Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av lasseTM:

Jag är jättenöjd, har haft både LR och SR+, kanske säljer min SR+ om 10 dagar så får vi se vad det blir då.
Min statliga bonus kommer och just nu har jag en blå bil, skulle gärna ha en vit istället men när jag köpte denna orkade jag inte vänta så jag tog en "lagerbil" från Tesla istället vilket blev en blå.

Tycker inte att LR är värd 100k extra utan jag hade köpt en P istället om jag ändå ska köra en LR, förutsatt att man inte behöver dragkrok. Men jag kör väldigt sällan långa resor och kommer typ alltid fram med min SR+ ändå, tittar man dessutom på körningar som är typ 100 mil så skiljer det faktiskt inte jättemycket i tid mellan SR+ och LR.

Det jag kanske gör är att försöka hitta en begagnad LR RWD eller en P- dvs en performance sleeper med dragkrok men båda är relativt svåra att hitta.

Annars saknar jag inget med bilen tycker faktiskt att SR+ är roligare än LR när det svänger lite, visst är ljudet aningen bättre i LR men SR+ i mina öron slår ändå nästan alla andra bilars ljud anser jag. Men ljud är ju högst personligt.

Jag ska förmodligen åka upp till Ljusne på tisdag förmiddag och kommer att köra SR+ så jag kommer att stanna i Gävle och ladda i 5-10min, är du intresserad kan jag försöka meddela innan vilken tid jag passerar om du är intresserad av att lyssna på ljudet eller provåka en kort bit.

Kan säga att min SR+ är den bästa bil jag ägt, passar mig som handen i handsken.

Har du vägarna förbi Gävle igen och är villig att erbjuda en provlyssning/åkning så bjuder jag gärna på en lunch eller liknande Dra iväg ett PM bara i så fall

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Teknikensvärld skrev att usa-priset skulle hamna på 42 000 dollar. Så kanske 600 000 här i Sverige?

Hamnar den på det priset är den mellan Skoda Enyaq och Model Y.
Upp till 60 mil och 150 kW snabbladdning skadar ju inte heller.

Permalänk

Skulle ni säga att 450.000:- är ett rimligt eller t.o.m bra pris för en 2015 års Model S85 i fint skick som gått 10.000 mil med 2 års/6000mils garanti kvar från Tesla? Ca 40 mils verklig räckvidd. @Aktsu

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Det är väl helt beroende på utrustning och batteristorlek tänker jag. Model S fanns väl i en hel del versioner då.

Sneglar jag lite på en model Y för närvarande. Man får dra en del ändå och den har värmepump vilket lär göra det lite effektivare när temperaturen ligger permanent under -20 på vintern här. Synd att byggkvaliten verkar katastrofal just nu men det kanske blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Skulle ni säga att 450.000:- är ett rimligt eller t.o.m bra pris för en 2015 års Model S i fint skick som gått 10.000 mil med 2 års/6000mils garanti kvar från Tesla? @Aktsu

Skulle inte köpa en så gammal S om jag skall vara ärlig, har testat en del olika årsmodeller och de är mycket tristare innan faceliften 2016 (då la de till mer ljudisolering bland annat) samt att det har hänt sjukt mycket åren därpå också i kvalité. Om du kör riktigt långt kan det ju vara vettigt då du gissningsvis sparar in en hel del på bränsle så det blir relativt billigt men i övrigt känns det som dåligt värde för pengarna.

Är det verkligen 2 års nybilsgaranti kvar? Är det inte 2 års batteri och drivlinegaranti kvar, eller såldes den som begagnad av Tesla för 2 år sedan och fick förnyad garanti? Model S har ju dessutom en hel del typfel som visserligen blivit bättre med tiden men som kan bli dyrt efter garanti. Vad är det för batteristorlek på den? 85?

Skrivet av Gainsgoblin:

Det är väl helt beroende på utrustning och batteristorlek tänker jag. Model S fanns väl i en hel del versioner då.

Sneglar jag lite på en model Y för närvarande. Man får dra en del ändå och den har värmepump vilket lär göra det lite effektivare när temperaturen ligger permanent under -20 på vintern här. Synd att byggkvaliten verkar katastrofal just nu men det kanske blir bättre.

En värmepump gör typ ingenting extra i -20 utan då har den i princip samma effektivitet som vanlig elvärme som är i de övriga. Men som nämnts tidigare är kyla inga större problem utan värmen drar typ 3 kW i genomsnitt på långfärd (om man räknar högt) vilket för en Y LR skulle bli typ 4% i timmen.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: S85 = 85 Kwh sista siffrorna är kapaciteten på batteriet på dessa.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Det är väl helt beroende på utrustning och batteristorlek tänker jag. Model S fanns väl i en hel del versioner då.

Sneglar jag lite på en model Y för närvarande. Man får dra en del ändå och den har värmepump vilket lär göra det lite effektivare när temperaturen ligger permanent under -20 på vintern här. Synd att byggkvaliten verkar katastrofal just nu men det kanske blir bättre.

Öppningsbart panoramatak
19-tums slipstream med Michelindäck i fint skick, ej kantkörda.
Tesla låsbultar runt om
Svarta performance skinnsäten med alcantara och röda broderingar
Matt abachitträdekor
Teknikpaket (keyless entry, elbaklucka, elspeglar infällbara, kurvljus, DRL, upplysta dörrhandtag)
Skyltavläsning med Mobileye kameran
Automatisk avbländningsbart helljus
Automatisk avbländbar backspegel och sidospeglar
Automatisk regnsensor
Automatisk hill-hold
Smart luftfjädring
Köldpaket (värme i alla säten inkl spolarmunstycken och vindrutetorkare)
Dubbelladdare (laddar 22kW på AC stolpar med 400V 32A från 0-100% 3.5h)
4G uppgraderad MCU
Kolfiberspoiler (Tesla original ej fake)
Tonade rutor runt om
Stora frunken fram
Insynsskydd bak
11kW 3-fas UMC med blå 32A 230V adapter samt schuko för att ladda via stickkontakt upp till 13A.
AP1 hårdvara, vid aktivering får man autopilot egenskaper: auto-steer, auto-park och summon (styra bilen med appen fram och tillbaka)

Den drar ungefär 170-185Wh/km och har således en förväntad reell räckvidd på hela 370-390km i motorvägsfart. Bilen är tillverkad 10.2014 och uthämtad 01.2015. Bilar tillverkade efter september 2014 är gjorda på samma monteringslina som S85D och P85D med bättre ljudisolering och kvalitet på bland annat säten.

Skrivet av Aktsu:

Skulle inte köpa en så gammal S om jag skall vara ärlig, har testat en del olika årsmodeller och de är mycket tristare innan faceliften 2016 (då la de till mer ljudisolering bland annat) samt att det har hänt sjukt mycket åren därpå också i kvalité. Om du kör riktigt långt kan det ju vara vettigt då du gissningsvis sparar in en hel del på bränsle så det blir relativt billigt men i övrigt känns det som dåligt värde för pengarna.

Är det verkligen 2 års nybilsgaranti kvar? Är det inte 2 års batteri och drivlinegaranti kvar, eller såldes den som begagnad av Tesla för 2 år sedan och fick förnyad garanti? Model S har ju dessutom en hel del typfel som visserligen blivit bättre med tiden men som kan bli dyrt efter garanti. Vad är det för batteristorlek på den? 85?

En värmepump gör typ ingenting extra i -20 utan då har den i princip samma effektivitet som vanlig elvärme som är i de övriga. Men som nämnts tidigare är kyla inga större problem utan värmen drar typ 3 kW i genomsnitt på långfärd (om man räknar högt) vilket för en Y LR skulle bli typ 4% i timmen.

Den såldes som begagnad av Tesla och fick förnyad garanti. Hade den inte haft det så hade jag inte ens funderat på den. Nu känns det som en ganska prisvärd väg in i Teslavärlden?

Skrivet av Jonas79:

@Aktsu: S85 = 85 Kwh sista siffrorna är kapaciteten på batteriet på dessa.

Var jag som uppdaterade posten med att det är en S85 efter att Aktsu svarat

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Den såldes som begagnad av Tesla och fick förnyad garanti. Hade den inte haft det så hade jag inte ens funderat på den. Nu känns det som en ganska prisvärd väg in i Teslavärlden?

En S85 kan helt klart lida av begränsad laddhastighet som slagit till på de tidigare batteripacken i relativt stort utsträckning vilket gör att på långfärd så kan en Model 3 SR+ helt klart komma fram snabbare pga lägre förbrukning och snabbare laddhastighet.

Jag personligen hade hade inte gått på en så gammal bil och nog hellre till och med tagit en ny Model 3 SR+ för 510k före. Även om jag föredrar Model S framför Model 3 så tycker jag 3an är bättre jämfört med de äldre Model S (speciellt de innan 2016). Men om du verkligen behöver storleken så är det ju fortfarande en bra bil och inget överpris. Men efter att garantin tar slut kan det blir dyrt med de typfelen som finns.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: beror väl på hur bra pumpen är. Inte hittat så mycket om hur bra teslas är men det är ju ganska tydligt att en värmepump hjälper en hel del vid kyligare väder om man jämför e-niro och model 3 på vintern och hur mycket av räckvidden uppnås.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

En S85 kan helt klart lida av begränsad laddhastighet som slagit till på de tidigare batteripacken i relativt stort utsträckning vilket gör att på långfärd så kan en Model 3 SR+ helt klart komma fram snabbare pga lägre förbrukning och snabbare laddhastighet.

Jag personligen hade hade inte gått på en så gammal bil och nog hellre till och med tagit en ny Model 3 SR+ för 510k före. Även om jag föredrar Model S framför Model 3 så tycker jag 3an är bättre jämfört med de äldre Model S (speciellt de innan 2016). Men om du verkligen behöver storleken så är det ju fortfarande en bra bil och inget överpris. Men efter att garantin tar slut kan det blir dyrt med de typfelen som finns.

Tack för svar. Planen är att sälja och ev byta upp sig till en Model X/Y innan garantin löper ut. Skulle det vara okej om jag bollar lite specifika saker med dig i PM som inte har diskussionsvärde i tråden?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

@snajk: Var och körde honda E, imponerad av drivlinan men önskar att den sett ut som konceptet! För litet baksäte för människor att sitta i tyvärr

Jag var och provkörde den igår och var rätt hypad innan men den föll lite platt tycker jag.
Törstig som satan, provade nolla förbrukningen när jag låg i 80km/h på E4 körde 1-2 km körde av E4 och på igen och körde 1-2km och snittade 180Wh/km, min SR+ snittar 180 när jag ligger i 120-130km/h.
Kanske blir lite bättre förbrukning om man ligger länge på motorväg men knappast något man vill resa någon längre sträcka med, sedan tycker jag att den beter sig ganska oroligt på vägen.
Jag söker inte en pansarvagn men våran Zoe är ju mycket trevligare att köra på motorväg med.
Den stora skärmen var också lite av en besvikelse, det är ganska tydligt att det är flera skärmar, dom känns ganska oskarpa samt att skärmen framför passageraren känns rätt onödig.

Men skulle jag bo tex i London och köra bil så skulle jag gärna skaffa en Honda e om jag hade laddplats men i Sverige där man ibland vill åka lite längre så känns den på tok för dyr mot vad det är.

Jag fattar att den är är lite cool men idag när man får en Leaf fullutrustad för mindre pengar så förstår jag inte riktigt varför man inte tar en Leaf.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu: beror väl på hur bra pumpen är. Inte hittat så mycket om hur bra teslas är men det är ju ganska tydligt att en värmepump hjälper en hel del vid kyligare väder om man jämför e-niro och model 3 på vintern och hur mycket av räckvidden uppnås.

Nja, värmepumpar fungerar bäst när det är varmare och gör nog en hel del procentuellt sett när det är 5-10 C ute. Du hittar nog ingen värmepump som har någon större effektivitetsvinst vid -20 faktiskt, det har inget att göra med hur bra den är utan hur tekniken fungerar.

Och som sagt, det är ren matematik att vi som mest pratar några få procentenheters skillnad i förbrukning (på långresa då man bara värmer bilen en gång från batteriet). Vi vet nämligen vad värmaren drar i genomsnitt vid låga temperaturer (från folks tester) och vi vet hur stort batteriet är. Bara kyla på torr asfalt gör som sagt inte så mycket skillnad på räckvidden, det är först när det är snö, ojämn is efter plogning eller regn på marken som räckvidden faktiskt berörs nämnvärt.

Skrivet av TobiasStockholm:

Tack för svar. Planen är att sälja och ev byta upp sig till en Model X/Y innan garantin löper ut. Skulle det vara okej om jag bollar lite specifika saker med dig i PM som inte har diskussionsvärde i tråden?

Visst, det är bara att köra :).

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Audis e-tron?
Verkar ju ganska trevlig, men jag har svårt att få en bild av storlek och prestanda.
Är den som en A6a eller mer som en Q5a inuti, och hur är den egentliga räckvidden med olika typer av körning?

Permalänk
Medlem

@Aktsu: En modern värmepump funkar ändå bra ner till 20 minus utan större problem, självklart är den effektivare runt nollan men verkningsgraden ligger fortfarande en bra bit över 100% med en värmepump istället för direktvärme. Kollar man marknaden lite snabbt verkar många ligga över 200% även vid -15C. Nu är kanske pumparna i bilar klart sämre men hursom lär det vara bättre än direktvärme.

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla sidor, men har en fråga; Ska skaffa min första bil inom kort (ingen stress) och har funderat på Polestar 2 vs Volvo XC40 Recharge. Båda tycker jag är riktigt snygga, men det känns som Polestar är mer prisvärd. Vad har ni för åsikter? Missar jag något? Kommer inte köra mer än 20 mil om jag ska långt, annars mest här i stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu: En modern värmepump funkar ändå bra ner till 20 minus utan större problem, självklart är den effektivare runt nollan men verkningsgraden ligger fortfarande en bra bit över 100% med en värmepump istället för direktvärme. Kollar man marknaden lite snabbt verkar många ligga över 200% även vid -15C. Nu är kanske pumparna i bilar klart sämre men hursom lär det vara bättre än direktvärme.

Ja visst gör det skillnad även vid -20 även om bilarnas värmepumpar inte fungerar lika bra i kyla som de man monterar på hus. Det är dock en markant mindre skillnad vid -20 än vid +10 när det gäller de som monteras i bilar. Och när man redan räknar med rätt liten del av energin som används till uppvärmning så blir besparingen rätt låg.

Det är helt enkelt inte ett stort problem med uppvärmning utan problemet är vad som kommer med kylan (högre densitet för luften, blöt/isig/snöig/sandig väg, eventuella dubbdäck). Jag hade inte ens betalat 5 papp extra för en värmepump just för att vad den tillför är inom felmarginalen så jag skulle inte kunna köra längre ändå.

Skrivet av Woaini:

Någon som har erfarenhet av Audis e-tron?
Verkar ju ganska trevlig, men jag har svårt att få en bild av storlek och prestanda.
Är den som en A6a eller mer som en Q5a inuti, och hur är den egentliga räckvidden med olika typer av körning?

Provkört den och suttit i den några fler gånger, den är rätt stor på insidan (och utsidan), större än både A6 och Q5. Den har mycket mjukare acceleration än Teslorna och känns rätt stor och tung i jämförelse (den är ju en riktig SUV) men den är mycket bekväm och tyst. Är själv sugen på när e-tron GT kommer, den kan nog bli riktigt trevlig.

Räckvidd har jag inte testat personligen men vad jag hört från ägare skall A better route planner fungera bra för e-tron också.

Skrivet av unzane:

Har inte läst alla sidor, men har en fråga; Ska skaffa min första bil inom kort (ingen stress) och har funderat på Polestar 2 vs Volvo XC40 Recharge. Båda tycker jag är riktigt snygga, men det känns som Polestar är mer prisvärd. Vad har ni för åsikter? Missar jag något? Kommer inte köra mer än 20 mil om jag ska långt, annars mest här i stan.

Jag tycker också Polestar 2 är mycket mer prisvärd, har dock inte ens kunnat sitta i den ännu. XC40 Recharge känns som en vanlig Volvo med eldrivlina, den kommer ju ha sämre räckvidd för de behåller den icke aerodynamiska formen bland annat. Sen har ju Polestar 2 Android som operativ och känns allmänt mer modern.

Polestar tycker jag är intressant, Volvo XC40 Recharge inte alls.

Permalänk
Medlem

@lasseTM: För mig som kör kör 1000-1200 mil per år är det svårt att motivera priset och förbrukningen (räknar jag riktigt högt så kan jag köra 8500 mil med passaten jag äger nu innan "break even", då antar jag 6 kr/mil för hondan (plus inköp) och 50 kr/mil för passaten för att ta hänsyn till kraftigt ökat bensinpris).

Gillade varken de elektroniska backspeglarna, skärmarna, förarstolen, ljudnivån, de obefintliga lastmöjligheterna eller designen särskillt mycket... Lämnade bara igen nyckeln och åkte från bilhandlarn efter provkörningen, helt klart inte en bil för mig!

Får prova skoda enyaq när den kommer istället

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

@lasseTM: För mig som kör kör 1000-1200 mil per år är det svårt att motivera priset och förbrukningen (räknar jag riktigt högt så kan jag köra 8500 mil med passaten jag äger nu innan "break even", då antar jag 6 kr/mil för hondan (plus inköp) och 50 kr/mil för passaten för att ta hänsyn till kraftigt ökat bensinpris).

Gillade varken de elektroniska backspeglarna, skärmarna, förarstolen, ljudnivån, de obefintliga lastmöjligheterna eller designen särskillt mycket... Lämnade bara igen nyckeln och åkte från bilhandlarn efter provkörningen, helt klart inte en bil för mig!

Får prova skoda enyaq när den kommer istället

När du säger det fattar jag inte riktigt grejen med backspegeln, sidospeglarna köper jag men att ha en glansig skärm som backspegel fattar jag inte.
Blev mest yr av den, varför inte bara en vanlig spegel?
Nu försökte mina ögon automatiskt filtrera bort skärmen och fokusera på reflektioner jag såg i skärmen istället för tvärt om. En spegel funkar på den bilen så kör spegel ffs, på en skåpbil fattar jag varför man kör en sådan lösning men inte på denna bil.
Ska åka upp och provköra en e-tron snart känner jag.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM nej precis, djupseendet försvann och störde mig nå enormt, sen vet jag hur sällan passatens backkamera är nog ren för att se bra igenom (för att inte nämna snö på vintern).
E-tron verkar helt klart intressant, men kan/vill inte lägga dom pengarna på en bil

Visa signatur
Permalänk
Medlem

https://www.geotab.com/blog/ev-range/

Intressant graf med hur kyla påverkar räckvidden. Ser inte alls kul ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

https://www.geotab.com/blog/ev-range/

Intressant graf med hur kyla påverkar räckvidden. Ser inte alls kul ut

Deras data kan dock inte användas för att visa hur kyla påverkar räckvidden. De har alltså samlat in data från massvis med bilar som faktiskt kört och sedan har de endast tagit ut en variabel, temperatur. Detta är ju självklart helt meningslöst att göra och datan kan inte svara på frågan hur mycket temperaturen påverkar eftersom de inte kontrollerat för de övriga variablerna.

Kan du inte sluta tjata om temperaturen när det faktiskt inte är ett problem? Värmaren drar i de flesta elbilar under 3 kW i genomsnitt över tid även när det är riktigt kallt så då kan du själv räkna ut hur liten effekt det har.

Prata gärna om räckvidd på vintern med snö och allt möjligt om du är intresserad av det, för då pratar du saker som faktiskt kan ha relativt stor påverkan när man får alla effekter samtidigt.

Permalänk
Medlem

Hur mycket värmen drar (tolkar det som att du menar värmen i kupen under körning?) är väl inte vad det handlar om? Jag tycker det är väldigt intressant hur körsträckan förkortas när det är minusgrader.

Ett väldigt intressant test hade varit att ”köra” bilarna i bänk i ett frysrum, utan någon yttre påverkan för att få svart-på-vitt hur batterikapaciteten påverkas.

Som jag skrivit tidigare så tappar min laddhybrid nästan 25% mellan 0 till -10. Vid -15 är det ingen skillnad mot -10, lägre temperaturer har jag inte kört i.

Väder och väglag påverkar alla fordon, frågan är som sagt hur mycket enbart kylan påverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Hur mycket värmen drar (tolkar det som att du menar värmen i kupen under körning?) är väl inte vad det handlar om? Jag tycker det är väldigt intressant hur körsträckan förkortas när det är minusgrader.

Ett väldigt intressant test hade varit att ”köra” bilarna i bänk i ett frysrum, utan någon yttre påverkan för att få svart-på-vitt hur batterikapaciteten påverkas.

Som jag skrivit tidigare så tappar min laddhybrid nästan 25% mellan 0 till -10. Vid -15 är det ingen skillnad mot -10, lägre temperaturer har jag inte kört i.

Väder och väglag påverkar alla fordon, frågan är som sagt hur mycket enbart kylan påverkar.

Ja och enbart kylan är som sagt inte det som påverkar mycket. Däremot är det ju så att när det är -15 så finns det oftast saker som is efter plogbilen, grus eller snö på vägen som ökar rullmotståndet kraftigt, där kan man se en större effekt vid given hastighet. Däremot är det ju så att är det snö på vägen kör man ju oftast långsammare och hastigheten är det som påverkar räckvidden mest, så det jämnar ut sig lite där.

Laddhybrider blir ju något helt annat då de inte kan köras tillräckligt långt på el för att få ett medelvärde under tillräckligt lång tid för att göra det representativt för en längre resa. Att värma en kall bil drar ju högre effekt men under en kortare tid så om resan är kort så blir medelförbrukningen hög pga uppvärmningen i början. Laddhybrider har ju dessutom ofta inte värme för sina batterier (som de flesta elbilar har) vilket gör att man inte kan ta ut fulla kapaciteten från dem, vilket ju faktiskt ger kortare räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja och enbart kylan är som sagt inte det som påverkar mycket. Däremot är det ju så att när det är -15 så finns det oftast saker som is efter plogbilen, grus eller snö på vägen som ökar rullmotståndet kraftigt, där kan man se en större effekt vid given hastighet. Däremot är det ju så att är det snö på vägen kör man ju oftast långsammare och hastigheten är det som påverkar räckvidden mest, så det jämnar ut sig lite där.

Laddhybrider blir ju något helt annat då de inte kan köras tillräckligt långt på el för att få ett medelvärde under tillräckligt lång tid för att göra det representativt för en längre resa. Att värma en kall bil drar ju högre effekt men under en kortare tid så om resan är kort så blir medelförbrukningen hög pga uppvärmningen i början. Laddhybrider har ju dessutom ofta inte värme för sina batterier (som de flesta elbilar har) vilket gör att man inte kan ta ut fulla kapaciteten från dem, vilket ju faktiskt ger kortare räckvidd.

Som du själv skriver så har ju inte ALLA elbilar uppvärmning. Hur påverkas de av enbart kyla?

Eller om du kört en elbil till en plats där laddning inte är möjlig, hur påverkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Som du själv skriver så har ju inte ALLA elbilar uppvärmning. Hur påverkas de av enbart kyla?

Eller om du kört en elbil till en plats där laddning inte är möjlig, hur påverkar det?

Har elbilen inte uppvärmt batteri så kommer en del av kapaciteten vara låst tills det värms upp av antingen laddning eller köra, så räckvidden vid långkörning blir ju typ densamma som utan uppvärmning (däremot kan laddhastigheten bli sämre).

Att man kört elbil till en plats där det inte finns laddning påverkar inte räckvidden mer än att man får ta lite från batteriet och värma upp med i början.

Det intressanta när man pratar räckvidd är som sagt hur långa resor man kan göra innan man måste ladda, inte hur många gånger man kan värma upp bilen för att köra 5 km. För det förstnämnda är det andra faktorer än temperaturen som blir relevanta.

Permalänk
Medlem

Jag har kört elbil i drygt 2 år. Här är mina erfarenheter baserat på vinterkörning i Stockholmsområdet och Svealand. Det är dock inte mycket till vinterklimat vi har i dessa delar av landet, men eftersom många bor på dessa breddgrader kan det ändå vara av intresse.

Det som drar batteri är främst uppvärmningen av bilen när det är ordentligt med minusgrader ute. Om jag förvärmer bilen när det är riktigt kallt kan det dra upp till 5 km räckvidd, lite beroende på hur länge jag vill värma bilen för att jag inte ska behöva skrapa några rutor. Man behöver köra med värme en stund innan allt smälter (jag är lat).

Om jag kör till jobbet (3km) kan det alltså gå åt 8km räckvidd för att köra 3 km. Tittar man bara på detta så ser elbilar ut att vara katastrofalt dåliga. Om man ser detta som ett problem kan man ansluta laddningskabeln till bilen kvällen innan så att man inte använder batteriet för uppvärmningen. Om man har möjlighet till laddning antingen hemma eller på jobbet så blir detta problem endast teoretiskt.

Vid långa körningar så spelar det ingen som helst roll om bilen drog ett par kilometer räckvidd att värma upp i början. Att sedan hålla 20C drar så lite extra att det i praktiken är svårt att märka. Jag har kollat på förbrukningssiffrorna många gånger under den tid jag har haft elbil och det som tydligast påverkar räckvidden är hastigheten och om underlaget är blött eller snöigt. De temperaturer som min bil har upplevt har haft mindre påverkan, men finns förstås där.

Slutsats: Vinter är ett icke-problem i praktiken. Det är lätt att stirra sig blind på att räckvidden vid mycket korta körningar blir sämre. De viktiga långresorna påverkas mer av andra faktorer än temperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Skulle ni säga att 450.000:- är ett rimligt eller t.o.m bra pris för en 2015 års Model S85 i fint skick som gått 10.000 mil med 2 års/6000mils garanti kvar från Tesla? Ca 40 mils verklig räckvidd. @Aktsu

Det är ett "bra" pris sett utifrån marknadspriserna, men jag håller med Aktsu. Jag hade inte köpt en innan 2016, egentligen inte innan 2018 heller på grund av problem med MCU:erna. Det brukar vara både dyrt att fixa och huruvida försäkringen tar det verkar vara lite som att spela på lotto..

Har du provat en 3:a? Tips är att göra det. Jag kör en S vanligtvis men den är inne på reparation så fick låna en 3:a och jag tycker den är mycket roligare att köra. Inte lika bekväm, men roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det är ett "bra" pris sett utifrån marknadspriserna, men jag håller med Aktsu. Jag hade inte köpt en innan 2016, egentligen inte innan 2018 heller på grund av problem med MCU:erna. Det brukar vara både dyrt att fixa och huruvida försäkringen tar det verkar vara lite som att spela på lotto..

Även om MCU2 löst detta problem helt så gjorde Tesla även en firmwareuppdatering under 2018 för att avhjälpa problemen med första generationens MCU. Problemet att man skrev för mycket data till minneskretsen på MCU korrigerades för att i alla fall minska risken att få detta problem. Exakt hur stor minskningen är vet jag dock inte.

Det innebär att en bil från 2015 kan ha en MCU minneskrets som redan tagit en del stryk - medan en bil från 2017 knappt tagit skada förrän det rättades till.

Jag håller med om rekommendationen vid begagnat köp - det är mer safe med Model S efter faceliften 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Även om MCU2 löst detta problem helt så gjorde Tesla även en firmwareuppdatering under 2018 för att avhjälpa problemen med första generationens MCU. Problemet att man skrev för mycket data till minneskretsen på MCU korrigerades för att i alla fall minska risken att få detta problem. Exakt hur stor minskningen är vet jag dock inte.

Det innebär att en bil från 2015 kan ha en MCU minneskrets som redan tagit en del stryk - medan en bil från 2017 knappt tagit skada förrän det rättades till.

Jag håller med om rekommendationen vid begagnat köp - det är mer safe med Model S efter faceliften 2016.

Det har ju precis som du är inne på bara försenat degraderingen. Dom fortsätter sätta in samma typ av minne även när du får den utbytt och dom har dessutom i veckan sänkt garantitiden för bytta MCU:er. Det borde ge en indikation om hur övertygade dom är om att deras fix är hållbar. Några på Tesla Club Sweden har bytt flera gånger...

Permalänk
Medlem

@Aktsu: tycker det borde gå väldigt bra att använda. Särskilt då deras tapp på 20% vid 0C matchar det norska vintertestet exakt. Har du något som motbevisar mer än din åsikt får du väldigt gärna länka det och utbilda oss andra.

Du försöker väl inte påstå att kyla inte påverkar batterier i elbilar? I såna fall får du gärna förklara varför elbilar bryter mot fysikens lagar.