Hur mycket påverkar egentligen värmen prestandan på Mobo och M2 enheterna?

Permalänk

Hur mycket påverkar egentligen värmen prestandan på Mobo och M2 enheterna?

Jag har nu under sommarens hetaste dagar fått underliga problem med mitt moderkort och som ett resultat av de varma temperaturerna så har jag upplevt att prestandan upplevs som lag på OS nivå och detta åthjälps såklart av öka hastigheten på min fläkt i chassit med PWM.

Som referens så har jag ett kompakt ITX chassi. Corsair One i160. Det är inte optimalt för luftflöde och jag vet att dem tänkt på designen av det men det är fortfarande konstigt att prestandan upplevs som såpass skiftande när jag har två M2 diskar 1 med kylfläns. Moderkortet är ca 61 grader så det är rätt varmt men kändes som att man träffade en väg när man pendlar mellan 55->60+.

Tankar ideer i dessa tider?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av RelikPray:

Jag har nu under sommarens hetaste dagar fått underliga problem med mitt moderkort och som ett resultat av de varma temperaturerna så har jag upplevt att prestandan upplevs som lag på OS nivå och detta åthjälps såklart av öka hastigheten på min fläkt i chassit med PWM.

Som referens så har jag ett kompakt ITX chassi. Corsair One i160. Det är inte optimalt för luftflöde och jag vet att dem tänkt på designen av det men det är fortfarande konstigt att prestandan upplevs som såpass skiftande när jag har två M2 diskar 1 med kylfläns. Moderkortet är ca 61 grader så det är rätt varmt men kändes som att man träffade en väg när man pendlar mellan 55->60+.

Tankar ideer i dessa tider?

Min tankar, som inte är helt förankrade i full fysisk förståelse *disclaimer*, är att de flesta elektriska komponenter som sitter i en dator klarar generellt av rätt höga temperaturer. CPU:er och GPU:er till exempel klarar ju ofta av över 90 grader under långa perioder. Skyddsmekaniskmer som byggs in för att skydda komponenterna är ju oftast så kallad throttling. Alltså att processorn klockar ner för att minska energiåtgången och därmed värmeutvecklingen.

Det kan vara detta som sker med din dator men det har knappast något med moderkortet att göra utan snarare är det dina diskar eller CPU:n som möjligvis throttlar. Det kan också vara placebo.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag vet att min Samsung EVO NVME gick lätt upp i temperatur när man jobbade med större filer. Och då gick hastigheten ner på den. Fick köpa en sådan här för att den inte skall landa på det röda området i Samsung Magician

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.