Permalänk

Söker kablar

Hej!

Har ett 550w Fracutal Design nätagg. Söker ett 6 pins kontakt som ska in i nätagget med sata uttag kablar i andra änden som man sätter in i interna hårddiskar. Har förgäves sökt efter dessa kablar utan att finna dem. Är det någon som kan finna dessa. På nätagget står det ”Peripheral / SATA” och så är det två stycken tomma 6pins uttag. Det är sådana kablar jag söker: 6 pin kablar (relativt långa) där andra änden ska ha SATS Uttag (gärna flera så man kan ansluta fler hårddiskar (gärna 2) per kabel.

Förstår ni vad jag är ute efter? Vore ytterst tacksamma om ni kunde länka var jag kan beställa dessa!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: Då det inte finns någon standard för denna typen av nätaggregat, kan ju skilja mellan nätaggregat från samma "tillverkare" till och med.
Så för att underlätta svar, så kan det ju vara bra att skriva ut vilken modell av Fractal Design nätaggregat du har.
Tack på förhand.

Alternativt kontakta Fractal Design själva och se om de kan hjälpa dig direkt istället.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kontakta Fractal design, de har ett kontor i GBG, och fråga dem efter kablar. Det finns ingen riktig standard för pinout och det lämna en för stor risk att man blandar kablar och råkar bränna komponenter i värsta fall.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Kontakta Fractal design, de har ett kontor i GBG, och fråga dem efter kablar. Det finns ingen riktig standard för pinout och det lämna en för stor risk att man blandar kablar och råkar bränna komponenter i värsta fall.

Måste ju finnas ett enklare sätt än att kontakta ett företag som inte har något telefonnummer eller kontaktuppgifter. Måste finnas något ställe som säljer sådana kablar?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Soldierofwar1985:

Måste ju finnas ett enklare sätt än att kontakta ett företag som inte har något telefonnummer eller kontaktuppgifter. Måste finnas något ställe som säljer sådana kablar?

https://www.fractal-design.com/contact-us/
Sökte på "FD Sweden AB" och hittade dessa numren: 031-3807100 och 073-334 13 59.

Saken är att du behöver vara säker på att du får kablar som fungerar för ditt nättagg och inte råkar bränna det du kopplar till nättagget.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

https://www.fractal-design.com/contact-us/
Sökte på "FD Sweden AB" och hittade dessa numren: 031-3807100 och 073-334 13 59.

Saken är att du behöver vara säker på att du får kablar som fungerar för ditt nättagg och inte råkar bränna det du kopplar till nättagget.

Antingen det eller så kopplar man bara in en strömbrytare i serie med belastningen och står på behörigt avstånd med en pinne plockad under en björk, iklädd skyddsglasögon samt telefonnummer tillgängligt till försäkringsbolagets skadeavdelning. Båda alternativen funkar men olika bra.

Permalänk
Skrivet av Vzano:

https://www.fractal-design.com/contact-us/
Sökte på "FD Sweden AB" och hittade dessa numren: 031-3807100 och 073-334 13 59.

Saken är att du behöver vara säker på att du får kablar som fungerar för ditt nättagg och inte råkar bränna det du kopplar till nättagget.

Jag har hittat den exakta modellen så ni kanske kan hjälpa mig härifrån?

https://www.inet.se/produkt/6909983/fractal-design-integra-m-...

Det är alltså en 6 pin kabel med uttag för SATA i andra änden så jag kan sätta ström i en intern hårddisk som jag är ute efter. Dvs det uttag där det står ”Peripherical Sata”

Permalänk
Skrivet av loefet:

@Soldierofwar1985: Då det inte finns någon standard för denna typen av nätaggregat, kan ju skilja mellan nätaggregat från samma "tillverkare" till och med.
Så för att underlätta svar, så kan det ju vara bra att skriva ut vilken modell av Fractal Design nätaggregat du har.
Tack på förhand.

Alternativt kontakta Fractal Design själva och se om de kan hjälpa dig direkt istället.

Yes! Det är detta:
https://www.inet.se/produkt/6909983/fractal-design-integra-m-...

Permalänk
Medlem

Kontakta Fractal Design enligt länken ovanför så får du se vad de säger. Vet inte exakt vad du vill att vi här på forumet ska göra.

Alternativt om du har en MOLEX-kabel så kan du köpa en sånhär https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationmodd... för att kunna koppla in din SATA-enhet.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Kontakta Fractal Design enligt länken ovanför så får du se vad de säger. Vet inte exakt vad du vill att vi här på forumet ska göra.

Alternativt om du har en MOLEX-kabel så kan du köpa en sånhär https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationmodd... för att kunna koppla in din SATA-enhet.

Tänker om någon vet exakt vad det är för kabel jag är ute efter samt var jag får tag på den någonstans..

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Soldierofwar1985:

Tänker om någon vet exakt vad det är för kabel jag är ute efter samt var jag får tag på den någonstans..

Kollade ebay, fanns inget där och det är ofta ett dåligt tecken.

Man får ge FD cred att de sätter en pinout på kablarna i manualen iallafall Då kan man byta pinout om man har en 6pin SATA-power kabel liggandes men man får göra det på egen risk!

Kontakta FD i första hand, har de kabel liggandes kan du ha en kabel hos dig inom ett par dagar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Tänker om någon vet exakt vad det är för kabel jag är ute efter samt var jag får tag på den någonstans..

Det är en kabel med SATA-kontakter för just ditt nätagg helt enkelt. Det är inte någon standardkabel som finns att köpa i butik, utan alla tillverkare av modulära nätagg har sina egna kablar (ibland inte ens samma inom en viss familj av nätagg).

Cablemod tillverkar egentillverkade kablar för bl.a. nätagg, men det ser lite dåligt ut med kablar för Fractal Design vad jag kan se. Fractal Design själva har en egen butik för reservdelar, men de verkar av någon anledning inte ha reservdelar för just nätagg. Så ditt bästa alternativ är nog som sagt att kontakta Fractal Design och se om de råkar ha några kablar liggande för ditt nätagg.

Permalänk
Skrivet av Vzano:

[stor, tydlig bild]

Aha! Jag har några sådana där över. @Soldierofwar1985, skicka din adress till mig med forumets meddelandefunktion så skickar jag en kabel.

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Aha! Jag har några sådana där över. @Soldierofwar1985, skicka din adress till mig med forumets meddelandefunktion så skickar jag en kabel.

Du är helt fantastisk

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Aha! Jag har några sådana där över. @Soldierofwar1985, skicka din adress till mig med forumets meddelandefunktion så skickar jag en kabel.

Har försökt skicka i meddelande funktionen men det verkar inte gå? Kan du skicka ett meddelande till mig först så kan jag svara på ditt meddelande med alla uppgifter?

Tack än en gång!