Behöver hjälp med förlängning av nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Antenna Gain finns inte i min meny
https://i.ibb.co/2knprg5/Untitled-4.jpg

Ändra det du kan ändra. Se om det hjälper.

Permalänk

Har haft två nätverk via PRO:n, ett vanligt och ett gäst.
Man loggar in på dem på samma sätt, dvs går in på nätverksinställningar i mobilen och sedan skriver lösenordert.
Nu helt plötsligt efter att ha installerat LR:en så slutade internet att fungera på surfplattan, trycker man på nätverk så vill den logga in via webbläsaren precis som på sjukhusens wifi....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

@Peterrrrr: Låter jobbigt. Jag är ingen expert men hjälper dig gärna över telefon/voicechat om jag kan. Har du Discord eller någonting sådant får du gärna slänga ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

@Spiffman @jocke92 @fragwolf @DuckMuck @Talisker00
Hmm, detta vart väldigt konstigt.....
Nu vart signalen ännu sämre än förut, PRO:n sitter på samma ställe fortfarande. Och LR:en sitter med väggen ut mot garaget och kameran är då bara runt 10 meter ifrån.
Till och med när kameran är precis utanför väggen så är mottagningen dålig.

Om du har en android-telefon så använd appen wifi analyzer och kolla så att båda accesspunkterna sänder ut SSID

Skrivet av Peterrrrr:

Har haft två nätverk via PRO:n, ett vanligt och ett gäst.
Man loggar in på dem på samma sätt, dvs går in på nätverksinställningar i mobilen och sedan skriver lösenordert.
Nu helt plötsligt efter att ha installerat LR:en så slutade internet att fungera på surfplattan, trycker man på nätverk så vill den logga in via webbläsaren precis som på sjukhusens wifi....

Om du inte har det som heter AP-grupper så ska båda sända ut samma SSID när de är konfigurerade med samma controler.

Är båda vanliga nätverk med wpa2 nyckel? Du har inte tryckt in att det ena ska vara gästnätverk? För är det konfigurerat som gästnätverk så kommer du få en sådan webbsida med inloggning, men bara om controllern är igång.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Om du har en android-telefon så använd appen wifi analyzer och kolla så att båda accesspunkterna sänder ut SSID

Både sänder ut enligt appen.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk

@Spiffman @jocke92 @fragwolf @DuckMuck @Talisker00

Fungerar inte bra alls, förstår inte att LR:en inte klarar av att skicka ut signal när den sitter på samma vägg (inomhus) som kameran utomhus(andra sidan väggen).

Någon som prövat Unifi AC Mesh?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

@Spiffman @jocke92 @fragwolf @DuckMuck @Talisker00

Fungerar inte bra alls, förstår inte att LR:en inte klarar av att skicka ut signal när den sitter på samma vägg (inomhus) som kameran utomhus(andra sidan väggen).

Någon som prövat Unifi AC Mesh?

Vad händer om du lägger den på golvet istället? Vet inte riktigt hur antennerna är placerade men eftersom den är gjord för att placera i tak, så är det förmodligen det sämsta sättet att placera den på väggen med sin baksida mot kameran. Det kanske även är någonting avskärmande just i den väggen, prova att flytta den en bit åt något håll om du inte redan gjort det.

Permalänk
Skrivet av L0_ek:

Vad händer om du lägger den på golvet istället? Vet inte riktigt hur antennerna är placerade men eftersom den är gjord för att placera i tak, så är det förmodligen det sämsta sättet att placera den på väggen med sin baksida mot kameran. Det kanske även är någonting avskärmande just i den väggen, prova att flytta den en bit åt något håll om du inte redan gjort det.

Prövat liggandes och i andra rum

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Testa att byta land till usa och ändra effekten till max.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

Har f.ö.både testat unifi ap ac mesh och ap ac lr. Ap ac lr känns lite meningslös tycker jag i jmf med pro. Ac mesh är inte tänkt att sitta inne utan utomhus.på maströr eller möjligen ett stuprör.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Skrivet av DuckMuck:

Har f.ö.både testat unifi ap ac mesh och ap ac lr. Ap ac lr känns lite meningslös tycker jag i jmf med pro. Ac mesh är inte tänkt att sitta inne utan utomhus.på maströr eller möjligen ett stuprör.

Måste det vara en nätverkskabel kopplad i AC mesh?

Vart ändrar man land och styrka?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

@Spiffman @jocke92 @fragwolf @DuckMuck @Talisker00

Fungerar inte bra alls, förstår inte att LR:en inte klarar av att skicka ut signal när den sitter på samma vägg (inomhus) som kameran utomhus(andra sidan väggen).

Någon som prövat Unifi AC Mesh?

Den skickar ut signal om du ser den i wifi analyzer. Prova att stänga av den "gamla". Vad är det för Ip-kamera? Hur långt mellan kamera och AP?

Accesspunkterna ger bäst täckning när de är takmonterade.

Unify mesh och de flesta övriga accesspunkterna går att köra både med trådlös upplink och med kabel. Du måste dock ha kabel från poe-injektorn till AP för ström

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Unify mesh och de flesta övriga accesspunkterna går att köra både med trådlös upplink och med kabel. Du måste dock ha kabel från poe-injektorn till AP för ström

Ström är inga problem utomhus Det är nätverksuttag som blir problem.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk

@Spiffman @jocke92 @fragwolf @DuckMuck @Talisker00

Detta är jättekonstigt, är jag hemma och kör med wifi i telefonen så får jag kontakt med kamerorna, men åker jag hemifrån så får jag bara meddelande "Anslutningen Misslyckas"...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

@Spiffman @jocke92 @fragwolf @DuckMuck @Talisker00

Detta är jättekonstigt, är jag hemma och kör med wifi i telefonen så får jag kontakt med kamerorna, men åker jag hemifrån så får jag bara meddelande "Anslutningen Misslyckas"...

Fick du ordning på det med den gamla accesspunkten? eller är kamerorna helt nya?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Fick du ordning på det med den gamla accesspunkten? eller är kamerorna helt nya?

Lämnade tillbaka LR:en, kommer en elektriker som ska dra ut kablar på nocken.
Så nu behöver jag tips på bästa möjliga POE styrd AP för utomhusbruk

Har beställt några tre stycken av samma kamera till, de fungerar riktigt bra när de har signal.
Dock förstår jag inte varför jag endast kan få kontakt med via mobilen om den kör data från wifi och inte mobilnätet....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Lämnade tillbaka LR:en, kommer en elektriker som ska dra ut kablar på nocken.
Så nu behöver jag tips på bästa möjliga POE styrd AP för utomhusbruk

Har beställt några tre stycken av samma kamera till, de fungerar riktigt bra när de har signal.
Dock förstår jag inte varför jag endast kan få kontakt med via mobilen om den kör data från wifi och inte mobilnätet....

Fick du ordning på det med den gamla accesspunkten? eller är kamerorna helt nya?

Unify ac mesh

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Fick du ordning på det med den gamla accesspunkten? eller är kamerorna helt nya?

Unify ac mesh

Den gamla accesspunkteb, PRO är den som lyckas gå fram signalen bäst. Den kamera som är närmast får hyffsad signal. Flyttar jag PRO:N närmare den andra så får den bättre signal.
Förstår dock inte varför jag bara får kontakt med kamerorna via appen endast om jag är uppkopplad med moblien på wifi och inte om jag kör med mobilnätet

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Det är nog inte så konstigt, den kör local login hemma och utanför behöver du en proxy/controller av något slag.
Reolink appen ska väl göra detta?
https://reolink.com/how-to-set-up-ip-camera-remote-viewing/

Har tyvärr ingen reolink men det finns nog 32 andra som kan assistera med detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Den gamla accesspunkteb, PRO är den som lyckas gå fram signalen bäst. Den kamera som är närmast får hyffsad signal. Flyttar jag PRO:N närmare den andra så får den bättre signal.
Förstår dock inte varför jag bara får kontakt med kamerorna via appen endast om jag är uppkopplad med moblien på wifi och inte om jag kör med mobilnätet

Om det inte fungerat tidigare är det nog inte på grund av accesspunkterna. Det är nog så att kamerorna endast fungerar via lan, att du behöver öppna portar i routern eller att du behöver konfigurera dem på ett annat sätt

Permalänk

@Spiffman @jocke92 @fragwolf @DuckMuck @Talisker00

Köpte en AP AC Mesh, 150 meter från huset ligger jag på 40 mbit, kamerorna fungerar på hela tomten nu.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

@Spiffman @jocke92 @fragwolf @DuckMuck @Talisker00

Köpte en AP AC Mesh, 150 meter från huset ligger jag på 40 mbit, kamerorna fungerar på hela tomten nu.

Nice. Köpte precis en AP mesh själv för att få lite bättre täckning på gatan för att uppdatera bilen

Visa signatur

.