MacBook Pro 16" - "Fan gate" - Datorn blir varm och högljudd enbart av att koppla in en extern skärm

Permalänk
Medlem

MacBook Pro 16" - "Fan gate" - Datorn blir varm och högljudd enbart av att koppla in en extern skärm

Jag är nöjd ägare av en MacBook Pro 16" sedan i december förra året. Maskinen införskaffades för att jag är frilansande fotograf/filmare och behövde en potent maskin med bra skärm på resande fot såväl som hemma i studion.

Under denna tid har jag använt datorn utan extern skärm och har sparat till att köpa en bra 4k-skärm för att underlätta redigeringen hemma. Och den har fungerat galant.
Blir knappt varm eller låter något under normal användning.

I förra veckan slog jag till på skärmen jag spanat på i flera månader. Fick hem den och kopplade in den och inom loppet av en minut så blir maskinen 70 grader och fläktarna går igång på 70%. Jag har istat pro installerat och ser att datorn inte alls är belastad. Varken CPU eller GPU-graferna ger någon indikation på att datorn skulle vara under någon form av belastning.

Jag slår ett öga i menyn för temperatur och ström och kan då se att av någon anledning så drar den dedikerade GPUn 18-20W, av att enbart ha skärmen inkopplad.

Gör en snabb googling "MacBook Pro 16 external screen heat" och blir mött av hur mycket träffar som helst.
Den bäst dokumenterade tråden jag hittade var på Macrumors forum. Tråden hittar ni här
Sida efter sida så läser man om fall där kunderna fått sina enheter utbytta, omformaterade och "reparerade" men att problemet kvarstår hos samtliga. Någon hade till och med fått sin maskin utbytt vid ett flertal tillfällen men problemet kvarstod.

Kort efter det så kontaktade jag Apple angående detta. Blev kopplad till "senioravdelningen" och fick prata med en talesperson där.
Han sa att detta lät som någon form av bugg och att detta inte var "normalt beteende", körde diverse diagnostik och skulle skicka vidare loggarna till "ingenjörerna".

Hörde tillbaka från Apple idag att ingenjörerna säger att detta är "förväntat beteende" och att det inte alls är något fel på maskinen.

Jag vet inte hur jag ska kunna arbeta med denna datorn i studion. Tar jag ett telefonsamtal bredvid datorn inkopplad till skärmen så hörs fläktljudet genom telefonen.
Videosamtal utan extern mic kan man glömma.
Mätte ljudnivån med min applewatch och den mäter alltså 50db ca 15cm ifrån datorn.

Jag har haft flera laptops tidigare med diskreta grafikkort där jag kört extern skärm. Flera från Apple till och med. Där detta problemet inte alls har existerat.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nej nej nej. Skapa nytt ärende och fortsätt klaga. Såhär ska det inte vara. Var jobbig!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder du höger eller vänster sidas Thunderbolt-portar? https://www.imore.com/heres-why-you-should-probably-charge-yo...

Sjukt märkligt, och jag har inte problemet på min MBP 2018, men det kan vara värt att testa!

Permalänk
Medlem

Testa nedan:
https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Värt ett försök iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Använder du höger eller vänster sidas Thunderbolt-portar? https://www.imore.com/heres-why-you-should-probably-charge-yo...

Sjukt märkligt, och jag har inte problemet på min MBP 2018, men det kan vara värt att testa!

Tack för tipset men detta är tyvärr inte relaterat med porten.
MacOS är designat så att om annat grafikkort finns förutom det cpu-integrerade och du kopplar in en skärm så hoppar den automatiskt över till det diskreta. När detta görs så av någon anledning så drar grafikkortet väldigt mycket ström vilket i sin tur genererar värme.
Detta är antagligen ett hårdvarudesign-fel eller en brist i grafikkortet. Det finns några som också spekulerar i att det är problem med drivrutinen till 5500M som inte har uppdaterats alls sedan maskinen släpptes.
Men detta problemet har funnits sedan 16t-tummaren släpptes. Nyss släppte Apple så klart en uppdaterad version av 16-tummaren med 5600M där detta problemet inte alls existerar.
Det känns som att Apple försöker sopa detta under mattan. Jag har svårt att se att det skulle bli någon återkallning efter så här lång tid.
Apple är dessutom notoriska med att inte erkänna när något är fel.

Jag har i alla fall fortsatt att ligga på dom och kommer att fortsätta att göra det. Jag har önskat att de återköper min maskin, med åldersavdrag om de måste och sen få köpa den nya uppdaterade versionen med det nya grafikkortet.
Jag tycker inte att det är för mycket att begära och till och med lite för snällt.
Men jag har jättemycket jobb just nu och jag måste ha den här setupen i nuläget. Så om det betyder att jag får lägga mer pengar för att få en maskin utan detta problemet så får det helt enkelt vara så, hur surt det än är.

Permalänk
Medlem

Detta är något som även händer på en del grafikkort till stationära datorer. Idle strömförbrukningen går upp när man har flera skärmar inkopplade. Är ju knappt märkbart på en stationär dator i praktiken dock.

Permalänk
Medlem

Jag har en MBP 16" 2019 med 5300M och har inte upplevt detta trots dubbla 2560x1440 skärmar. Har dock kört dom via en Thunderboltdocka vilket kanske kan påverka. Eller gör dom 12.5% extra pixlarna (som 4K har mot 2xQHD) att GPUn får jobba så mycket hårdare?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Jag har en MBP 16" 2019 med 5300M och har inte upplevt detta trots dubbla 2560x1440 skärmar. Har dock kört dom via en Thunderboltdocka vilket kanske kan påverka. Eller gör dom 12.5% extra pixlarna (som 4K har mot 2xQHD) att GPUn får jobba så mycket hårdare?

Jag har provat med en dell u2715h som är 1440p också via en caldigit-docka och precis samma sak händer.

Har du locket stängt eller öppet på datorn när du använder extern skärm?
Om locket är stängt så drar inte grafikkortet lika mycket ström.
Har du istat pro installerat?

I så fall, hur mycket ström drar "Radeon High side"?

Bara för ren jämförelse

En MacBook Air (30W) har stöd att driva två 4k-skärmar och har inte något problem med överhettning under det scenariot.

En mobiltelefon kan driva 4k utan problem. Att driva en 4K-skärm på en dator som kostar 35000kr ska inte dras med den här typen av problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Jag har provat med en dell u2715h som är 1440p också via en caldigit-docka och precis samma sak händer.

Har du locket stängt eller öppet på datorn när du använder extern skärm?
Om locket är stängt så drar inte grafikkortet lika mycket ström.
Har du istat pro installerat?

I så fall, hur mycket ström drar "Radeon High side"?

Jag har alltid locket öppet och använder den inbyggda som tredje skärm.

Har tyvärr inte iStat och hade tydligen redan förbrukat min trial på den. Ska se om jag kan ta reda på det på nåt annat sätt.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Redan gjort reset av både SMC och NVRAM.
Tekniker har också tagit loggar med och utan extern skärm för att se vad som händer och skickat till ingenjör.

Skrivet av Harddrive:

Testa nedan:
https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Värt ett försök iaf!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ - som jag själv kör med - är att använda en egpu annars. Då får du en desktop-gpu och det låter ju egentligen ingenting alls.

Trist "workaround" dock och jag håller med dig om att det är på gränsen till oacceptabelt. Men likt dig så behöver jag min dator och kan inte hålla på och krångla med återlämning. Hade dessutom egpu'n sen tidigare när jag körde mac mini som primär arbetsdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Har du istat pro installerat?
I så fall, hur mycket ström drar "Radeon High side"?

Köpte iStat från App store nu (kan alltid ångra inom 14 dagar om jag inte blir nog nyfiken för att ha det kvar 🙂 ).

Har för tillfället bara möjlighet att koppla in 1 av mina skärmar och då landar förbrukningen från "Radeon High Side" på mellan 17-18W, dock verkar det inte vara nog mycket för att fläkten ska gå igång = datorn är fortfarande knäpptyst. "Radeon GPU Proximity" ligger på ~60 grader.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Det var faktiskt inte en dum idé. Tack så mycket.
Enda problemet är att jag kommer att sitta på flera olika arbetsplatser under sommaren och kommer inte ha möjlighet att kånka runt på en extern GPU.
Men till hemmet kan det fungera, men det är inget litet piller att svälja.

Jag känner dock inte att detta är ett gränsfall. Apple marknadsför denna maskin som en arbetsmaskin för kreatörer. Jag kan inte alls förstå hur någon som arbetar med ljud kan acceptera att arbeta med en maskin som avger 50db oväsen.

Ska jag ta ett zoom-samtal så kan jag inte ha skärmen inkopplad då det låter som om jag sitter bredvid en gigantisk fläkt.
Hörs även om jag använder mina AirPods.

Skrivet av tripodz:

Ett alternativ - som jag själv kör med - är att använda en egpu annars. Då får du en desktop-gpu och det låter ju egentligen ingenting alls.

Trist "workaround" dock och jag håller med dig om att det är på gränsen till oacceptabelt. Men likt dig så behöver jag min dator och kan inte hålla på och krångla med återlämning. Hade dessutom egpu'n sen tidigare när jag körde mac mini som primär arbetsdator.

Permalänk
Medlem

Då lider du också av problemet men har kanske tur med dina chip eller något.
Den ska dra kring 8W, inte 18.

Om du drar igång lite grejer som YouTube, kalender, mail och lite vardagsprogram som inte direkt drar något. Vad får du för temp då? Och hur snabbt snurrar dina fläktar?

Skrivet av JoL_:

Köpte iStat från App store nu (kan alltid ångra inom 14 dagar om jag inte blir nog nyfiken för att ha det kvar 🙂 ).

Har för tillfället bara möjlighet att koppla in 1 av mina skärmar och då landar förbrukningen från "Radeon High Side" på mellan 17-18W, dock verkar det inte vara nog mycket för att fläkten ska gå igång = datorn är fortfarande knäpptyst. "Radeon GPU Proximity" ligger på ~60 grader.

Permalänk
Medlem

Redan med min 2015 MBP var det så, trodde det var bättre nu för tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Jag känner dock inte att detta är ett gränsfall. Apple marknadsför denna maskin som en arbetsmaskin för kreatörer. Jag kan inte alls förstå hur någon som arbetar med ljud kan acceptera att arbeta med en maskin som avger 50db oväsen.

Ska jag ta ett zoom-samtal så kan jag inte ha skärmen inkopplad då det låter som om jag sitter bredvid en gigantisk fläkt.
Hörs även om jag använder mina AirPods.

Oacceptabelt hade för mig varit att datorn åker tillbaka direkt. Men med tanke på behovet och att jag kan "arbeta runt det" så är det på gränsen. Hemma är enda platsen jag ansluter till extern skärm. Förstår helt och hållet att det inte är en "lösning" för alla - både pga kostnad men även rent praktiskt.

Permalänk
Medlem

Ja du har delvis rätt i det.
Någon lösning är det verkligen inte. Det är i bästa fall en "workaround". Och en som inte ska behövas när man lägger så mycket pengar på en dator.

Skrivet av tripodz:

Oacceptabelt hade för mig varit att datorn åker tillbaka direkt. Men med tanke på behovet och att jag kan "arbeta runt det" så är det på gränsen. Hemma är enda platsen jag ansluter till extern skärm. Förstår helt och hållet att det inte är en "lösning" för alla - både pga kostnad men även rent praktiskt.

Permalänk
Medlem

Precis samma scenario?

Jag har själv arbetat med en 2015 MBP på extern skärm och den hade helt klart problem att hantera värmen. Men den blev inte varm bara för man kopplade in en extern skärm.

Skrivet av medbor:

Redan med min 2015 MBP var det så, trodde det var bättre nu för tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Ja du har delvis rätt i det.
Någon lösning är det verkligen inte. Det är i bästa fall en "workaround". Och en som inte ska behövas när man lägger så mycket pengar på en dator.

Jag håller helt med - därför jag benämnde det som workaround/arbeta runt och inte som lösning. Har du ork och möjlighet så tycker jag absolut du ska driva vidare mot Apple.

Permalänk
Medlem

Har både en MacBook Pro 16 (och har precis även köpt MacBook Pro 13 som släpptes i maj). Irriterade mig att 16-tummarn blev rejält varm när jag körde den via extern skärm även om man inte gör något. Lite googling senare (och inköp av appen iStat) så konstaterar man snabbt att externt grafikkort aktiveras så snart man kopplar in en extern skärm varvid effektförbrukningen skuttar upp från från 0,1W till 5W på radeon high side. Har man dessutom den interna skärmen igång (dvs laptopen inte ihopfälld) så drar den iväg till 18W. Detta helt utan någon belastning, och är av allt att döma "by design". Minsta belastning får fläktarna köra i rejält hög hastighet.
Läste att man sannolikt inte skulle ha problemet i MacBooks med enbart integrerad gpu, så skaffade en 13-tummare 10th gen cpu. Tyvärr kan jag inte läsa av effektförbrukningen på den nya datorn, men vill påstå att problemet är ungefär lika stort om man kör med extern skärm + intern. Fläktarna låter väldigt mycket av och till. Hade tidigare en 2017 MacBook Pro 15, och där upplevde jag aldrig detta.

Bästa "workaround" är att helt enkelt inte ha igång interna skärmen när man kör med extern.

Permalänk
Medlem

Jag har inte upplevt alls samma problem på mbp 15" retina 2013 eller mbp 15" touchbar 2017. Visst kunde fläktarna gå igång när man t ex satt i skype-samtal eller liknande. Men med 16" (en extern skärm samt laptopens skärm samtidigt) så drar fläkten igång extremt högt. Nu kör jag med egpu och laptopen ihopfälld - så hoppas på att det fungerar bättre nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Precis samma scenario?

Jag har själv arbetat med en 2015 MBP på extern skärm och den hade helt klart problem att hantera värmen. Men den blev inte varm bara för man kopplade in en extern skärm.

Extern skärm i 4K 60Hz oskalat (40”)

Då klagade den hela tiden och varvade fläkten

Kollegan hade 1440p 27” och den var knäpptyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Då lider du också av problemet men har kanske tur med dina chip eller något.
Den ska dra kring 8W, inte 18.

Hade nästan önskat att jag var lyckligt ovetande 😉 Det kan inte vara skillnad på 5300M och 5500M då?

Skrivet av Bakteria:

Om du drar igång lite grejer som YouTube, kalender, mail och lite vardagsprogram som inte direkt drar något. Vad får du för temp då? Och hur snabbt snurrar dina fläktar?

Har igång lite utvecklingsmiljöer, webbläsare och en hel del annat utan problem. Satte jag dock igång en YouTube-video i 4K så drog den strax över 19W och blev ca 70 grader. Fläktarna gick till drygt 3000 varv och ljudet blir hörbart, dock inte störande. Blev dock inget långtidstest då jag sitter på en 4G-anslutning och inte vill förbruka all surf 🙂

Kan tillägga att jag för stunden använder en passiv Belkin-thunderboltdocka. Normalt sett sitter jag med en "stationär" HP-docka med aktiv strömförsörjning.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripodz:

Jag har inte upplevt alls samma problem på mbp 15" retina 2013 eller mbp 15" touchbar 2017. Visst kunde fläktarna gå igång när man t ex satt i skype-samtal eller liknande. Men med 16" (en extern skärm samt laptopens skärm samtidigt) så drar fläkten igång extremt högt. Nu kör jag med egpu och laptopen ihopfälld - så hoppas på att det fungerar bättre nu.

När jag tänker efter så kan ju detta vara förklaringen till att den ibland kör rätt hårt under Zoom-möten vi haft, har bara tänkt att det var Zoom som varit dåligt optimerat!

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

0,1W till 5W på radeon high side. Har man dessutom den interna skärmen igång (dvs laptopen inte ihopfälld) så drar den iväg till 18W.

Bästa "workaround" är att helt enkelt inte ha igång interna skärmen när man kör med extern.

5W är vad den borde ligga på.

I OP så länkade jag till tråden på MacRumors.
Helt klart värt en genomläsning och jag följer den dagligen nu.

Det råder misstankar om att det handlar om att grafikkortet klockar upp minnet så fort man ansluter den externa skärmen.
Det har nämligen varit samma problem på diskreta GPUer från AMD tidigare och det har lösts via en uppdaterad drivrutin.
Men då kvarstår frågan varför inte Apple och AMD valt att uppdatera drivrutinen. (som jag sa tidigare har drivrutinen för 5500M under Mac OS inte uppdaterats sedan kortet släpptes)
Kan det ha att göra med om hur MacOS hanterar externa skärmar? Hur många pixlar som behöver pushas?

Men vad som är säkert är att med den nya uppdaterade grafikkretsen 5600M som Apple nu valt att stoppa in i 16-tummaren, så finns inte problemet.
AMD gjorde hopet från GDDR6 till HBM2 vilket är betydligt strömsnålare vilket resulterar i lägre temperaturer och mer prestanda.

Skrivet av JoL_:

Hade nästan önskat att jag var lyckligt ovetande 😉 Det kan inte vara skillnad på 5300M och 5500M då?

Har igång lite utvecklingsmiljöer, webbläsare och en hel del annat utan problem. Satte jag dock igång en YouTube-video i 4K så drog den strax över 19W och blev ca 70 grader. Fläktarna gick till drygt 3000 varv och ljudet blir hörbart, dock inte störande. Blev dock inget långtidstest då jag sitter på en 4G-anslutning och inte vill förbruka all surf 🙂

Kan tillägga att jag för stunden använder en passiv Belkin-thunderboltdocka. Normalt sett sitter jag med en "stationär" HP-docka med aktiv strömförsörjning.

Jag kan spela en 360p-video på YT och komma upp i fläkthastigheter på 3800 RPM.
Alla är dock olika och vad som kan upplevas störande för den ena är inte det för den andra. Men för mig är allt ovanför 3000 RPM väldigt störande för vardags-uppgifter.
Och jag kan inte föra videosamtal varken via FaceTime eller zoom.