Vilken färg har grafikkortet? (The dress)

Permalänk
Medlem

Vilken färg har grafikkortet? (The dress)

Bläddrade igenom Facebook-flödet och stötte på denna annons från Asus:

... och läser i kommentarsfältet att folk verkar tycka att grafikkortet är beige alternativt vaniljkrämsfärgat.

Frågan är då... är det något jag missar? Är grafikkortet rosa, beige eller kanske vanilj? Är detta ännu ett exempel på hur vi uppfattar färger olika likt "The Dress" från 2015? Har dessa personer bara felaktigt inställda bildskärmar? Gissningsvis finns någon utav personerna här på Sweclockers. Kan vi få en förklaring till kommentarerna?

Vad tycker ni? Vitt, rosa, beige, vanilj eller annat?

Permalänk
Medlem

Det ser rosa ut, men det syns ju tydligt att det är massa belysning i olika färger så det kan mycket väl vara vitt egentligen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det står ju att det är vitt?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Avstängd

Vitt med kass belysning som ger ett rött/rosa sken.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Det står ju att det är vitt?

Såklart! Frågan är hur man får det till beige?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ser klart ut som rosa på bilden enligt mig. Har ett likadant och det är definitivt vitt i verkligheten.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Bläddrade igenom Facebook-flödet och stötte på denna annons från Asus:

https://i.imgur.com/d5k37X1.png

https://i.imgur.com/veCj0kz.png

... och läser i kommentarsfältet att folk verkar tycka att grafikkortet är beige alternativt vaniljkrämsfärgat.

Frågan är då... är det något jag missar? Är grafikkortet rosa, beige eller kanske vanilj? Är detta ännu ett exempel på hur vi uppfattar färger olika likt "The Dress" från 2015? Har dessa personer bara felaktigt inställda bildskärmar? Gissningsvis finns någon utav personerna här på Sweclockers. Kan vi få en förklaring till kommentarerna?

Vad tycker ni? Vitt, rosa, beige, vanilj eller annat?

Det är kanske möjligt att det blir samma typ av grej.

Jag är dock inte säker på att alla ens besvarar samma fråga i det här fallet.
Jag ser minst två olika frågor som man kan försöka besvara:
Vilken färg har kortet?
Vilken färg ser kortet ut att ha på bilden?

Belysningen är ju helt uppenbart inte neutral, så på bilden ser kortet typ ut att vara något slags rosa-beige om man inte kompenserar för något.

Men vi kan lätt kolla upp att kortet faktiskt är vitt (precis som modellnamnet säger) och kan lätt hitta "normala" bilder på kortet där det tydligt är vitt. Och det är lätt att föreställa sig (särskilt med tanke på bakgrunden) att det är belysningen som orsakar att det ser konstigt ut på den där bilden.

Edit:

För att förtydliga, är frågan vilken färg detta är (en av många nyanser i samma område, tagen direkt från fotot frågan handlar om):

Eller vilken färg vi tror kortet har i verkligheten?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

På den bilden så är ju kortet uppenbart rosa, men hur det sedan ser ut i verkligheten är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Vit, ljuset som ger den en rosa-ton.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är kanske möjligt att det blir samma typ av grej.

Jag är dock inte säker på att alla ens besvarar samma fråga i det här fallet.
Jag ser minst två olika frågor som man kan försöka besvara:
Vilken färg har kortet?
Vilken färg ser kortet ut att ha på bilden?

Det hela blev nog lite otydligt! Det heter ju trots allt White Edition.