Vad köpa för att borra med precision?

Permalänk
Medlem

Jag har har helt slutat att köpa billiga verktyg av den enkla anledningen, det är sjukt frustrerande när man ska grejja så är det inte precision på prylarna. Problemet är att bra verktyg kostar rätt mycket, å andra sida så kan billiga verktyg vara dyra i längden också när man väl inser att de inte duger.

Just pelarborr så finns det faktiskt en riktigt bra budgetmaskin till rätt pris och det är Bosch pbd 40. Den är inte helt perfekt, det finns ett visst radiellt spindelglapp, men väldigt bra varvtal styrning och trevlig att jobba med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Är det chucken eller axeln i borrmaskinen som vobblar? Byta chuck?
Snabbchuckar efter en youtube-vända verkar vara monterade med en vänstergängad låsskruv, och sedan bara fastskruvade på axeln med kraft.

Här är bara ett exempel.
https://www.youtube.com/watch?v=mj2VueeH7KA

Är ju värt att undersöka. Men som jag förstått det så brukar det inte kunna ge så mycket. Men ska kolla lite imorrn.

Skrivet av mrqaffe:

Undvik snabbchuckar och använd ingen borr som passar i 6kantsfästen.

Tack. Jag har fått känslan att snabbchuckar inte är lika precisa. Men inte kunnat backa upp det eller hitta information om det faktiskt är så. Men tänkte köpa en med en riktig klassisk chuck i alla fall. Och samma sak med borr för sexkantsfästen. Satt och tittade på grövre spiralborr innan idag och dissade dem delvis för att det var sexkantsfästen. Känns spontant som att det bara stjälper. Så nu känns det i alla fall som att man har lite stöd för sina teser.

Skrivet av sunnis:

Jag har har helt slutat att köpa billiga verktyg av den enkla anledningen, det är sjukt frustrerande när man ska grejja så är det inte precision på prylarna. Problemet är att bra verktyg kostar rätt mycket, å andra sida så kan billiga verktyg vara dyra i längden också när man väl inser att de inte duger.

Just pelarborr så finns det faktiskt en riktigt bra budgetmaskin till rätt pris och det är Bosch pbd 40. Den är inte helt perfekt, det finns ett visst radiellt spindelglapp, men väldigt bra varvtal styrning och trevlig att jobba med.

Ja det är väl lite så man ska tänka. Har man råd att vara snål liksom. Men tyvärr verkar det ju inte vara en garanti att det blir rätt med vanliga kvalitetsmärken. Just den där Boschen har man tittat på en hel del förövrigt. Verkar ju vara ett ordentligt hopp i pris om man ska upp i en klass över det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Men det där är ju skitsnack.

Men så länge kunderna tackar och tar emot så kan de sälja sin skit.

Jag borrar inte ofta på jobbet, men när det händer så är det ofta i metall och då tjockare gods än hålets djup, det går inte borra med en maskin där spetsen snurrar som en vev. Har inte det problemet med andra maskiner heller. Har en riktigt slutkörd skitmaskin på jobbet där lagringen till chucken glappar flera millimeter. Den kastar inte heller så illa.

Jag vet inte hur du kan få det till skitsnack när det var exakt så killen bakom disken sa.
De flesta hobbysnickare har nog heller inte mer precision än så och en stor andel använder maskinerna mest som skruvdragare.
Lyckades elda upp samma maskin för ett par veckor sen då jag efterdrog skruvar I ett staket, maskinen fick bara jobba på högt moment då det bara var sista millimetrarna som skulle i. Pratade återigen med en makitaverkstad men denna gång på telefon och han sa att de lite enklare maskinerna inte klarade av att köras så hårt. Skulle man bygga en altan eller liknande så bör man köpa en av de dyrare maskinerna och då med borstlös motor.
Beställde en ny motor till min för drygt 300kr med frakt och bytte så nu går den igen, den duger åt mig.

Kan tilläggas att det är en hel del plast i maskinerna även om drivning är i metall, det är nog där skillnaden på en ny och en äldre maskin finns. Det gäller väl mer eller mindre allt då man idag tillverkar produkter som ska vara billiga och tillräckligt bra. Vi äldre kommer inte kunna låta våra barn ärva våra gamla maskiner då de helt enkelt inte håller. Förr i tiden överdimensionerade man saker och ting och struntade i vikten, nu ska allt vara dugligt och lätt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det är huvudproblemet att borret kastar pga dålig chuck, som motsats till att spindeln kastar?

Ibland kan det bero på att det sitter nåt skräp i chucken. Har varit med om att det varit så från fabrik. Testa först att ha isär, rengöra, och smörja med små mängder olja. Använd inte något kladdigt fett som spånor och annan skit fastnar i.

Det kan väl också hända att man får ett måndagsexemplar. Chucken brukar sitta på standardgänga även på skruvdragare, vilket gör det möjligt att köpa en dylik från någon tillverkare man litar på och stoppa dit.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

När jag vill ha hålet på rätt ställe så börjar jag med att göra ett märke med körnaren. Sedan borrar jag med en borr på 1-1,5 mm. Därefter större borrar till rätt storlek. Detta fungerar både för trä och metall. För metall får man ju använda hammaren till körnaren. Några dyra borrmaskiner har jag inte. Men borren får ju inte wobbla naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tack. Men har fått mycket varningar kring billigare bänkmaskiner. :/ Framförallt remdrivna. Det som verkar vara något av de billigare är en Bosch som man får för 2500:-.
Det löser en del av mina problem. Men då har jag lagt 2500:- och kan fortfarande inte borra några hål för träplugg. :/

Har haft en Bosch PBD 40 i några år och den funkar mycket bra. Finns lite recensioner på nätet om du är intresserad.
Den går ibland att få tag på för 2000kr, så det tycker jag är riktig prisvärt. Störs inte av något glapp i min maskin, de billiga bänkborrmaskiner jag också kollade på från Jula, Biltema, Harald Nyborg glappar mycket mer.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Som jag förstår det är huvudproblemet att borret kastar pga dålig chuck, som motsats till att spindeln kastar?

Ibland kan det bero på att det sitter nåt skräp i chucken. Har varit med om att det varit så från fabrik. Testa först att ha isär, rengöra, och smörja med små mängder olja. Använd inte något kladdigt fett som spånor och annan skit fastnar i.

Det kan väl också hända att man får ett måndagsexemplar. Chucken brukar sitta på standardgänga även på skruvdragare, vilket gör det möjligt att köpa en dylik från någon tillverkare man litar på och stoppa dit.

Alltså hela chucken wobblar synbart. Som i klippet jag länkade till sist. Och det är alldeles för många som säger att det bara är så på många märken nu för tiden för att jag ska se det som att det bara är ett måndagsexemplar. I butiken sa de ju också att det är så det är.

Skrivet av stigw:

När jag vill ha hålet på rätt ställe så börjar jag med att göra ett märke med körnaren. Sedan borrar jag med en borr på 1-1,5 mm. Därefter större borrar till rätt storlek. Detta fungerar både för trä och metall. För metall får man ju använda hammaren till körnaren. Några dyra borrmaskiner har jag inte. Men borren får ju inte wobbla naturligtvis.

Inte särskillt lätt att över huvud taget borra med så små borr då vobblandet gör att de istället för att rotera sveper runt i en cirkel kring målet. Är vobblet större än borrdiametern så blir det inte bra. Därav min önskan att ha millimeterprecision.

Skrivet av glemmy:

Har haft en Bosch PBD 40 i några år och den funkar mycket bra. Finns lite recensioner på nätet om du är intresserad.
Den går ibland att få tag på för 2000kr, så det tycker jag är riktig prisvärt. Störs inte av något glapp i min maskin, de billiga bänkborrmaskiner jag också kollade på från Jula, Biltema, Harald Nyborg glappar mycket mer.

Ja som sagt är jag väldigt sugen på den, men behovet är inte akut så om jag kan vänta till den går ner till 2000:- kan det vara värt. Mitt nuvarande problem är ju lite mer akut och löses inte av bänkborr. Så ska fokusera på att lägga pengar där först.

Permalänk

Om borret wobblar I alla maskiner så kanske det är borret som är skevt? 🤔

Permalänk
Medlem

Vet inte om det bidrar med något vettigt... Jobbar inte inom branschen längre men har en hygglig uppsättning verktyg inkl en del borrmaskiner och skruvdragare av hygglig kvalitet. Ingen av dem är för dålig för att borra hål för plugg, gängtappning eller någon annat normalt förekommande jobb för en snickare.

Mina nyare 18V Milwaukee-maskiner som körs för 'grovjobb' har lite nog kast för att kunna göra göra i princip allt jag ber om dem. Däremot är deras momentstopps-inställning inte den bästa. Kör jag ett 2mm hål passar borren tajt i hålet efteråt.

Samma historia är det med mina Metabo-maskiner, förutom en 18 LT med röhm-chuck som har lite större kast än de andra. Men det är inte mycket nog för att ställa till problems ens vid mindre hål... Jag orsakar nog mer osäkerhet i hålet än maskinen.

Sen har jag även en gammal billig bänkpelarborr, inget fancy som en arboga eller nåt. Fick den för ett par hundralappar och renoverade upp den med ny rem, ny chuck och lite kärlek. Använder den främst för borrning av inlägg och nitar till knivhandtag och raka genomgående hål i träarbete. Den har i princip omärkbart kast för den nivån av arbeten. Övervägde något bättre men mitt behov i övrigt av en pelarborr är så litet att den fungerar perfekt för mig.

De maskiner jag äger med minst kast i övrigt är några gamla rena borrmaskiner med sladd och nyckelchuck av bättre härkomst, men då är det också frågan om större maskiner med längre avstånd mellan kullagren för axeln och gamla helmetallchuckar från röhm. Det gör skillnad! Likväl har jag inte snubblat över någon maskin i proffs-segmentet som inte skulle duga att borra för träplugg med, skulle inte säga att mina metabos har mer kast de än festools eller dyrare makitas jag provat.

Vad för maskiner har du provat?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Jag måste haft en otrolig tur när jag köpt borrmaskiner. Handborrmaskinen är en Bosch som jag köpte billigt på en mack för ca 40 år sedan. Sedan har jag en bänkborrmaskin köpt på Rusta. Den kostade 390:- Inga problem att borra med 1 mm borr. Bänkborrmaskinen är ju bäst om det krävs noggrannhet. Inte lätt att hålla en handborrmaskin stadigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Om borret wobblar I alla maskiner så kanske det är borret som är skevt? 🤔

Läs igen, alla minna borr är spikraka. Jag slänger borr som inte duger. Bättre att inte ha ett alls och tvingas åka och köpa nytt när man behöver än att ha ett dåligt. Man kan se vobblet på chucken tydligt även helt utan borr monterat. Och vobblet är där med precis alla borr jag har.

Skrivet av roxkz:

Vet inte om det bidrar med något vettigt... Jobbar inte inom branschen längre men har en hygglig uppsättning verktyg inkl en del borrmaskiner och skruvdragare av hygglig kvalitet. Ingen av dem är för dålig för att borra hål för plugg, gängtappning eller någon annat normalt förekommande jobb för en snickare.

Mina nyare 18V Milwaukee-maskiner som körs för 'grovjobb' har lite nog kast för att kunna göra göra i princip allt jag ber om dem. Däremot är deras momentstopps-inställning inte den bästa. Kör jag ett 2mm hål passar borren tajt i hålet efteråt.

Samma historia är det med mina Metabo-maskiner, förutom en 18 LT med röhm-chuck som har lite större kast än de andra. Men det är inte mycket nog för att ställa till problems ens vid mindre hål... Jag orsakar nog mer osäkerhet i hålet än maskinen.

Sen har jag även en gammal billig bänkpelarborr, inget fancy som en arboga eller nåt. Fick den för ett par hundralappar och renoverade upp den med ny rem, ny chuck och lite kärlek. Använder den främst för borrning av inlägg och nitar till knivhandtag och raka genomgående hål i träarbete. Den har i princip omärkbart kast för den nivån av arbeten. Övervägde något bättre men mitt behov i övrigt av en pelarborr är så litet att den fungerar perfekt för mig.

De maskiner jag äger med minst kast i övrigt är några gamla rena borrmaskiner med sladd och nyckelchuck av bättre härkomst, men då är det också frågan om större maskiner med längre avstånd mellan kullagren för axeln och gamla helmetallchuckar från röhm. Det gör skillnad! Likväl har jag inte snubblat över någon maskin i proffs-segmentet som inte skulle duga att borra för träplugg med, skulle inte säga att mina metabos har mer kast de än festools eller dyrare makitas jag provat.

Vad för maskiner har du provat?

Du bidrar med massa vettigt.
Plugg tog jag upp som ett extremt exempel eftersom jag tycker att det är absolut det minsta man kan begära av en borrmaskin. Tror ju självklart att de flesta moderna märkesmaskiner ska klara det. Men verkar vara så att moderna maskiner även från fina märken har en del kast. Och ska jag ändå köpa nytt så vill jag ju ha en som jag kan göra finare saker med också. Min gamla 90-tals Black & Decker klarade det jag ville galant tills min bror mördade den som sagt.
Nu i helgen har jag bara testat med två Ryobi. Man får väl vad man betalar för. Men när jag började leta runt efter vad man skulle köpa istället så verkade det som att man inte nödvändigtvis skulle få bättre om man köpte kvalitetsmärken. Har kollat runt på internet nu och det verkar det vara många som säger att DeWalt och Milwaukee har stora problem med kast på senare år, och det finns de som säger att de haft erfarenheten med Blå Bosch och Makita med, men verkar vara bättre där. Men oavsett vilket så verkar det inte räknas som fel på produkten av butiker och tillverkare om de har vobbel.

Tänkte faktiskt se om jag kunde kolla en Metabo med Röhm-chuck. Men skulle det vara sämre än snabbchuck menar du? Eller var det mer mångagsexemplar? Finns inte så mycket återförsäljare så har inte hittat någon i Jönköping som säljer lite finare märken över Blå Bosch eller Makita. I alla fall inte någon som har sitt sortiment synligt på internet.

Men ja bänkpelarborr vore ju fint, behöver ju inget fancy där. Ska ju inte borra upp motorblock eller något. Mest finlir i trä. Men som sagt så är det främsta behover just nu en vanlig handborrmaskin som inte är för sned. Men vill gärna köpa lokalt för att kunna prova och lätt lämna tillbaka. Jag lyckas aldrig få tummen ur och skicka tillbaka saker jag köpt på postorder.

Några tips på specifika modeller? Tänker att jag kan ha en sladdmaskin och få mer kvalitet för pengarna är vad man får om man lägger pengar på batterifunktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

@Aleshi: Jag måste haft en otrolig tur när jag köpt borrmaskiner. Handborrmaskinen är en Bosch som jag köpte billigt på en mack för ca 40 år sedan. Sedan har jag en bänkborrmaskin köpt på Rusta. Den kostade 390:- Inga problem att borra med 1 mm borr. Bänkborrmaskinen är ju bäst om det krävs noggrannhet. Inte lätt att hålla en handborrmaskin stadigt.

Tror inte det är tur om du köpte grejer från den tiden. Min gamla och billiga Black & Decker var riktigt fin jämfört med mina moderna skräpgrejer.

Permalänk
Medlem

@Aleshi:

Gällande billiga pelarborrmaskiner så gäller det att vara försiktig. Har själv en av Julas billiga och den duger till mig (knivmakeri) men den är absolut ingen bra maskin om man förväntar sig precision i riktigt finlir...
Inbillar mig att Julas och Biltemas är samma maskin och att den finns i lite olika "kläder".
Men vad som är finlir är olika i olika sammanhang. Ha dock låga förväntningar på dessa budgetmaskiner så blir du förhoppningsvis inte besviken.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Gissar att Boschen är en betydligt bättre maskin men har inte testat den...
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stigw:

@Aleshi: Jag måste haft en otrolig tur när jag köpt borrmaskiner. Handborrmaskinen är en Bosch som jag köpte billigt på en mack för ca 40 år sedan. Sedan har jag en bänkborrmaskin köpt på Rusta. Den kostade 390:- Inga problem att borra med 1 mm borr. Bänkborrmaskinen är ju bäst om det krävs noggrannhet. Inte lätt att hålla en handborrmaskin stadigt.

Det är inte tur, det heter metall. Delarna i en 40-år gammal maskin är av metall och backelit där allt passar ihop. Öppna en maskin idag och du kommer hitta en massa plast och det som är av metall är ofta på gränsen till underdimensionerat. Det var ingen som tänkte på att få ner vikten eller spara på varenda krona på maskinen på 80-talet på samma sätt som nu när alla ska bygga en Porsche av Daciadelar. Den ekvationen funkar tyvärr inte men det är så alla vill att det ska funka.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Läs igen, alla minna borr är spikraka. Jag slänger borr som inte duger. Bättre att inte ha ett alls och tvingas åka och köpa nytt när man behöver än att ha ett dåligt. Man kan se vobblet på chucken tydligt även helt utan borr monterat. Och vobblet är där med precis alla borr jag har.

Du bidrar med massa vettigt.
Plugg tog jag upp som ett extremt exempel eftersom jag tycker att det är absolut det minsta man kan begära av en borrmaskin. Tror ju självklart att de flesta moderna märkesmaskiner ska klara det. Men verkar vara så att moderna maskiner även från fina märken har en del kast. Och ska jag ändå köpa nytt så vill jag ju ha en som jag kan göra finare saker med också. Min gamla 90-tals Black & Decker klarade det jag ville galant tills min bror mördade den som sagt.
Nu i helgen har jag bara testat med två Ryobi. Man får väl vad man betalar för. Men när jag började leta runt efter vad man skulle köpa istället så verkade det som att man inte nödvändigtvis skulle få bättre om man köpte kvalitetsmärken. Har kollat runt på internet nu och det verkar det vara många som säger att DeWalt och Milwaukee har stora problem med kast på senare år, och det finns de som säger att de haft erfarenheten med Blå Bosch och Makita med, men verkar vara bättre där. Men oavsett vilket så verkar det inte räknas som fel på produkten av butiker och tillverkare om de har vobbel.

Tänkte faktiskt se om jag kunde kolla en Metabo med Röhm-chuck. Men skulle det vara sämre än snabbchuck menar du? Eller var det mer mångagsexemplar? Finns inte så mycket återförsäljare så har inte hittat någon i Jönköping som säljer lite finare märken över Blå Bosch eller Makita. I alla fall inte någon som har sitt sortiment synligt på internet.

Men ja bänkpelarborr vore ju fint, behöver ju inget fancy där. Ska ju inte borra upp motorblock eller något. Mest finlir i trä. Men som sagt så är det främsta behover just nu en vanlig handborrmaskin som inte är för sned. Men vill gärna köpa lokalt för att kunna prova och lätt lämna tillbaka. Jag lyckas aldrig få tummen ur och skicka tillbaka saker jag köpt på postorder.

Några tips på specifika modeller? Tänker att jag kan ha en sladdmaskin och få mer kvalitet för pengarna är vad man får om man lägger pengar på batterifunktion.

Jag kör nästan enbart sladdlösa maskiner hemma till skruvande och borrande, med undantag för mina äldre borrmaskiner med sladd och SDS-maskinen. Så har inte så mycket att rekommendera där tyvärr... Och har inte kikat på några borrmaskiner med sladd utöver borrhammare de sista 10 åren. Sen jobbar jag inte professionellt, utan är en glad hobbypulare numera.

Självklart är inte en bra nyckelkombo sämre än en ordinär snabbchuch, har dock röhm snabbchuckar till mina sladdlösa metabo, inte med nyckel... Förra generationen Milwaukee Fuel-maskiner hade rätt taffliga dåliga chuckar i min mening förresten.

Men som det också nämns längre upp i tråden, sätt borret ordentligt i chucken och säkerställ att den faktiskt är rak.
Plocka upp någon begagnad äldre borrmaskin med sladd i bra skick annars om du var nöjd med din förra? Jag fick min gamla bosch för 200kr och en Metabo gratis.

Gillar mina Milwaukee-maskiner, har en 'del' i deras sortiment.. Men skulle inte kalla det några 'finlirsmaskiner', utan använder dem till grovgöra mest. Kör mina Metabo till finliret.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Enda vettiga maskin testare på youtube som jag vet om är.
https://www.youtube.com/user/arduinoversusevil/videos
Och med vettiga så menar jag är det skit så säger han att det är skit samt maskinerna skruvas isär o inspekteras, och även testar bara sånt som köpts själv dvs inga tillverkare/butiker skickar nåt för tester (som då givetvis kan leda till att han får golden samples och även att det kan börjas funderas på om dessa gratis maskiner får lite bättre testbetyg).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså hela chucken wobblar synbart. Som i klippet jag länkade till sist. Och det är alldeles för många som säger att det bara är så på många märken nu för tiden för att jag ska se det som att det bara är ett måndagsexemplar. I butiken sa de ju också att det är så det är.

Sitter på en slö satellitlina f n, så har inte kunnat kolla klipp dessvärre.

Har du testat att gänga av chucken och kolla att spindeln inte kastar? Är lätt gjort, och det är betydligt billigare att köpa en ny chuck än en ny maskin om spindeln visar sig vara okej

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!