Läsarundersökning – var med och forma SweClockers

Permalänk
Medlem

Tycker det mesta är bra redan nu, men bumpade nyheter hör till en av mina irritationsmoment. En funktion för att välja kronologiskt flöde under profilen hade varit önskvärt.

En annan sak som jag aldrig riktigt gillade var när nyhetskommentarer dök upp under Nytt i forumet. Förstår att det var vissa som önskade denna funktionen, men hade det inte kunnat visas i en egen sektion eller i en separat lista istället?

Permalänk
Skrivet av psiko:

Tycker det mesta är bra redan nu, men bumpade nyheter hör till en av mina irritationsmoment. En funktion för att välja kronologiskt flöde under profilen hade varit önskvärt.

Håller med dig till 100 %. Som en av de som alltid väljer kronologisk ordning på sociala flöden hade jag hoppats att det skulle vara en av punkterna i undersökningen men jag hade iofs kunnat fylla i det själv under saker jag ville se mindre av.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OSkar000:

Med ungefär 20 år bakom mig här på Swen så har jag hunnit vara med om en hel del förändringar och händelser genom åren. Ändå har det alltid känts väldigt hemma och välkomnande.

Skulle jag få önska så skulle jag se en tydligare inriktning mot mer "kreativt och skapande" datoranvändande. Mer åt hållet datorn som arbetsredskap, programmering, digitalt skapande och liknande. Spelinriktningen får gärna finnas kvar men där finns ju FZ med det som tyngdpunkt, lägg det hellre där för annars känns det som vi har två sidor med ganska likt innehåll.

Hoppas på att kunna hänga på Sweclockers även som pensionär om sisådär 25-30 år och tycka det är ett lika självklart förstahandsval då som nu för it-relaterade frågor, nyheter och gemenskap .

Och bara världen återgår till en lite normalare fas efter Corona så ser jag fram mot fler IRL-träffar och meet-and-geek

Detta fick mig att tänka på; vad kommer hända med samarbetet mellan FZ och Sweclockers i framtiden? Kommer FZ ta över allt som har med spel att göra? Eller kommer det till slut att bli bara en sida? Varför/varför inte?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon52343:

Känns som det blir mer och mer overlap med FZ, risken är att ni blandar för mycket och folk lessnar. Då är det bättre att ni spånar ut ett "grand scheme" hur ni ska slå ihop verksamheterna på bästa sätt.

Sweclockers har dock alltid lidit lite av "det ska vara som det alltid varit" kombinerad med lite identitetskris. Ni testar nya saker, men det blir lite... svajigt ibland. Som att ni inte har någon riktig plan för hur verksamheten ska se ut om 10 år (har ni det?)

Vår filosofi kring spel och gaming är att om det finns en intressant teknikvinkel eller om PC-gamers överlag är intresserade av en viss titel (tänk Crysis, Cyberpunk etc.) så skriver vi om det. Men vi försöker hålla det nere på en "rimlig nivå", tänka efter så att det inte blir för mycket på samma dag eller samma vecka etc. Sen färgas vi såklart av att alla på redaktionen spelar mycket spel.
Dock så är det ju bland vårt mest diskuterade OCH lästa innehåll så det kommer definitivt finnas kvar. Dock kan vi säkert bli bättre på att kurera vad vi skriver om.

"Det ska vara som det alltid varit" är väl en sak som jag som ny på bygget vill jobba med. Inte för att ändra för ändrandets skull, men i alla fall lyfta på stenar och ställa frågan "varför gör vi såhär". Det är lätt hänt att saker bara rullar på för att man fastnar i ett hjulspår som blivit rutin och man tänker så inte aktivt kring varför man gör saker eller hur man gör det.

Skrivet av anon228747:

Jag hade gärna sett mer djupdykning in tekniken a'la Laxpudding och Yoshman.

En ambition vi har är att göra fler djuplodande artiklar som inte är just recensioner. I dagsläget gör vi ju ofta extremt stora artiklar (senaste Intel-recensionen låg på 80 tusen tecken) vid lansering och så har vi inte så mycket "mellan" recensionerna vad det gäller teknikdjupdykningar. Det är definitivt något vi har en ambition att bli bättre på!

Skrivet av mats42:

Den dåliga sidlayouten där vi med breda skärmar tvingas leva med en hårdkodad maxbredd

Frågab om vilka former nan vill ta del av var dåligt ställd. För mig är text prio 1 och resten - används aldrig någonsin

Vi kommer tyvärr inte ändra just sidans bredd nämnvärt den närmsta tiden. Men vi håller öron och ögon öppna för feedback av samma slag.

Den var medvetet ställd som en ranking just för att tvinga folk att ta ställning om de valde mer en en sak. Om du bara bryr dig om text kan du välja det och strunta i att svara på de andra alternativen. Tyvärr är Google Forms inte jättebra egentligen får sådant här men för tillfället är det det vi har att jobba med.

Skrivet av Locos:

Önskar ni hade en flik på ens sida som heter "Deltagit i" eller något liknande. Så kan lätt kan se alla trådar jag skrivit något i. Nu måste jag följa alla trådar jag finner intresse i vilket jag ofta glömmer.

Noterat!

Skrivet av anon5930:

hade gärna sett att man fokuserat på engelskspråkigt innehåll. Även om fokuset då skulle ligga på skandinavien + finland och inte globalt. Vi har ju en del norrmän, danskar och förstås finländare (som ofta kan vårat språk tacksamt nog) på sidan som även är aktiva i forumet. För att inte tala om mörkertalet som bara läser men aldrig skriver. De vi ser är bara toppen av isberget.

Sweclockers borde definitivt arbeta med Digital Foundry iallafall, de är nummer ett på sitt område. Antalet sverigebaserade datorsidor med något regelbundet besökarantal lär ju gå att räkna på en hand till skillnad från för 15-20 år sedan.

Nu tror jag dock att crewet vet vad de vill och kan göra. Men söker man åsikter så får de finna sig i att sådanna också kommer.

Internationell expansion är inte svaret på något av problemen vi upplever/frågorna vi ställer oss i dagsläget kan man väl lite kortfattat säga. SweClockers styrka för majoriteten av läsare och annonsörer är just att vi är en svensk sida.

Angående t.ex. DF så är jag helt med på att vi kan vara ännu bättre på att ta in influenser från hur andra jobbar. Men vi är ju också vi. DF har fyllt en tydlig nisch, SweClockers har sin för att återkoppla till stycket ovan

100 %! åsikter är det vi vill ha här!
Så ta inte mina svar som någon slags försvarsställning eller försök att stänga ner en diskussion. Tvärt om: jag vill vara öppen och transparent med hur det resoneras, vad planerna är. Vad vi kan göra och inte kan göra. Vad som går att lösa kortsiktigt respektive långsiktigt etc.

Skrivet av Gorian:

Jag upplever att Sweclockers både är det tråkigaste och det intressantaste forumet jag känner till. Det är intressant för att det finns så många kunniga och välvilliga medlemmar här, men tråkigt för att praktiskt taget inget utanför sakliga inlägg härrörande trådens sakfråga tillåts publiceras. Jag tror detta delvis är förklaringen till varför kommentarstrådarna till nyheter och liknande lätt blir rätt så gnälliga i sin natur.

Forum drivs av medlemmar, och medlemmar besöker forum för att underhållas (även om detta kan yttra sig på olika sätt: intellektuellt, en känsla av samhörighet, social status, humor... whatever). Få upplever en allt för stelbent och byråkratisk jargong som underhållande.

Lighten up a bit.

Det är absolut en balansgång och personligen tycker jag våra moderatorer gör ett helt fantastiskt jobb. Värt att ha i åtanke är ju också att merparten av det de gör inte "syns" på ett uppenbart sätt.
Att vi är ganska strikta med att hålla oss on topic kan ju förstås kännas hämmande men det kan ju också göra att diskussioner faktiskt kan fortgå utan att det konstant spårar ur som jag iaf. tycker att jag ser på många andra "mer löst" modererade ställen.

Däremot kan det ju vara läge att göra något liknande denna undersökningen fast för forumet också så att vi kan få en känsla av hur både majoriteten och de mest aktiva vill ha det på ett tydligare sätt.

Skrivet av OSkar000:

Skulle jag få önska så skulle jag se en tydligare inriktning mot mer "kreativt och skapande" datoranvändande. Mer åt hållet datorn som arbetsredskap, programmering, digitalt skapande och liknande.

Jag skulle också tycka det var kul! Jag hade personligen sett det som ett tillägg snarare än en ändrad inriktning dock
Sådant handlar ju dock också om redaktörernas intresse och expertisområden. Så det kommer säkert ta lite tid att hitta hur vi vill göra.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vår filosofi kring spel och gaming är att om det finns en intressant teknikvinkel eller om PC-gamers överlag är intresserade av en viss titel (tänk Crysis, Cyberpunk etc.) så skriver vi om det. Men vi försöker hålla det nere på en "rimlig nivå", tänka efter så att det inte blir för mycket på samma dag eller samma vecka etc. Sen färgas vi såklart av att alla på redaktionen spelar mycket spel.
Dock så är det ju bland vårt mest diskuterade OCH lästa innehåll så det kommer definitivt finnas kvar. Dock kan vi säkert bli bättre på att kurera vad vi skriver om.

"Det ska vara som det alltid varit" är väl en sak som jag som ny på bygget vill jobba med. Inte för att ändra för ändrandets skull, men i alla fall lyfta på stenar och ställa frågan "varför gör vi såhär". Det är lätt hänt att saker bara rullar på för att man fastnar i ett hjulspår som blivit rutin och man tänker så aktivt kring varför man gör saker eller hur man gör det.

En ambition vi har är att göra fler djuplodande artiklar som inte är just recensioner. I dagsläget gör vi ju ofta extremt stora artiklar (senaste Intel-recensionen låg på 80 tusen tecken) vid lansering och så har vi inte så mycket "mellan" recensionerna vad det gäller teknikdjupdykningar. Det är definitivt något vi har en ambition att bli bättre på!

Vi kommer tyvärr inte ändra just sidans bredd nämnvärt den närmsta tiden. Men vi håller öron och ögon öppna för feedback av samma slag.

Den var medvetet ställd som en ranking just för att tvinga folk att ta ställning om de valde mer en en sak. Om du bara bryr dig om text kan du välja det och strunta i att svara på de andra alternativen. Tyvärr är Google Forms inte jättebra egentligen får sådant här men för tillfället är det det vi har att jobba med.

Noterat!

Internationell expansion är inte svaret på något av problemen vi upplever/frågorna vi ställer oss i dagsläget kan man väl lite kortfattat säga. SweClockers styrka för majoriteten av läsare och annonsörer är just att vi är en svensk sida.

Angående t.ex. DF så är jag helt med på att vi kan vara ännu bättre på att ta in influenser från hur andra jobbar. Men vi är ju också vi. DF har fyllt en tydlig nisch, SweClockers har sin för att återkoppla till stycket ovan

100 %! åsikter är det vi vill ha här!
Så ta inte mina svar som någon slags försvarsställning eller försök att stänga ner en diskussion. Tvärt om: jag vill vara öppen och transparent med hur det resoneras, vad planerna är. Vad vi kan göra och inte kan göra. Vad som går att lösa kortsiktigt respektive långsiktigt etc.

Det är absolut en balansgång och personligen tycker jag våra moderatorer gör ett helt fantastiskt jobb. Värt att ha i åtanke är ju också att merparten av det de gör inte "syns" på ett uppenbart sätt.
Att vi är ganska strikta med att hålla oss on topic kan ju förstås kännas hämmande men det kan ju också göra att diskussioner faktiskt kan fortgå utan att det konstant spårar ur som jag iaf. tycker att jag ser på många andra "mer löst" modererade ställen.

Däremot kan det ju vara läge att göra något liknande denna undersökningen fast för forumet också så att vi kan få en känsla av hur både majoriteten och de mest aktiva vill ha det på ett tydligare sätt.

Jag skulle också tycka det var kul! Jag hade personligen sett det som ett tillägg snarare än en ändrad inriktning dock
Sådant handlar ju dock också om redaktörernas intresse och expertisområden. Så det kommer säkert ta lite tid att hitta hur vi vill göra.

Vi kommer alla sakna emil ett tag till, så är det bara, MEN det känns verkligen som att du kommit in med rätt inställning och extra trevligt att du är aktiv och transparent.

Gillar svaren du ger här till exempel och bra att vara öppen med vad som ligger på bordet och framförallt vad som inte hinns med, då vet alla vad som gäller!

Bra att fråga oss, för de allra flesta bryr sig faktist, bara att gå in i vilken forumtråd som helst. Ta till vara på det, det är faktiskt gemenskapen av oss aktiva som är viktigast om sidan ska överleva långsiktigt tror jag, sen kan såklart saker som stör oss vara bra ändå för sidan överlag ändå.

Jag hoppas (vet?) att ni lyssnar och tar in det mesta vi säger och jag bara önskar att det fortsätter framöver på ett bra sätt

PS: gå och lägg dig nu; det är en dag imorrn mé som morran skulle säga

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Saker utanför era frågor jag vill ta upp.

1. Sluta Bumpa era nyheter m.m på förstasidan.
2. Sluta bumpa era nyheter m.m på förstasidan.

Jag förstår inte problemet här. Använder ingen RSS längre? Får aldrig upp en artikel två gånger. Det stavas: feedly. Jag förstår inte hur någon människa kan klara sig utan RSS och jag tror förvisso Google lade ned reader på grund av att de sabbade intäkts-schemat mer än något annat. När RSS dör på riktigt, då dör nog internet för mig.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon42512:

Detta fick mig att tänka på; vad kommer hända med samarbetet mellan FZ och Sweclockers i framtiden? Kommer FZ ta över allt som har med spel att göra? Varför/varför inte?

FZ är definitivt dem som täcker spel som ett huvudfokus. Men mycket fokus på "spelupplevelsen" om man så vill. Vad händer i spelen, recensioner, branschens utveckling osv.

SweClockers syfte är mer att täcka de tekniska aspekterna av spelbranschen. Plattformarna, tjänsternas tekniska aspekter, prestanda i spel osv.

Vi jobbar och funderar absolut på balansen. Till stor del går vi ju på det som intresserar våra läsare. Som jag nämnt tidigare i något av svaren här är just innehåll relaterat till gaming/spel bland vårt mest lästa och kommenterade materialet.
Men med handen på hjärtat så kan det också stå för några magplask just när vi går för nära det som jag ovan beskrev som "spelupplevelsen".

Så anledningen varför det inte helt ska flyttas över till FZ är så enkel som: det är väldigt uppskattat innehåll på SweClockers i dagsläget. SweClockers och FZ:s läsare överlappar förstås till en viss del, men absolut inte så till den grad att det vore en bra idé att bara säga "då får de väl läsa om det på FZ istället" så att säga
Plus att FZ:s läsare är inte i samma utsträckning intresserade av just den tekniska vinklingen vi har här på SweClockers.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Vill göra ett litet inlägg i hela bumpningsdebatten. Har också blivit lite lurad nån gång när en gammal nyhet seglar upp som ny men köper argumentet att inte alla läser lika ofta som mig. Tycker också att det emellanåt händer att de bumpade nyheterna får lite nytt liv i kommentarsfältet när de bumpas under, vad jag antar är, tider när fler läser/kommenterar.

Något jag gillar när det dyker upp är nyheter från relaterade områden som tangerar swecs områden. Vet att inte alla varit så glada när det kom en nyhet om att SpaceX gjort ytterligare en uppskjutning av satelliter men jag tyckte det var en kul grej. Antar att en sådan nyhet inte tog så mycket tid från andra nyheter men bidrog ändå till den tekniska helheten.

Med relaterade nyheter tänker jag också att saker som förpackningsmaterial (LTT nämner sånt ibland) som olika återförsäljare använder sig av, när en produkt som Teams plötsligt finns för alla och varför inte något kort om andra tekniska områden som GIS/CAD? Andra nördiga nyheter helt enkelt.

Jag menar alltså inte att relaterade saker ska ta över eller vara merparten av innehållet men jag skulle inte vara upprörd om det rörde sig om säg en i veckan eller kanske 2-3 i månaden. I dagsläget tycker jag att detta lyfts delvis genom att ni lyfter fram forumtrådar på förstasidan men tror att det går att få in även mer esoteriska ämnen.

Vill även lyfta att jag är ett stort fan av Quiz och Veckans fråga där särskilt den senare ofta verkar leda till en givande omvärldsanalys för många av oss.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivmaskin

Som frilansande nyhetsskribent vill jag bara flika in en grej om bumpandet, som nämns en del i tråden. Jag noterar att många använder "bumpade nyheter" som beskrivning för företeelsen, men för det mesta är det inte nyhetsartiklar som får åka ett ärevarv på framsidan. Det händer dock att exempelvis gårdagens stora händelse får lite extra tid i rampljuset på morgonkvisten, innan de färskare artiklarna når den digitala tryckpressen.

Det som lyfts är primärt tester, testpiloter, guider, fredagspanel, quiz, tävlingar och andra "specialartiklar". Alltså material som är lite mindre tidskritiskt och som fler än de som hängde på sajten vid publiceringstillfället kan ha glädje av; material som redaktionen har lagt ned lite extra tid på och/eller tycker är extra läsvärt.

Att märka upp detta på något sätt tror jag helt klart kan vara vettigt, men jag tror att en filterfunktion av något slag skulle vara sämre och bli överflödig om det tydligt syns att det här är "Redaktionens rekommendation" eller något. Det är ju trots allt material som valts ut av en anledning (vilket också gäller lyfta forumtrådar och liknande), som kanske även den mest inbitne SweClockers-läsaren har missat någon gång ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av smerkele:

Bort med bumpade nyheter, blir inte nådigt trött på när man ser en nyhet och tänker "najs, mer nyheter" men ser sedan att datumet är för en vecka sedan. Som tidigare sa det puttar bort dom riktiga NYheterna.

Håller med faktiskt. Inte så att jag blir ledsen när det sker, men det är faktiskt lite irriterande. Som nämnts tidigare så tycker jag en inställning i profilen där man kan stänga av funktionen låter som bästa lösningen för alla parter.

Om jag redan sett det så vill jag ju inte ha det liggandes överst på sidan.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Bumpning, som många redan har tagit upp, är ganska irriterande för oss gamla rävar som besöker sidan dagligen. Att göra en inställning där vi aktivt kan kryssa bort bumpning vore fantastiskt. Jobba vidare på det. Det är lätt att se "den stora massan" som viktigast, men vem är det som skapar innehållet i forumet? Vem svarar på frågorna? Skulle tro att det är en tydlig överrepresentation av gamla, aktiva konton. En liten gest för att göra deras vistelse i nyhetsflödet mer gemytlig kan visa sig vara värd mycket i långa loppet.

Själv hör jag till den skaran som allt mer sällan besöker breda nyhetssidor eftersom de numera bara gör mig irriterad. Jag trivs för övrigt fantastiskt bra utan sociala medier sedan 2007. På så vis har Sweclockers blivit ett slags andningshål där jag kan förkovra mig både i generella IT-nyheter men framförallt i massa intressanta ämnen som jag ofta inte ens visste att jag ville veta någonting om. Är du sugen på en ny skärm finns Laxpudding ständigt ruvandes i vassen, vill du göra ett scratchbygge i steampunk-stil är Laine din bästa vän, vill du känna att du borde lära dig mer om processorer är Yoshmans senaste inlägg aldrig långt borta. Vad skulle jag göra på kvällstid om det inte vore för Allings "Better Sweclockers"? Etc.

I en samtid och ett samhälle som allt mer präglas av mediokerhet och filterbubblande ryggdunkeri känns det tryggt att det finns ett forum fyllt med kunskapstörstande individer och specialiserade nördar. Visst finns det en stor portion fanboism som jag gärna hade kunnat vara utan. Men i slutändan trivs vi ändå i Sweclockers gemenskap trots alla våra olikheter och bitvis huvudlösa preferenser

Föreställ dig någon av de där kvällarna då du borde ha gått och lagt dig för ett ganska bra tag sedan, men istället fastnade framför YouTube. Plötsligt har 2 timmar passerat i ett nafs och du minns inte ens hur det kom sig att du började titta på hur någon lyckades tillverka krut av sitt eget urin, en annan byggde en fiol av drivved medan en tredje pedagogiskt förklarade hur man bär sig åt för att TIG-svetsa snygga skarvar i aluminium...

... DEN känslan är vad jag vill uppnå med min vistelse här på Sweclockers. Jag kastar mig huvudlöst in i elden, helt ovetandes om vad forumet kan tänkas bjuda på just denna dag/kväll/natt. I grunden bottnar det i en vördnad för alla nördar som har mer kunskap inom sina respektive specialområden än vad jag själv har.

Visst kan jag hålla med om att det blir lite väl mycket fokus på gaming. RGB-nyheter hoppas jag snart är en del av det förflutna. Men personligen upplever jag att FZ blir mer lidande av sitt syskonskap till Sweclockers än tvärtom. Att "bara" läsa om spel räcker inte för mig, det blir ganska snabbt tröttsamt i längden. Samtidigt som jag verkligen kan uppskatta intentionen bakom en djuplodande spelrecension känns den ändå rätt "meh" i jämförelse med Jonas senaste chassi-recension. Men finns där en tydlig teknik-vinkling så kan jag också se värdet av att lyfta spelrelaterade ämnen på Sweclockers. Och jag ser inga problem med att ni börjat lyfta fram redaktionens egna spelsessioner eftersom det kan vara kul att lära känna olika sidor av folket som numera sitter bakom spakarna.

Är det något jag gärna hade sett mer av, som i princip känns obefintligt i nyhetsflödet numera, så är det olika teardowns av teknik. Men det är kanske en för smal nisch? Jag älskar att se folk plocka isär och förklara hur någonting fungerar, det spelar nästan ingen roll vad för slags pryl det är. Om de dessutom gör det på ett OCD-vänligt sätt med var skruv på sin plats så spinner jag som en kastrerad korthårig britthane.

För övrigt anser jag att Karthago Covid-19 borde förstöras.

Permalänk
Medlem

Överlag är det bra, lite fler/oftare tester hade suttit fint dock. Funkar bra på cpu/gpu sidan men exempelvis nätaggregat, kylning, ssd, minnestimings vs hastigheter osv.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog själv inte att orka svara på samma undersökning så ofta som per kvartal, det är nog heller inte meningsfullt. En gång per år hade nog varit lämpligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Första frågan... Vill markera allt haha

Kände precis samma. Lite märkliga val eftersom alla stämmer

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ser inget fel i swec's upplägg direkt. Förutom... bumpandet av nyheter.
Finns säkert en jättebra anledning till det, som jag ser @UndaC har angivit. Riktigt bra med transparant förklaring till varför saker ser ut som de gör på sajten ska sägas
Men jag har flertalet gånger kommit på mig själv mitt i artikeln att det är en gammal nyhet jag läser, och inte den senaste.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett att desktop-användare kan utnyttja skärmstorleken bättre. På ett forum för teknikintresserade är väl andelen läsare med fler pixlar än 1920x1080 ganska stor? Nedan har jag gjort exempel på hur förstasidan skulle kunna se ut för användare med upplösningen 2560x1440 eller högre. I mitten skulle innehållet kunna vara baserat på den inloggade användarens egen preferenser i inställningar. I mitt fall aktiva trådar i forumet.

Ni skulle till och med kunna ha två annonser i headern som jag visar i mitt exempel.

Ovan ses dagens utseende [ Visa stor bild ].

Ovan ses mitt förslag som utnyttjar ytan bättre [ Visa stor bild ].

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Min favoritdel av SweC är Fredagspanelen. Drygt en timmes underhållning tillbakalutat.

Jag hade gillat att se er driva en till podd på sidan av med olika människor som gästar er där ni har gött dator-snack.

Det skulle vara intressant och höra mer IT-ekonomi. T.ex. hur Spotify storsatsar på podcasts på och deras förvärv av Joe Rogans show.

Fredagspanelen gör ni väldigt bra för övrigt. Även om inte alla nyheter som publiceras mellan gångerna är intressanta så summerar ni dom bra i fredagspanelen.

Permalänk
Medlem

Jag personligen stör mig inte på själva bredden som är hardcoded. Men det är rätt jobbigt att besöka sidan och läsa här en längre stund för all skrällande vit tom yta som konstant ger eyecancer.
Jag önskar mig en dark mode med enkel switch, där man kan byta mellan dark och normal vid behov.
Jag testade med browser plugins men dessa oftast hade problem att visa viss innehåll eller slutade fungera efter browser updates rullades ut.
Vore verkligen bra med en enkel switch på toppen av sidan här.
Brukar använda dark mode på så gott som alla sidor där det finns.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Jag förstår inte problemet här. Använder ingen RSS längre?

Relaterat till detta är att man som RSS-läsare inte för någon information om att det är reklam förrän man klickar in på sajten. Hade varit trevligt att ha det direkt i rubriken. LTT kallar det "showcase" vilket naturligtvis är fult för oinitierade men samtidigt gör det att man direkt kan avfärda reklam som skickas ut till en om man inte är väldigt intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hej!

Vi är absolut medvetna om att en del ogillar detta och ska försöka fundera ut något att göra åt saken. T.ex. möjlighet att inte visa bumpade saker i flödet som en inställning på ens profil.

Ja det vore en mycket smidig väg att gå för oss som besöker sidan ofta.

Skrivet av The Kristoffer:

Jag förstår inte problemet här. Använder ingen RSS längre? Får aldrig upp en artikel två gånger. Det stavas: feedly. Jag förstår inte hur någon människa kan klara sig utan RSS och jag tror förvisso Google lade ned reader på grund av att de sabbade intäkts-schemat mer än något annat. När RSS dör på riktigt, då dör nog internet för mig.

Du säger att du är en dinosaur ;=)
Håller egentligen med dig. RSS flöden är smidiga, jag har dock aldrig riktigt fått fart på att använda det av någon anledning.
Har försökt men det blir liksom inte av att jag kollar dem och nu är det "för sent" att börja igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Jag förstår inte problemet här. Använder ingen RSS längre? Får aldrig upp en artikel två gånger. Det stavas: feedly. Jag förstår inte hur någon människa kan klara sig utan RSS och jag tror förvisso Google lade ned reader på grund av att de sabbade intäkts-schemat mer än något annat. När RSS dör på riktigt, då dör nog internet för mig.

Jag använder RSS massor (Feedbro), har också Rainmeter med RSS-nyheter från SweC, SweC Youtube, Fz, Fz Youtube alltid uppe i högra hörnet. Men jag har alltid uppe en eller flera sidor i webbläsaren och uppdaterar framsidor ofta ändå. Så för mig kvarstår problemet ändå. i RSS-flödet blir det inga dumpningar iaf

Skrivet av Wittwang:

...

Att märka upp detta på något sätt tror jag helt klart kan vara vettigt, men jag tror att en filterfunktion av något slag skulle vara sämre och bli överflödig om det tydligt syns att det här är "Redaktionens rekommendation" eller något. Det är ju trots allt material som valts ut av en anledning (vilket också gäller lyfta forumtrådar och liknande), som kanske även den mest inbitne SweClockers-läsaren har missat någon gång ibland

Har önskat detta väldigt länge, att märka upp dessa på något sätt och har föreslaget flera olika saker om detta. Jag förstår principen med dumpningen och har fått den förklarat, men borde vara en enkel sak att göra en större märkning av dumpningarna. Vi får hoppas att SweC efter denna diskussion ser att fler tycker detta är jobbigt att det fixas till. Som jag skrev i mitt förra inlägg så får inte Feedback-delen i forumet den uppmärksamhet som den borde göra tack vare att den inte syns... Gör den som en vanlig forumdel.

Skrivet av serdyllon:

Helt klockren text

Helt klockrent inlägg. Precis som du skriver är den känslan jag får och vill få när jag läser SweC.

Angående mörkt tema så är det en sak som alla skulle uppskatta och det finns redan två stycken sådana t.ex. Dark Sweclockers med Better Sweclockers eller stylus. Och sidan är snygg även med dessa, om ni löser detta inbyggt så skulle så många känna att det händer något stort och de flesta vill verkligen inte ha vita stora sidor på sina superstora monitorer.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

@Triton242: Aldrig försent för RSS! Feedbro i webläsaren! Enklaste utan massa konton och så. (nackdel: bara i webbläsaren)

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag hade gärna sett att desktop-användare kan utnyttja skärmstorleken bättre. På ett forum för teknikintresserade är väl andelen läsare med fler pixlar än 1920x1080 ganska stor? Nedan har jag gjort exempel på hur förstasidan skulle kunna se ut för användare med upplösningen 2560x1440 eller högre. I mitten skulle innehållet kunna vara baserat på den inloggade användarens egen preferenser i inställningar. I mitt fall aktiva trådar i forumet.

Ni skulle till och med kunna ha två annonser i headern som jag visar i mitt exempel.

http://crawlerspot.com/images/swec/Swec_current_thumb.png
Ovan ses dagens utseende [ Visa stor bild ].

http://crawlerspot.com/images/swec/Swec_new_thumb.png
Ovan ses mitt förslag som utnyttjar ytan bättre [ Visa stor bild ].

Amen! Jag sitter på 3440x1440 och badar i ett hav av whitespace.

Permalänk
Medlem

@Joppis @Baxtex:

Tror inte det är så lätt att göra om sidan, skulle nog behöva arbeta om hela grunden för detta. Skulle ju vara bra om det anpassas till bredare skärmar. För mig skulle det inte spela någon roll. Kör knappt aldrig fullskärm utan lägger webbläsaren med luft på båda sidorna och jag har bara 16:9 skärm.

Något som ni skulle prova är att använda Better Sweclockers och sätta igång "LemonIllusions adaptiva layout" och se om det blir bättre. Och sedan kör ni Dark Sweclockers genom Stylus också slipper ni blir bländade Jag skulle knappt klara mig utan dessa två

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag tycker om smörgåstårta, vet inte om det är något Sweclockers kan påverka men det skulle vara en förbättring om jag fick smörgåstårta.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Om någon inte redan nämnt det, att kunna spara artiklar på sitt kontot för lätt åtkomst i efterhand.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

@UndaC: dök upp en fråga om sladdar i forumet och då kom det att tänkas på om @laxpudding och hans eminenta skrifter. Det är svårt idag att referera och länka till artiklar för man behöver hela tiden söka upp dom. Denna typ av ’tidlös’ referensskrift borde finnas i en annan sektion än det vanliga arkivet då de aldrig går ur tiden på samma sätt som en vanlig nyhet till exempel. En recension kan man ju söka på den modell man vill kolla efter, men inte samma sak som när alla modeller av tv jämförs eller datorbyggarguiden.

Kanske borde ha en lista som rullar med denna typ av artiklar och grejer så det är lättare att hitta på framsidan, tänker då också att det kan vara en bra grej för att dra in ströläsare också

Permalänk
Medlem

Jag har full förståelse för logiken med bumpade artiklar som ni lagt mycket jobb på, och det är inget som jag tycker ni missbrukar heller. Men som sagt så behöver de märkas upp tydligare för att inte misstas för nytt material.

Sen känns modereringen lite onödigt hård ibland när allt ska vara stenhårt on-topic osv. Saknar lite lekfullhet i forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi är absolut medvetna om att en del ogillar detta och ska försöka fundera ut något att göra åt saken. T.ex. möjlighet att inte visa bumpade saker i flödet som en inställning på ens profil.

Alternativt en väldigt tydlig indikation på att det är en uppdatering och gärna kortfattat vad det är som är uppdaterat, direkt synligt i flödet. Själv blir jag lika förvirrad av bumparna varje gång (varför, vad handlar det om, vad är det som ändrats, missar jag något viktigt nu?).

Eller missförstår jag vad som menas med bumpning här? Om det enbart handlar om att putta upp något högst upp i flödet så är det direkt förkastligt och ska definitivt gå att dräpa bort med en inställning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Jag förstår inte problemet här. Använder ingen RSS längre? Får aldrig upp en artikel två gånger. Det stavas: feedly. Jag förstår inte hur någon människa kan klara sig utan RSS och jag tror förvisso Google lade ned reader på grund av att de sabbade intäkts-schemat mer än något annat. När RSS dör på riktigt, då dör nog internet för mig.

RSS? Aldrig använt, använder inte och kommer aldrig att använda.

Däremot har jag inga problem med "bumpade" artiklar. Jag är här för forumets skull. Nyhetsartiklar halkar jag in på lite då och då, ofta via länk i forumet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S