Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Keffmode:

Körde parken nu sist. Har planerat ett besök på Rulles för nästa gång

Var ett tag sen jag käkade där hur upplevde du pizzan?

Skrivet av Bussović:

@Andra94 du har ingen talan...

Jag har all talan i världen här Mr.jagkäkadeintekebabiörebro

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Var ett tag sen jag käkade där hur upplevde du pizzan?

Pizzorna beror lite på vem som bakar. Det är en lite småskäggig gubbe som har jobbat där i all evighet som gör dom bästa helt klart. Då är det riktigt nice! Nu var det en annan, då är det fortfarande över medel men inte riktigt lika perfekt.

Jag tog en tallrik för första gången, riktigt nice faktiskt. Såsen är lite vek och rinnig kan jag tycka

Jag har väldigt svårt att klaga på mat i allmänhet, men klart man kan ha lite åsikter

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Andra94 var det ens något öppet vid den tiden jag och BurningMan skulle hemåt? Blev 20pack nuggets på vägen hem iaf

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Gyro av lam med tzatziki Nära nog väl?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

oftast gyros men ibland blir man småsugen på nötköttet.
alltid lök, och svamp om det finns
helst vitlöksås men vilken sås som funkar fint, nån annan som testat bea??

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Blev hemmagrillade gyros med med klassisk pommes och grönsak mix med färsk Koriander som jag tycker lyfter det till ny höjder !

Sedan en vanlig mix med creme fraich med vitlök bara

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Min favoritkebab som jag har ätit ligger i Luleå. Eller jag vet inte om den fortfarande finns kvar där eller om den har bommat igen då jag gick regelbundet och åt där när jag studerade och jobbade i Luleå i slutet av 90-talet och början av 2000-talet. Och om de fortfarande finns kvar är det ju inte heller säker om de har exakt samma recept som de körde med då när jag besökte restaurangen. Där fick man välja mellan Mild, Medel, Stark, Extrastark samt Superstark sås. För det mesta tog jag extrastarka såsen men då och då tog jag superstarka såsen. Jag gillade hettan på den superstarka men jag gillade smaken på den extrastarka bäst. Har för mig restaurangen hette Kebabhuset.

Då brukade jag beställa kebabmål (eller kanske kebab-skrovmål, minns inte riktigt vad menyvalet hette). Då fick man kebab i bröd och pommes frites vid sidan av.
Även idag när jag beställer kebabtallrik med pommes så gillar jag inte när köttet och såsen hamnar över pommes frites. Jag hatar när pommes blir mjuka av såsen. Enligt min mening så ska pommes frites vara krispiga och kunna brytas itu istället för att böjas.

Nu när jag bor i Stockholm så tycker jag inte kebaben är lika god som jag minns kebaben på mitt stamhak i Luleå. Men det var å andra sidan mer än 15 år sedan jag åt senast på haket i Luleå så det kan vara nostalgi som spökar också. Jag har ju inte heller ätit på alla kebabhak i Stockholm så jag har säkert missat flera bra kebab-ställen.

För de som vill ha en fin-kebab så kan jag däremot starkt rekommendera Meat On A Stick i Stockholm city. Den är dyrare än en vanlig kebab (ca 120+kr för en kebab med bröd beroende på vilket kött du vill ha). Men jag tycker det är väldigt bra kvalitet på alla ingredienser och du får välja om du vill ha lamm/kalv, kyckling, fläsk eller vegetarisk. Gillar man hetta kan man även beställa in en mycket stark Ghost Pepper-sås. Brödet är riktigt gott också, tycker jag. Inte något vanligt pitabröd här inte.

Jag brukar inte gå till Meat On A Stick (MOAS) regelbundet då den är dyrare än de flesta kebaber i Sverige men jag tycker det kan vara värt ett besök om man har vägarna förbi och inte har varit där tidigare. Det är dock ganska liten lokal. Jag brukar besöka restaurangen några gånger varje år även om jag inte besökt den i år pga Corona. Han som har Instagramkontot Kebabspotting är han som äger och öppnade Meat On A Stick.

Jag jobbar förresten i Bromma i Stockholm nu förtiden och där har de Sveriges äldsta kebabhak som fortfarande är verksam som öppnades i början av 80-talet (vad de säger själva i alla fall https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/842986-experten-avslojar-det-har-ar-riktig-kebabsas). Jag har varit där och ätit några gånger men jag kan inte säga att det var något speciellt med den så jag kan nog inte rekommendera den annat än om man vill ta del av svensk kebabhistoria.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@skanepiraten:

När bjuder du hem oss på lite kebabäventyr?

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

@skanepiraten:

När bjuder du hem oss på lite kebabäventyr?

Grillen är alltid varm för alla trevliga

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Blev ett styck kebabtallrik häromdagen.
har man massa snor i huvudet och lite ont i halsen smakar det inte fullt lika gott som vanligt men ändå gott!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Avstängd

Käkade en "Vikingbåt" kebabpizza häromdagen. Blev sugen på kebab av denna tråd. Vikingbåt, som också kan ha andra namn förstås, är ju en rätt trevlig pizza, inbakad kebabpizza som bagaren sen skär upp och fyller med grönsaker och kebabsås. Just denna var väl inget kulinariskt under direkt, lite för stora bitar sallad och gurka, ingen rödlök och lite för mycket av isbergshuvudets stam. Sen förstår jag inte varför man får för sig att ha kebabsåsen på utsidan av pizzan när man har en ren och fin inbakad pizza. Från Pizzeria Venedig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Käkade en "Vikingbåt" kebabpizza häromdagen. Blev sugen på kebab av denna tråd. Vikingbåt, som också kan ha andra namn förstås, är ju en rätt trevlig pizza, inbakad kebabpizza som bagaren sen skär upp och fyller med grönsaker och kebabsås. Just denna var väl inget kulinariskt under direkt, lite för stora bitar sallad och gurka, ingen rödlök och lite för mycket av isbergshuvudets stam. Sen förstår jag inte varför man får för sig att ha kebabsåsen på utsidan av pizzan när man har en ren och fin inbakad pizza. Från Pizzeria Venedig.
https://rh9szw.am.files.1drv.com/y4m-A7vUsPTlSscFjeLdh-lQZTejimb1rTNiPhwARCR_kTbazJ4jgtUgJDT01qZSdFUrXp00OoC4p83r9KRUFoJg64JLauJTlVHD0eZGh5JrPj0CJA42n9Ebg2wVVBpp8_q1BC-rcEZgo2754ZucSLUrijROa43RJbxUljJXtUebFa1XpLYf6OB-RcfyJViC_80-IUed2lTEkkTUPX_trpGsA?width=768&height=1024&cropmode=none

Det där såg fan för jävla sunkigt ut.
Hoppas det smakade bättre än det ser ut iaf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harbls:

Det där såg fan för jävla sunkigt ut.
Hoppas det smakade bättre än det ser ut iaf

Jag vet inte om den är så mycket sunkigare än någon annan halväten pizza, mer än möjligtvis såsen på utsidan. Färgen på såsen är inte riktigt den bästa heller...

Smaken var helt ok. Den pizzerian är inte den bästa i området men långt från den sämsta, inte topp fem men nog topp tio åtminstone.

Permalänk

Jag som härstammar från falun vi slapp vitlök i kebabsås och alltid nötkebab fanns aldrig alternativ. Finns bra ställen för kebab söderut men man kommer aldrig ifrån det man är uppväxt med.

Kan dela med mig av ett såsrecept för kebab jag gör sj. inte exakta mått men skrev ca
2dl Filmjölk(jag kör lätt)
2dl Gräddfil
1dl Majonäs
1msk chilisås(heinz)
2msk Italiensk salladskrydda
1.5tsk socker
2msk Annanasjuice(utan kött)eller mer tills man är nöjd med konsistensen om man vill ha rinnigare (Ingen jävla fanta som alla hypar så mycket)
Måste man ha vitlök så pressa i en klyfta

Inte nyttigt men gudomligt gott låt det dra i kylen 1 dag. Passar till mycket.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Är jag för anal som undrar varför gyros här ses som ett slags kebab men inte typ shwarma? Lite ironiskt ändå att tänka på fläsk som kebab...

Gyros är ju en annan grej. Känns som dom som kritiserar Stockholms kebaber men föredrar vad som i själva verket är gyros missat att Stockholm har grymma gyros också. Man tänker inte på det som kebab bara. Prova Gyrella liksom. Inga är mer konsistenta och de slår garanterat 99% av alla kebabställen. Deras "chefsås" är som såsen alla verkar tycka att Stockholm saknar.

Kul annars att kebaben fått ett uppsving här. Var helt värdelöst i årtionden förutom i "orten" men nu har vi Meat On a Stick, Çok, Midan, Berliner Kebab, German Döner Kebab mfl. Rekommenderar alla dom, Gyrella för gyros och Amida Kolgrill på Folkkungatan om man inte måste ha döner. Amida är en riktig trotjänare.

Bodde i Amsterdam nåt år (jobbade för Adobe - skryt skryt). Där var det kebab i hälften av kvarteren och shwarma i andra hälften beroende på om det var judiskt eller turkiskt/arabiskt. På bottenvåningen av kvarteret där jag bodde fanns ett litet bageri som hade den godaste kebaben jag ätit i hela mitt liv. Är ni där nån gång så prova en kapsalon - pommes frites och dönerkött täckt med smält gouda, sallad och sambal oelek. Har ni inte provat shwarma nån gång så åk till Midan nu på en gång. Som kebab fast med kryddpeppar och vinäger. Deras kebab är också fantastisk.

Älskar kebab. Helst med ett gott ris med kardemummafrön och allt. Pickles, kål, en majobaserad vitlökssås. Minst en gång per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Är jag för anal som undrar varför gyros här ses som ett slags kebab men inte typ shwarma? Lite ironiskt ändå att tänka på fläsk som kebab...

Älskar kebab. Helst med ett gott ris med kardemummafrön och allt. Pickles, kål, en majobaserad vitlökssås. Minst en gång per månad.

Vi har en väldigt konstig mat-kultur i Sverige, jag håller med dig gyros är inte kebab. Det är samma sak med pizza eller tacos, skulle du besöka Italien och fråga efter pommes på pizzan så kommer bagaren ut och jagar dig med kniv.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av Skyflyer:

Min favoritkebab som jag har ätit ligger i Luleå. Eller jag vet inte om den fortfarande finns kvar där eller om den har bommat igen då jag gick regelbundet och åt där när jag studerade och jobbade i Luleå i slutet av 90-talet och början av 2000-talet. Och om de fortfarande finns kvar är det ju inte heller säker om de har exakt samma recept som de körde med då när jag besökte restaurangen. Där fick man välja mellan Mild, Medel, Stark, Extrastark samt Superstark sås. För det mesta tog jag extrastarka såsen men då och då tog jag superstarka såsen. Jag gillade hettan på den superstarka men jag gillade smaken på den extrastarka bäst. Har för mig restaurangen hette Kebabhuset.

Jodå kebabhuset finns kvar, dom har utökat och har en restaurang ute på Storheden också.
Såserna du nämner är samma namn på iaf som man fortfarande kan beställa.

Klart bäst kebab häruppe, men jag saknar kebabsåsen man är van vid som västgöte.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vi har en väldigt konstig mat-kultur i Sverige, jag håller med dig gyros är inte kebab. Det är samma sak med pizza eller tacos, skulle du besöka Italien och fråga efter pommes på pizzan så kommer bagaren ut och jagar dig med kniv.

Är nog du som har en konstig syn på Sverige och världen bara Inga illa menat, men de äter pizza med pommes i Italien och det är populärare där än här. Googla Patatosa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vi har en väldigt konstig mat-kultur i Sverige, jag håller med dig gyros är inte kebab. Det är samma sak med pizza eller tacos, skulle du besöka Italien och fråga efter pommes på pizzan så kommer bagaren ut och jagar dig med kniv.

Typ så ja. Gyros är jättegott det med. Hatar inte på det. Men en helt annan smakprofil än kebab.

I Helsingborg fick jag det värsta jag ätit i hela mitt liv. Beställde en kebabtallrik och fick nåt med fläskkött. Bara det borde ju vara kriminellt men dessutom var det inte ens gott.

Känns som man i triangeln Stockholm - Örebro - Jönköping förstått sig bäst på kebab ändå.

När vi snackat gyros måste man väl få nämna tacos al pastor. Det var ju libanesiska emigranter som införde det i Mexico. Så ett besök på La Neta måste få rekommenderas här också. Bästa riktiga tacosarna i Sverige bortsett från kanske nån foodtruck.

Tänk om vi hade det här på gatorna för 5 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är nog du som har en konstig syn på Sverige och världen bara Inga illa menat, men de äter pizza med pommes i Italien och det är populärare där än här. Googla Patatosa.

Dom skäms lite över det dock. Precis som dom förnekar att dom har ananas på pizzan fast det bara är att googla italienska restaurangers menyer för att se att det är bullshit. Pizza Viennese med varmkorv är en grej också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är nog du som har en konstig syn på Sverige och världen bara Inga illa menat, men de äter pizza med pommes i Italien och det är populärare där än här. Googla Patatosa.

Skrivet av phedd:

Dom skäms lite över det dock. Precis som dom förnekar att dom har ananas på pizzan fast det bara är att googla italienska restaurangers menyer för att se att det är bullshit. Pizza Viennese med varmkorv är en grej också.

Mycket pommes dom har på deras pizzor

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Jag som härstammar från falun vi slapp vitlök i kebabsås och alltid nötkebab fanns aldrig alternativ. Finns bra ställen för kebab söderut men man kommer aldrig ifrån det man är uppväxt med.

Kan dela med mig av ett såsrecept för kebab jag gör sj. inte exakta mått men skrev ca
2dl Filmjölk(jag kör lätt)
2dl Gräddfil
1dl Majonäs
1msk chilisås(heinz)
2msk Italiensk salladskrydda
1.5tsk socker
2msk Annanasjuice(utan kött)eller mer tills man är nöjd med konsistensen om man vill ha rinnigare (Ingen jävla fanta som alla hypar så mycket)
Måste man ha vitlök så pressa i en klyfta

Inte nyttigt men gudomligt gott låt det dra i kylen 1 dag. Passar till mycket.

Tack ska testas! Man kan ju också ta vitlökspulver och lökpulver som är väldigt milt jämfört mot färsk vitlök.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@crew seven: Som jag sa dom skäms över det Dom är ju det skitnödigaste folket som finns när det gäller sånt här. På gott och ont.

Den klassiska versionen är såhär bara

Bästa youtube-kanalen för övrigt
https://www.youtube.com/user/italiasquisita/videos

Skrivet av Herr Kantarell:

Tack ska testas! Man kan ju också ta vitlökspulver och lökpulver som är väldigt milt jämfört mot färsk vitlök.

Då tycker jag du ska prova den här klassikern:
Lika delar gräddfil och majo. Italiensk salladskrydda. Vitlökspulver. Ibland lite tomatpure. Ibland creme fraiche istället för gräddfilen.

Riktigt recept som väldigt många ställen kör på i olika varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

@crew seven: Som jag sa dom skäms över det Dom är ju det skitnödigaste folket som finns när det gäller sånt här. På gott och ont.

Bästa youtube-kanalen för övrigt
https://www.youtube.com/user/italiasquisita/videos

Jag tycker den här snubben är bäst

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Dom skäms lite över det dock. Precis som dom förnekar att dom har ananas på pizzan fast det bara är att googla italienska restaurangers menyer för att se att det är bullshit. Pizza Viennese med varmkorv är en grej också.

Tycker det är rätt uppenbart att det inte bara är napolitansk pizza om gäller i Italien, finns flera varianter de lyfter fram och alla möjliga varianter som du hittar på menyn i kvarterets pizzeria. Finns massor som är populärt, men kanske inte lyfts fram när de vill visa upp italiensk mat ute i världen.

Är rätt naturligt, en svensk kommer inte bjuda sina mexikanska vänner i Mexico City på blodpudding och lingonsylt heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phedd:

Är jag för anal som undrar varför gyros här ses som ett slags kebab men inte typ shwarma? Lite ironiskt ändå att tänka på fläsk som kebab...

Gyros är ju en annan grej. Känns som dom som kritiserar Stockholms kebaber men föredrar vad som i själva verket är gyros missat att Stockholm har grymma gyros också. Man tänker inte på det som kebab bara. Prova Gyrella liksom. Inga är mer konsistenta och de slår garanterat 99% av alla kebabställen. Deras "chefsås" är som såsen alla verkar tycka att Stockholm saknar.

Kul annars att kebaben fått ett uppsving här. Var helt värdelöst i årtionden förutom i "orten" men nu har vi Meat On a Stick, Çok, Midan, Berliner Kebab, German Döner Kebab mfl. Rekommenderar alla dom, Gyrella för gyros och Amida Kolgrill på Folkkungatan om man inte måste ha döner. Amida är en riktig trotjänare.

Bodde i Amsterdam nåt år (jobbade för Adobe - skryt skryt). Där var det kebab i hälften av kvarteren och shwarma i andra hälften beroende på om det var judiskt eller turkiskt/arabiskt. På bottenvåningen av kvarteret där jag bodde fanns ett litet bageri som hade den godaste kebaben jag ätit i hela mitt liv. Är ni där nån gång så prova en kapsalon - pommes frites och dönerkött täckt med smält gouda, sallad och sambal oelek. Har ni inte provat shwarma nån gång så åk till Midan nu på en gång. Som kebab fast med kryddpeppar och vinäger. Deras kebab är också fantastisk.

Älskar kebab. Helst med ett gott ris med kardemummafrön och allt. Pickles, kål, en majobaserad vitlökssås. Minst en gång per månad.

Men det är ju just distinktionen mellan Gyros och Kebab som gör att jag (eller vi i väst och syd) anser att kebab kan vara med fläskkött. Går jag till ett gyrosställe, vilka faktiskt finns utanför Stockholm också, så får jag en gyros med allt vad det innebär. Går jag till ett kebabställe så får jag en kebab som skiljer sig mycket från en gyros, oavsett om det är fläsk- nöt- eller kycklingkött i den. Kryddningen är helt annorlunda, tillbehören skiljer sig åt, brödet används på andra sätt och såserna är helt olika. Chefsåsen har inget med kebabsås att göra även om den kanske är aningen närmare vad vi menar med kebabsås än den där tomatsåsen man kan få längre norrut, men den är mycket tjockare och fetare än kebabsås då den mestadels består av majonnäs, innefattar ofta ansjovis och förstås andra kryddor.

Shawarma är en annan variant som påminner mer om lite mer autentisk kebab som man kan få på turkiska restauranger och så. Mer mellanösternkryddor, kanel, kardemumma och så än vanlig "svensk" kebab som har mer "balkansmaker". Så mer autentisk men inte vad vi svenskar (eller för den delen tyskar och så) tänker på när vi pratar om kebab.

Angående Holland så har jag ätit både bra och dålig kebab (döner) där. Generellt så tycker jag inte den är bättre eller sämre än vår kebab. Däremot föredrar jag nog pitabröden som används här över de där "frallorna" som holländarna kör med som också är poppis i Tyskland.

Sen har jag inget emot nötkebab, det finns riktigt bra sådan dock inte så vanligt här i Sverige. Här är det mer den där jättestora färdigkryddade och ofta frysta klumpen med pressad köttfärs som ses som nötkebab, och det är ingen höjdare i mina ögon.

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Det finns naturligtvis inget bättre än kebabrullen på Campino i Varberg.

Permalänk
Medlem

Vet inte om tråden redan har uppmärksammat detta, men man kan ju köpa kebabkött i kyldisken numera. Kolla! Jag har testat den klassiska och gyros och båda är bra. Hemmagjord kebabrulle, ja tack!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Skrivet av Halogen:

Vet inte om tråden redan har uppmärksammat detta, men man kan ju köpa kebabkött i kyldisken numera. Kolla! Jag har testat den klassiska och gyros och båda är bra. Hemmagjord kebabrulle, ja tack!

Så det är faktisk värd att testa? Har bara puttat bort detta da frysdisk-kebab har varit ren katastrof tidligare.