Var inte som jag, byt kylpastan i tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@SCORPIUS: @tellus82

Hej hopp, ni får gärna ta er diskussion i pm istället

Nej tack, den över 🤣

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att kylpastan påverkar betydligt mindre än monteringen gör, med bra montering så behövs egentligen ingen kylpasta eftersom den faktiskt isolerar och bara används för att fylla upp ojämnheter, det är för dyrt att göra bra ytor men om man tex hade samma krav på ytorna som på passbitar så skulle det faktiskt vara svårt att få plats med kylpasta mellan ytorna. Det är kanske dags att öka kraven på ytorna och skippa pastan ?
https://www.youtube.com/watch?v=NGWHT7Q9WtA

Ja det vore optimal lösning på några sätt, lite detta man gör när man lappar processorer & kylare, det skulle dock driva upp kostnaden ganska rejält på kylare och på processorer, för chip utan IHS så är det tveksamt om det är fullt så enkelt att få kislet så plant/slätt. Vet av erfarenhet att mätblock av den kalibern är mycket dyra.

Sen är det väl som allt annat, ju större produktion/volym det handlar om så brukar kostnaden drivas ner rätt bra i slutändan så om det faktiskt är genomförbart eller inte för en rimlig slant det har jag ingen aning om.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irregular Programming:

Jag har aldrig bytt kylpasta på någon dator jag ägt i hela mitt liv.

Samma här, haft en mängd datorer och aldrig haft några problem, den förra datorn jag hade används numera av min syster son och den har tuffat på i drygt 10 år nu, uppgraderat grafikkort flera gånger men cpu duger en, är en AMD som är överklockad till 4.0Ghz.

Permalänk
Medlem

Har bytt kylpasta på flertalet grafikkort genom tiderna.
Man kan säga att börjar kortet gå varmt kommer kylpastan torka och göra ingen nytta.
Många kort jag bytt på har gått så varmt att bara ett byte av kylpasta sänkt temp med ca 30 grader

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tellus82:

Ja det vore optimal lösning på några sätt, lite detta man gör när man lappar processorer & kylare, det skulle dock driva upp kostnaden ganska rejält på kylare och på processorer, för chip utan IHS så är det tveksamt om det är fullt så enkelt att få kislet så plant/slätt. Vet av erfarenhet att mätblock av den kalibern är mycket dyra.

Sen är det väl som allt annat, ju större produktion/volym det handlar om så brukar kostnaden drivas ner rätt bra i slutändan så om det faktiskt är genomförbart eller inte för en rimlig slant det har jag ingen aning om.

Det kanske snart kommer nya interface för kommersiell produktion av grafen är ju igång nu och att göra värmeledare är ju bland det mindre avancerade man kan med det materialet, en nästan perfekt värmeöverföring till en fläns gjuten i grafen är ju en fortsättning på hur man försöker använda det för intern kylning i chips.
Eller sä kanske man helt enkelt skiter i lösa kylare och integrerar den på kretsen.
Grafen är ju ett bra ämne för portabla enheter då det redan nu går att bygga det med 5% av vikten hos stål men det ger 4 ggr stålstyrkan och är dessutom slagtåligt till skillnad från kolfiber. Batterier och olika portabla enheter är nog där det först blir stora volymer på grafenkonstuktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Byte kylpasta på mina AMD 7970 kort 2018 efter sex års trogen tjänstgöring, blev lite svalare men ingen större praktisk skillnad.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk

Min dator är 5 år gammal och jag har aldrig bytt pasta, varken på CPU eller GPU. Datorn startar alltid och är väldigt tyst så jag tror jag hade tur och fick en bra pasta, al dente med andra ord.

Jag har dock haft ett annat missöde som inträffade mig och jag kan med denna text förhoppningsvis avskräcka andra från att råka ut för samma sak. Jag har bara mig själv att skylla eftersom jag inte följde bruksanvisningen.

Så iaf, jag hade köpt in ett par infravärme 1kW för utomhusbruk av märket Anslut, det var tänkt att ha på balkongen men sen när vintern kom så tänkte jag att jag ville ha lite sommarkänsla i mitt rum och om jag hade dessa 1000 wattare igång samtidigt så kunde jag ju lapa i mig stora mängder glass kontinuerligt utan att börja frysa, som om jag låg på en sandstrand vid medelhavet typ.

Så jag startade dom och 240 volt växelspänning började gå över "tungsten" rören, vad nu det är för något, särskilt tunga var dom inte och de såg inte ut som sten utan som järnrör. Mycket friktion blev det dock och rören började glöda och en skön värme spred sig över hela rummet. Jag kände mig som ett geni som kommit på något så fiffigt och startade mitt hemmabio-system för att kolla på någon häftig sci-fi rulle.

Efter drygt en liter glass senare och halvvägs in i filmen hände det: ZAP! En blå blixt slog ned i min hemmabio-reciever och filmen fick ett abrubt slut. Jag blev livrädd och undrade vad tusan som hänt, det åskade ju inte ute.

Tydligen från dessa infravärme-rör förutom all infrastrålning så kokades det även av högenergirika elektroner och luften i mitt rum blev bara mer och mer laddad tills slutligen det elektriska fältet från min reciever kopplades ihop med luftens fält i en urladdning.

Det var mer än bara 1 urladdning då blixten var synbar i några ms iaf, så jonerna strömmade upp och ner x antal gånger i hopp om att neutralisera potentialskillnaden.

Recievern klarade sig lite grann dock, det var bara hdmi-delen som förstördes så jag kan fortfarande använda den om jag använder digital koaxial ingången, mitt moderkort har nämligen en digital koaxial utgång.

Använd inte dessa värmare inomhus om du är rädd om din elektroniska utrustning, elräkningen blir jättehög också då de drar enorma mängder ström.

Visa signatur

Alfred E. Neuman

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nej, jag har satt en lägre topp temp för kortet då jag hatar högljudda kort så 80 är max vad jag lät det gå upp i, vilket förmodligen är en jävla tur med pastan som satt på, eller inte satt på... Nej kortet var inte dammig alls och det är heller inte fel på varken vrm eller annat. Att montera isär detta kort är dessutom mycket enkelt då kylflänsen enbart har direktkontakt med gpun och en separat fläns täcker vrm samt minnen, med andra ord ingen risk att skada något. Det enda man får se upp med är att vara lite försiktig med den nakna die'en, är rätt van med det då förr i tiden var alla dies nakna.

https://i.imgur.com/NXlI77I.jpg
Så här ser kortet ut utan kylflänsen till gpu'n, sitter 3 tjocka foam pads som täcker ett par spolar men de är av typen som man inte kan skada och det är mer stöd åt flänsen än värmeöverföring, det finns en teardown i video format med på det för den intresserade här.

Det är helt enkelt pastan som blivit för gammal, kortet funkar prima med nya pastan, faktiskt lite bättre än det gjorde från fabrik.

De fysiska lagarna håller inte med din version av termodynamiken.
Desto större delta-T du har mellan luft och kylfläns desto effektivare blir värmeöverföringen, och fläkten behöver ett lägre varvtal och ger en lägre ljudnivå. Om nu kortet inte har nån konstig rampnings kurva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

De fysiska lagarna håller inte med din version av termodynamiken.
Desto större delta-T du har mellan luft och kylfläns desto effektivare blir värmeöverföringen, och fläkten behöver ett lägre varvtal och ger en lägre ljudnivå. Om nu kortet inte har nån konstig rampnings kurva.

Jag får anta att du missade faktumet att gpu die var näst intill helt ren från kylpasta när jag monterade isär det? När die inte kan överföra sin värmeenergi till flänsen ordentligt så får man ganska rejäla temp problem. Något som senare fixades genom ny pasta, före och efter gäller alltså dessa två olika tillstånd.

Om du menar min kommentar om varför jag cappade kortet vid 80 grader så beror det på att alla moderna grafikkort har en fläktkurva som bara ökar varvtal mer och mer med ökande temperatur, detta oavsett hur delta t värdet förhåller sig. Lät jag kortet gå över 80 så gick fläktarna upp i maxfart vilket innebar en brutal ljudnivå. Om jag bara satt en egen fläktkurva med lägre hastighet utan att cappa tempen så skulle gpu'n nått avstängningstemp rätt fort.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::