Interpolerar Samsung Galaxy S7 Edge 240 FPS Slow motion videos?

Permalänk
Medlem

Interpolerar Samsung Galaxy S7 Edge 240 FPS Slow motion videos?

Hej!

Jag har testat att filma korta spelsekvenser på en 60Hz bildskärm med en Samsung Galaxy S7 Edge i Slow Motion-läge.
Den skapar mp4-filer med en bildfrekvens på omkring 240 bildrutor/sekund.
Jag tar in en sådan mp4-fil i DaVinci Resolve och stegar igenom frame för frame, ca 240 st per sekund.
Där ser man att varje bild av de 240 stegar sig en liten bit framåt i händelseförloppet.
Det blir alltså inte så att det är 4 ungefär likadana bildrutor innan en ny bild visas på 60Hz-skärmen.

Jag funderar på varför det blir så här. Jag hade önskat få 240 råa bildrutor, även om det väl var att hoppas på för mycket.
Filmar Samsung Galaxy S7 Edge kanske bara i 60 Hz och sedan interpolerar fram bildrutorna däremellan?
Eller filmar den faktiskt i 240 FPS men ändå interpolerar för att få smoothness eller så?

Det jag vill göra är filma i minst 240 FPS i låg upplösning, och då att varje frame ska vara äkta eller rå eller hur man ska uttrycka det.

Kanske någon kan ge en enkel förklaring till fenomenet jag beskrivit, och kanske tipsa om hur man kan filma i minst 240 FPS till ett riktigt budgetpris. Riktiga FPS-kameror är ju fasligt dyra.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag antar att du i vart fall får problem med synkronisering eftersom telefonen inte lär ta bilden samtidigt som skärmen visar den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.