Vad tror du Playstation 5 kommer kosta?

Permalänk
Medlem

folk betalar över 13 000 för en mobil, så folk kommer betala 10 000 lätt för en ps5, hoppas dock inte på att den kommer kosta så mycket

Permalänk
Medlem

Gissar på 7999 resp 8999 i Sverige, går sedan ner till 7499 & 8499 inom någon månad.
6999 / 7999 när det blir 'kalas-erbjudanden'.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Billigare än en dator med likvärdig prestanda måste den ju vara iaf...

Permalänk
Medlem

Varför inte skriva ut priset i kronor också?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Förlåt om jag låter negativ. Men det här ser ut att bli en överklassfest. Vanliga familjer har inte råd med pengen den kommer att få. Sen ser jag listpriser på spel på 799:-

Jag vill själv köpa en. Men kommer helt enkelt inte att betala vad de vill ha.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Men kommer helt enkelt inte att betala vad de vill ha.

Vad vill de ha då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Förlåt om jag låter negativ. Men det här ser ut att bli en överklassfest. Vanliga familjer har inte råd med pengen den kommer att få. Sen ser jag listpriser på spel på 799:-

Jag vill själv köpa en. Men kommer helt enkelt inte att betala vad de vill ha.

Därför avvaktar man lite och inte köper spel på release

Permalänk
Medlem

Jag tror den hamnar på 600 $. Tror inte Sony vågar sätta ett för högt pris efter PS3 fiaskot. Konkurrens från Microsoft påverkar garanterat prisbilden då jag tror att Microsoft är villiga att sälja XBOX Series X till ett förmånligt pris för att bygga upp sin installationsbas. Men allt är spekulation från min sida såklart

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på 599$ för den med blueray och 499$ för den digitala versionen.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk

Gissar på att Sony och Microsoft väntar ut varandra med att annonsera priset. Den som annonserar först kommer sen att kontras av den andra med ett lägre pris med 100-1000 kronor.

Både kommer antagligen sälja konsolen med förlust men kommer tjäna in förlusten genom att sälja spel och kringutrustning.

Tror att priset kommer ligga på max 6000 för bluray varianten och 5000 för DE.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem

@ipac: Finns nog en risk faktiskt med tanke på att dom satsar på Snabb NVMe SSD, Ray Tracing, 8K/4K samt helt ny design på allt. Men hoppas såklart att dom kan hålla ner priserna, framförallt under än PS3 lanseringspris.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Jag tror den hamnar på 600 $. Tror inte Sony vågar sätta ett för högt pris efter PS3 fiaskot. Konkurrens från Microsoft påverkar garanterat prisbilden då jag tror att Microsoft är villiga att sälja XBOX Series X till ett förmånligt pris för att bygga upp sin installationsbas. Men allt är spekulation från min sida såklart

$600 för PS5 DE är ju att betrakta som ett för högt pris iofs, eller menar du PS5?

$599 var ju förövrigt exakt vad PS3 60 GB med BC kostade (motsvarar iofs $762 i dagens slantar) då det begav sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

@ipac: Finns nog en risk faktiskt med tanke på att dom satsar på Snabb NVMe SSD, Ray Tracing, 8K/4K samt helt ny design på allt. Men hoppas såklart att dom kan hålla ner priserna, framförallt under än PS3 lanseringspris.

De stora kostnaderna är NAND och GDDR6 minnena. APUn är förvisso inte billig, 7nm är en dyr process, men den verkar iaf inte bli större än vad de hade i PS4 och Pro.

Men ska inte utesluta nått men att lägga sig över $599 vore kommersiellt självmord så risken är väääldigt liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

De stora kostnaderna är NAND och GDDR6 minnena. APUn är förvisso inte billig, 7nm är en dyr process, men den verkar iaf inte bli större än vad de hade i PS4 och Pro.

Men ska inte utesluta nått men att lägga sig över $599 vore kommersiellt självmord så risken är väääldigt liten.

Håller med, 599 känns som maxgränsen för både ps5 och Series X, tvivlar starkt på att någon kommer lägga sig över det.

Nu blir iof 599 rätt dyrt här ändå, om de nu har kört på USD=EUR tidigare, så hamnar vi på runt 7999kr här i Sverige för en 599USD konsoll.

Någon som vet hur det ligger till med miljö/privatkopierings-skatt? Hur mycket pålägg är rimligt att förvänta sig? Vad jag kan se kommer man behöva lägga på ~400+80kr. Eller kommer butikerna försöka äta upp kostnaden för att hålla nere priset? Annars hade vi kunnat hamna på upp mot 8499 för en 599 konsoll. Eller kan den svenska distrubitören förhandla det rekommenderade priset så det blir mer anpassat för den svenska marknaden?

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/...
https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig någonsin betala mer än 5000 för en konsol! Över det ska det antingen ingå ett spel, extra handkontroll eller något annat man vill ha. Väntar isåfall hellre tills den gått ner i pris, just nu är det inte några speciella spel som verkar intressanta ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hubba85:

Skulle aldrig någonsin betala mer än 5000 för en konsol!

Håller, nuförtiden, med och de gör säkert de flesta av konsumenterna.

De nya konsolerna kommer förstås hitta sina köpare ändå i början, de finns många entusiaster, men när de "tar slut" måste de ligga på $399, helst lägre, för att övriga ska bemöda sig.

Detta är ju oxå huvudskälet till att Lockhart/Series S tycks bli av.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Sidospår rensad*

Det blev det lite väl politiskt där, låt oss undvika politik då det lätt hamnar på sidospår.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Håller med, 599 känns som maxgränsen för både ps5 och Series X, tvivlar starkt på att någon kommer lägga sig över det.

Nu blir iof 599 rätt dyrt här ändå, om de nu har kört på USD=EUR tidigare, så hamnar vi på runt 7999kr här i Sverige för en 599USD konsoll.

Någon som vet hur det ligger till med miljö/privatkopierings-skatt? Hur mycket pålägg är rimligt att förvänta sig? Vad jag kan se kommer man behöva lägga på ~400+80kr. Eller kommer butikerna försöka äta upp kostnaden för att hålla nere priset? Annars hade vi kunnat hamna på upp mot 8499 för en 599 konsoll. Eller kan den svenska distrubitören förhandla det rekommenderade priset så det blir mer anpassat för den svenska marknaden?

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/...
https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Jag tror inte att dom vågar gå på över 7000Kr i sverige, frågan är om det inte bara är entusiaster som är villiga att betala mer än 6000Kr. Den stora massan lär nog inte bry sig för mycket om specifikationer utan mer vad dom tyckte var bra innan och priset. Tänk också på att spel och PS Plus tillkommer.

Möjligtvis så skulle dom kunna ta 5500kr för DE och 6500Kr för vanliga, annars så antar dom nog att dom kommer sälja fler konsoler vid eventuell prissänkning, men det känns lite långsökt att sänka priset så mycket under första året och det finns nog tillräckligt med konsoler för att mätta marknaden redan om ett halvår.

När det kommer till återförsäljare så tror jag nog att dom är med och förhandlar om priset i regionen, låter riskabelt att sätta ett pris på en marknad utan att diskutera med branschen som har koll.

Näe, max 7000Kr i Sverige, är jag rätt övertygad om, även om priset är 600$ i USA.

Sen ifall Bloombers artikeln stämmer så kostar konsolen 450$ att tillverka, så den kan kosta så lite som 470$ i butiken utan att dom subvenktionerar mer än vad dom gjorde med PS4.

Permalänk
Medlem

@Squallie: Rätt säker jag köpte för 6000 kr ps4.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

@Squallie: Rätt säker jag köpte för 6000 kr ps4.

Den kostade ca 4000kr i butik.
Pris står t ex här. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Playstation_4

Den gick däremot för ca 6000-6500kr på begagnat marknaden då inför julen när föräldrar ville köpa en till sina barn och allt i butikerna var slut.

Permalänk
Medlem

NX Gamer pratar pris. (Han gissar 399 och 499)
https://youtu.be/cAm2cNQYsE4

Permalänk
Rekordmedlem

Om spelen blir så otroligt dyra så borde konsolen bli billig eller ointressant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om spelen blir så otroligt dyra

Du menar så otroligt dyra som att de går upp med ca 100 kr var 15e år?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Du menar så otroligt dyra som att de går upp med ca 100 kr var 15e år?

Spel var ännu dyrare förr. Men är den kommande prishöjningen motiverad med tanke på att spelindustrin är sjukt mycket större än för 15 år sedan, tänk hur mycket de drar in på mikrotransaktioner och DLC, samtidigt som antalet spelare är större, det blir ju mer pengar totalt sätt än förr i tiden.

Tror priset för PS5 blir $599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Spel var ännu dyrare förr. Men är den kommande prishöjningen motiverad med tanke på att spelindustrin är sjukt mycket större än för 15 år sedan, tänk hur mycket de drar in på mikrotransaktioner och DLC, samtidigt som antalet spelare är större, det blir ju mer pengar totalt sätt än förr i tiden.

Tror priset för PS5 blir $599

Det var orden "blir otroligt dyra" jag reagera på. Men vi har en separat tråd för det så det är bättre att ta vidare diskussioner där.

Enda som möjligen har relevans för denna tråd är om man på nått sätt ser en relation mellan nya spelpriser och nya konsolernas pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Enda som möjligen har relevans för denna tråd är om man på nått sätt ser en relation mellan nya spelpriser och nya konsolernas pris.

Det verkar ju vara många som påstår just det. Men än så länge är det väl bara 3e part som har pratat om högre priser på spelen? Och då har det ju ingenting med det att göra, om det inte visar sig att dom höjt priset för att Sony/MS börjat ta en större del och det har det väl inte pratats om alls vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Haha snacka om att 'rekindla' en diskussionstråd.
Anyway, hoppas på 6k eller under speciellt som spelen kommer att bli dyrare nu också. Men med tanke på hårdvaran i maskinerna så lär de bli en smula högre vilket som. Så troligast närmare 8k beroende vad xbox series x kommer kosta(men förmodligen mer).
Konsumenterna kommer nog att behöva vänja sig vid en ny prisstandard vad gäller konsoler framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganzah:

Haha snacka om att 'rekindla' en diskussionstråd.
Anyway, hoppas på 6k eller under speciellt som spelen kommer att bli dyrare nu också. Men med tanke på hårdvaran i maskinerna så lär de bli en smula högre vilket som. Så troligast närmare 8k beroende vad xbox series x kommer kosta(men förmodligen mer).
Konsumenterna kommer nog att behöva vänja sig vid en ny prisstandard vad gäller konsoler framöver.

Enligt Bloomberg så kostar konsolen 450$ att tillverka och förra generationen så skilde 20$ emellan tillverkning och försäljningspris.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-14/sony-is-st...

Med tanke på dyrare spel och ökad marginal vid digital försäljning så skulle dom till och med kunna sälja konsolen för 400$, men det är nog troligare att den kommer ligga på 500-600$, beroende på vad Series X kommer kosta.

I Sverige så har jag nog svårt att se hur dom kan ha ett högre pris än 6000Kr, det skulle nog chocka den stora massan och möjligtvis skada försäljningen.
Det är i så fall 50% högre pris(4000Kr) än vad dom betalade för sitt förra Playstation, ifall dom ens köpte det vid launch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Enligt Bloomberg så kostar konsolen 450$ att tillverka .

Tycker det låter lite lågt om isuppli estimerade BOM+Mfg för OG PS4 till $381. Känns som komponentkostnaderna har skenat mer än så. Skulle gissa på runt $500.

Sure, PS4 hade 16 minnesmoduler medans PS5 bara har 8 st men å andra sidan så har PS5 hela 12 stycken, förvisso små, NAND-moduler till SSDn.

Permalänk
Medlem

Bloomberg rapporterar nu att Sony siktar på att producera 10 miljoner PS5 innan årets slut.

Det får optimist-ipac att vakna lite. Stämmer det siktar de nog på $499 resp $399 trots allt. Pessimist-ipac håller fast vid $599/$499. Den som vinner får bjuda den andre på en öl. Eller två.