Permalänk

Dator hänger sig vid spelande

Tjena!

Problemet
Datorn hänger/fryser när jag spelar. Det känns även som att det är helt slumpmässigt när det händer.
Det har bara uppstått när jag kört Cod Warzone (inte testat några andra krävande spel dock).
När den väl fryser så hänger sig allting och jag måste göra en norsk reset.

Vad jag gjort
Jag har kollat tempen under spelande, och jag sitter i ett ganska litet rum med dåligt luftflöde så temperaturen ligger på ca 75-80 på GPU och runt 75 på CPU. (Högt??)

Jag har även gjort Memtest och det var OK.

Vad tror ni att problemet kan ligga?
Jag har även en förgreningssladd in till detta rum där jag har allt till datorn inkopplat (2 skärmar, en liten fläkt och datorn).
Så jag funderar på om det kan vara att mitt nätagg får för lite ström? Och hur kollar man ens upp det?

Mina Specs:
Operativsystem: Windows 10 Pro
Processor: AMD Ryzen 7 2700X
Moderkort: ROG Strix X470-F
Processorkylare: En lite äldre och begagnad Deepcool Captain 240EX
RAM: 16 GB på 3000mhz (2 st 8GB)
Grafikkort: NVIDIA GeForce RTX 2080 8GB
PSU: Corsair CX850

Permalänk
Medlem

@HarreBarre: Oftast är det ett av två fel.
Kasst nätaggregat eller värmeproblem.

Vad står det i Windows Loggbok när du tittar där, i synnerhet de kritiska. De felmeddelandena kan ge tecken på vad som kan vara fel.

Det finns mer saker som kan överhetta och stänga av en dator än bara CPU/GPU, kollat så det inte är en massa damm i datorn i allmänhet?

Men visst du skriver att du hare ett Corsair CX nätaggregat, vet du ålder på det? De är inte kända för att vara de bästa nätaggregaten och har en tendens att fallera rätt ofta. Vilket i sin tur inte kommer att leverera de effekterna som dina komponenter kräver.

Du behöver inte oroa dig om att nätaggregatet får för lite ström. Antingen kommer din förlängningskabel att smälta på grund av att den är för klen eller propparna att gå.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Temperaturen är OK.

Hade nättagget fått för lite ström så nog en säkring gått från överbelastningen däremot kan det vara nättagget som inte orkar mata tillräckligt stabil spänning till datorn, enklast är att testa med ett annat nätagg.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

@loefet: Tack för svaret!
Hade ingen aning om Loggboken, men kollade nu och jag har haft 4 st kritiska senaste 7 dagarna och 2 senaste 24h. Felmeddelandet var 41: Kernel-Power. Kollade upp det lite snabbt och jag antar att det är nätagget som är felet då?

En annan fråga om just detta, kan det detta felet påverka prestanda i spelet också? tänker att om tex GPUn inte får tillräckligt med ström så kanske det gör att det "Laggar" extra mycket i spel? För senaste tiden har jag haft extra mycket problem med det.

Permalänk

@Vzano: Tack för svar!
Får se om jag kan få tag på ett extra nätagg annars får jag nog bara köpa ett nytt helt enkelt.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av HarreBarre:

En annan fråga om just detta, kan det detta felet påverka prestanda i spelet också? tänker att om tex GPUn inte får tillräckligt med ström så kanske det gör att det "Laggar" extra mycket i spel? För senaste tiden har jag haft extra mycket problem med det.

När det har hänt mig så kraschar datorn och skärmen blir bara svart, och som du säger, behöver göra en norsk reset. Ungefär samma beteende som du haft.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

@Vzano: Okej jag har nästan exakt som du då. Men när den väl händer för mig så fryser bara skärmarna, alltså blir dem inte svarta. Men antar att det säkert är samma problem ändå