Permalänk
Medlem

Tankar om beg dator

Hejsan, köpte en speldator av en kompis till ett mycket rimligt pris. Burk och skärm för 500 spänn (bild med specs). Det enda problemet med den var att den gick väldigt varm var upp på över 90 grader under gaming. Det var intels stock kylare i den. Bytte till en annan kylare och ny kylpasta så nu går den inte över 60.

Köpte den som andra dator för att barnen ska ha varsin att spela på. Dottern spelar mest roblox och sims 4 och detta går ju alldeles utmärkt. Grabben spelade Valorant och det flöt på i 60fps på högsta inställningarna.

Det är fortnite som jag inte flyter på så bra som det borde. Vad kan man förvänta sig? Tycker jag måste dra ner grafiken rejält för att komma upp i 60fps. Eller är det rimligt?? Går att köra det på medium men det är med rejäla frame drops r det blir mycket som händer.

Om man skulle vilja ha upp prestandan något. Är det lönt att byta ut något och i så fall vad?? Jag tycker att ett gtx 770 ändå känns ganska rimligt för vad som ska spelas??

Permalänk
Medlem

@eltuv: Hur ser det ut med belastning när Fortnite körs? Det spelet är ju inte särskilt krävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

@eltuv: Hur ser det ut med belastning när Fortnite körs? Det spelet är ju inte särskilt krävande.

Hur kollar jag detta???
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av eltuv:

Hur kollar jag detta???
Mvh

Går se i Aktivitetshanteraren i lite enkla grafer. Öppna den och starta sedan spelet.
Installera annars gärna hwinfo och få ut mer detaljerad statistik.

Permalänk
Medlem

@eltuv:

"Det är fortnite som jag inte flyter på så bra som det borde."
Frågade precis en av mina grabbar som kör Fortnite. Han säger att flera av hans kompisar upplever att Fortnite blivit betydligt mer tungdrivet (hackigt, blurrigt säger dem) jämfört med hur det var i början. Troligen störst skillnad från och med Chapter 2 tror de.
Men med settings på LOW borde det väl ändå bli hyfsat bra?

" rejäla frame drops när det blir mycket som händer" - med fyra kärnor/trådar och halvgammal cpu får man nog räkna med det. Det var mycket frame drops vid byggfighter med i5-7600 som ändå är rätt OK. Med i7-9700K är det bra.

Inte för att jag tror det är problemet, men kolla för säkerhets skull att videominnet (2GB) inte blir fullt så att RAM behöver användas (Aktivitetshanteraren - GPU - Dedikerat GPU-minne ska inte slå i taket).

Allmänt så ökar risken för hackighet om GPU belastas max, så kolla i Aktivitetshanteraren att den körs på max ca 90%.

Detta var lite snabbt ihopskrivet....hoppas det ger nåt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@eltuv: Ser väl OK ut det där. Hur upplevs spelet, får du inte stadigt 60 FPS nu?

Permalänk
Medlem

Jo tycker också det ser ok ut. Körde på medium och ligger strax under 60 för det mesta men får framedrops ibland. Kanske helt enkelt är så att fortnite har blivit mer tungdrivit som någon sa tidigare. Kan känna att det är acceptabelt med tanke på hårdvaran eller vad tycker ni??

Om man tänker på uppgraderingar. Är det något att fundera på??