Vad tror du Playstation 5 kommer kosta?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Scirocco:

Minst 6999 kr i sverige iallafall med all miljöskatt och kopieringsavgift etc vi alltid lägger på all elektronik. När var sista gången man rippade sin musik till en lagringsenhet och gav den till en vän etc, fattar mig fortfarande inte på den lagen.

Det är det få som gör men vi skippar politik i denna tråden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Mellan 500 och 600 euro.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Mellan 6495 och 6995!

Permalänk

Folk som tror att andra inte kommer betala 10k om den hamnar i den pris klassen, det sa vi om mobiler också.
Tror för övrigt på 5990kr utan bundle.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Tror att de kommer vara dyrare än vad de flesta tror. Inflation och en ofantlig ökning (och acceptans) av hur dyr elektronik kan vara gör att priset kan sättas högt. Det är ju trots allt en skräddarsydd 8kärning Zenarkitektur(?) och en custom SSD på 800+ GB i den om ryktena ska stämma. Yongyea på youtube har dessutom sagt att Sony enligt dem själva inte vill sälja PS5 med förlust, har dock ingen källa på detta

Permalänk
Medlem

€399 för den digitala och €499 för den med UHD-spelare. Så jag gissar på 4990 kr respektive 5990 kr med alla punktskatter och avgifter.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag tror 499 (+50) eftersom att dom troligen vill sälja så många konsoller som möjligt. Då har dom troligen inte för hög prisskillnad mellan versionerna 499 är dessutom vad dom flesta familjer troligen har råd med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kanske låter lite negging, men vad är poängen att klaga på att folk sitter och gissar priset på PS5?

Ja nu va det ju inte klagomål utan mer en fråga, som @anon5930 bemötte betydligt bättre dessutom.

Permalänk
Medlem

@Ganzah: lol, ja de kommer säkert släppa en konsol nära 10k...

Permalänk
Inaktiv

@ipac: Jag skulle betala 10.000 för en PS5'a. Pengarna är inga problem, jag vill sitta tillbakalutad i min reclinerfåtölj och lira TV-spel. Lite svårt med tangentbord och pekdon. Ha det bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285400:

@ipac: Jag skulle betala 10.000 för en PS5'a. Pengarna är inga problem, jag vill sitta tillbakalutad i min reclinerfåtölj och lira TV-spel. Lite svårt med tangentbord och pekdon. Ha det bäst

Sjuk reclinerfåtölj du har som enbart accepterar ps5:or. 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285400:

@ipac: Jag skulle betala 10.000 för en PS5'a. Pengarna är inga problem, jag vill sitta tillbakalutad i min reclinerfåtölj och lira TV-spel. Lite svårt med tangentbord och pekdon. Ha det bäst

Om pengar inte är några problem så rekommenderar jag verkligen en näringstank. Jag flyter omkring i den och har nervtrådarna direktinkopplade i mitt beräkningscentrum som tar upp 4 av våningarna i mitt i hus. Väldigt väldigt avslappnande!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Svårt val mellan $449/$549 och $499/$599, har en stark känsla det blir antingen eller, i europa blir det väl typ samma i EUR.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Kanske låter lite neggig, men vad är poängen med att sitta och gissa vad en produkt kommer att kosta?

Ingen. Men vad är poängen med att allt vi gör ska ha en poäng?

Permalänk
Medlem

@Ganzah: Det är ett placeholderpris! Man gjorde exakt lika med PS4! Den skulle till en början kosta 19k och sen när sony annonserade priset så korrigerade man på Webhallen. Wehallen hade då sänkt till 3870 svenska kronor och då förhandsbokade jag mitt ex. kort därefter hade webbhallen höjt priset till 4200 kr men jag fick min för 3870 kr. Summa summarum är att om butikerna sätter för lågt pris så måste dom stå för det lägre priset även om marknadsvärde höjs vid ett senare tillfälle. Du kan vara lugn

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X470-F Gaming,
Corsair Vengeance Black 64GB (4x16GB) 2666MHz DDR4 CL16,
AMD Ryzen 9 5950X, Corsair AX 1500i, GeForce ASUS TUF RTX 4080 oc edition ,
HyperX Savage SSD 480GB,
HyperX Savage SSD 240GB SATA, Win 10, Noctua NH-D15, Fractal Design Meshify 2XL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Tror att de kommer vara dyrare än vad de flesta tror. Inflation och en ofantlig ökning (och acceptans) av hur dyr elektronik kan vara gör att priset kan sättas högt. Det är ju trots allt en skräddarsydd 8kärning Zenarkitektur(?) och en custom SSD på 800+ GB i den om ryktena ska stämma. Yongyea på youtube har dessutom sagt att Sony enligt dem själva inte vill sälja PS5 med förlust, har dock ingen källa på detta

Ja det finns argument för att priset skulle bli högt men det finns även saker som pekar på att Sony förmodligen är försiktiga. Ps3 sålde ganska trögt i början och det var till väldigt stor del pga priset, detta vet Sony om. Ps4 sålde väldigt bra och detta var också till stor del pga priset. Jag tror att Sony är sugna på att rida på Ps4-vågen och släppa en dyr Ps5, precis som dom försökte rida på Ps2-vågen med en dyr Ps3, men att dom inte törs göra det igen. Annars kommer Microsoft att prissätta sig lägre (detta har dom redan sagt att dom kan tänka sig att göra) och sno marknadsandelar. Jag tror fortfarande att Ps5 möjligtvis blir något dyrare än Series X men absolut inte "mycket dyrare än vad de flesta tror".. det vågar Sony inte göra en gång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ingen. Men vad är poängen med att allt vi gör ska ha en poäng?

Kul att se vem som kommer närmast, det tycker jag är poängen med sånt här!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen chans att den kommer kosta mindre än 7000kr. Tror snarare att de blir över 8000kr, minst.

Permalänk
Medlem

599 för DE och 699 för ..... inte DE. Vad blir det i Sverige då med moms och kem skatten 8000 och 10.000...... låter lite mycket men men en PS5 ska in under granen kosta vad det kosta vill (sony lyssnar och höjer priset till 33.500).

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Letintin:

@Ganzah: Det är ett placeholderpris! Man gjorde exakt lika med PS4! Den skulle till en början kosta 19k och sen när sony annonserade priset så korrigerade man på Webhallen. Wehallen hade då sänkt till 3870 svenska kronor och då förhandsbokade jag mitt ex. kort därefter hade webbhallen höjt priset till 4200 kr men jag fick min för 3870 kr. Summa summarum är att om butikerna sätter för lågt pris så måste dom stå för det lägre priset även om marknadsvärde höjs vid ett senare tillfälle. Du kan vara lugn

Jag fick också min PS4 billigare än vad de kostade vid release......... dock är den chansen minimal med PS5 då jag bokade den för 1,5 år sedan till det förnämliga priset av 29.990. Gissar att Jim Ryan kommer med som fotstöd och man har fri tillgång till Cola för det priset..... som då helt plötsligt blir billigt. Tänker man positivt händer positiva saker........

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Rekordmedlem

Beror nog på när man köper den, ointressant innan den finns för under 2000 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beror nog på när man köper den, ointressant innan den finns för under 2000 kr.

Med tanke på att PS4 fortfarande kostar 3-4000 får du nog vänta ett tag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Joppiz:

Med tanke på att PS4 fortfarande kostar 3-4000 får du nog vänta ett tag.

Ja, alternativet är avstå, men jag skaffade en Xbox one s när de gick för 990 kr i höstas främst för att få handkontrollen till Hallonpajen, min PS3 gav jag 200 kr för men hursomhelst så lär jag inte köpa nån konsol för över 2000 kr om inte alla/många spel ingår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Playstation 5

Intressant tråd, diskussioner som berör.
Själv är jag av en annan åsikt att jag köper mig in ekosystemet som playstation 5 kommer ge. Jag är en gammal gamer som kört pc i många år. men tröttnat på kapplöpning av bättre grafikkort för att köra pc spel som släpps 1år efter du köpt en hyffsad dator. Uppskattar idag att playstation 4 i detta fall har fått en hel radda med bra spel flera år efter dom släppte ps4 utan att man behöver uppgradera den. Men jag håller givetvis med att hårdvaran inte skall vara alltför dyr. Enligt mina mått så skulle jag kunna sträcka mig till 7995kr för att få köra exempelvis demon souls för ps5 eftersom jag gillar serien så extremt mycket. Jag föredrar köra den på konsoll istället för pc som har roliga moddar iofs på dark souls trilogin

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Kul att se vem som kommer närmast, det tycker jag är poängen med sånt här!

Mmm, "just for fun" får nog sägas vara poängen.

Plus att jag inte kan låta bli att förundras över att så många tror att PS5, och/eller Series X, kommer kosta mer än $599.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285400:

@ipac: Jag skulle betala 10.000 för en PS5'a. Pengarna är inga problem, jag vill sitta tillbakalutad i min reclinerfåtölj och lira TV-spel. Lite svårt med tangentbord och pekdon. Ha det bäst

Nu kan man faktiskt ansluta en kontroller till PC också.
Och idag känns det svårare att hitta ett spel som inte har stöd än spel som har stöd.
Jag kör med en PS4 kontroller till en drös spel.

Nu är det inte så att jag försöker sälja in dig på PC marknaden, men jag menar bara att du är inte tvungen att spela med tangentbord och pekdon.

Permalänk
Medlem

Jag tror själv att konsollen kommer ligga på mellan 8-9000kr. Dock så tror jag att både XBox och Playstation lär ligga runt 6000~ för att inte tappa allt för många köpare. och de väljer säkert att gå back på själva konsollen för just den anledningen och så tar de igen pengarna på något annat vis. tjänster? spel? etc.

Permalänk
Medlem

Oj vad folk är optimistiska. Den ska ha en SSD på minst 500GB. Detta under 4000:- verkar omöjligt.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Oj vad folk är optimistiska. Den ska ha en SSD på minst 500GB. Detta under 4000:- verkar omöjligt.

Under 4000 finns inte ens som alternativ.

Men omröstningen utgår från amerikanskt riktpris. Pris i Sverige hamnar på säkert minst ggr 12 detta.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad om priset blir mellan 6000 - 7000 kr så är det enorma prestanda för det priset om man jämför med en PC.

Bara ett grafikkort till PC typ RTX 2060 Super kostar runt 6000 kr (finns billigare)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5154803

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB