Oneplus avtäcker Nord – en mer prisvänlig telefonfamilj

Permalänk
Melding Plague

Oneplus avtäcker Nord – en mer prisvänlig telefonfamilj

Avtäckandet innehåller inte uppgifter om pris eller lansering, men klart är att Oneplus återvänder till mer plånboksvänliga nivåer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tar gärna en mobil med en enklare processor , men att resten är topp notch. Känns som starkare CPU o GPU är mest för spel och tyngre program. Inget som jag använder, fast man har en OnePlus 7 Pro

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Den såg faktiskt trevlig ut vad kommer prislappen att ligga på?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Den såg faktiskt trevlig ut vad kommer prislappen att ligga på?

OnePlus CEO Pete Lau lär ha sagt “Nord will be our first product below $500 in recent years.” (enligt artikel på engadget.com) så det är ju inte direkt $330.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av crew seven:

Den såg faktiskt trevlig ut vad kommer prislappen att ligga på?

Oneplus har inte nämnt några prisuppgifter än, men med tanke på den allt ökande kommunikationen från deras PR-avdelning är ett officiellt avtäckande nog inte långt borta. Denna och föregående nyhet är nog en del i deras hype-byggande fas 🙂

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

OnePlus CEO Pete Lau lär ha sagt “Nord will be our first product below $500 in recent years.” (enligt artikel på engadget.com) så det är ju inte direkt $330.

Frågan är om man kan kalla det budget, visst om man jämför med Iphone ja men det finns väldigt bra mobiler under 5000kr (växlar lite grovt nu).

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Låter bra, då kan jag köpa den begagnad om nåt år för ca 3000.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ny telefon eller ej, men det märks att de drar ner budgeten lite.
Se bara på logotypen...

Köper att ”Less is More” ibland, men alltså.... Nej, bara nej.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av kirigoe:

OnePlus CEO Pete Lau lär ha sagt “Nord will be our first product below $500 in recent years.” (enligt artikel på engadget.com) så det är ju inte direkt $330.

Så $499 då alltså.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att allt som är billigt/billigare eller har undermålig kvalitét skall ha något med Nord eller Sverige i namnet?

Jens of Sweden.
Ace of Sweden.
Oneplus Nord.

Finns garanterat ännu fler exempel.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

@Lifooz: postnord?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

NordVPN

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Ah, du ser, där också.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Finns garanterat ännu fler exempel.

Tänker främst på Nordman.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk

Vi börjar komma till ett skede som lyder "Allt som kan uppfinnas är redan uppfunnet". -Jag är ironisk.
Men budgettelefonerna idag går emot att få.
Runt 6,5" skärm som inte är extremt mycket sämre än flaggskeppstelefonerna.
En massa kameror som visserligen inte är så superbra, men ändå inte är extremt mycket sämre än flaggskeppstelefonerna.
Cpu, gpu och minne som för den stora skaran räcker.
Hela framsidan täckt med skärm, visst kamera bakom skärmen saknas.
Usb c snabbladdning plus bra batteri.

Och vi börjar då komma till ett skede där folk säger varför köpa de dyrare mobilerna när så lite skiljer? Hela tiden inpå det senaste har det kommit saker som har motiverat, men jag har svårt att se för nytt stort som kan komma?
Det jag kommer på:
Frontkamera bakom skärm, men det lär dröja. Vikbar telefon, men det lär dröja innan de blir vad köparna anser är bra. Kameran visst lär de bli bättre, men det är svårt att göra dem extrem mycket bättre utan att göra telefonen extremt klumpigare. Batteri, det går trögt.

*edit*
Min poäng är alltså att jag tror på att intresset för billiga mobiler kan öka om inget större nytt händer på flagskeppen. Förut var det så att flagskeppen utmärkte sig direkt.. Ta iPhone X när den kom, man kunde på 50m avstånd se att den var bättre än föregående iPhone enbart genom att se skärmen med flärpen.

Permalänk
Medlem

Vilken av de äldre OnePlus kommer denna att matcha prestandamässigt sett till specifikationerna?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag tycker ryktena visar på som billigast 3500 kr och mer sannolikt runt eller norr om 4000kr.

Jag beställde en realme 6 förra veckan istället för 2400kr...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Köpte väl min 6:a för någon hundring över 5000 och det var lite väl tyckte jag. Jag hoppas på lite under 4000kr. Kan man hamna på 3500 så är det mycket trevligt, max är nog runt där 4000 då börjar jag titta på billigare grejor.

Permalänk
Medlem

Nu är ju OnePlus i samma träsk som alla andra Grejen med OP har ju från början varit "flagship killer" telefoner till 40-50% av priset från de etablerade tillverkarna. Man har sakta men säkert gått ifrån den affärsmodellen genom att höja priser (och för all del också funktioner/finesser) vid varje ny modell. Nu erbjuder OP samma flaggskeppstelefoner som sina konkurrenter i mer eller mindre samma prisklass, OnePlus 8 Pro är ju inte direkt billig! förstår inte vitsen med att släppa billigare telefoner med sämre presterande CPU/GPU, sämre features etc ? Det är ju samma sak som alla andra gör ?

Det som gjorde OP unikt finns inte längre.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Blir kanske denna i höst då! Hur är prestandan jämför med Oneplus 6?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Baxtex: Eftersom vi inte klämt och känt på telefonen än är det svårt att sia om i praktiken, men jag kan köra en uppskattning enbart baserat på kretsuppsättningarna:

Oneplus 6 är bestyckad med Snapdragon 845, som har en högre klockad processordel jämfört med Snapdragon 765G i Oneplus Nord (ryktesvis). I praktiska tillämpningar kommer denna skillnad inte vara särskilt stor. Grafikdelen i Snapdragon 845 (Adreno 630) är däremot ett betydligt större steg upp ställt mot Adreno 620 i Snapdragon 765G. Det innebär att Oneplus 6 lär leverera en bättre upplevelse i spel. Snapdragon 845 har också betydligt högre minnesbandbredd, vilket kan bli märkbart i applikationer som är minnestunga.

Samtidigt tillverkas Snapdragon 765G på 7-nanometersteknik kontra 10 nanometer i Snapdragon 845, så en Oneplus Nord har potentialen att leverera bättre batteritid om Oneplus väljer att bestycka telefonen med ett vettigt tilltaget batteri. Snapdragon 765G har också integrerat 5G-modem, medan 845 nöjer sig med LTE/4G. Generellt sett skulle jag säga att Snapdragon 765G kommer leverera tillräcklig prestanda för de flesta behov, det är snarare de andra delarna av telefonen som avgör huruvida Nord blir en bra mellanklassare eller ej. Pris, funktioner, hur väl mjukvaran är optimerad för systemkretsen, hur stort batteriet är, om de gjort för stora avkall på kameran/kamerorna eller ej, med mera. Vi får nog svar på de här frågorna ganska snart skulle jag tro!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Baxtex: Eftersom vi inte klämt och känt på telefonen än är det svårt att sia om i praktiken, men jag kan köra en uppskattning enbart baserat på kretsuppsättningarna:

Oneplus 6 är bestyckad med Snapdragon 845, som har en högre klockad processordel jämfört med Snapdragon 765G i Oneplus Nord (ryktesvis). I praktiska tillämpningar kommer denna skillnad inte vara särskilt stor. Grafikdelen i Snapdragon 845 (Adreno 630) är däremot ett betydligt större steg upp ställt mot Adreno 620 i Snapdragon 765G. Det innebär att Oneplus 6 lär leverera en bättre upplevelse i spel. Snapdragon 845 har också betydligt högre minnesbandbredd, vilket kan bli märkbart i applikationer som är minnestunga.

Samtidigt tillverkas Snapdragon 765G på 7-nanometersteknik kontra 10 nanometer i Snapdragon 845, så en Oneplus Nord har potentialen att leverera bättre batteritid om Oneplus väljer att bestycka telefonen med ett vettigt tilltaget batteri. Snapdragon 765G har också integrerat 5G-modem, medan 845 nöjer sig med LTE/4G. Generellt sett skulle jag säga att Snapdragon 765G kommer leverera tillräcklig prestanda för de flesta behov, det är snarare de andra delarna av telefonen som avgör huruvida Nord blir en bra mellanklassare eller ej. Pris, funktioner, hur väl mjukvaran är optimerad för systemkretsen, hur stort batteriet är, om de gjort för stora avkall på kameran/kamerorna eller ej, med mera. Vi får nog svar på de här frågorna ganska snart skulle jag tro!

Jaha, ja det är ju bara rykten. Men beroende på pris kan det ju vara vettigare att köpa en Oneplus 6T för 4000Kr istället.

https://www.amazon.de/OnePlus-128GB-Smartphone-Mirror-Black/d...

Får se vad jag gör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

@Baxtex: Eftersom vi inte klämt och känt på telefonen än är det svårt att sia om i praktiken, men jag kan köra en uppskattning enbart baserat på kretsuppsättningarna:

Oneplus 6 är bestyckad med Snapdragon 845, som har en högre klockad processordel jämfört med Snapdragon 765G i Oneplus Nord (ryktesvis). I praktiska tillämpningar kommer denna skillnad inte vara särskilt stor. Grafikdelen i Snapdragon 845 (Adreno 630) är däremot ett betydligt större steg upp ställt mot Adreno 620 i Snapdragon 765G. Det innebär att Oneplus 6 lär leverera en bättre upplevelse i spel. Snapdragon 845 har också betydligt högre minnesbandbredd, vilket kan bli märkbart i applikationer som är minnestunga.

Samtidigt tillverkas Snapdragon 765G på 7-nanometersteknik kontra 10 nanometer i Snapdragon 845, så en Oneplus Nord har potentialen att leverera bättre batteritid om Oneplus väljer att bestycka telefonen med ett vettigt tilltaget batteri. Snapdragon 765G har också integrerat 5G-modem, medan 845 nöjer sig med LTE/4G. Generellt sett skulle jag säga att Snapdragon 765G kommer leverera tillräcklig prestanda för de flesta behov, det är snarare de andra delarna av telefonen som avgör huruvida Nord blir en bra mellanklassare eller ej. Pris, funktioner, hur väl mjukvaran är optimerad för systemkretsen, hur stort batteriet är, om de gjort för stora avkall på kameran/kamerorna eller ej, med mera. Vi får nog svar på de här frågorna ganska snart skulle jag tro!

Vad jag kan se på benchmarks verkar 765G ha bättre single core-prestanda medan 845 har bättre multicore.

Permalänk
Medlem

Jag tror att de tror att dom är Apple. Deras marknadsföring och prisökningar över åren har gjort att de tappat status och respekten bakom sitt namn.

Tror inte de kommer vara majoriteten tillfreds.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon42512: ja beroende på prestandatest har de en liten eller halvstort försprång på enkelkärnig prestanda, men fördelen i flertrådad prestanda i kombination med den högre minnesbandbredden gör att skillnaden blir relativt stor ändå sett till multitasking (växling mellan applikationer och interaktion med innehållet i dem).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Skulle vara skönt om den landade på under 4 tkr, sitter fortfarande med min Oneplus 3 som tyvärr börjar bli lite för seg samt att batteriet inte håller hela dagen.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Om de kan klämma in en bra kamera vore det kanske en intressant telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Nu är ju OnePlus i samma träsk som alla andra Grejen med OP har ju från början varit "flagship killer" telefoner till 40-50% av priset från de etablerade tillverkarna. Man har sakta men säkert gått ifrån den affärsmodellen genom att höja priser (och för all del också funktioner/finesser) vid varje ny modell. Nu erbjuder OP samma flaggskeppstelefoner som sina konkurrenter i mer eller mindre samma prisklass, OnePlus 8 Pro är ju inte direkt billig! förstår inte vitsen med att släppa billigare telefoner med sämre presterande CPU/GPU, sämre features etc ? Det är ju samma sak som alla andra gör ?

Det som gjorde OP unikt finns inte längre.

Svårt att återgå till låga priser. De blev kända genom att de tog en risk när de endast hade en handfull anställda, ingen egen produktion och 0 marknadsförning. Då kunde de hålla nere kostnaderna. Vinsterna blev säkert inte stora. Men i takt med att de sålt telefoner så har de even ökat sina kostnader. De behöver högre vinster nu.

Realme är nya OnePlus.
https://www.realme.com/eu/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

För mig går Smärtgränsen mellan 3000 och 4000 kronor för en lur.
Dom flesta faller bort pga icke bytbar batteri.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Tar gärna en mobil med en enklare processor , men att resten är topp notch. Känns som starkare CPU o GPU är mest för spel och tyngre program. Inget som jag använder, fast man har en OnePlus 7 Pro

Starkare cpu är en av de främsta sakerna jag saknar i telefoner just nu.
Stör mig på att man köper en telefon för 10k nu och den duger knappt till att ladda en hemsida
Hoppas vi en dag kommer till punkten där telefoner duger för att surfa.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.