Läsarundersökning – var med och forma SweClockers

Permalänk
Melding Plague

Läsarundersökning – var med och forma SweClockers

Oavsett om du är en inbiten forumit eller bara läser nyheter då och då är vi väldigt intresserade av din åsikt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Saker utanför era frågor jag vill ta upp.

1. Sluta Bumpa era nyheter m.m på förstasidan.
2. Sluta bumpa era nyheter m.m på förstasidan.

Permalänk
Medlem

Skojigt. Sitter och väntar på att ugn fan ska bli varm, så detta blir perfekt för att hålla mig upptagen tills dess

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Ja att lägga upp saker och nyheter som är flera dagar gammalt uppe på förstasidan har jag hatat sen vet int när.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Triton242:

Saker utanför era frågor jag vill ta upp.

1. Sluta Bumpa era nyheter m.m på förstasidan.
2. Sluta bumpa era nyheter m.m på förstasidan.

Hej!

Vi är absolut medvetna om att en del ogillar detta och ska försöka fundera ut något att göra åt saken. T.ex. möjlighet att inte visa bumpade saker i flödet som en inställning på ens profil.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hej!

Vi är absolut medvetna om att en del ogillar detta och ska försöka fundera ut något att göra åt saken. T.ex. möjlighet att inte visa bumpade saker i flödet som en inställning på ens profil.

Visa inte bumpade artiklar som redan är lästa i alla fall, nu är det väldigt lätt att missa andra olästa artiklar som hamnar efter eftersom man kommer till en man redan läst.

Skaffa en annan sektion med ’populära artiklar’ eller ’fokuserat utbud’ eller något. Det ska inte vara i huvudflödet som idag i alla fall

On topic: borde varit frågor om cookies kanske och vad vi tycker om dom (speciellt angående den nya ’lanseringen’ som är på gång)

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Visa inte bumpade artiklar som redan är lästa i alla fall, nu är det väldigt lätt att missa andra olästa artiklar som hamnar efter eftersom man kommer till en man redan läst.

Skaffa en annan sektion med ’populära artiklar’ eller ’fokuserat utbud’ eller något. Det ska inte vara i huvudflödet som idag i alla fall

Hej, bumpade artiklar kommer att kvarstå som ett element på förstasidan.
Det finns en relativt liten krets som är inne på SweClockers på dagligbasis, för dem blir det irriterande med bumpade artiklar.

Den större andelen läsare är inne på SweClockers i mycket lägre frekvens. Är det artiklar som vi lagt mycket tid på så vill vi att så många som möjligt ska läsa dem. Och statistiken visar att de gör det också.

Så bumponingarna fyller sin funktion för en väldigt stor andel av våra läsare.
Skulle vi flytta det till en egen sektion hade det inte fyllt den funktionen längre då det inte är så "folk" surfar här.

Med det sagt så vill vi såklart inte reta gallfeber på våra mest trogna läsare heller. Så vi ska absolut titta på någon lösning. Om det är att de märks upp tydligare (än idag, då enda "märkningen" är att bumpade saker saknar klockslag), att man kan ställa in om man vill se dem eller om vi ska tracka alla genom en cookie och hålla reda på vad de läst eller inte läst är uppe för diskussion, kanske blir det en kombo. Kanske kommer vi på något annat sätt att lösa det.
Men det kommer att ta lite tid. Just nu går vi in i semesterperiod och vi har andra projekt i pipen som är på väg ut före vi kan börja jobba på detta.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hej, bumpade artiklar kommer att kvarstå som ett element på förstasidan.
Det finns en relativt liten krets som är inne på SweClockers på dagligbasis, för dem blir det irriterande med bumpade artiklar.

Den större andelen läsare är inne på SweClockers i mycket lägre frekvens. Är det artiklar som vi lagt mycket tid på så vill vi att så många som möjligt ska läsa dem. Och statistiken visar att de gör det också.

Så bumponingarna fyller sin funktion för en väldigt stor andel av våra läsare.
Skulle vi flytta det till en egen sektion hade det inte fyllt den funktionen längre då det inte är så "folk" surfar här.

Med det sagt så vill vi såklart inte reta gallfeber på våra mest trogna läsare heller. Så vi ska absolut titta på någon lösning. Om det är att de märks upp tydligare (än idag, då enda "märkningen" är att bumpade saker saknar klockslag), att man kan ställa in om man vill se dem eller om vi ska tracka alla genom en cookie och hålla reda på vad de läst eller inte läst är uppe för diskussion, kanske blir det en kombo. Kanske kommer vi på något annat sätt att lösa det.
Men det kommer att ta lite tid. Just nu går vi in i semesterperiod och vi har andra projekt i pipen som är på väg ut före vi kan börja jobba på detta.

Ingen stress mannen, ni gör bra grejer!

Tänkte bara det borde vara hyfsat enkelt eftersom den redan är ’utgråad’ för att den är läst

Permalänk
Musikälskare

Fixat! Trevligt att få ge lite feeback

EDIT:

Jag tycker allt är bra som det är och känner det inte behövs ändras något drastiskt designmässigt, sidan är rapp och har bra UX tycker jag.

Man måste inte ändra bara för att man ska ändra något (se prisjakt som skräckexempel och många andra IT företag som får för sig saker som är tokiga när dom har en välfungerande produkt som SweC är)

Det är många gamla rävar här som uppskattar avskalad design och text skulle jag tro ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hej!

Vi är absolut medvetna om att en del ogillar detta och ska försöka fundera ut något att göra åt saken. T.ex. möjlighet att inte visa bumpade saker i flödet som en inställning på ens profil.

Vet ej om det är en bra lösning men man kanske skulle kunna ha att inloggade användare kan ha en egen vald default flik som visas när man besöker sidan.
Så om man tex valt "Nyheter" som sin default flik så är det den som visas när man navigerar till sidan och är inloggad.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hej, bumpade artiklar kommer att kvarstå som ett element på förstasidan.
Det finns en relativt liten krets som är inne på SweClockers på dagligbasis, för dem blir det irriterande med bumpade artiklar.

Den större andelen läsare är inne på SweClockers i mycket lägre frekvens. Är det artiklar som vi lagt mycket tid på så vill vi att så många som möjligt ska läsa dem. Och statistiken visar att de gör det också.

Så bumponingarna fyller sin funktion för en väldigt stor andel av våra läsare.
Skulle vi flytta det till en egen sektion hade det inte fyllt den funktionen längre då det inte är så "folk" surfar här.

Med det sagt så vill vi såklart inte reta gallfeber på våra mest trogna läsare heller. Så vi ska absolut titta på någon lösning. Om det är att de märks upp tydligare (än idag, då enda "märkningen" är att bumpade saker saknar klockslag), att man kan ställa in om man vill se dem eller om vi ska tracka alla genom en cookie och hålla reda på vad de läst eller inte läst är uppe för diskussion, kanske blir det en kombo. Kanske kommer vi på något annat sätt att lösa det.
Men det kommer att ta lite tid. Just nu går vi in i semesterperiod och vi har andra projekt i pipen som är på väg ut före vi kan börja jobba på detta.

Mycket bra med en undersökning tycker jag! bra jobbat!

Jag är en av de personerna som verkligen inte tycker om dumpade artiklar. Det finns flera trådar om detta på Feedback-delen. Jag har t.ex skrivit lite idéer. Så om ni läser dessa 4-5 forumtrådar om detta så får ni lite idéer. Jag och flera har önskat en mer tydlig visning när ni dumpar, m.m.

Jag skulle tycka att man bara har en inställning som inloggad om man vill se dumpade nyheter eller inte. Verkar smartast.

Om ni vill ha mer feedback från oss läsare så borde ju första grejen vara att inte sortera bort hela den delen från aktiva trådar / nytt i forumet. Så fler upptäcker om något intressant händer där.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Mycket bra med en undersökning tycker jag! bra jobbat!

Jag är en av de personerna som verkligen inte tycker om dumpade artiklar. Det finns flera trådar om detta på Feedback-delen. Jag har t.ex skrivit lite idéer. Så om ni läser dessa 4-5 forumtrådar om detta så får ni lite idéer. Jag och flera har önskat en mer tydlig visning när ni dumpar, m.m.

Jag skulle tycka att man bara har en inställning som inloggad om man vill se dumpade nyheter eller inte. Verkar smartast.

Om ni vill ha mer feedback från oss läsare så borde ju första grejen vara att inte sortera bort hela den delen från aktiva trådar / nytt i forumet. Så fler upptäcker om något intressant händer där.

Gillar framförallt sista delen av ditt meddelande. Feedback-trådar borde absolut synas där

Permalänk

Är inte svarsalternativen på frågan "Hur länge har du varit medlem på SweClockers?" fel? Två alternativ kan ju vara rätt för en del.

Permalänk
Inaktiv

Känns som det blir mer och mer overlap med FZ, risken är att ni blandar för mycket och folk lessnar. Då är det bättre att ni spånar ut ett "grand scheme" hur ni ska slå ihop verksamheterna på bästa sätt.

Hade jag varit boss hade jag gjort en plattform/hub i två varianter, svensk & engelsk, producera svensktalade videos med subtitles & skapa nya cashflows från internationella samarbeten. Tänk gamla sweclockers + en engelsk variant, större exponering mot youtube, community-relaterade saker för att nå ut till streamers osv. Skala upp affärsmodellen i världsklass och sätt snöbollen i rullning.

Sweclockers har dock alltid lidit lite av "det ska vara som det alltid varit" kombinerad med lite identitetskris. Ni testar nya saker, men det blir lite... svajigt ibland. Som att ni inte har någon riktig plan för hur verksamheten ska se ut om 10 år (har ni det?)

Jag menar, ponera tanken att ni skulle samproducera en video med linus tech tips. Vilka flöden av nya användare ni kan få in, vilket leder till högre intäckter, bättre annonser osv. Det finns en enorm skalbarhet om ni är mer dynamiska i affärsmodellen.

Permalänk
Inaktiv

Jag saknar då ingenting här, Sweclockers är nog det enda forum jag besöker än idag sedan det startade,

Permalänk
Medlem

Första frågan... Vill markera allt haha

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Inaktiv

Se detta som väldigt mild kritik och inget "holy fuck sweclockers suger":
Jag tycker att siten är lite för inriktad på gaming och jag förstår varför. Men! Jag hade gärna sett mer djupdykning in tekniken a'la Laxpudding och Yoshman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hej!

Vi är absolut medvetna om att en del ogillar detta och ska försöka fundera ut något att göra åt saken. T.ex. möjlighet att inte visa bumpade saker i flödet som en inställning på ens profil.

Ha det som default och låt de som vill ha bumpade nyheter välja aktivt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

två saker.

Den dåliga sidlayouten där vi med breda skärmar tvingas leva med en hårdkodad maxbredd

Frågab om vilka former nan vill ta del av var dåligt ställd. För mig är text prio 1 och resten - används aldrig någonsin

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Känns som det blir mer och mer overlap med FZ, risken är att ni blandar för mycket och folk lessnar. Då är det bättre att ni spånar ut ett "grand scheme" hur ni ska slå ihop verksamheterna på bästa sätt.

Hade jag varit boss hade jag gjort en plattform/hub i två varianter, svensk & engelsk, producera svensktalade videos med subtitles & skapa nya cashflows från internationella samarbeten. Tänk gamla sweclockers + en engelsk variant, större exponering mot youtube, community-relaterade saker för att nå ut till streamers osv. Skala upp affärsmodellen i världsklass och sätt snöbollen i rullning.

Sweclockers har dock alltid lidit lite av "det ska vara som det alltid varit" kombinerad med lite identitetskris. Ni testar nya saker, men det blir lite... svajigt ibland. Som att ni inte har någon riktig plan för hur verksamheten ska se ut om 10 år (har ni det?)

Jag menar, ponera tanken att ni skulle samproducera en video med linus tech tips. Vilka flöden av nya användare ni kan få in, vilket leder till högre intäckter, bättre annonser osv. Det finns en enorm skalbarhet om ni är mer dynamiska i affärsmodellen.

Varför ändra så mycket? De har en bra affärsmodell och det ger bra med pengar. Inte sagt att de bara ska sitta stilla i båten. Men det låter på ditt sätt att gå som att de skulle virra bort sig och tappa allt.

Varför gå internationellt och bli stora lirare? Fungerat det inte rätt bra som det är?

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Ha det som default och låt de som vill ha bumpade nyheter välja aktivt.

Fast default bör vara det bästa för de som bara är inne ibland, just de som gynnas av bumpade nyheter. Vi som är inne mer än en gång om dagen är undantaget (andel besökare) och skulle därav säga att stänga av bumpade nyheter bör vara det aktiva valet. För oss som är inne dagligen är det inte direkt någon ansträngning att stänga av det en gång.

Förstå mig rätt, jag hade stängt av det men jag är medveten om att jag inte är representativ av majoriteten besökare.

Men utöver det så anser jag att inte visa bumpade nyheter jag redan läst hade varit bäst. Isf hade jag inte brytt mig om bumpande.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Men för att bli konstruktiv. Önskar ni hade en flik på ens sida som heter "Deltagit i" eller något liknande. Så kan lätt kan se alla trådar jag skrivit något i. Nu måste jag följa alla trådar jag finner intresse i vilket jag ofta glömmer.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Bort med bumpade nyheter, blir inte nådigt trött på när man ser en nyhet och tänker "najs, mer nyheter" men ser sedan att datumet är för en vecka sedan. Som tidigare sa det puttar bort dom riktiga NYheterna.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon52343:

Känns som det blir mer och mer overlap med FZ, risken är att ni blandar för mycket och folk lessnar. Då är det bättre att ni spånar ut ett "grand scheme" hur ni ska slå ihop verksamheterna på bästa sätt.

Hade jag varit boss hade jag gjort en plattform/hub i två varianter, svensk & engelsk, producera svensktalade videos med subtitles & skapa nya cashflows från internationella samarbeten. Tänk gamla sweclockers + en engelsk variant, större exponering mot youtube, community-relaterade saker för att nå ut till streamers osv. Skala upp affärsmodellen i världsklass och sätt snöbollen i rullning.

Sweclockers har dock alltid lidit lite av "det ska vara som det alltid varit" kombinerad med lite identitetskris. Ni testar nya saker, men det blir lite... svajigt ibland. Som att ni inte har någon riktig plan för hur verksamheten ska se ut om 10 år (har ni det?)

Jag menar, ponera tanken att ni skulle samproducera en video med linus tech tips. Vilka flöden av nya användare ni kan få in, vilket leder till högre intäckter, bättre annonser osv. Det finns en enorm skalbarhet om ni är mer dynamiska i affärsmodellen.

Som gammal användare, tidigare mod, och nu någon form av avdankad relik/veteran kan jag hålla med om ganska mycket. FZifieringen gillade jag aldrig riktigt, och hade gärna sett att man fokuserat på engelskspråkigt innehåll. Även om fokuset då skulle ligga på skandinavien + finland och inte globalt. Vi har ju en del norrmän, danskar och förstås finländare (som ofta kan vårat språk tacksamt nog) på sidan som även är aktiva i forumet. För att inte tala om mörkertalet som bara läser men aldrig skriver. De vi ser är bara toppen av isberget. Nu sitter jag själv mest på utländska sidor och influeras mer av dessa. Exempelvis Reddit har sina nackdelar... men när hela världen öppnas och det skapas diskussioner på ett annat djup och bredd så är det nog ändå något jag skulle vilja se övervägas iallafall.

Sweclockers borde definitivt arbeta med Digital Foundry iallafall, de är nummer ett på sitt område. Jag hör till de som slaviskt följer typ allt de producerar och det ger en känsla av att något saknas. Men också större Youtubers och andra profiler som finns utanför Sveriges gränser. Sverige är, trots allt, en fis i rymden i detta avseende. Antalet sverigebaserade datorsidor med något regelbundet besökarantal lär ju gå att räkna på en hand till skillnad från för 15-20 år sedan. Nordic Hardware och Sweclockers, finns några fler idag?

Nu tror jag dock att crewet vet vad de vill och kan göra. Men söker man åsikter så får de finna sig i att sådanna också kommer.

Permalänk
Inaktiv

"Vad vill du främst uppnå när du besöker SweClockers?"

öh...typ alla svarsalternativ?

Permalänk
Medlem

Sweclockers är ett av få forum jag följer, sedan jag blev medlem för 17 år sedan. Älskar att browsa "nytt i forumet", trådar om allt möjligt. Sen kollar jag marknaden väldigt ofta. Nyheterna läser jag faktiskt inte så ofta, om det inte är någon spännande recension etc.

Permalänk
Medlem

Tycker flera användare här i tråden skrivit kloka saker. Något jag skulle vilja lyfta fram är att tona ner seriösiteten hos moderatorerna i forumet, och acceptera/uppmuntra till mer lekfullt beteende. Jag upplever att Sweclockers både är det tråkigaste och det intressantaste forumet jag känner till. Det är intressant för att det finns så många kunniga och välvilliga medlemmar här, men tråkigt för att praktiskt taget inget utanför sakliga inlägg härrörande trådens sakfråga tillåts publiceras. Jag tror detta delvis är förklaringen till varför kommentarstrådarna till nyheter och liknande lätt blir rätt så gnälliga i sin natur.

Forum drivs av medlemmar, och medlemmar besöker forum för att underhållas (även om detta kan yttra sig på olika sätt: intellektuellt, en känsla av samhörighet, social status, humor... whatever). Få upplever en allt för stelbent och byråkratisk jargong som underhållande.

Lighten up a bit.

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

Med ungefär 20 år bakom mig här på Swen så har jag hunnit vara med om en hel del förändringar och händelser genom åren. Ändå har det alltid känts väldigt hemma och välkomnande.

Skulle jag få önska så skulle jag se en tydligare inriktning mot mer "kreativt och skapande" datoranvändande. Mer åt hållet datorn som arbetsredskap, programmering, digitalt skapande och liknande. Spelinriktningen får gärna finnas kvar men där finns ju FZ med det som tyngdpunkt, lägg det hellre där för annars känns det som vi har två sidor med ganska likt innehåll.

Hoppas på att kunna hänga på Sweclockers även som pensionär om sisådär 25-30 år och tycka det är ett lika självklart förstahandsval då som nu för it-relaterade frågor, nyheter och gemenskap .

Och bara världen återgår till en lite normalare fas efter Corona så ser jag fram mot fler IRL-träffar och meet-and-geek

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tycker n i är lite sena med nyheter, ett flertal gånger har jag lagt in en nyhet som dygnet efter kommer upp på er nyhetssida, men jag har tid att skumma igenom mycket .Ett bra ställe för nyheter är OC3D`s Facebooksida

Permalänk
Medlem

Gillar communityt, marknaden och era djupdykningar. Nyheterna läser jag aldrig då dom oftast är kopierade från utländska medier redan. Dock kan kommentarsfältet innehålla intressanta diskussioner.