Permalänk
Medlem

Tänkte passa på och ge ännu en ny uppdatering igen.

Snittförbrukningen har nu sjunkit till 10.5 kWh och skulle därmed innebära 332 kWh/månad - vilket är i linje med vad ni andra ligger på (månadskostnad på ca 520-530kr mot 900+ idag).

Det är alltså en halverad månadsförbrukning bara p.g.a. golvvärmen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det låter totalt orimligt utan massor andra prylar. En tvätt förbrukar ca 1 kWh exempelvis. Mitt tidigare inlägg #18467351 där jag beskrev min förbrukning över två dygn är med 3 tvättar.

13 kWh är rimligt om golvvärmen ligger på och brassar på 300 W dygnet runt.

Mm vi är också två personer med tvättmaskin, som går i snitt 6-7 tvättar per vecka. Ligger på strax över 200 kwh/månad.

Hade något liknande problem själv när jag flyttade in i en 75kvm stor tvåa. Hög hyra och tyckte elen var dyr men levde med det. Någon månad senare stängdes elen av. Hyresvärden hade rapporterat fel. Jag satt och betalade för byggnades elmätare medan ingen betalade för förbrukningen i min lägenhet.

Det värsta var att han inte ville komma och försöka fixa det på något sätt, till slut fick jag dra upp en förlängningskabel från källaren till tredje våningen och ha öppen ytterdörr...

Ringde och ringde, ibland svarade han, "jo de kommer imorgon och fixar"...

Ringde Eon, som direkt skickade ut en tekniker som fixade det en timme senare (bodde relativt långt ut på landet). De fixade även så att jag betalade för rätt elmätare och betalade tillbaka summan som översteg det jag hade betalat.

Flyttade så fort jag fick chansen 🙃

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Vi har en TV med Xbox som går 5-6 timmar om dygnet, minst en maskin tvätt varannan dag. Och 2 gaming datorer som hålls igång 24H och vi betalar 600 i kvartalet i en lägenhet på 85kvm. Nya fräsha vitvaror också ska tilläggas.

Inte ens chans att ni betalar 600kr per kvartal för det. Ge mig fler detaljer, har ni delat nätavtal och elköpavtal?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Inte ens chans att ni betalar 600kr per kvartal för det. Ge mig fler detaljer, har ni delat nätavtal och elköpavtal?

100 % att de har

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Lägenhet 76kvm - 2 pers.

Tvättar hemma (modern maskin)
Lagar alla måltider ugn/spis
Datorer, hemmabio, server
~5-6år gamla vitvaror, mestadels IKEA
LED-belysning överallt
Ej golvvärme

Förra året gjorde vi av med 3570KWh. I år kommer det nog vara rätt mycket högre då vi båda jobbat hemifrån sedan i mars (kaffebryggare o datorer ).

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte ens chans att ni betalar 600kr per kvartal för det. Ge mig fler detaljer, har ni delat nätavtal och elköpavtal?

Most likely. Jag betalar ca 200kr per månad i el... sen kommer det kvartalsvis från nätbolaget. Fick ge ytterligare ca 700kr där. Jag vet dock att jag har haft portabel AC igång och har många elektriska prylar i hemmet. Köpte dock solbelysning till balkongen så där sparade jag väl en krona eller två per månad.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Most likely. Jag betalar ca 200kr per månad i el... sen kommer det kvartalsvis från nätbolaget. Fick ge ytterligare ca 700kr där. Jag vet dock att jag har haft portabel AC igång och har många elektriska prylar i hemmet. Köpte dock solbelysning till balkongen så där sparade jag väl en krona eller två per månad.

Det låter mer normalt men 600kr per kvartal för både elköp och nätavgift, bor två och använder flera elektroniska prylar som drar en del det kan verkligen inte stämma. Det är alldeles för lågt!

Börjar bli trött på inlägg där de kommer med för alldeles lite information för de säger ingenting.

Skrivet av anon56869:

290 watt kan ju vara att kompressorn på kylskåpet är i gång just när du testade. Men det är ju något man lätt hör ifall det är svårt att dra ut strömsladden för att dubbelkolla.

Tänk på att 600kwh betyder över 800watt konstant load dygnet runt.

Så 290w förklarar knappast hela räkningen, men visst typ 200kwh av den eller så om den är konstant.

Hur räknar du ut det?

Skrivet av anon298854:

Det låter ganska mycket.

Vi är 2 Pers och diskmaskin, tvättmaskin, tv apparater, datorer mm och ligger på runt 100 kWh i månaden.
Någon eller några som kör på din elmätare kanske?

Vi bor i radhus med 3 våningar, 2 våningar a 120 kvadrat och källare på 60 kvadrat.
https://i.imgur.com/qMN834i.jpg

Hur snåla är ni egentligen? 100 kWh är ju löjligt lite för två personer, har ni dator på max en timme per dag? Antar att din tjej tittar på tv en hel del och bara det borde ju dra en hel del.

Skrivet av HMB:

Avis på era elförbrukningar, här är min elförbrukning för 2019:
https://i.imgur.com/gXwSeaz.png

Edit: Villa 200kvm, 2 vuxna+2 barn, två luftvärmepumpar för uppvärmning. Pool 4x8m uppvärmd via direktverkande el (ska förhoppningsvis skaffa luftvärmepump till poolen denna sommar).

Hur mycket betalar du per månad el+nätavgift? Måste vara mycket bortslängda pengar som du istället kunde investerat tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det låter mer normalt men 600kr per kvartal för både elköp och nätavgift, bor två och använder flera elektroniska prylar som drar en del det kan verkligen inte stämma. Det är alldeles för lågt!

Börjar bli trött på inlägg där de kommer med för alldeles lite information för de säger ingenting.

Oftast är det för att de inte har kunskapen. Jag trodde första kvartalet innan räkningarna dök upp att jag bara hade en avgift. Nu har det ju gått ett par år sedan dess men ändå. Vissa har nätavgiften i hyran och andra inte också.

Jag bor ensam och har haft i snitt 250KWh senaste året. 200 under vintern och 250+ sommaren. Värme via element ingår i hyran nämligen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Most likely. Jag betalar ca 200kr per månad i el... sen kommer det kvartalsvis från nätbolaget. Fick ge ytterligare ca 700kr där. Jag vet dock att jag har haft portabel AC igång och har många elektriska prylar i hemmet. Köpte dock solbelysning till balkongen så där sparade jag väl en krona eller två per månad.

Ja portabel AC är ju brutal på elräkningen, kring 100kr om dagen bara där :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja portabel AC är ju brutal på elräkningen, kring 100kr om dagen bara där :/

Nja inte riktigt så pass. 1.2Kwh drar min och den står inte igång 24/7 utan de timmar jag är hemma och i sovrummet. Ibland 1 timme ibland många.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja portabel AC är ju brutal på elräkningen, kring 100kr om dagen bara där :/

Vad har du för AC egentligen? Min kostade typ 15 kr om dagen ifall jag körde den hela tiden och blåste ut luften i hela lägenheten.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Ja portabel AC är ju brutal på elräkningen, kring 100kr om dagen bara där :/

De känns väl inte riktigt rimligt att de kostar 100 kr om dagen!?
Elpriset ligger ju idag på typ ~15 öre kWh men om vi säger att du har de bundet på typ 50 öre kWh (de var vad du fick om du band de för typ ett år sedan)
så betyder de att du spenderar 200 kWh per dag (räknar på ett dygn nu dock )
200 kWh /24h = 8.333 kW i konstant förbrukning
8333 w / 230 v = 36 A

Så din AC har mao en effekt på 8kW och du behöver en säkrning på 36A + all annan förbrukning på ingående. Min villa är säkrad på 20A på ingående , och där slår man ju aldrig i, så din AC förbrukar mer effekt än hela min villa (som mest förbrukade jag 2400 kW på en månad då de var som kallast i vinter och räkninggen på rörliga delen låg lååångt under 100 kr per dag )

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzyflaskan:

De känns väl inte riktigt rimligt att de kostar 100 kr om dagen!?
Elpriset ligger ju idag på typ ~15 öre kWh men om vi säger att du har de bundet på typ 50 öre kWh (de var vad du fick om du band de för typ ett år sedan)
så betyder de att du spenderar 200 kWh per dag (räknar på ett dygn nu dock )
200 kWh /24h = 8.333 kW i konstant förbrukning
8333 w / 230 v = 36 A

Så din AC har mao en effekt på 8kW och du behöver en säkrning på 36A + all annan förbrukning på ingående. Min villa är säkrad på 20A på ingående , och där slår man ju aldrig i, så din AC förbrukar mer effekt än hela min villa (som mest förbrukade jag 2400 kW på en månad då de var som kallast i vinter och räkninggen på rörliga delen låg lååångt under 100 kr per dag )

Du glömmer rörliga elnätsavgifter och skatter, mitt rörliga elpris ligger runt 0,9 kr/ kWh inklusive dessa poster. Fortfarande orimligt mycket att göra av med 100 kr per dag men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du glömmer rörliga elnätsavgifter och skatter, mitt rörliga elpris ligger runt 0,9 kr/ kWh inklusive dessa poster. Fortfarande orimligt mycket att göra av med 100 kr per dag men ändå.

Japp en Portable AC bör väl inte dra mer än runt 1,5 kWH per timme elpriset bör kosta runt 1-1,5 kronor beroende på avtal och nätavgifter så max 36-54 kronor ifall man kör AC 24 timmar.

Dock tror jag ingen kör en portabel AC dygnet rumt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Du glömmer rörliga elnätsavgifter och skatter, mitt rörliga elpris ligger runt 0,9 kr/ kWh inklusive dessa poster. Fortfarande orimligt mycket att göra av med 100 kr per dag men ändå.

Oj a de var ju lite klantigtm bra input! För mig skulle de då komma uipp i 0.75 öre kWh ungefär men om vi säger 1 kr per kWh är de ändå 18 A för bara ACn

Permalänk
Medlem

Månadsskifte.. vilket betyder att vi nu kan se vad hela förra månaden förbrukade 👍

Totalt förbrukade vi under Juni-månad 445,2 kWh - detta är alltså med halva månaden hög och andra halvan normal.
Nu är det tydligen tabu att nämna kostnaden istället för just förbrukningen, men jag tycker det är intressant då jag.. betalar för den 😅 Det är i alla fall en skillnad på 300kr mot Maj-månad

Halva månaden på full fart, halva på "normal". Detta borde då (jämfört med förra månaden) motsvara ca 320 + 320 kWh (golvvärmen fördubblade alltså förbrukningen). Så Juli-månad borde hamna på strax över 300 kWh om matten inte sviker mig!

Vore lite spännande att se om det är något galet med golvvärmen (felkopplat/termostaten?) eftersom det inte blev så här stor skillnad förra gången vi provade stänga av den.. men det är dessvärre inget jag orkar lägga ner energi på nu - Vi har precis skrivit på uppsägningen av lägenheten och kommer flytta ut i slutet av September (fick trevligt respons av hyresvärden - "Jaha, har ni ledsnat nu?")

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Månadsskifte.. vilket betyder att vi nu kan se vad hela förra månaden förbrukade 👍

Totalt förbrukade vi under Juni-månad 445,2 kWh - detta är alltså med halva månaden hög och andra halvan normal.
Nu är det tydligen tabu att nämna kostnaden istället för just förbrukningen, men jag tycker det är intressant då jag.. betalar för den 😅 Det är i alla fall en skillnad på 300kr mot Maj-månad

Halva månaden på full fart, halva på "normal". Detta borde då (jämfört med förra månaden) motsvara ca 320 + 320 kWh (golvvärmen fördubblade alltså förbrukningen). Så Juli-månad borde hamna på strax över 300 kWh om matten inte sviker mig!

Vore lite spännande att se om det är något galet med golvvärmen (felkopplat/termostaten?) eftersom det inte blev så här stor skillnad förra gången vi provade stänga av den.. men det är dessvärre inget jag orkar lägga ner energi på nu - Vi har precis skrivit på uppsägningen av lägenheten och kommer flytta ut i slutet av September (fick trevligt respons av hyresvärden - "Jaha, har ni ledsnat nu?")

Haha, vilken trist hyresvärd. Men skönt att få ned kostnaden och lycka till i flytten sen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur mycket betalar du per månad el+nätavgift? Måste vara mycket bortslängda pengar som du istället kunde investerat tex.

1,13kr/kWh för Maj. Vad var bortkastade pengar menar du, att jag inte skaffat värmepump till poolen ännu?

MVH
Henrik

Permalänk
Medlem

@pamudas
Min lägenhet drog en hel del när strömmen var avslagen, när den var på typ det dubbla men fortfarande hälften av vad du har. Gick på hyresvärden fick nyckeln till mätarskåpet efter mycket om och men, tyvärr var lägenheterna inte uppmärkta gick inte att få ut någonting från det flyttade istället.

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Månadsskifte.. vilket betyder att vi nu kan se vad hela förra månaden förbrukade 👍

Totalt förbrukade vi under Juni-månad 445,2 kWh - detta är alltså med halva månaden hög och andra halvan normal.
Nu är det tydligen tabu att nämna kostnaden istället för just förbrukningen, men jag tycker det är intressant då jag.. betalar för den 😅 Det är i alla fall en skillnad på 300kr mot Maj-månad

Halva månaden på full fart, halva på "normal". Detta borde då (jämfört med förra månaden) motsvara ca 320 + 320 kWh (golvvärmen fördubblade alltså förbrukningen). Så Juli-månad borde hamna på strax över 300 kWh om matten inte sviker mig!

Vore lite spännande att se om det är något galet med golvvärmen (felkopplat/termostaten?) eftersom det inte blev så här stor skillnad förra gången vi provade stänga av den.. men det är dessvärre inget jag orkar lägga ner energi på nu - Vi har precis skrivit på uppsägningen av lägenheten och kommer flytta ut i slutet av September (fick trevligt respons av hyresvärden - "Jaha, har ni ledsnat nu?")

Om jag vore dig hade jag ärligt talat blivit förbannad långt innan du skapade det första inlägget. Om felet inte ligger på er sida så hade jag kontaktat VDn för ditt fastighetsbolag, om felet ligger på er sida så har ni väldigt stora kunskapsluckor eller precis utflygna från föräldrarhemmen och inte vet bättre. Så som många redan sagt flera dussin gånger skaffa elräknare för era prylar dvs köra uteslutningsmetoden. Om det är något felar och som hör till lägenheten se förstnämnda. Ni skulle felanmält redan efter första fakturan och bett att bli kompenserade om felet inte är orsakade av er.

Sådant där hade man gjort något åt redan efter en månad om man har någon som helst koll på räkningarna.

Skrivet av HMB:

1,13kr/kWh för Maj. Vad var bortkastade pengar menar du, att jag inte skaffat värmepump till poolen ännu?

MVH
Henrik

Vad tror du 1,13kr/kWh säger mig? Ingenting! Jag kommenterade om antal kWh inte priset. 500 kWh hade varit betydligt mer normalt i en villa. Nu räknar jag inte med elbil om du nu har en sådan.

Skrivet av jorgen69:

Bor i en 2a med ett kylskåp från 1991,det går nästan hela tiden för att hålla kylan så varorna i fryser under varma dagar.
Har klagat till värden och dom skickade en gubbe som inspekterade och ställde massa frågor om kylskåpet då dom inte trodde på mig att det vägrar slå av osv.

Gubben sa att det är ett av världens bästa kylskåp och dom vägrar byta ut det.
Vad gör jag?

Kylskåpet är 29 år gammalt.

Ringt och skällt ut värden och gubben och bett dem dra åt helvete och sedan flyttat ut! Det var kanske världens bästa kylskåp 1991 och är förmodligen ett helt bra kylskåp idag med förutom just energianvändningen. Moderna kylskåp är betydligt mer energieffektiva än kylskåp från början av 90-talet. Kompressorn verkar också vara sönder om den går konstant.

Tänk dig alla tusenlappar du slängt på att hålla igång detta kylskåp. Sådant du kunde ha sparat till roligare saker.

Skrivet av Söderbäck:

Bra info! Verkligen alltså. Den här tackar vi för.

Jag vill lägga till en sak här.
Nätavgift består inte sällan av både ett pris per förbrukad kilowatt - och en fast avgift.
Den där fasta avgiften saltar fakturorna en hel del extra. Dessutom blir det svårare att jämföra hur dyrt det verkligen är på olika ställen.

I mitt fall - e.on i malmö så betalar jag 1,72kr per förbrukad kilowatt om jag lägger ihop total förbrukning ställt mot fakturabeloppet för nätleverantören.
Men ja, den siffran är beroende av hur mycket jag förbrukar. Använder jag ca 150kwh per månad så blir priset över 2kronor bara i nätavgift.
Snordyrt jämfört med priset man betala för själva elproduktionen.

Hur räknar du ut det? Totalkostnaden?

Skrivet av TiasE:

För min del låter som väldigt mycket, men det beror helt och hållet på vart man bor, själv betalar jag totalt 128kr i fast avgift + grundavgift varannan månad.

Grundavgift 20 A 1 mar 2020 - 1 maj 2020 61 dgr 570,00 kr/år 95,00 kr
Fast avgift 1 mar 2020 - 1 maj 2020 61 dgr 200,00 kr/år 33,33 kr

Och till @Pamudas så er förbrukning är helt åt helvete hög, min senaste räkning för en 73m² lägenhet visade 443 kWh, skillnaden är att detta är för 2 månader.
Har diskmaskin, tvättmaskin, dator som är igång 24/7 etc.
Som någon annan i tråden nämnde, kolla så ni inte har golvvärme igång någonstans som bara ligger och drar onödig energi.

Förlåt men vad är grundavgift? Fast avgift gissar jag är det fasta abonnemanget?

Skrivet av Emomilol1213:

@Söderbäck: Alltså, har fast 110 kr/mån för gas "Standing charge" och 100kr/mån "Standing charge" för El. Vet inte om det är motsvarande anslutningsavgift. Betalar bara de 2 avgifterna på El/Gas, fast kostnad + förbrukning.

Är du aldrig nervös för att den gasanslutna spisen exploderar någon dag och tar med sig halva kvarteret?

Skrivet av GrezZeR:

Radhus, 85 kvm.
Betalar uppvärmning själv (Känns ju inte relevant i dagsläget med tanke på att det är sommar och allt sånt är avstängt).

Denna månaden 1129 kWh (1491 kr).

Tycker dom flesta här verkar ha små söta elräkningar

Erkänn du bitcoinar? En hel radda med bitcoinminers.

Skrivet av fizzyflaskan:

Oj a de var ju lite klantigtm bra input! För mig skulle de då komma uipp i 0.75 öre kWh ungefär men om vi säger 1 kr per kWh är de ändå 18 A för bara ACn

Hur räknar du ut det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad tror du 1,13kr/kWh säger mig? Ingenting! Jag kommenterade om antal kWh inte priset. 500 kWh hade varit betydligt mer normalt i en villa. Nu räknar jag inte med elbil om du nu har en sådan.

Antal kWh syns ganska bra på bilden jag laddat upp, antog att du därmed undrade angående priset/kWh.

Angående antal kWh så ligger jag inte så illa till ifall man jämför med: https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...

Permalänk
Inaktiv

@Dinkefing:

0.8kw x 24h x 30-31 dagar.

Alltså måste det till lite mer än 800w konstant belastning för att komma upp i 600kwh.

Väldigt mycket för en lägenhet!

Det basala typ kyl lampor köksutrustning router dammsugare mm lär inte dra mycket mer än 10-15% av det i ett vanligt hushåll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur räknar du ut det? Totalkostnaden?

Jag har gjort av med 250KWh i maj.

Elproducent fakturaunderlag för maj (telge):

Nätleveratör fakturaunderlag för maj (e.on):

Kostnaden för detta kalas är 126 kr (elproducent) plus 359 kr (nätleverantör).
Alltså 485kr totalt. Det är detta jag menar med totalkostnad.

485kr genom 250KWh ger för mig denna månad en kostnad på 1,94kr per kilowattimma.

Jag tycker nätleverantörens kostnad ser helt tokigt hög ut. Men ja, som vi vet går det inte att välja nätleverantör. Man är fast med det man har liksom.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har gjort av med 250KWh i maj.

Elproducent fakturaunderlag för maj (telge):

https://i.imgur.com/IaKr9tH.png

Nätleveratör fakturaunderlag för maj (e.on):

https://i.imgur.com/hbTX9TA.png

Kostnaden för detta kalas är 126 kr (elproducent) plus 359 kr (nätleverantör).
Alltså 485kr totalt. Det är detta jag menar med totalkostnad.

485kr genom 250KWh ger för mig denna månad en kostnad på 1,94kr per kilowattimma.

Jag tycker nätleverantörens kostnad ser helt tokigt hög ut. Men ja, som vi vet går det inte att välja nätleverantör. Man är fast med det man har liksom.

Notera dock att man från 2018 flyttade skyldigheten att ta ut energiskatt från elhandelsföretaget till nätleverantören, vilket förändrade balansen mellan fakturorna helt utan prisändringar i övrigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Notera dock att man från 2018 flyttade skyldigheten att ta ut energiskatt från elhandelsföretaget till nätleverantören, vilket förändrade balansen mellan fakturorna helt utan prisändringar i övrigt.

Ja det känner jag till. Problemet ligger inte där.
Det som ser galet ut är att nätleverantören kan ta tre gånger mer per kilowattimma än producenten. Såhär såg det inte ut för några år sedan alltså.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det känner jag till. Problemet ligger inte där.
Det som ser galet ut är att nätleverantören kan ta tre gånger mer per kilowattimma än producenten. Såhär såg det inte ut för några år sedan alltså.

Nej men så avreglerades elmarknaden 1996 för att det skulle bli konkurrens så företagen kunde börja konkurrera att ha högsta priset med sämst service som på alla andra områden som avreglerats eller privatiserats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det känner jag till. Problemet ligger inte där.
Det som ser galet ut är att nätleverantören kan ta tre gånger mer per kilowattimma än producenten. Såhär såg det inte ut för några år sedan alltså.

Om man lägger skatten där den snarare hör hemma är priset ungefär samma, men det är ju också så att elpriset på senare tid varit förhållandevis lågt. Att nätavgifterna är dyra är dock ingen nyhet, men det beror ju också på att lagstifningen varit så tafatt att de naturliga monpolen kunnat höja utan att protester i domstol nått någon framgång. Plus att de kan variera en hel del mellan olika områden och nätägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Tänkte passa på och ge ännu en ny uppdatering igen.

Snittförbrukningen har nu sjunkit till 10.5 kWh och skulle därmed innebära 332 kWh/månad - vilket är i linje med vad ni andra ligger på (månadskostnad på ca 520-530kr mot 900+ idag).

Det är alltså en halverad månadsförbrukning bara p.g.a. golvvärmen.

Är inte speciellt förvånad om jag ska vara ärlig. Just golvvärme är något jag ofta sett att de stoltserar med i nybyggda eller nyrenoverade lägenheter. Det verkar vara ett enkelt sätt att höja "standarden" och därmed hyran, fastän det är hyresgästen som står för nästan hela kostnaden i.o.m. att det går på elräkningen. Samtidigt minskar säkert kostnaden för den vanliga värmen (fjärrvärmen i elementen), som normalt hyresvärden står för.

Flikar in med min förbrukning eftersom denna tråd verkar ha blivit en allmän "vad är din förbrukning"-tråd
För april, maj och juni var den 238, 219 resp. 223 kWh. Bor med sambo i en 2:a på 58 kvm.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Om man lägger skatten där den snarare hör hemma är priset ungefär samma, men det är ju också så att elpriset på senare tid varit förhållandevis lågt. Att nätavgifterna är dyra är dock ingen nyhet, men det beror ju också på att lagstifningen varit så tafatt att de naturliga monpolen kunnat höja utan att protester i domstol nått någon framgång. Plus att de kan variera en hel del mellan olika områden och nätägare.

Nein.
Kolla på de siffror jag har postat så ser du vad jag menar.

Jag betalar 24 öre per kilowatttimma till elproducenten för elproduktion.
Plus 40 kronor månadsavgift.

Jag betalar 72 öre för framförsel av el per kilowattimma till leverantören.
Plus 69 kronor i fast avgift.

Det här är exlusive energiskatten. Den är på ytterligare 44 öre per kilowattimma som också hamnar på elleverantörens faktura. Men vi kan ta bort den helt i ekvationen så slipper vi fundera hur den spelar in.
72 öre per framförd kilowattimma är nästan 3 gånger högre än 24 öre som jag betalar per tillverkad kilowattimma.
Och fasta avgiften är också högre hos nätleverantören.

Edit:
Jag ser att de redovisar moms på olika sätt på mina fakturor. Nätleverantören har bakat in momsen i respektive utgiftspost. Det har inte elproducenten gjort. Räknar man dem likadant så blir skillnaden mindre. Helt klart. Men gapet mellan dem är fortfarande stort med över dubbla priset på leverans jämfört med produktion per kilowattimma
I mitt fall iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nein.
Kolla på de siffror jag har postat så ser du vad jag menar.

Jag betalar 24 öre per kilowatttimma till elproducenten för elproduktion.
Plus 40 kronor månadsavgift.

Jag betalar 72 öre för framförsel av el per kilowattimma till leverantören.
Plus 69 kronor i fast avgift.

Det här är exlusive energiskatten. Den är på ytterligare 44 öre per kilowattimma som också hamnar på elleverantörens faktura. Men vi kan ta bort den helt i ekvationen så slipper vi fundera hur den spelar in.
72 öre per framförd kilowattimma är nästan 3 gånger högre än 24 öre som jag betalar per tillverkad kilowattimma.
Och fasta avgiften är också högre hos nätleverantören.

Edit:
Jag ser att de redovisar moms på olika sätt på mina fakturor. Nätleverantören har bakat in momsen i respektive utgiftspost. Det har inte elproducenten gjort. Räknar man dem likadant så blir skillnaden mindre. Helt klart. Men gapet mellan dem är fortfarande stort med över dubbla priset på leverans jämfört med produktion per kilowattimma
I mitt fall iaf.

Nein, vad då? Du kan ju knappast tanka bilen med skattefri bensin, lika lite som du kan köpa skattefri el. Jag har inte heller förnekat ett elnätspriset skulle vara högt. Däremot har du valt ut en period med relativt lågt elpris. Det kan mycket väl blir det dubbla eller tredubbla, beroende på hur förbrukning och tillståndet för produktionsanläggningarna ser ut. Är det dåligt med vatten i vattenmagasinen och mycket kärnkraft står stilla så skenar priset. Sommaren 2018 var elpriset rejält mycket högre t ex.

Just lägenheter får väldigt hög elnätsavgift per kWh i och med den låga förbrukningen. Däri ligger vinsten om en Brf utan vinstintresse köper in elen på ett gemensamt abonnemang och sedan debiterar ut den via individuell mätning på lägenhetsinnehavarna. Sedan har du nog bland de högre nätavgifterna.

Titta på den här hur avgifterna ser ut i Stockholm:
https://www.ellevio.se/globalassets/uploads/dokument/prislist...

Tar vi din förbrukning med "Bas" så blir elnätsvgiften ungefär 76 öre/kWh ink. moms inklusive den fasta avgiften. Tar vi en villa som gör av med 25 000 kWh/år med 25A "Enkel" så får vi 45 öre/kWh ink. moms i snitt.