AMD:s processorer dominerar försäljning hos tysk återförsäljare

Permalänk
Melding Plague

AMD:s processorer dominerar försäljning hos tysk återförsäljare

Intel står för endast drygt 16 procent av försäljningen hos den stora tyska återförsäljaren Mindfactory under vecka 26.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Roligt att se förändring och speciellt efter att socket 1200 är ny och zen2 är nästan 1 år gammal!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

"Vilken processor sitter i din primära rigg? Är det AMD eller Intel av senaste snitt, eller håller du en gammal kämpe vid liv så länge det går"

Har Intel 2600K. En av dom bästa processorerna ever. Släpptes 2011 och funkar fortfarande till nya spel i 1080p om man inte är kräsen.
Det är dags för en ny och en från AMD hade varit fint.
Kul att det går bra för dom.

En fråga till er: Vilken cpu som släpps nu tror ni håller lika länge för spel, om möjligt?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Wow
En snabb koll på Prisjakt; Etta är AMDs 3600 för 1985:-, två Intels 10900K för 5789:-
Hmmm, jag tvivlar på att 10900K är tre gånger bättre än 3600an...

Permalänk
Medlem

KARDEMUMMA!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

I omsättningstermer betyder det att AMD hos Mindfactory omsatt 949 935 EUR, drygt 80 procent av angiven veckas försäljning, medan Intel inbringat 244 130 EUR eller 20,45 procent.

Drygt 80 % och Intel har 20,45 %. Om jag inte är dum i huvudet blir detta garanterat över 100 % ihop eller är det något jag missar? Borde kanske stå Knappt 80 % för AMD?

Har inte skickat en rättelse eftersom det kanske är jag som är korkad... haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

En fråga till er: Vilken cpu som släpps nu tror ni håller lika länge för spel, om möjligt?

Har du hållit ut så länge bör du kunna hålla ut till Zen 3, det förväntas en relativt stor prestandaförbättring. Släpps i spannet September-November. Det blir troligen också sista generationen på DDR 4, möjligen med en refresh nästa år.

Annars, köper man nu och mest spelar så är det 3600 som är förnuftigast, klockar normalt till 4.3GHz och eftersom den ändå inte boostar högre kan man lika gärna köra fast OC på den. Bra pris på den.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Har man bra pris / prestanda och billiga moderkort då vinner man i mellansegmenten helt enkelt. De flesta köper nog en 3600 och ett b450 moderkort och det följer med en helt okej kylare så det är svårt att inte bli lockad av det

Permalänk
Medlem

Ptja, en 3600 och ett B450 moderkort är en jävla kombo för majoriteten där ute alltså, så är det ju, är inte förvånad direkt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

En fråga till er: Vilken cpu som släpps nu tror ni håller lika länge för spel, om möjligt?

Sitter själv på en 2500k, kommer bli en 8-kärnig variant antingen till vintern eller våren. Tror utvecklingen kommer stödja fler kärnor framöver då nya konsolerna är 8-kärniga.

I övrigt är det samma historia i USA (Amazon), antal sålda enheter finns inte men topplista. Bäst Intel försäljningsmässigt är "gamla" 9600k, först på 6:e plats

https://www.anandtech.com/show/9793/best-cpus

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

En fråga till er: Vilken cpu som släpps nu tror ni håller lika länge för spel, om möjligt?

Skrivet av the squonk:

Annars, köper man nu och mest spelar så är det 3600 som är förnuftigast, klockar normalt till 4.3GHz och eftersom den ändå inte boostar högre kan man lika gärna köra fast OC på den. Bra pris på den.

Jag håller inte riktigt med.
3600 är absolut ett vettigt val, men tror det är risk att 6-kärniga cpu's blir som i5'orna.

Min gissning är att 8c16t är de nya 2600k om något.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en i7 9700K, mest för att Ryzen 2000-serien inte riktigt var på samma nivå när jag köpte. Men idag hade en Ryzen 3000 varit intressant i allra högsta grad, eller ja kanske inte då kommande 4000 nog hade varit ännu mer intressant. Hade nog inte gått på Intel idag iaf...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Sötast
Skrivet av SCORPIUS:

Har Intel 2600K. En av dom bästa processorerna ever.

Antingen det eller så har processormarknaden stått relativt stilla de senaste åren jämfört med hur systemkraven för cpu har skalat.... vilket det ganska mycket har.

Jättemånga av oss som sitter kvar på snart ett decennium gamla processorer som fortfarande fungerar xD

Om inga större förändringar sker så antar jag att en ny grym cpu idag är nästan lika grym om 10 år till

Permalänk
Medlem

Undrar när det är dags att uppgradera från brodwell 5775C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Wow
En snabb koll på Prisjakt; Etta är AMDs 3600 för 1985:-, två Intels 10900K för 5789:-
Hmmm, jag tvivlar på att 10900K är tre gånger bättre än 3600an...

Prissättning har aldrig någonsin fungerat så..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"Vilken processor sitter i din primära rigg? Är det AMD eller Intel av senaste snitt, eller håller du en gammal kämpe vid liv så länge det går"

Har Intel 2600K. En av dom bästa processorerna ever. Släpptes 2011 och funkar fortfarande till nya spel i 1080p om man inte är kräsen.
Det är dags för en ny och en från AMD hade varit fint.
Kul att det går bra för dom.

En fråga till er: Vilken cpu som släpps nu tror ni håller lika länge för spel, om möjligt?

Inte illa, sitter själv med "bara" en i5-3570k (aldrig överklockad) och ett fabriksklockat gtx660 som huvudrigg. Det läskigaste är att det även sitter en gammal 1TB snurr-disk i, ca 13år gammal :p. NB systemdisk är dock nyare ssd. Det blir iofs inte mycket spelande nu för tiden.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Antingen det eller så har processormarknaden stått relativt stilla de senaste åren jämfört med hur systemkraven för cpu har skalat.... vilket det ganska mycket har.

Jättemånga av oss som sitter kvar på snart ett decennium gamla processorer som fortfarande fungerar xD

Om inga större förändringar sker så antar jag att en ny grym cpu idag är nästan lika grym om 10 år till

Är väl inte så konstigt, finns ju folk som sitter kvar med x58 för att dom presterar bra än för sin ålder.
Kör hellre med x58 än någon utav i5orna som har 4 kärnor och 4 trådar 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har Intel 2600K.

Samma här, fast utan K, den knegar på fint, även om jag kan erkänna att jag snart vill uppgradera.

/Lifooz

Skrivet av Allexz:

Antingen det eller så har processormarknaden stått relativt stilla de senaste åren jämfört med hur systemkraven för cpu har skalat.... vilket det ganska mycket har.

Jättemånga av oss som sitter kvar på snart ett decennium gamla processorer som fortfarande fungerar xD

Om inga större förändringar sker så antar jag att en ny grym cpu idag är nästan lika grym om 10 år till

Det lär ju vara en liten mardröm för CPU tillverkarna kan jag tänka.
Iallafall om det innebär att folk skulle börja uppgradera med 10 års mellanrum.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

I omsättningstermer betyder det att AMD hos Mindfactory omsatt 949 935 EUR, drygt 80 procent av angiven veckas försäljning, medan Intel inbringat 244 130 EUR eller 20,45 procent.

Drygt 80 % och Intel har 20,45 %. Om jag inte är dum i huvudet blir detta garanterat över 100 % ihop eller är det något jag missar? Borde kanske stå Knappt 80 % för AMD?

Har inte skickat en rättelse eftersom det kanske är jag som är korkad... haha

Tror inte du är korkad, bara lite dåligt självförtroende..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Inte illa, sitter själv med "bara" en i5-3570k (aldrig överklockad) och ett fabriksklockat gtx660 som huvudrigg. Det läskigaste är att det även sitter en gammal 1TB snurr-disk i, ca 13år gammal :p. NB systemdisk är dock nyare ssd. Det blir iofs inte mycket spelande nu för tiden.

Hade en sådan innan jag bytte, var stor skillnad i PUBG på den tiden. Dock så klockade jag upp den i 4200MHz utan att behöva pilla på någon spänning eller något sådant. Hade en okej kylare. Gjorde så jag kunde ha den de sista 2 åren.

Byte av GPU från 660 till RX480 till 1070 gjorde dock mest för spelandet.

Hade också ett gtx660 ett bra tag :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Inte illa, sitter själv med "bara" en i5-3570k (aldrig överklockad) och ett fabriksklockat gtx660 som huvudrigg. Det läskigaste är att det även sitter en gammal 1TB snurr-disk i, ca 13år gammal :p. NB systemdisk är dock nyare ssd. Det blir iofs inte mycket spelande nu för tiden.

Gamla HDDer är ju helt klart bäst. 😉
Har själv IDE diskar och gamla sata ifrån 2006-2009 som snurrar i en av mina burkar och för spel funkar det helt ok 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

En fråga till er: Vilken cpu som släpps nu tror ni håller lika länge för spel, om möjligt?

Antagligen ingen som kommer att hålla lika bra som din gjort.

9 år.

På den tiden gick CPU:erna att klocka upp som fan utan problem. De som finns nu ligger så nära taket med alla algoritmer för boost och pressade arkitekturer.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Sitter själv på en 2500k, kommer bli en 8-kärnig variant antingen till vintern eller våren. Tror utvecklingen kommer stödja fler kärnor framöver då nya konsolerna är 8-kärniga.

Nuvarande konsoller är också 8-kärniga, och tittar man på t.ex. Sweclockers test av 10900K så ser man att 18-kärniga 10980XE ligger i topp när man kör alla processorer på samma klockfrekvens. Så de nya konsollerna lär inte påverka den utvecklingen nämnvärt, om något så kommer utvecklarna komma undan med sämre trådade spel eftersom kärnorna i de nya konsollerna kommer vara så mycket starkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"Vilken processor sitter i din primära rigg? Är det AMD eller Intel av senaste snitt, eller håller du en gammal kämpe vid liv så länge det går"

Har Intel 2600K. En av dom bästa processorerna ever. Släpptes 2011 och funkar fortfarande till nya spel i 1080p om man inte är kräsen.
Det är dags för en ny och en från AMD hade varit fint.
Kul att det går bra för dom.

En fråga till er: Vilken cpu som släpps nu tror ni håller lika länge för spel, om möjligt?

Hejsan SCORPIUS,

Jag gick från 2600/P8Z68-v PRO-nånting till 1600X/Strix B350-F några månader efter 1000-serien släpptes.
Vill minnas jag gav 1900 för CPUn och 800 för moderkortet(2000 för RAM!!!). När 3000-serien släpptes köpte jag en 2700X för 2500
Kan inte säga annat att att det varit djä*ligt prisvärda utlägg.
När 4000-serien släpps får jag se vad en 3800X/XT kostar...
Om jag förstått det rätt kan 4000-serien bli den sista eller näst-sista på AM4.
Så inte säkert att du kan göra som jag och köpa "förra årets CPU" många år i rad.
Köpa en 3600X/B550 är mycket prestanda för pengarna, du bör kunna gå upp till 4000-serien och kanske 5000-serien i CPU utan att byta moderkort

Det absolut billigaste du kan göra dock är att ropa in en 3600k om ditt moderkort stöder dem.
Det bör ge dig ca 10%

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nuvarande konsoller är också 8-kärniga, och tittar man på t.ex. Sweclockers test av 10900K så ser man att 18-kärniga 10980XE ligger i topp när man kör alla processorer på samma klockfrekvens. Så de nya konsollerna lär inte påverka den utvecklingen nämnvärt, om något så kommer utvecklarna komma undan med sämre trådade spel eftersom kärnorna i de nya konsollerna kommer vara så mycket starkare.

Ja, många av spelen slutar skala upp efter 8 kärnor. Vissa efter 6. Så konsollerna kommer nog inte påverka utvecklingen av spel så mycket när det gäller kärnor. Men man ska nog ha minst 8.

Från Intels presentation om skalning vid frekvenser och kärnor, kommenterad:
https://www.youtube.com/watch?v=LZE5y_-mwo0&feature=emb_logo&...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag håller inte riktigt med.
3600 är absolut ett vettigt val, men tror det är risk att 6-kärniga cpu's blir som i5'orna.

Min gissning är att 8c16t är de nya 2600k om något.

Stora skillnaden är väl ändå att 3600 (6C/12T) har 12 trådar vilket innebär dubbelt så mycket som kärnor, gamla I5:an (4C/4T) stöp på mål linjen för att den bara hade lika många trådar som kärnor och det gäller även den dom släppte med 6C/6T.

nya I5:an tror jag kommer stå sig mycket längre d.v.s. 10 000 serien då den nyttjar HT som alla andra Intel prollar...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Nice nice, sitter med AM4 i både spel, htpc vardagsrum & sovrum och jobbdator. Samt spelserver.

Vill ha en ny 14" jobblaptop med Ryzen i, men väntar på något passande...
Inte många som släpper 4000 serien, antingen är det mer åt spelhållet, eller så fattas det LAN port vilket jag behöver i jobbet så känns bara dumt att springa med adapter hela tiden.

Dell har t ex några modeller, som dock inte säljs i Sverige... Liknande med andra leverantörer.

Dom hade gärna fått sälja fler servrar med AM4 & ECC minne i 1U & 2U med.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Är inte den statistiken kort innan Comet Lake-S släpptes efter den hade utannonserats av Intel?

Permalänk
Medlem

Byggde en Ryzen 5-3600 med B450 till sonen i slutet av vintern. Efter lite efterforskningar så var det ju helt klart det bästa bang-for-buck som gällde då. Verkar vara så fortfarande till Zen 3 kommer... Personligen blir det nog en ny dator till mig själv när ddr5 kommer...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

En fråga till er: Vilken cpu som släpps nu tror ni håller lika länge för spel, om möjligt?

Bytte min 2600K i våras, tyckte den hängde med rätt bra i spel och överlag förutom när det kom till att redigera video. Bytte till en 3700X och det som tidigare tog flera minuter att få klart tar nu sekunder. Men jag undrar om det kommer en proc som "håller" lika länge någonsin igen. Hade jag inte bytt redan så skulle jag hålla ut till i höst och nya serien från AMD och se vad som ger mest pang för pengarna på processorfronten då.