Bra dator för tungt moddade Bethesda spel samt Witcher?

Permalänk
Medlem

Bra dator för tungt moddade Bethesda spel samt Witcher?

Tja! Jag letar efter en dator med bra processor, bra grafikkort etc. som lätt kan klara ett tungt moddat Skyrim/Fallout samt Witcher 3 (med eller utan mods på sistnämnda, ska kunna köras bra).
Jag har tittat runt lite på olika datorer och känner att många inom min prisklass (Max 12000) har för dålig kombo av processor samt grafikkort.
Är ingen datorexpert och därför frågar jag. Har någon några rekommendationer? Tror ni den här datorn kommer funka?: Dator

Tackar för svar.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Edwin_th:

Tja! Jag letar efter en dator med bra processor, bra grafikkort etc. som lätt kan klara ett tungt moddat Skyrim/Fallout samt Witcher 3 (med eller utan mods på sistnämnda, ska kunna köras bra).
Jag har tittat runt lite på olika datorer och känner att många inom min prisklass (Max 12000) har för dålig kombo av processor samt grafikkort.
Är ingen datorexpert och därför frågar jag. Har någon några rekommendationer? Tror ni den här datorn kommer funka?: Dator

Tackar för svar.

Mors,

när det kommer till moddning av äldre spel som Skyrim och till viss del Witcher 3 så kommer enkeltrådad-prestanda vara det som ger bäst utväxling. De spelen utvecklades under perioder där multitrådat inte var lika självklart som det är idag.

Så om du ska köpa en processor idag för det ändamålet hade jag föreslagit en i5 10600K som har excellent singletrådad prestanda till ett vettigt pris, dessutom är den sex-kärnig med hyper threading vilket gör att den kommer prestera bra i moderna spel också, iaf inom överskådlig framtid.

Grafikkortsmässigt så föreslår jag att du går på ett 5700XT eller ett 2070, har du pengar över så gå på ett 2070 Super.

Resten av komponenterna kommer spela mindre roll.

Slängde ihop ett exempel;

Bygge från Komponentkoll: https://komponentkoll.se/bygg/SOito

CPU: Intel Core i5-10600K
2 999 kr hos Komplett

GRAFIKKORT: ASUS ROG Strix Radeon RX 5700 XT 8GB OC
3 990 kr hos Elgiganten

CHASSI: BitFenix Comrade
390 kr hos Inet

MODERKORT: ASUS ROG STRIX B460-F GAMING Moderkort - Intel B460 - Intel LGA1200 socket - DDR4 RAM - ATX
1 249 kr hos Webhallen

RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB)
749 kr hos Inet

SSD: Seagate Barracuda Q1 480GB 2.5" Serial ATA-600
699 kr hos Webhallen

HDD: Toshiba P300 4TB
999 kr hos Webhallen

PSU: EVGA BR 600W
565 kr hos Elektronikwebben

CPU-KYLARE: Cooler Master MasterLiquid Lite 240
646 kr hos Dustin

Totalt: 12 286 kr

Dold text
Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut att en snabb SSD och minst 16, helst 32gb ram är nästan ett krav också.

Jag tror absolut det är en bättre idé att beställa en färdigbyggd dator från komplett/inet/webhallen med separat valda komponenter.

Färdigbyggen har annars väldigt ofta begränsade komponenter när det kommer till allt som inte syns på ’spec-sheet’ som långsamt ramminne, ej överklockningsbara chipset, riktigt dåliga/special moderkort som inte stödjer normala saker, icke-standard PSU, etc...

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt, en snabb SSD för laddningstider etc. 32GB RAM för att du kommer snabbt upp i 16 med mods. Grafikkort med mycket VRAM (ca 6-8GB+ beroende på din skärms upplösning) och en CPU med minimum 4 cores med hög singlecoreprestanda. Sen om detta passar budgeten är jag osäker på.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av medbor:

Jag tror absolut att en snabb SSD och minst 16, helst 32gb ram är nästan ett krav också.

Jag tror absolut det är en bättre idé att beställa en färdigbyggd dator från komplett/inet/webhallen med separat valda komponenter.

Färdigbyggen har annars väldigt ofta begränsade komponenter när det kommer till allt som inte syns på ’spec-sheet’ som långsamt ramminne, ej överklockningsbara chipset, riktigt dåliga/special moderkort som inte stödjer normala saker, icke-standard PSU, etc...

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Som tidigare sagt, en snabb SSD för laddningstider etc. 32GB RAM för att du kommer snabbt upp i 16 med mods. Grafikkort med mycket VRAM (ca 6-8GB+ beroende på din skärms upplösning) och en CPU med minimum 4 cores med hög singlecoreprestanda. Sen om detta passar budgeten är jag osäker på.

SSD är ju helt klart en fördel för laddningstider men ger inte mycket till spelprestandan.

Ni båda påstår att 32 GB RAM är rekommenderat, är detta baserat på några verkliga exempel? Jag har tramsat runt en del med moddning i Skyrim och jag har aldrig haft några problem med 16 GB RAM. Kanske kan bli en faktor om man går på sinnessjuka texturer.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

SSD är ju helt klart en fördel för laddningstider men ger inte mycket till spelprestandan.

Skulle vilja påstå att laddningstid ÄR spelprestanda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

SSD är ju helt klart en fördel för laddningstider men ger inte mycket till spelprestandan.

Ni båda påstår att 32 GB RAM är rekommenderat, är detta baserat på några verkliga exempel? Jag har tramsat runt en del med moddning i Skyrim och jag har aldrig haft några problem med 16 GB RAM. Kanske kan bli en faktor om man går på sinnessjuka texturer.

Jag baserar det på alla texturpaket och sådant som erbjuds, är datorn främst till för moddning av spel är det en del som jag räknar in i min bedömning

Dessutom har ramminnes-rekommendationer stannat vid 16gb väldigt länge, kostar inte så mycket mer att öka till 32.

En ssd ska man väl ändå ha och jag menar inget exotiskt, men kan man inte så mycket är det lätt att missa. Jag kan tänka mig att en del moddar väger in en del sett till datamängd också så minst 500 men kanske 1TB är att föredra?

Och eftersom (alla?) nyköpta moderkort har M.2 platser med NVME stöd och de kostar snarlikt som
SATA så kändes det som en no-brainer. Men helt onödigt att sikta på superpreastanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

SSD är ju helt klart en fördel för laddningstider men ger inte mycket till spelprestandan.

Ni båda påstår att 32 GB RAM är rekommenderat, är detta baserat på några verkliga exempel? Jag har tramsat runt en del med moddning i Skyrim och jag har aldrig haft några problem med 16 GB RAM. Kanske kan bli en faktor om man går på sinnessjuka texturer.

Med just Skyrim så körde jag ett större modpack. Jag har dock 2560x1440p skärm så jag körde lite extra högupplösta texturer så drog min dator 16/16 GB RAM och nästan 8GB VRAM. Under Witcher 3 med ett par små mods så nådde jag 15/16GB RAM. Dock hade jag Chrome igång på skärm nr 2 med youtube. Stängde jag av det så fick jag ju 1-1.5GB extra RAM.
Skulle jag säga att 32GB är ett krav? Nej. Om budgeten inte håller så går det utan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.