Svensk grundskola kritiseras för inköp av strålskydd till routrar och surfplattor

Permalänk

Vilken tur att inte 5G fanns för drygt 4 miljarder år sedan då det första livet som vi känner till uppstod, det var encelliga organismer utan skyddande hud som mannen har. Dessa encelliga alger har ju klorofyll i sig, ett ämne som använder fina kolbindningar till att omvandla solens högfrekventa strålning till elektrostatisk energi som sedan användes till att splitta vattenmolekylen och skapa syrgas etc(de var de första 3D-skrivarna). Utan dessa mikrober så hade inte atmosfären varit syresatt och förutsättnigar för djurceller att existera inte funnits.
Om 5G hade härjat som värst på den tiden hade väl alla alger fått cancer och lagt ned att skapa syrgas.
De har ju ingen känsel heller så de vet inte om det bränns eller inte, det spelar ju ingen roll föresten för även om de kunde känna att det bränns så kan de ju inte röra sig.

Tack för att ni fanns och finns algerna!

Visa signatur

Alfred E. Neuman

Permalänk
Medlem

@ninjavinden: Jag kan vara ute och cykla men består inte cancer av just felaktiga celler? Hur ska en encellig organism få fler celler?

Vart kom dessa tankar ifrån förresten? Har du läst en studie som man kan få ta del av eller är det egna spekulationer? En genuint nyfiken fråga då jag vill lära mig mer om ämnet.

Jag känner personligen att studier på encelliga organismer borde ju varit det första man testat om man är rädd för 5G etc. då det är lättare att se förändring på en cell än en levande varelse som består av miljarder celler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

I ett tidigare decennium arbetade jag för ett företag som bland annat sålde enkla, elektroniska skrivmaskiner. Dessa apparater bestod av ett tangentbord med en LCD-display där man kunde se 2-3 rader av texten man hade skrivit. De drevs på 4 x AA-batterier.

En dag fick jag ett samtal från en kvinna som frågar vad för nivå av strålning denna apparat genererade. Jag förklarade lugnt och sansat att den inte avgav någon strålning alls eftersom den drevs på batterier. Hon vill dock veta om det utförts någon strålningsstudie som kunde påvisa att den var säker att använda. Även batterier skapade nämligen "elektrisk ström". Jag frågade snällt varför hon ställde dessa frågor varpå jag fick veta att hon var diagnosticerad elallergiker som hade flyttat till ett hus mitt ute i skogen i Norrland för att hon mådde så dåligt när hon arbetade på kontor i Stockholm. Hon var därför på jakt efter någonting att skriva på eftersom hon inte längre kunde använda dator.

Sverige har en så utbredd konsensusnorm bland makthavarna att vi kollektivt har tillåtit alternativa fakta att få bättre grogrund. I takt med att evidensbaserad forskning och akademiska meriter har trängts undan av identitetspolitikens dogmer har minoritetsgrupper kunnat organisera sig och utöva ett grupptryck på lokala makthavare. "Den som skriker högst får gå först".

Vi var tidigt ute med elallergiker som organiserade sig på riksplanet. Vi var också det enda landet i världen som ratificerade "uppgivenhetssyndrom" som en erkänd medicinsk diagnos. Så att skolor nu baserar beslut på alternativa fakta anser jag vara ett fullkomligt logiskt steg i samhällsutvecklingen.

Understruken text låter som du beskriver klimatalarmismen i stort, minoritetsgrupper skulle man kunna byta ut till(eftersom det varje dag uppstår nya "klimat ord" tycker jag detta passar bra) Klimatmånglare!

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Skrivet av Superolle:

@ninjavinden: Jag kan vara ute och cykla men består inte cancer av just felaktiga celler? Hur ska en encellig organism få fler celler?

Vart kom dessa tankar ifrån förresten? Har du läst en studie som man kan få ta del av eller är det egna spekulationer? En genuint nyfiken fråga då jag vill lära mig mer om ämnet.

Jag känner personligen att studier på encelliga organismer borde ju varit det första man testat om man är rädd för 5G etc. då det är lättare att se förändring på en cell än en levande varelse som består av miljarder celler.

Ja det är sant som du skriver, en ensam cell kan inte få cancer, om dess DNA blir skadat av någon anledning så misslyckas väl celldelningen och cellen dör eller så lyckas celldelningen men cellerna som skapas blir förändrade på något vis.

Det är mest egna spekulationer, speciellt tankarna kring att 5G skulle vara cancerframkallande, det har jag inga bevis på.

Visst kan man experimentera men encelliga organismer är så ömtåliga jämfört med oss, klarar dom sig ens uppe på land utan att torka ut?

Visa signatur

Alfred E. Neuman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ninjavinden:

Vilken tur att inte 5G fanns för drygt 4 miljarder år sedan då det första livet som vi känner till uppstod, det var encelliga organismer utan skyddande hud som mannen har. Dessa encelliga alger har ju klorofyll i sig, ett ämne som använder fina kolbindningar till att omvandla solens högfrekventa strålning till elektrostatisk energi som sedan användes till att splitta vattenmolekylen och skapa syrgas etc(de var de första 3D-skrivarna). Utan dessa mikrober så hade inte atmosfären varit syresatt och förutsättnigar för djurceller att existera inte funnits.
Om 5G hade härjat som värst på den tiden hade väl alla alger fått cancer och lagt ned att skapa syrgas.
De har ju ingen känsel heller så de vet inte om det bränns eller inte, det spelar ju ingen roll föresten för även om de kunde känna att det bränns så kan de ju inte röra sig.

Tack för att ni fanns och finns algerna!

Mjaa. Njaa.
I början av livet på jorden fanns inte fotosyntesen eller klorofyllet. Denna utveckling verkar ha kommit en bit senare. I början var syre antagligen mest giftigt för livet på planeten då det är så pass reaktivt.

Men man kan säga såhär iaf. I ett tidigt stadium innan vi hade den syremättnad vi idag har så hade vi heller inte förutsättningarna för att ha ett ozonlager. Det som behövs för att ozonlagret ska kunna bildas är det finns syre i atmosfären. Och ja, syre i atmosfären fick vi långt efter att livet uppstod.

Jorden var då utsatt för mycket högre nivåer av ultraviolett ljus än vi har idag. Alltså joniserande strålning som är långt mycket mer skadlig än låga doser av mikrovågor. Så strålningsläget var på riktigt långt mycket värre då än det är nu.
Men livet fanns mest i havet under lång tid. Och vatten släpper varken igenom ultraviolett ljus, eller mikrovågor särskilt bra. Nu verkar ju inte frekvensbanden som används för 5G vara nå vidare problematiska i låga doser oavsett. Så de hade troligen inte påverkat livet då heller (tvärt om hade det kunnat bli en energikälla för livet då likt ljus ju blivit). Men även OM det nu skulle vara problematiskt så hade livets utveckling som ändå var i haven inte störts av det här ;).
Det fanns nämligen långt värre och mycket mer skadlig strålning i mängder som var ett reellt problem. Och det gäller ju även idag, men i mindre utsträckning eftersom ozonlagret givit ett extra skydd mot ultraviolett ljus.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Spontant så känns det bättre att skita i Wifi om man är rädd för strålning och koppla in datorer och surfplattor med ethernetkabel. Istället för att köpa propaganda produkter som begränsar funktionen för wifi 🤦‍♂️

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Detta är nog det lilla problemet. Dom kan börja med lära ungarna grundläggande svenska, matematik, NO, engelska samt historia. ...

Barnen får vänta tills man utbildat beslutsfattarna!

Skrivet av VSD.9024:

"Alternativa fakta" är en motsägelse. Det finns bara en version av ett faktum eftersom det betyder ung. rådande sanning.

En mer korrekt benämning här är väl "alternativt urval av fakta"?
Vill man göra rätt ska man välja fakta som är relevanta i sammanhanget, helst alla tillgängliga relevanta fakta och inte bara dem som stöder den egna förutfattade meningen.
Sedan nyttjar man dessa fakta för att bilda teorier och försöka dra korrekta slutsatser.

Strålskyddsstiftelsen är en lurig grupp som vid en snabb anblick verkar vederhäftiga. Kollar man noggrannare och själv har kunskaper inom fysik och medicin upptäcker man att de drar väldigt långtgående slutsatser ur ett litet urval fakta.
När jag besökte kommunhuset tidigare i våras hittade jag en massa pamfletter och "informationsmaterial" från Strålskyddsstiftelsen vid en informationstavla i entréhallen. Var tvungen att påpeka för personalen att det där var mycket tveksam och vinklad "information".

Permalänk
Avstängd

Om nu skolan sätter in dessa wifi skydd så är frågan om alla föräldrarna har gjort samma sak i hemmen då det säkerligen är minst lika mycket signaler där med tanke på allt som ska kommunicera idag.

Snacka om att vi lever i en farlig värld.
Är ändå lite imponerad av säljaren som lyckas övertyga kommunen att köpa in dessa. Hoppas verkligen inte att det gått via någon form av dataansvarig som nu kommer få stå med skägget i brevlådan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Företag, skolor etc kör inte med hemmarouters med wiffi.... tänk om tänk rätt.

Enligt artikeln:
"Nu rapporterar SVT att en grundskola i Täby installerar strålskydd för routrar och surfplattor, något som en person med koppling till just Strålskyddsstiftelsen förevisar i en video på Facebook."

Antog att grundskolans router hade wifi. Varför skulle de annars sätta "strålskydd" på den?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Enligt artikeln:
"Nu rapporterar SVT att en grundskola i Täby installerar strålskydd för routrar och surfplattor, något som en person med koppling till just Strålskyddsstiftelsen förevisar i en video på Facebook."

Antog att grundskolans router hade wifi. Varför skulle de annars sätta "strålskydd" på den?

Skrivet av ronnylov:

Enligt artikeln:
"Nu rapporterar SVT att en grundskola i Täby installerar strålskydd för routrar och surfplattor, något som en person med koppling till just Strålskyddsstiftelsen förevisar i en video på Facebook."

Antog att grundskolans router hade wifi. Varför skulle de annars sätta "strålskydd" på den?

Sitter de i taket i en skola är det väldigt osannolikt att det är routrar, snarare accesspunkter.

Häxdoktorn vet med andra ord inte vad han håller på med och reportern vet ännu mindre och skriver det han säger.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Understruken text låter som du beskriver klimatalarmismen i stort, minoritetsgrupper skulle man kunna byta ut till(eftersom det varje dag uppstår nya "klimat ord" tycker jag detta passar bra) Klimatmånglare!

Fast det är ju snarare tvärtom. Vetenskapligt konsensus är ju just att global uppvärmning är verkligt och att klimatförändringar kommer utgöra ett väldigt stort problem om inget görs åt saken omedelbart. Motståndarna är ju de som ignorerar fakta som inte passar dem, och hittar på egna "alternativa fakta" för att driva igenom sin agenda.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Om du för ett ögonblick tror att lärare fattar beslut om sånt här har du ingen aning om hur skolor funkar.
Det här är ett rektorsbeslut. Av någon märklig anledning som förmodligen (spekulation) har med kompisskap att göra.

Min fru är lärarinna i en gymnasieskola.
Där diskuteras både administrativa saker och annat som teknisk utrustning som borde skaffas GEMENSAMT av hela personalen.
Hur annars ska du komma fram till vad som behövs?
Så dessa beslut fattas inte bara av rektorn. Hur det nu går till i skolan som är grunden till nyheten vet jag inte, men det är rationellt inget jag kan anklagas för att inte veta.

Om det nu finns personliga kopplingar av rektorn eller lärarpersonal i sagt skola till foliehattföreningar vet inte jag heller.
Tack att vi fick reda ut det.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Min fru är lärarinna i en gymnasieskola.
Där diskuteras både administrativa saker och annat som teknisk utrustning som borde skaffas GEMENSAMT av hela personalen.
Hur annars ska du komma fram till vad som behövs?
Så dessa beslut fattas inte bara av rektorn. Hur det nu går till i skolan som är grunden till nyheten vet jag inte, men det är rationellt inget jag kan anklagas för att inte veta.

Om det nu finns personliga kopplingar av rektorn eller lärarpersonal i sagt skola till foliehattföreningar vet inte jag heller.
Tack att vi fick reda ut det.

Fråga i så fall din fru om lärarna diskuterar och fattar beslut om inte bara olika nätverkslösningar för skolan, utan också hur de skall konfigureras och utrustas med accessoarer?

Detta är ett specifikt fall, inte "administrativa saker och annat som teknisk utrustning" vilket om det tas upp med lärarrepresentanter handlar om sånt som rör undervisning t.ex. om man skall ge eleverna räknare för 100:-, eller låna ut räknare för 250:-. Inte de tekniska aspekterna hos skolans WiFi-nät, eller vilka skruvdragare vaktmästeriet köper in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Fråga i så fall din fru om lärarna diskuterar och fattar beslut om inte bara olika nätverkslösningar för skolan, utan också hur de skall konfigureras och utrustas med accessoarer?

Detta är ett specifikt fall, inte "administrativa saker och annat som teknisk utrustning" vilket om det tas upp med lärarrepresentanter handlar om sånt som rör undervisning t.ex. om man skall ge eleverna räknare för 100:-, eller låna ut räknare för 250:-. Inte de tekniska aspekterna hos skolans WiFi-nät, eller vilka skruvdragare vaktmästeriet köper in.

Det är väl snarare så som med så mycket annat att man tycker wifi är segt och får in förbättringsförslag och sedan diskuterar vilken som passar i budget och vilket belopp som är rimligt etc...

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att maila skribenten på SVT för att hjälpa dem att inte sprida felaktigheter.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BNEA02:

Jag var tvungen att maila skribenten på SVT för att hjälpa dem att inte sprida felaktigheter.

??? Vad anser du vara felaktigt i reportaget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

??? Vad anser du vara felaktigt i reportaget ?

Att om man försöker begränsa wifi strålningen med metallburar/skal/strålskydd så kommer det att få motsatt effekt.
DVS att strålande utrustning höjer sin uteffekt för att kompensera det "strålskyddet" blockerar.

OM man vill undvika wifi strålning så stänger man av radion helt eller utökar med fler accesspunkter i byggnaden som därmed sänker sin uteffekt för att mer effekt inte behövs, med bonus av bättre täckning till lägre sändande effekt.

Läs på SVT och kolla på deras inslag, okunnigt reportage.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Vetenskapen säger och så länkar ni till Strålskyddsstiftelsen som om det skulle vara hela världens vetenskap.

Försök att vara objektiva, finns många studier som dementerar er hållning till strålning.

När det gäller strålning från Wifi är nivåerna så låga att det bara är bråkdelar av de referensvärden som finns. Det finns inte vetenskapliga belägg för att radiofrekventa fält, på de låga nivåer som genereras av trådlösa nätverk, har några hälsoeffekter.

Lögn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BNEA02:

Att om man försöker begränsa wifi strålningen med metallburar/skal/strålskydd så kommer det att få motsatt effekt.
DVS att strålande utrustning höjer sin uteffekt för att kompensera det "strålskyddet" blockerar.

OM man vill undvika wifi strålning så stänger man av radion helt eller utökar med fler accesspunkter i byggnaden som därmed sänker sin uteffekt för att mer effekt inte behövs, med bonus av bättre täckning till lägre sändande effekt.

Läs på SVT och kolla på deras inslag, okunnigt reportage.

Förstår ändå inte vad du syftar på, reportern tar inte ställning om strålningen utan redogör för vad som hänt på skolan och intervjuar Professor Maria Feychting som forskat inom ämnesområdet.

Skrivet av nicoX:

Vetenskapen säger och så länkar ni till Strålskyddsstiftelsen som om det skulle vara hela världens vetenskap.

Försök att vara objektiva, finns många studier som dementerar er hållning till strålning.

När det gäller strålning från Wifi är nivåerna så låga att det bara är bråkdelar av de referensvärden som finns. Det finns inte vetenskapliga belägg för att radiofrekventa fält, på de låga nivåer som genereras av trådlösa nätverk, har några hälsoeffekter.

Lögn.

Du anser alltså att strålningen är bevisat farlig ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förstår ändå inte vad du syftar på, reportern tar inte ställning om strålningen utan redogör för vad som hänt på skolan och intervjuar Professor Maria Feychting som forskat inom ämnesområdet.

Du anser alltså att strålningen är bevisat farlig ?

Reportern borde vara intresserad av vad som gjorts av skolan och varför, dessutom att det skolan gjort är kontraproduktivt för vad de vill åstadkomma.
I övrigt så hänvisar jag till den andra som kommenterade strålningens farlighetsgrad.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Fråga i så fall din fru om lärarna diskuterar och fattar beslut om inte bara olika nätverkslösningar för skolan, utan också hur de skall konfigureras och utrustas med accessoarer?

Detta är ett specifikt fall, inte "administrativa saker och annat som teknisk utrustning" vilket om det tas upp med lärarrepresentanter handlar om sånt som rör undervisning t.ex. om man skall ge eleverna räknare för 100:-, eller låna ut räknare för 250:-. Inte de tekniska aspekterna hos skolans WiFi-nät, eller vilka skruvdragare vaktmästeriet köper in.

Vad vill du nu egentligen?
Kritisera mig för att jag inte vet vem i detalj har kommit fram till att köpa foliehatts-teknologi för att göra Wifi oskadlig?
I så fall får du basha på administratorn som har gått med på eller ej sagt att det är dumheter att skaffa sånt.
Men visst, skulle nätverket konstant lagga eller inte fungera alls, tas sånt upp i gruppmöten och den IT-ansvarige bjuds in för att diskutera fram en lösning.
Så går det till. I vanligt fall.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

I'll take eight!

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryal:

Fast det är ju snarare tvärtom. Vetenskapligt konsensus är ju just att global uppvärmning är verkligt och att klimatförändringar kommer utgöra ett väldigt stort problem om inget görs åt saken omedelbart. Motståndarna är ju de som ignorerar fakta som inte passar dem, och hittar på egna "alternativa fakta" för att driva igenom sin agenda.

Den globala uppvärmningen är verklig i ett historiskt perspektiv=ja
Vetenskaplig konsensus är "påverkar mänskligheten klimatet"=ja!
Den vetenskapliga konsensusen - Hur mycket påverkar mänskligheten klimatet= vi vet inte!

Klimatforskningen är den enda forskning som klarar sig utan empiriska bevis för att bevisa sin tes.....samma sång gäller för 5g o wifi alarmister..

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.