Microsoft Edge importerar data från andra webbläsare utan tillåtelse

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Edge importerar data från andra webbläsare utan tillåtelse

Microsofts webbläsare ertappas med att importera data från Chrome och Firefox utan att användaren tillfrågas om tilltaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Botnet 10.

Permalänk
Avstängd

Jag fick frågan om jag ville importera data men det fanns inget nej så jag tryckte på krysset i hörnan på frågerutan och inget har importerats.

Permalänk
Medlem

Windows = spyware.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många ingenjörer som flaggat för detta och att det ändå nått en release... borde vara enkelt att köra samma kod direkt efter man klickar ok istället, men kanske fanns någon bug eller tog lite för mycket tid?

För övrigt är jag ganska säker på att edge ska vara helt sand-boxad och inte ens ha access till andra appars yta på filsystemet, så detta kanske görs i installationsprogrammet redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Undrar hur många ingenjörer som flaggat för detta och att det ändå nått en release... borde vara enkelt att köra samma kod direkt efter man klickar ok istället, men kanske fanns någon bug eller tog lite för mycket tid?

För övrigt är jag ganska säker på att edge ska vara helt sand-boxad och inte ens ha access till andra appars yta på filsystemet, så detta kanske görs i installationsprogrammet redan?

Är ju i så fall en ganska vettig anledning till att de gör så .

Permalänk
Medlem

Ska man tro på att Chrome inte samlar data om en en när man sagt nej?

Permalänk
Medlem

@Ryssfemma: Sant, Chrome är utan konkurrens det största svinet i webbläsarvärlden. Själv städat bort alla spår av Chrome i mitt liv sedan browsern började automatiskt logga in en på all världens googlesiter utan att fråga om lov.

Bra ändå tycker jag dock att ful-beteende hos andra webbläsare också uppmärkasammas. Google gör ju stora pengar på Chromes beteende, och det lockar andra aktörer att gå i samma fotspår. Då måste det kosta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För övrigt är jag ganska säker på att edge ska vara helt sand-boxad och inte ens ha access till andra appars yta på filsystemet, så detta kanske görs i installationsprogrammet redan?

Hade nog inte vågat lita på det, då Microsoft Edge inte ens respekterat hosts-filen tidigare. Edge har nog precis så mycket access som Microsoft vill att det ska ha för deras egna syften.

Permalänk
Medlem

Känns bara som om Orwell, Huxley och Bradbury hade rätt - men det är inte regeringarna utan storföretagen som bestämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade nog inte vågat lita på det, då Microsoft Edge inte ens respekterat hosts-filen tidigare. Edge har nog precis så mycket access som Microsoft vill att det ska ha för deras egna syften.

Jag menar främst sett till hur den hanterar temporära filer på disk och sådant, det är separata mappar nu för tiden på disken, så då tänkte jag ett steg längre. Kan vara sant som du säger, och de kan också ha inbäddade ’vanliga’ win32 delar för att slippa sådana begränsningar? Vem vet...

Permalänk
Medlem

Alla samlar data tror jag men nya Edge har använt den några dagar behövs lite men fyfan vad snabb den är

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

Pratar vi att samla in data och skicka det till Microsoft, eller samla in data som en kopia lokalt på din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Pratar vi att samla in data och skicka det till Microsoft, eller samla in data som en kopia lokalt på din dator?

Bekräftat är lokalt på datorn, men mer kan vara möjligt så klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Känns bara som om Orwell, Huxley och Bradbury hade rätt - men det är inte regeringarna utan storföretagen som bestämmer.

Välkommen till sista skedet i kapitalism, när företag får mest makt än stater. Blir ju intressant att se vad som kommer sedan 😊

Permalänk
Medlem

Kör nu Ubuntu 20.04 på laptopen och kan fortfarande spela det mesta utan besvär. Ska ordnas en till SSD när jag dumpar mekaniska lagringsdiskar på min stationära så jag kan köra en vettig dualboot. 2004 var verkligen en riktig skituppdatering (och bara en av många dåliga för w10) och nu det här, känner mig väldigt färdig med att använda Windows som huvudoperativsystem.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Inaktiv

Glad jag lagt Windows bakom mig. Windows = spyware.

rensad från OT enligt §1.6 /Mod
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Bekräftat är lokalt på datorn, men mer kan vara möjligt så klart

Loggar man in i Windows med ett MS-konto och molnsynkronisering är aktiverat (aktiverat som standard skulle jag tro?) så lär det laddas upp till MS ganska snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Loggar man in i Windows med ett MS-konto och molnsynkronisering är aktiverat (aktiverat som standard skulle jag tro?) så lär det laddas upp till MS ganska snabbt.

Jag är inte insatt i exakt vad som syncas eller exakt vad som ingår i cloud sync, men besökta sidor och bokmärken känns som rimliga saker att skicka dit. Dock tror jag man är insatt i det när man aktiverar en sådan tjänst

Permalänk
Inaktiv

@medbor: Historik, bokmärken, användarnamn, lösenord, kakor etc. Hela ditt digitala privatliv i princip, förutom sånt som du postar på sociala medier, fast det kan givetvis enkelt spåras och kartläggas med tidigare nämnda data.

Permalänk
Medlem

Tack och lov att man bara kör Safari och Apple-prylar.
Windows (Microsoft), Google och Facebook ... fy fan säger jag bara, bojkotta skiten, privacy är ju inte direkt hörnstenar i deras business.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Tack och lov att man bara kör Safari och Apple-prylar.
Windows (Microsoft), Google och Facebook ... fy fan säger jag bara, bojkotta skiten, privacy är ju inte direkt hörnstenar i deras business.

För Apple är ju den stora snälla i sammanhanget.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanax:

Tack och lov att man bara kör Safari och Apple-prylar.
Windows (Microsoft), Google och Facebook ... fy fan säger jag bara, bojkotta skiten, privacy är ju inte direkt hörnstenar i deras business.

Har inte Använt Apple-produkter på sisådär 15 år, men även om mitt intryck är att det inte är riktigt så illa ställt som MS i just detta sammanhang så finns det massor av andra grejer som man kan kritisera Apple för (walled garden, right to repair, etc.). Oavsett så är även Apple proprietär, stängd och inlåst mjukvara, så det finns egentligen ingen garanti för att Apple inte skulle kunna bli precis lika illa.

Jag anser att Windows 10 är spyware. Jag anser inte nödvändigtvis att Windows 95 (mitt första Windows) var spyware. Att Windows 10 blivit spyware är en naturlig utveckling som grundar sig i att det är stängd, proprietär och icke-fri mjukvara. Det finns ingenting som säger att inte Apple kommer gå samma väg. Den enda riktiga garantin man har emot dessa hot är att tekniken är fri, öppen och transparent.

Ger dock fullständigt medhåll angående Google och Facebook. Bojkotta dessa! De är inte bara hot emot vår personliga integritet, utan även mot våra grundläggande värderingar, demokrati och våra mänskliga rättigheter.

Permalänk
Medlem

Står det något i användarvillkoren innan man accepterar att installera?

Permalänk
Medlem

Men vad håller dom på med? Suck...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Returburk:

Jag fick frågan om jag ville importera data men det fanns inget nej så jag tryckte på krysset i hörnan på frågerutan och inget har importerats.

Jag fick samma fråga och gjorde samma sak. Kommer ändå inte använda Edge.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av hookme:

Välkommen till sista skedet i kapitalism, när företag får mest makt än stater. Blir ju intressant att se vad som kommer sedan 😊

Max Headroom med Blipverts och Soylent Green.

Permalänk
Medlem

Viktigaste i alla såna här frågor om integritet tycker jag är att alla maktcentra i samhället som ägnar sig åt att kartlägga stora grupper människor i detalj ska ha lika mkt skit och granskning. Oavsett om gruppen kallar sig stat, storbolag eller är en ljusskygg gruppering med benen i bägge.

Det farliga är principen: när mindre grupper människor tillskansar sig mkt stora mängder information om andra.

Sålänge vi som övervakas ägnar oss åt att bråka med varandra och ta favoriter i frågan (om det nu är Google, Microsoft eller Apple etc) så har vi också lättare att se mellan fingrarna och glömma när just vår favorit en vacker dag upptäcks med fingrarna i syltburken. Och dessa maktcentra fortsätter att tävla med varandra om vem som har de största databaserna och det effektivaste övervakningssystemet för de vet att de har en skara fans som skyddar dom i alla väder.

Permalänk
Inaktiv

Frågan är hur säker så kallad öppen källkod är och hur noga koden ständigt kollas av. Hur den inspekteras för att hitta hål att plocka ur information om användaren.

Hade jag suttit i ledningen för exempelvis CIA eller KGB hade jag sett till att bygga upp en bild av att open source var säkert för att locka in paranoida och på andra vis avvikande människor att köra mjukvara som ger skenet av att vara sanerat och säkert medans vi egentligen läser allt.
Personer som exempelvis Stallman skulle vara vår agent.

För vi vet ju alla att FOSS folket inte sitter och läser källkod hela dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Frågan är hur säker så kallad öppen källkod är och hur noga koden ständigt kollas av. Hur den inspekteras för att hitta hål att plocka ur information om användaren.

Hade jag suttit i ledningen för exempelvis CIA eller KGB hade jag sett till att bygga upp en bild av att open source var säkert för att locka in paranoida och på andra vis avvikande människor att köra mjukvara som ger skenet av att vara sanerat och säkert medans vi egentligen läser allt.
Personer som exempelvis Stallman skulle vara vår agent.

För vi vet ju alla att FOSS folket inte sitter och läser källkod hela dagarna.

Dessutom ganska svårt att se från källkod exakt vad som händer när programmet körs