Permalänk
Medlem

Dator luktar inrökt..

Tjena grabbar och Töser!

Fick tag på en dator billigt i veckan som jag tänkt ha som sekundär gamingdator.

Men det stora problemet är att den stinker av cigarettrök, det jag har gjort är torka av alla utom så grundligt det går.
Och kan säga att det såg väldigt vidrigt ut...
Fläktarna har också fått sig en rengöring men det luktar fortfarande när man har den i rummet.
Finns det några bra sätt att få bort denna hemska lukt?

Ha en fortsatt trevlig sommar!

Mvh: Marcus

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Testa en bägare med vatten och några skvättar ättiksyra.... stäng in datorn nånstans.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@Tazadar:

Den här tråden ser ut att ha en del användbara tips:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1540482-kopt-stationar...

Permalänk
Medlem

Enda som jag kan komma på är ozon generator och datorn i en plastpåse någon timme, cigaretter rök går inte bort lätt, lghter och saker behöver saneras, titta på någon hyra ut site efter ozon generator

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

bada allt i isopropylalkohol?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Vinäger eller ättika både rengör och absorberar doft i den mån det sitter fast i materialet. Späd med lite vatten om du inte står ut med doften medan du rengör, torka av alla större ytor ut- och invändigt med en trasa. I vilken utsträckning du vill rengöra komponenterna beror på hur mycket äckeldoft du vill behöva stå ut med efteråt

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ett "husmorsknep" mot röklukt är ättika som ska suga åt sig lukten. Har ingen erfarenhet av det själv, men värt att prova då det är väldigt billigt Tvätta av utsidan och okänsliga delar inne i datorn med en utspädd blandning (3dl 24% ättika med 4l vatten) och ställ en skål fylld med outspädd ättika i datorn och låt den göra sitt jobb.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jag avråder användningen av ättika i närheten av elektronik då ångorna från ättikan kommer korrodera exponerade kontaktytor.

Rengör elektroniska kretsar med isopropanol, allt som inte är elektriskt som chassi och fläktfilter kan rengöras med tvål och vatten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.T.G:

Enda som jag kan komma på är ozon generator och datorn i en plastpåse någon timme, cigaretter rök går inte bort lätt, lghter och saker behöver saneras, titta på någon hyra ut site efter ozon generator

Krävs det inte att man tar bort all elektronik i det rummet/utrymmet där man ska använda en ozongenerator då det inte är bra för sådan typ av utrustning?

Edit:
Jag hade tydligen fel:

"Ozoneair oxiderar inte och inget i ditt hem påverkas negativt av våra produkter. Kvar efter en sanering av ett utrymme är bara ren, steriliserad luft och all lukt är borta permanent. Du behöver inte städa med starka rengöringsmedel för att ta bort lukt igen, Ozoneair är 100 % effektiv mot alla typer av lukter och ger dig hela 1000 behandlingar."

Ser man på

Rättade mig själv
Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Rengör med eletronikrengöring/isopropanol och ytor som inte är elektronik med trasa och rengöringsmedel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Supersvårt att bli av med röklukt från cigaretter. Nu har jag bara en bil och jämföra med, men den blev både tvättad invändigt flera gånger och även ozonrökt. Provade även alla dessa husmorsknep utan resultat. Blev tvungen att byta ratt också för att händerna luktade rök så fort man höll i den. Jag kan fortfarande efter många år känna av lite röklukt i bilen trots allt slit. Kommer aldrig köpa något som befunnit sig i en rökares hem igen. Sedan är jag nog extra könslig mot röklukt med.

Ska tillägga att ozonrökningen torkade ut framför allt gummiprodukter i bilen.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Röklukt är som sagt nästan omöjligt att bli av med, röken sätter sig överallt. Jag köpte ett kameraobjektiv en gång som luktade rök, inte jättestarkt men så att man kände det när man satte kameran mot ögat. Det enda som fungerade var att vänta, det tog säkert ett år innan lukten försvann tillräckligt mycket för att inte kännas, men tveksamt hur bra den strategin fungerar med en dator.

Det är väl tyvärr en av farorna med att köpa begagnade saker, rökare inser oftast inte att deras prylar stinker.

Permalänk

Jag antar att säljaren aldrig nämnde att den är rökfri? Jag tycker du borde kontakta honom och be att få pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Wow det va en hel del svar 😎
Ska börja beta av listan så får jag se om något av dom fungerar , annars blir det bara till att sälja den igen till någon som inte är så känslig.

Dags att åka till butiken och inhandla diverse produkter 😅

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Jacka in en wunderbaum i någon ledig PCIe port bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Supersvårt att bli av med röklukt från cigaretter. Nu har jag bara en bil och jämföra med, men den blev både tvättad invändigt flera gånger och även ozonrökt. Provade även alla dessa husmorsknep utan resultat. Blev tvungen att byta ratt också för att händerna luktade rök så fort man höll i den. Jag kan fortfarande efter många år känna av lite röklukt i bilen trots allt slit. Kommer aldrig köpa något som befunnit sig i en rökares hem igen. Sedan är jag nog extra könslig mot röklukt med.

Ska tillägga att ozonrökningen torkade ut framför allt gummiprodukter i bilen.

En kupé har ju en hel del textilier, plast och annat, och mycket skrymslen och vrår, rätt så mycket yta.
Dator kan va enklare! Får se hur det går för honom...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

jag skulle demontera hela datorn. Dammsuga och torka allt (se till att vara ESD skyddad)

Gammalt mög o damm lär hålla mkt röklukt. T.ex. möget som brukar sitta fast på fläktbladen

Kanske öppna PSU:n för att kunna suga rent den ordentligt

Ättika har aldrig funkat IMHO

Biltema / Mekonomen säljer en spray som typ kan neutralisera kräksdoft(i bil) - kan tänka mig att köra den sprayen där det går

// LZ