska ha på en kastrull för att koka potatis.

Många 70-80cm modeller verkar i princip bara vara 60cm-modeller med massa tomrum på sidan. Vår 60cm Bosch-häll har zonerna väldigt långt ut på kanterna och ryms utan problem om man inte kör stora wok-pannan, medan gamla Siemens-spisen hade väldigt mycket tomrum på sidorna så inte ens vanliga gjutjärnspannan rymdes bredvid en normalstor gryta.

Försökte själv hitta en häll med så stora zoner som möjligt eftersom gamla spisen bara värmde i mitten på pannorna. Blev en Bosch med dubbla rektangulära zoner på 24x42cm tror jag det var (dvs större än 21x38 som dom vanligtvis brukar vara) men tycker ändå jag har problem att få pannorna varma längst ute på kanten. Eller dom blir varma, men det tar tid innan gjutjärnspannan jämnat ut sig så fördelen med blixtsnabb induktion blir lite utnollad.

Miele har ofta lite större runda zoner och hade jag haft tillräckligt stort kök att göra som jag ville hade jag nog satt in en 80cm sådan, och inte haft mer än en rektangulär zon (om ens det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Många 70-80cm modeller verkar i princip bara vara 60cm-modeller med massa tomrum på sidan. Vår 60cm Bosch-häll har zonerna väldigt långt ut på kanterna och ryms utan problem om man inte kör stora wok-pannan, medan gamla Siemens-spisen hade väldigt mycket tomrum på sidorna så inte ens vanliga gjutjärnspannan rymdes bredvid en normalstor gryta.

Försökte själv hitta en häll med så stora zoner som möjligt eftersom gamla spisen bara värmde i mitten på pannorna. Blev en Bosch med dubbla rektangulära zoner på 24x42cm tror jag det var (dvs större än 21x38 som dom vanligtvis brukar vara) men tycker ändå jag har problem att få pannorna varma längst ute på kanten. Eller dom blir varma, men det tar tid innan gjutjärnspannan jämnat ut sig så fördelen med blixtsnabb induktion blir lite utnollad.

Miele har ofta lite större runda zoner och hade jag haft tillräckligt stort kök att göra som jag ville hade jag nog satt in en 80cm sådan, och inte haft mer än en rektangulär zon (om ens det).

När min nuvarande häll pajar lär det bli den här (eller nyare version av den) just av den anledningen, vill kunna ställa saker var som:

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Men samtidigt så har TS meddelat att han har dvärgbrytare installerade på DIN-skena. Det kom väl först någon gång under 80-talet?
(Ungefär samtidigt som du uppskattat att man började dra nolla).

Då kan man ju anta att huset har genomgått renovering och kanske är det ändå rimligt att hoppas på en nolla? (Det känns ganska långt bort att garantera att nolla saknas.)

Att man byter skåp betyder inte att man byter kablar och drar nolla det beror på hur den som har beställt uppdraget hur dom vill ha det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

När vi ändå är inne på spisar, någon som provat en spis med inbyggd fläkt så oset istället går ner i spisen och ut direkt för att slippa fläktkåpa, är detta en bra lösning?
Lite nyfiken men samtidigt vill jag höra vad ni andra tycker.

Oset vill uppåt och du sätter något på sidan som ska suga i sig det. Det funkar ungefär som man kan förvänta sig, bättre än ingen fläkt alls men uselt jämfört med en rakt ovanför spisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

När vi ändå är inne på spisar, någon som provat en spis med inbyggd fläkt så oset istället går ner i spisen och ut direkt för att slippa fläktkåpa, är detta en bra lösning?
Lite nyfiken men samtidigt vill jag höra vad ni andra tycker.

Håller med det som @Krippa75: och sedan är jag lite skeptisk till att ha en stort hål precis bredvid spisen, vad händer om man kokar över och det rinner ner i det hålet, hur går det att göra ren där nere??
Kanske inget som de flesta råkar ut för, men kokar man mycket saft/sylt som jag så vet man hur explosivt det kan koka över om man inte passar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

När min nuvarande häll pajar lär det bli den här (eller nyare version av den) just av den anledningen, vill kunna ställa saker var som:

https://media3.gaggenau.com/Product_Shots/2000x2000/MCSA02357188_i2084_1756236_CX482100_cmyk_def.png

Jag skulle välja tvärt om, visst är det skönt att kunna ställa hur som helst men min erfarenhet är att de plattor som är variabla i storlek inte levererar alls lika bra effekt. Misstänker att det sitter flera mindre spolar istället för en stor, vilket då verkar vara sämre rent effektmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag skulle välja tvärt om, visst är det skönt att kunna ställa hur som helst men min erfarenhet är att de plattor som är variabla i storlek inte levererar alls lika bra effekt. Misstänker att det sitter flera mindre spolar istället för en stor, vilket då verkar vara sämre rent effektmässigt.

Min nuvarande har en rektangel på ena sidan där man kan ställa dem lite var som, och det är lika bra sprutt i de plattorna som de andra och inte sämre än andra hällar jag testat. Så jag är inte orolig för att en enda stor skulle fungera dåligt.

Permalänk
Medlem

Okej gott folk.
Följande information finnes nu:

Jag har en fas till köket, min nuvarande spis sitter på en 20A säkring.
Att dra om till trefas från källaren till lägenheten känns orealistiskt dyrt.
Vilka alternativ finns det om jag vill ha induktionsspis?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Okej gott folk.
Följande information finnes nu:

Jag har en fas till köket, min nuvarande spis sitter på en 20A säkring.
Att dra om till trefas från källaren till lägenheten känns orealistiskt dyrt.
Vilka alternativ finns det om jag vill ha induktionsspis?

Du kan köra en induktions på 1 fas fast du kommer inte kunna använda full effekt på alla plattor på en gång.
Man får läsa på den sorten man köper hur mycket man kan köra in max med 1 fas då det är olika från modell till modell.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Min nuvarande har en rektangel på ena sidan där man kan ställa dem lite var som, och det är lika bra sprutt i de plattorna som de andra och inte sämre än andra hällar jag testat. Så jag är inte orolig för att en enda stor skulle fungera dåligt.

Nu har jag förvisso bara haft Siemens-hällar, två till antalet, men på dem är de flexibla zonerna märkbart sämre. Kanske är skillnad på andra fabrikanter?

Permalänk
Medlem

@vinylens:

Kolla om jag fattar det rätt:
20A * 230 V = 4600 W.
Kan jag då köpa en induktionshäll som har en maxeffekt på 4600W och då ska den funka utan begränsningar eller uppoffringar?
Tex en sån:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4264000

Och den kommer då vara lika rapp som vilken annan induktionshäll som helst?
----

Hur gör jag då med ugnen? Ska jag dra en ny enfas kabel till ugnen och en ny säkringsgrupp på 16A? 16*230=3680W bör väl räcka till en inbyggnadsugn?...
----

Om detta stämmer så kan man ganska enkelt ordna med enfas häll och spis (separat), medans dra om till en trefas och ha en kombinerat spis är mycket dyrare/svårare..

Tänker jag rätt nu?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Nu har jag förvisso bara haft Siemens-hällar, två till antalet, men på dem är de flexibla zonerna märkbart sämre. Kanske är skillnad på andra fabrikanter?

Jag har en Gaggenau nu och där har jag iaf inte märkt det du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@vinylens:

Kolla om jag fattar det rätt:
20A * 230 V = 4600 W.
Kan jag då köpa en induktionshäll som har en maxeffekt på 4600W och då ska den funka utan begränsningar eller uppoffringar?
Tex en sån:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4264000

Och den kommer då vara lika rapp som vilken annan induktionshäll som helst?
----

Hur gör jag då med ugnen? Ska jag dra en ny enfas kabel till ugnen och en ny säkringsgrupp på 16A? 16*230=3680W bör väl räcka till en inbyggnadsugn?...
----

Om detta stämmer så kan man ganska enkelt ordna med enfas häll och spis (separat), medans dra om till en trefas och ha en kombinerat spis är mycket dyrare/svårare..

Tänker jag rätt nu?

Ja du tänker rätt men jag skulle inte rekommendera att dra ut så mycket effekt om du inte vet hur tjocka ledarna är i väggen.
SÅ du bör även kolla hur tjock kabeln är som ansluts och vet hur den är i väggen men är den säkrad så högt så borde det vara tillräckligt bra kablar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@vinylens:
Okej

Huvudsäkringen till lägenheten i källaren är på 25A.
Innebär det att jag kan som maximalt dra 25*230= 5750W i lägenheten samtidigt innan huvudbrytaren slår och hela bostaden blir strömlös?

Köper jag alltså en spis med en maxeffekt på 4600W, och har dessutom en micro/diskmaskin/vattenkokare igång så kommer det garanterat bli svart?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

När det gäller induktionshäll så är det viktigt att tänka på att det är ganska kraftiga magnetfält som de ger i från sig. Hela magnetfältet absorberas inte av din gryta.

Dessutom kan de ge kraftiga radiostörningar. Om du har fel modell kanske PTS kommer och hälsar på.

Och lägg inte känslig elektronik i närheten av spisen - eller för den delen mobilen på en platta och kräma på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@vinylens:

Kolla om jag fattar det rätt:
20A * 230 V = 4600 W.
Kan jag då köpa en induktionshäll som har en maxeffekt på 4600W och då ska den funka utan begränsningar eller uppoffringar?
Tex en sån:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4264000

Och den kommer då vara lika rapp som vilken annan induktionshäll som helst?
----

Hur gör jag då med ugnen? Ska jag dra en ny enfas kabel till ugnen och en ny säkringsgrupp på 16A? 16*230=3680W bör väl räcka till en inbyggnadsugn?...
----

Om detta stämmer så kan man ganska enkelt ordna med enfas häll och spis (separat), medans dra om till en trefas och ha en kombinerat spis är mycket dyrare/svårare..

Tänker jag rätt nu?

Att tänka på om du skall ha 20A säkring är att det blir 4mm kablar och det är GROVA kablar, inte kul om du skall dra om kablar i befintliga rör.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@vinylens:
Okej

Huvudsäkringen till lägenheten i källaren är på 25A.
Innebär det att jag kan som maximalt dra 25*230= 5750W i lägenheten samtidigt innan huvudbrytaren slår och hela bostaden blir strömlös?

Köper jag alltså en spis med en maxeffekt på 4600W, och har dessutom en micro/diskmaskin/vattenkokare igång så kommer det garanterat bli svart?

Det går att hitta manualen på nätet. På sida 2 hittade jag en fin schematisk bild över hur effektutaget är fördelat.
https://www.bruksanvisni.ng/bosch/pue611bf1e/bruksanvisning?p...

Skrivet av ehsnils:

När det gäller induktionshäll så är det viktigt att tänka på att det är ganska kraftiga magnetfält som de ger i från sig. Hela magnetfältet absorberas inte av din gryta.

Dessutom kan de ge kraftiga radiostörningar. Om du har fel modell kanske PTS kommer och hälsar på.

Och lägg inte känslig elektronik i närheten av spisen - eller för den delen mobilen på en platta och kräma på.

På riktigt? Jag använde google och hittade hit:
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-o...
"Fälten är dock inte så starka att det finns vetenskapligt grundade misstankar om hälsorisker."

Skrivet av brackemannen:

Att tänka på om du skall ha 20A säkring är att det blir 4mm kablar och det är GROVA kablar, inte kul om du skall dra om kablar i befintliga rör.

Ja det är ju sant, men eftersom det är avsäkrat med 20A idag så idag är det ju rimligt att det är korrekt redan. Om man tar hjälp av en elektriker vid installationen så kan det ju kontrolleras samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

På riktigt? Jag använde google och hittade hit:
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-o...
"Fälten är dock inte så starka att det finns vetenskapligt grundade misstankar om hälsorisker."

Kanske inte hälsorisker i första hand, men de kan ge en rejäl matta av radiostörningar och det faller då under PTS som kan belägga den med nyttjandeförbud om det visar sig att störningen är allvarlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krippa75:

Oset vill uppåt och du sätter något på sidan som ska suga i sig det. Det funkar ungefär som man kan förvänta sig, bättre än ingen fläkt alls men uselt jämfört med en rakt ovanför spisen.

Jag köper att oset vill uppåt men jag pratade med en köksinstallatör och hon sa att det funkade bättre än väntat. Har du själv provat eller sätt lösningen i verkligheten eller gissar du bara?

Skrivet av loefet:

Håller med det som @Krippa75: och sedan är jag lite skeptisk till att ha en stort hål precis bredvid spisen, vad händer om man kokar över och det rinner ner i det hålet, hur går det att göra ren där nere??
Kanske inget som de flesta råkar ut för, men kokar man mycket saft/sylt som jag så vet man hur explosivt det kan koka över om man inte passar sig.

Den tanken har inte slagit mig alls men sambon gillar att koka både saft och sylt. Hon är samtidigt rätt duktig att försöka göra fler saker samtidigt när saker står på spisen så det kokar över då och då.
Har du själv sett eller provat lösningen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Den tanken har inte slagit mig alls men sambon gillar att koka både saft och sylt. Hon är samtidigt rätt duktig att försöka göra fler saker samtidigt när saker står på spisen så det kokar över då och då.
Har du själv sett eller provat lösningen?

Nej, det har jag inte.
Men tycker väl att det är en lösning som kan fungera i vissa fall (mest sett till design), men samtidigt fungerar sämre i andra.
Går säker bra att använda till om man steker något, men sämre när man kokar något i högre grytor (förutom att man får bättre sikt då det inte sitter någon kåpa över).
Får se om det är en gimmick eller något som överlever i slutändan.

Dock är ju rengöringsaspekten något man kan ta sig en funderare över och verkligen kolla upp.

Apropå idiotisk design, så kan ju nämna att nyligen så ringde min syster som hade problem med sin Samsung Kyl/Frys (gav ingen kyla längre). Kom snabbt fram till att det behövdes att göra en avfrostning av frysen (på den "frostfria" frysen), håll till slut på i 5 timmar med varmt vatten och hårtork innan vi fick bort all is i alla små skrymslen som man inte kom åt i. Så många idiotiska lösningar har jag aldrig sett i en Kyl/Frys innan, så aldrig en sådan modell för min del...
En vanlig frys frostar man ju av på 30 minuter utan problem..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

När min nuvarande häll pajar lär det bli den här (eller nyare version av den) just av den anledningen, vill kunna ställa saker var som:

https://media3.gaggenau.com/Product_Shots/2000x2000/MCSA02357188_i2084_1756236_CX482100_cmyk_def.png

Ser smidig ut, vet att Bosch har någon liknande modell som också ska känna hur stor kastrull eller panna man ställer på och bara köra just den värmezonen. Spisen jag har idag är hopplös om man vill ha en stor wokpanna på och samtidigt koka något annat på en platta. Är för liten helt enkelt.
Har standard 60 cm idag på hällen men skulle gärna se 80 cm.

Skrivet av loefet:

Nej, det har jag inte.
Men tycker väl att det är en lösning som kan fungera i vissa fall (mest sett till design), men samtidigt fungerar sämre i andra.
Går säker bra att använda till om man steker något, men sämre när man kokar något i högre grytor (förutom att man får bättre sikt då det inte sitter någon kåpa över).
Får se om det är en gimmick eller något som överlever i slutändan.

Dock är ju rengöringsaspekten något man kan ta sig en funderare över och verkligen kolla upp.

Apropå idiotisk design, så kan ju nämna att nyligen så ringde min syster som hade problem med sin Samsung Kyl/Frys (gav ingen kyla längre). Kom snabbt fram till att det behövdes att göra en avfrostning av frysen (på den "frostfria" frysen), håll till slut på i 5 timmar med varmt vatten och hårtork innan vi fick bort all is i alla små skrymslen som man inte kom åt i. Så många idiotiska lösningar har jag aldrig sett i en Kyl/Frys innan, så aldrig en sådan modell för min del...
En vanlig frys frostar man ju av på 30 minuter utan problem..

Ska kolla mer på hur det egentligen ser ut och hur funktionen är innan jag bestämmer mig. Tack för input.
Håller med om designen på många vitvaror och även köksmaskiner i allmänhet. De är snygga med lite olika vinklar och vrår överallt men samtidigt ett helvete att använda och göra rent. Matberedare är väl ett hopplöst exempel för att inte tala om råsaftscentrifugen.
Just Samsung har en förmåga att peta in massor av funktioner och inte tänka alls på rengöring har jag märkt.
Måste vara personer som inte tycker om att laga mat som designar mycket av vitvaror och köksredskap är jag rädd.

Har heller inte förstått idén med att man ska ha en app till varje vitvara nu för tiden heller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

1. vad har du för spis nu? 240 volt eller 400 volt? ta reda på det först
2 om du har en 240 volt så kan du köra en induktions spis har du en 380 volt så måste du kolla om du har en nolla har du inte nolla kan du inte ha en induktion.

Börja med att kolla dom sakerna först.
Skillnaden på dyra och billiga brukar bara hur många plattor man kan köra power/boost på dom flesta har 1-2 och dom dyra brukar ha på alla 4'a.
Sedan finns det hällar som känner av hur stor kastrull/stekpanna man har på och kan jobba över flera plattor/zoner men dom brukar vara väldigt dyra.

För att få full effekt så måste du ha 3 faser fram till spisen 1 för ugnen och 2 för hällen.

Lånar tåden lite. Vi ska kika på ny induktions spis snart och såg ditt inlägg. Jag har 400 volt. Hur avgör jag om jag har en nolla framdragen? Har en vanlig spis med ugn nu.
Tur att jag såg det annars hade jag nog köpt en induktion ovetandes om att det måste finnas nolla.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.