Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Point taken

Stammen är visserligen blottlagd och helt separerad från övriga VA:t, men någonstans måste ju luften ut och just nu skulle det bli i brunnen utanför. Nå väl, en idiotisk idé. Får skylla på att man uppenbart blir idiot efter två veckor i tropisk värme inomhus

Desperation gör en inte alltid smart. Been there done that. ^^

Permalänk
Medlem

Lite AC-inspiration

Tittut!

Äntligen tätt! Adjö pollen, värme, mygg och oljud....förutom från AC:n själv då.

Utifrån.

AC:n är en Andersson ARC 3.6

Permalänk
Medlem

Skulle en sån här funka för lägenhet/litet rum.
Används egentligen i husbil/båt

https://www.amazon.de/gp/aw/d/B07941373N/ref=cm_cr_othr_mb_bd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av [!]:

Skulle en sån här funka för lägenhet/litet rum.
Används egentligen i husbil/båt

https://www.amazon.de/gp/aw/d/B07941373N/ref=cm_cr_othr_mb_bd...

Ja de funkar. Det är inte alltid kvalitén på de är så bra dock, med läckor som resultat. Just modellen du länkar har inte heller så stor kyleffekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [!]:

Skulle en sån här funka för lägenhet/litet rum.
Används egentligen i husbil/båt

https://www.amazon.de/gp/aw/d/B07941373N/ref=cm_cr_othr_mb_bd...

Usel kyleffekt, 2559 BTU kontra 9000-12000 på de vanligaste portabla AC som säljs i handeln.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Ni som köpt Qlima P528, hur upplever ni att den här funkat? Kört min en vecka nu. Vardagsrum som sitter ihop med kök på 50kvm har den lite kämpigt att kyla ner, medan rum på 12-15 kvm med stängd dörr tar 5min..

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Värmen kommer flödande konstant från väggar/tak/golv hela tiden (själva luftmängden kyls ned fort) och 50 kvadrat har mycket mer golv/väg/takyta än 15-20 kvadrat - därför är verkan så olika och en ganska tydlig 'knäeffekt' när man tycker att det kyler tillräckligt och när man upplever att det inte gör det

Permalänk
Medlem

Här blir det dock att svettas ett tag till då min nya Woods Cortina G inte alls levererar, körde maskinen på övervåningen som är på lite mindre än 25 kvadrat och den kyler bara runt sig själv.
Denna maskinen är specad till 12000BTU och 3,52KW kyleffekt, märkte ganska snabbt att det inte riktigt stämde efter som min väldigt mycket äldre maskin klarade att kyla galant i sina bästa år trots lägre spec 10000BTU och 2900KW kyleffekt.
Tur att man har en bror som jobbar som kyltekniker och bad mig mäta hur kall luften är direkt vid utblåset, det visade sig att när man ställde ner graderna som lägst på displayen (16 grader) så skall det enligt parametrar som används inom området luften precis vid utblåset ligga ungefär runt 10 grader under mot det man ställt in, alltså så skulle maskinen komma ner i runt 6 grader när man ställt in 16 på displayen men den lyckades bara dra ner kylan till 12,5 grader vilket gör det till en orimlighet att lyckas pressa ner temperaturen dit man valt.
Detta va en aspekt som kanske inte många vet om och något som jag inte ens hade en tanke på innan.
Så nu blir det att reklamera maskinen och svettas ett tag till, tråkigt att behöva få fel på maskiner i denna prisklass.
Blev nyfiken att testa samma metod i bilen med och där gick den rätt snabbt ner till 8,5grader på ett par minuter när jag ställt på 15 på displayen, det sista graderna är alltid tunga att få ner så inga konstigheter där, får nog kanske bosätta mig i bilen

Permalänk
Medlem

Man skall egentligen mäta insugstemperatur och utloppstemperatur och dess temperaturdiff mellan - är rummet 30 grader varm så kan det vara svårt att få 10 grader i utblås medans det går bra vid 25 grader C. tex.

Mängden köldmedel per tid är begränsad av kapaciteten i kapillärröret och därmed kylmängden per tid - vet man hu många kubik i timmen det blåser genom maskinen och temperaturdiffen mellan in och utsug så kan man skatta kylkapaciteten (luft väger ca 1.2 kg/m^3 vid 20 grader, vid 30 grader C är luftdensiteten 1.16 kg/m^3) och värmekapaciteten nära exakt 1 kJoule/kg per grad)

Utblåsriktningen är också viktig och många dagens maskiner blåser nästa rakt upp med mer eller mindre låg vinkling framåt - medan äldre ofta blåser rakt fram på framsidan och det gör skillnad i upplevelse men också hur det sprids i rummet - att det blåser med låg vinkel nästa rakt upp ger lätt tendensen till roterande luft bara kring maskinen och inte alls räcker ut till djupare delar av rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Usel kyleffekt, 2559 BTU kontra 9000-12000 på de vanligaste portabla AC som säljs i handeln.

Den är dock tvådelad vilket gör den betydligt mer effektiv. Inget undertryck skapas i lägenheten som suger in varm luft utifrån. Hur mycket det cäger upp är dock en annan fråga. Kanske är för dålig kyleffekt i alla fall.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Ja många parametrar spelar in men reklamation blir det för något stämmer inte i denna maskin, håller dock med dig att dagen design med utblås i toppen är helt värdelös, märkte precis som du skrev att mycket av kylan går rakt upp i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Nej , har parkett så nånstans borde det synas beroende på hur långt dina droppar flyger ? jag har sängen nästa och där syns det inte om det är inte är större mängder som kommer

Det syns på själva maskinen och direkt neranför på golvet som blir lite blött/fuktigt. Detta har hänt nästan varje gång jag testat den. (typ 3 gånger ordentligt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Här blir det dock att svettas ett tag till då min nya Woods Cortina G inte alls levererar, körde maskinen på övervåningen som är på lite mindre än 25 kvadrat och den kyler bara runt sig själv.
Denna maskinen är specad till 12000BTU och 3,52KW kyleffekt, märkte ganska snabbt att det inte riktigt stämde efter som min väldigt mycket äldre maskin klarade att kyla galant i sina bästa år trots lägre spec 10000BTU och 2900KW kyleffekt.
Tur att man har en bror som jobbar som kyltekniker och bad mig mäta hur kall luften är direkt vid utblåset, det visade sig att när man ställde ner graderna som lägst på displayen (16 grader) så skall det enligt parametrar som används inom området luften precis vid utblåset ligga ungefär runt 10 grader under mot det man ställt in, alltså så skulle maskinen komma ner i runt 6 grader när man ställt in 16 på displayen men den lyckades bara dra ner kylan till 12,5 grader vilket gör det till en orimlighet att lyckas pressa ner temperaturen dit man valt.
Detta va en aspekt som kanske inte många vet om och något som jag inte ens hade en tanke på innan.
Så nu blir det att reklamera maskinen och svettas ett tag till, tråkigt att behöva få fel på maskiner i denna prisklass.
Blev nyfiken att testa samma metod i bilen med och där gick den rätt snabbt ner till 8,5grader på ett par minuter när jag ställt på 15 på displayen, det sista graderna är alltid tunga att få ner så inga konstigheter där, får nog kanske bosätta mig i bilen

Men du har i alla fall inte märkt av att det sprutar ut små droppar vatten efter 1-2h på cool och graderna ställda på ca 20-21c?
Får nog också reklamera min, för det känns inte riktigt OK för en maskin för 6k...

Permalänk

Haft en Wood's Cortina Silent G i några veckor nu. Jag är lite kluven eftersom jag inte ägt någon portabel AC innan och därmed inte har något att jämföra med, men då är det ju bra att det verkar finnas flera andra i den här tråden som köpt samma modell!

Jag har stora fönster som vetter mot öster och får därför rätt olidliga morgnar i vanliga fall. Med gardinerna fördragna, ett Window Seal från Amazon och AC:n på timer så att den startar runt småtimmarna hamnar jag på ungefär 23, ibland 24 grader som bäst under förmiddagarna nu under den senaste veckans värmebölja. Eftersom jag inte provat utan AC just under värmeböljan blir det väl lite av en svår jämförelse, men när det "bara" var runt 22 ute om dagarna hamnade innetemperaturen på 27 grader på morgonen utan AC.

Ligger det i linje med vad man kan förvänta sig? Tycker möjligen den borde klara att pressa ner temperaturen ett par grader till. Läser andra som flexar med att de numera har 17 grader, men det kan ju ha varit under andra förutsättningar också.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700K | GPU: Asus Geforce RTX 2060 Dual OC MB: MSI Z390-A Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB | PSU: Corsair RM650x v2 | Chassi: Fractal Design Define R6 | SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB | HDD: Seagate Barracuda ST8000DM004 8TB | CPU-kylare: Noctua NH-D15

Bildskärm: LG 27UK650-W | Mus: Logitech MX Master 2S | Tangentbord: Logitech Craft | Ljudkort: Focusrite Scarlett 2i2 MK2 | Monitorer: Yamaha HS 7 W | Subwoofer: Peerless XLS 10” / hemmabyggd slavbaskonstruktion

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabbscheck med en termoelementsmätare med 2 sensorer och diff mellan dem på min maskin och 27 graders luft - i normalläge så är det 14-15 grader C i diff och i 'tystläge' så är det 17 grader i diff mellan insug bak och utblås fram - sensorn på den kalla sidan nedstucken en bit där det blåser som mest typ. i tystläge är fläktarna neddragna i fart på båda sidorna och jag har inte bestämt mig än vilket som egentligen ger bäst verkan - problemet, med 'tystläge' är att evaporatorn går ned till nära frost-temperatur (utblåstemperatur kring +5-6 grader C) i den neddragna fläktfarten och när rummet inte är så varmt längre och då stängs kompressorn av i perioder.

Har en gammal 6800 BTU maskin (avställd nu) och jag måste säga att den nya maskinen på 11500 BTU kylde inte speciellt mycket märkbart mera och då främst beroende på all luft som den tar in för sin kylning är väldigt mycket mer. I det avseendet är det lite av en besvikelse med ny maskin medans reglering av fläktfart och temperatur samt av/på är en positiv grej som inte existerade på den gamla maskinen

Den gamla maskinen kör betydligt hetare evaporator än den nya (och därmed lägre COP/EER) vilket gör att luftförbrukningen är mindre (bara 90 mm slang), men den hade dessutom också en vattenskrubber som när den var aktiv - sänkte utblåstemperaturen på kylsidan med 3 grader till (och drog 100-150 Watt mindre med ström för mer kyla) och det var grader som märktes ordentligt och tillsammans med mindre luftmängd utifrån, vattenskrubber så är den verkan i nära klass med den nya maskinen jag har.

Frågan är hur kyleffekten räknas idag gentemot förr. Tror inte bytet av köldmedel till propan (R290) har gjort det sämre - teknisk sett borde det bli lite bättre än R407C och ännu bättre än R410A (som är rätt kass köldmedel rent termodynamiskt, ren R32 är betydligt bättre i det avseendet men kan ändå inte matcha R290 termodynamiskt) men det hela beror också på hur det är utförts med kompressorer, kondens och evaporator-ytor etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av en_slacker:

... Ligger det i linje med vad man kan förvänta sig? Tycker möjligen den borde klara att pressa ner temperaturen ett par grader till. Läser andra som flexar med att de numera har 17 grader, men det kan ju ha varit under andra förutsättningar också.

Det är nog detta du kan förvänta dig - dvs. några få grader kallare än om du inte har portabla AC:n igång - men det är otroligt viktiga grader rent komfortmässigt och dessutom avfuktar det vilket gör att svettning fungerar som kylande på kroppen istället för att bara rinna...

Skall man får 'riktig' kyla så är det splitanläggning som gäller (dvs. kompressordel ute och en innerdel - de flesta L/L-värmepumpar kan också köras i AC-drift - då de ursprungligen var just AC-anläggningar, värmepumpsfunktionen är till stor del en nordisk påhitt) och en split-anläggning är mycket tystare innomhus, och rätt vald maskin så hörs det inte så mycket om utedelen heller (typ en Daikin Inverter maskin eller motsvarande från Hitachi heavy industrial mfl. - och nej det är inte dom lägst prissatta du hittar hos Jula eller Hornbash och prislapp dubbelt mot vad du tänkt dig) vilket är noga att välja om man har känsliga grannar och det är nära tomtgränser - dock är det långt ifrån alla som har den möjligheten med splitanläggning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

https://i.imgur.com/JRLSjtmm.jpg
Tittut!
https://i.imgur.com/1xcFeh3m.jpg
Äntligen tätt! Adjö pollen, värme, mygg och oljud....förutom från AC:n själv då.
https://i.imgur.com/vzTRA0hm.jpg
Utifrån.

AC:n är en Andersson ARC 3.6

Bra jobbat! 👍🏼
Vad har du använt för delar?

Permalänk
Medlem

@ZyntaX: Tack!

Skivan är en vanlig melaminbelagd spånskiva från Jula. Bredden var perfekt, behövde bara kapa den 26cm. Sedan vilar hyllan innanför fönsterlisten som redan hade en gummilist. Hålet är borrat med en augerborr och sedan utskuret med en vanlig sticksåg. Det som tog längst tid var slipandet och filandet för att få till en perfekt passform för slangen.

Hämtade mest inspiration från denna video

Han har fler klipp om närliggande problem.

Körde med medföljande "fönsterkit" fram till detta. Hade flera gånger kollat efter byggskivor och dylikt för att få till en bättre, tätare lösning. Samtliga hade väldigt knepiga mått för ändamålet. Behövde en skiva som var ca 152-155cm (154cm nu) x 40-42cm (40 nu). Råkade på skivan/hyllan för ett annat projekt, köpte därför två.

Det blir ett ordentligt undertryck i lägenheten. Samtliga tilluftshål är dock utrustade med allergifilter. Tjocka doningar, dylika som sitter i luftrenare. Då maskinen dagtid står i vardagsrummet känns det väldigt mycket bättre än att låta ofiltrerad luft, full med pollen och annat komma in genom det fönster jag körde fönsterkitet i. Den förra lösningen var allt annat än tät.

Idag när temperaturerna utanför är lägre än inne är denna lösning ypperlig (23 ute och 27 inne). Vi har de senaste dagarna haft mellan 26-27,5 grad inne, då det samtidigt varit runt 30 ute. Under aktiv användning sjunker temperaturen till 22-25 grader.

Permalänk
Medlem

En fundering om AC och energiåtgång, vad drar minst:

Enbart har den igång när man är i rummet. Så den får kämpa ner från 27 till 22, för att stänga av när man lämnar rummet, och sedermera sätta igång den igen när man kommer tillbaka så den får köra får köra hårt igen eller:

Ha den på 22 hela tiden så den stannar vid 21.9 och startar på 22.2, även när man inte är i rummet, så den aldrig måste gå i ett stenhårt, vad tror ni?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Min tvåslangs lösning

Det är en Hantech 12000 BTU.

Edit: Varför ska det vara så krångligt att lägga till en bild? Känns som 1999 igen. Hjälp tack.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Edit: Varför ska det vara så krångligt att lägga till en bild? Känns som 1999 igen. Hjälp tack.

Ladda upp din bild till nån bilddelningstjänst och använd sedan länka bildverktyget alldeles ovanför fönstret du skriver i.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

@ZyntaX: Tack!

Skivan är en vanlig melaminbelagd spånskiva från Jula. Bredden var perfekt, behövde bara kapa den 26cm. Sedan vilar hyllan innanför fönsterlisten som redan hade en gummilist. Hålet är borrat med en augerborr och sedan utskuret med en vanlig sticksåg. Det som tog längst tid var slipandet och filandet för att få till en perfekt passform för slangen.

Hämtade mest inspiration från denna video https://youtu.be/jAXOwBwOEHY

Han har fler klipp om närliggande problem.

Körde med medföljande "fönsterkit" fram till detta. Hade flera gånger kollat efter byggskivor och dylikt för att få till en bättre, tätare lösning. Samtliga hade väldigt knepiga mått för ändamålet. Behövde en skiva som var ca 152-155cm (154cm nu) x 40-42cm (40 nu). Råkade på skivan/hyllan för ett annat projekt, köpte därför två.

Det blir ett ordentligt undertryck i lägenheten. Samtliga tilluftshål är dock utrustade med allergifilter. Tjocka doningar, dylika som sitter i luftrenare. Då maskinen dagtid står i vardagsrummet känns det väldigt mycket bättre än att låta ofiltrerad luft, full med pollen och annat komma in genom det fönster jag körde fönsterkitet i. Den förra lösningen var allt annat än tät.

Idag när temperaturerna utanför är lägre än inne är denna lösning ypperlig (23 ute och 27 inne). Vi har de senaste dagarna haft mellan 26-27,5 grad inne, då det samtidigt varit runt 30 ute. Under aktiv användning sjunker temperaturen till 22-25 grader.

Grymt! Jag har gjort en liknande lösning. Sågade från en gammal vit Ikea bordsskiva av tunnare modell. Sedan gick jag igenom hela Bauhaus sortiment för att hitta en ~150mm stos i metall som inte passade slangen bra alls. Fick tvinga in den fast den inte får plats egentligen.
Synd att det ska vara så svårt att få tag på bra "koppling"/"muff"/"stos" för 150mm slangar som verkar vara standard på AC.
Den du använt, som ser smidig ut, följde alltså med din AC? Helt sjukt att detta inte säljs?

Skrivet av f@boy:

https://drive.google.com/file/d/1bdIyv2054qmXW3qDZfakj4KsaRLIpQ9h/view?usp=sharinghttps://drive.google.com/file/d/1bb7q2wS62M3SKjHRGIWm9f2YecOVJf_Y/view?usp=sharing
Det är en Hantech 12000 BTU.

Edit: Varför ska det vara så krångligt att lägga till en bild? Känns som 1999 igen. Hjälp tack.

Registrera konto på imgur eller liknande tjänst och ladda upp bilder där. Länka sedan här.

Permalänk
Medlem

Nån som provat fönsterkittet från elektrolux? (EWS01)

https://shop.electrolux.se/hushallsapparater/luftrenare-och-l...

Mina svängfönster öppnas innåt, verkar vara ett generellt problem att få det tätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Nån som provat fönsterkittet från elektrolux? (EWS01)

https://shop.electrolux.se/hushallsapparater/luftrenare-och-l...

Mina svängfönster öppnas innåt, verkar vara ett generellt problem att få det tätt...

Din länk fungerar inte.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Nån som provat fönsterkittet från elektrolux? (EWS01)

https://shop.electrolux.se/hushallsapparater/luftrenare-och-l...

Mina svängfönster öppnas innåt, verkar vara ett generellt problem att få det tätt...

Jag tyckte inte om detta, det läcker in för mycket varmluft.
Köpte Airlock istället, mycket billigare med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Den du använt, som ser smidig ut, följde alltså med din AC? Helt sjukt att detta inte säljs?

Ja och ja. Är inte riktigt någon stos. Det är fästdelen för fönsterkitet, men fungerar oavsett perfekt för detta ändamål. Den skruvas fast på, på slangen och tack vare passformen och att den är av plast trycker jag bara dit den på skivan. Supersmidigt, verkligen. Hade förberett med tejp för bättre isolering och fasthållning. Behövs inte.

Vilken AC använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Ja och ja. Är inte riktigt någon stos. Det är fästdelen för fönsterkitet, men fungerar oavsett perfekt för detta ändamål. Den skruvas fast på, på slangen och tack vare passformen och att den är av plast trycker jag bara dit den på skivan. Supersmidigt, verkligen. Hade förberett med tejp för bättre isolering och fasthållning. Behövs inte.

Vilken AC använder du?

Ah ok. Fasen att sånt inte går att köpa löst som det verkar. Jag hittar inga vettiga lösningar iaf.

Jag har två stycken. En wp71-265wt och en exp35 som jag ska göra om till 2-slangs. Men jag har inte orkat än pga undermåliga delar man kan få tag på.

Edit:
Här är länk till posten av min "prototyp" som fortfarande är vad jag använder pga jag hittar inte bättre delar att köpa.
https://www.sweclockers.com/forum/post/17938531

Permalänk
Medlem

Efter att ha legat sömnlös hela helgen fick det bli en Pinguino PAC EL112CST. Återkommer med en recension när jag fått den.

Permalänk
Medlem

Köpte en Electrolux Chillflex EXP26U338CW härom veckan. Nöjd än så länge. Funderar ändå så här i efterhand om man skulle tagit den större modellen. För ett sovrum räcker den dock mer än väl.
Hög ljudnivå men det visste jag ju innan. Ändå ett ett "rent" brusande ljud. Inga störande vibrationer eller andra plötsliga ljud man väcks av.

Har köpt lite delar för att göra tvåslangslösning. Slang, anslutning, låda och munstycke från Banggood (skickas från EU-lager).
Inte fixat än så får återkomma med hur det blir.
Eventuellt köper jag nytt galler och gör en mer permanent lösning, typ limma en låda direkt mot gallret. Troligen lättare då filtret ska rengöras. Galler och andra reservdelar finns här.

Permalänk

Vilken portabel AC ger mest BTU/kr?

Visa signatur

Citera!