Noctua lanserar lågprofilkylaren NH-L12 Ghost S1 Edition

Permalänk
Melding Plague

Noctua lanserar lågprofilkylaren NH-L12 Ghost S1 Edition

Kylaren NH-L12 återuppstår från de döda med specialanpassning för det kompakta chassit Louqe Ghost S1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är inte detta bara (exakt) den gamla kylaren som väckts från de döda?

Permalänk
Medlem

Snart dags att öppna förpackningen på min ghost s1 känner jag 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är inte detta bara (exakt) den gamla kylaren som väckts från de döda?

Jag sitter new gamla kylaren. Så skulle vara kul att veta. Om denna på något sett presterar bättre

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kliar lite i fingrarna att uppgradera från min L9x65

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är inte detta bara (exakt) den gamla kylaren som väckts från de döda?

Det känns absolut så. Ytterst tveksamt att Noctua skulle göra ny design för ett chassi som har en marginell del av marknaden.

Permalänk
Medlem

Tvivlar dock på att denna presterar bättre/tystare än L12S som är ganska lätta att böja till.

Permalänk
Medlem

var är Noctua NF-A12x25 Chromax.black ?!? Det är dags nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är inte detta bara (exakt) den gamla kylaren som väckts från de döda?

Gissningsvis har man låtit bli att skicka med 120mm-fläkten som inte får plats i Ghost (monterad på kylaren) och behållt det gamla priset.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@KAD: exakt så, det är bara 92 mm-fläkten som medföljer här, annars är kylaren identisk med vanliga NH-L12.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Vad tror Sweclocker-expertisen, presterar den bättre eller sämre än min nuvarande Spök-kylare - en Alpenföhn Black Ridge med en Noctua NF-A12x15 PWM?

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

@flyingls7:
Gissningsvis mycket sämre då en 92mm fläkt flyttar mycket mindre luft än en 120mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@flyingls7:
Gissningsvis mycket sämre då en 92mm fläkt flyttar mycket mindre luft än en 120mm.

Gör den verkligen det, en fullstor 92mm jämfört med en 15mm tjock 120mm fläkt? Skulle tro att de presterar rätt så likartat. Vart för nyfiken själv när jag såg att de listade 10900K på TDP-listan (med ej upplåst strömbudget), så har en beställning gjord. (årets onödigaste köp antagligen, då jag har en BlackRidge idag i mitt spöke... )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av medbor:

Är inte detta bara (exakt) den gamla kylaren som väckts från de döda?

Skrivet av aholman:

Jag sitter new gamla kylaren. Så skulle vara kul att veta. Om denna på något sett presterar bättre

Tveksam på om det är några prestandaförbättringar även om det kanske är små ändringar på själva kylflänsen/basen. Det nya är annars uppgraderad monteringsannordning och fästen där den gamla inte hade stöd för AM4 t.ex, plus att Noctua skickar med nya NT-H2-kylpastan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är inte detta bara (exakt) den gamla kylaren som väckts från de döda?

Hence, "ghost"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Tveksam på om det är några prestandaförbättringar även om det kanske är små ändringar på själva kylflänsen/basen. Det nya är annars uppgraderad monteringsannordning och fästen där den gamla inte hade stöd för AM4 t.ex, plus att Noctua skickar med nya NT-H2-kylpastan.

Håller med om din bedömning, men blir ändå förvånad över vad Noctua påstår, från Noctuas frågor och svar:
https://twitter.com/Noctua_at/status/1277934916383109120/phot...

Q: can it handle a 3950x?
A: LouqeSweden has reported good results but you may run into limitations when stressing the CPU 100% for longer periods of time.

Q: Will this cool the i9-10900k?
A: Yes, but up to around 155W max.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

En skillnad verkar vara tjockleken på bottenplattan - NH-L12 Ghost Edition verkar ha en tjockare bottenplatta:

NH-L12 Ghost Edition
NH-L12 Old Edition

Utöver detta verkar det inte vara några andra skillnader på själva kylaren. Sen ingår ju såklart ingen 120mm fläkt men man får istället med NT-H2 kylpasta (istället för NT-H1).

Specifikationer:
https://noctua.at/en/nh-l12
https://noctua.at/en/nh-l12-ghost-s1-edition

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyingls7:

Vad tror Sweclocker-expertisen, presterar den bättre eller sämre än min nuvarande Spök-kylare - en Alpenföhn Black Ridge med en Noctua NF-A12x15 PWM?

Från min erfarenhet så är Blackridgen bättre i kylprestanda, speciellt om man också får in en 92x14mm (tror jag det var) undertill och en 15mm övertill. Men ljudnivån på blackridge'en när jag testade var väldigt mycket högre (även utan den undre extrafläkten) än noctuas alternativ.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

"Louqe-kunder såg brunt..."

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Gör den verkligen det, en fullstor 92mm jämfört med en 15mm tjock 120mm fläkt? Skulle tro att de presterar rätt så likartat. Vart för nyfiken själv när jag såg att de listade 10900K på TDP-listan (med ej upplåst strömbudget), så har en beställning gjord. (årets onödigaste köp antagligen, då jag har en BlackRidge idag i mitt spöke... )

Om man testar vid samma ljudnivå (som man bör) så ja, då är det enligt mina tester mycket bättre att ha en 15mm tjock 120mm fläkt. Om man inte bryr sig om ljudet och kör båda på maxvarv så kanske man får viss fördel med 92mm men då låter den också mycket mer.

Skrivet av Shinzou:

Från min erfarenhet så är Blackridgen bättre i kylprestanda, speciellt om man också får in en 92x14mm (tror jag det var) undertill och en 15mm övertill. Men ljudnivån på blackridge'en när jag testade var väldigt mycket högre (även utan den undre extrafläkten) än noctuas alternativ.

Du skall köra Black Ridge med en 120mm Noctua fläkt på toppen, medföljande fläktar är hemska men kylaren i sig är bra.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag velat ha den 1cm kortare och haft en NF-A9x14 i den så den hade kommit in i mitt Node 202. Men man kan ju inte få allt. Min NH-L9a gör jobbet rätt bra ändå

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skumtomten:

"Louqe-kunder såg brunt..."

Mm, frustade till rätt bra också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du skall köra Black Ridge med en 120mm Noctua fläkt på toppen, medföljande fläktar är hemska men kylaren i sig är bra.

Japp! Körde med en NF-A9x14 PWM och en NF-A12x15. Testade även med bara NF-A12x15, men tyckte att L12 med bara en 92mm var överlag tystare hur som. På båda kylarna och varianter på BR så hade jag satt samma (typ) fläktkurva. Men det var nära på 10 grader skillnad till BR's fördel om jag minns rätt.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Japp! Körde med en NF-A9x14 PWM och en NF-A12x15. Testade även med bara NF-A12x15, men tyckte att L12 med bara en 92mm var överlag tystare hur som. På båda kylarna och varianter på BR så hade jag satt samma (typ) fläktkurva. Men det var nära på 10 grader skillnad till BR's fördel om jag minns rätt.

Ja, men om BR lät mer och var svalare så kan du ju sänka ljudnivån genom att sänka fläktkurvan och kanske få bättre temperatur ändå. Om jag ställde in dem för att få ungefär samma temperatur så var BR markant tystare, försökte jag få ungefär samma ljudnivå så var L12 markant varmare istället (och min CPU gick ned i klockfrekvens). Att ha 92mm under på BR gav bara högre ljudnivå vid en given temperatur (eller högre temps vid en given ljudnivå). Visst satt jag inte med en ljudmätare men på ett ungefär.

Testade i princip alla kombinationer av fläktar och in och utblås för chassifläkten i Ghosten och flera monteringar för att få bort eventuellt dålig montering som faktor. Märkte t.ex. att BR var extremt lätt att få till felaktig montering i ena hörnet på.

Permalänk
Medlem

Jag köpte 12s och böjde till den. Finns guider på nätet. Funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: Jag har provat med 92mm och 120mm(15mm i höjd på sistnämnda). Får samma resultat med båda fläktarna i temperatur. Upplever ingen skillnad i ljudnivå heller mellan de två.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Ja, men om BR lät mer och var tystare så kan du ju sänka ljudnivån genom att sänka fläktkurvan och kanske få bättre temperatur ändå. Om jag ställde in dem för att få ungefär samma temperatur så var BR markant tystare, försökte jag få ungefär samma ljudnivå så var L12 markant varmare istället (och min CPU gick ned i klockfrekvens). Att ha 92mm under på BR gav bara högre ljudnivå vid en given temperatur (eller högre temps vid en given ljudnivå). Visst satt jag inte med en ljudmätare men på ett ungefär.

Testade i princip alla kombinationer av fläktar och in och utblås för chassifläkten i Ghosten och flera monteringar för att få bort eventuellt dålig montering som faktor. Märkte t.ex. att BR var extremt lätt att få till felaktig montering i ena hörnet på.

Det här märkte jag också. Dessutom verkar inte skruvarna ha några ordentliga ”stopp”? Slutade dra när den satt stenhårt, orolig att moderkortet böjs eller går sönder.

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Är inne och ska köpa en luftkylare, vad skulle ni köra på idag?
L12s böjd
L12s Ghost edition
BR med NF-A9x14 PWM och en NF-A12x15?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Är inne och ska köpa en luftkylare, vad skulle ni köra på idag?
L12s böjd
L12s Ghost edition
BR med NF-A9x14 PWM och en NF-A12x15?

BR eller L12 Ghost Edition, verkar vara rätt så likvärdiga och du slipper böjja...,
L12 Ghost verkar passa fler moderkort, så kanske säkrare kort.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

BR eller L12 Ghost Edition, verkar vara rätt så likvärdiga och du slipper böjja...,
L12 Ghost verkar passa fler moderkort, så kanske säkrare kort.

Funderade också i termer av ekonomiska bitarna och det känns som att L12 Ghost känns billigare för att man slipper köpa extra fläktarna på BR.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE