Vad tror du Playstation 5 kommer kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Enligt Twitter-användaren IronManPS5, vilket vissa nyhetskällor kallar en trovärdig källa (jag känner inte till kontot), lanseras Playstation 5 den 14 november. Priset för vanliga PS5 sägs bli 499 EUR med en Dualsense-kontroll, och den digitala versionen utan optisk läsare sägs kosta 399 EUR. Det skulle alltså bli 100 EUR rabatt för en optisk Blu-Ray-läsare som inte kostar i närheten av det.

Om detta stämmer skulle Sony alltså ta en betydligt större förlust på den digitala versionen (i och med att hårdvaran inuti annars är identisk). De är förmodligen villiga att göra det för att kunderna tvingas in i PSN-affären, där Sony får en större del av kakan utan mellanhänder.

Så med svensk moms blir det cirka 6 500 kronor. Med andra tillägg ... vågar man tro på 7K för standardmodellen? Känns rimligt när den digitala modellen hamnar på ~ 5 500 till 6 000 kronor, med tanke på prisutvecklingen för konsumentprodukter idag kan vi inte vänta oss att den ska lanseras för samma startpris som PS4 gjorde för sju år sedan.

Om de priserna stämmer så är jag glad att inte bo i Sverige längre.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ps1 1994 24 sep har jag för mig för 3250 kr med en handkontroll och inget minneskort. Jag var så missnöjd med grafiken och sedan tyckte jag inte ps2 och ps3 var något att köpa.Köpte ps4 och använde den 10 min och gav bort den senare.ps5 är troligen första spelkonsollen som är äntligen bra. Jag hade för övrigt första videospelet som kom också runt 1980.Köpte 64 och sedan Amiga 500 när den släpptes i Tyskland för 3000kr plus extraminne för 500kr tror jag runt 1990. Super kul spel och spelade twintris galet mycket och 5143 poäng blev mitt rekord.Så om man tänker på vad ps1 och amiga 500 kostade då.Så vore 6-7 tusen vara rätt billigt för ps5.Jag tror priset hamnar där i Sverige. Har för mig jag gav något liknande för ps4 skämtet.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Någonstans runt 8000 kr för den billigare versionen, tror jag. Röstade på $699. Mycket billigare tror jag inte är möjligt, hur mycket de än subventionerar hårdvaran.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Tippat på $499 för standardmodellen och $399 för DE. Sony vet att de inte kan ta ett för högt pris för konsolen utan att skrämma iväg för många, så tror att de hellre säljer till förlust till en början.

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Medlem

Kanske låter lite neggig, men vad är poängen med att sitta och gissa vad en produkt kommer att kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

$299-$349 - Xbox Series S (Lockhart)
$449-$499 - Xbox Series X
$449-$499 - Playstation 5: Digital Edition
$549-$599 - Playstation 5

Varför tror du att PS5 kommer ligga över Series X? Svårt att estimera hur tillverkningskostnaderna kommer skilja sig, men vi vet att Series X har en större (dyrare) SoC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ande78:

Det tror jag allt.. med tanke på att folk köper telefoner för 14 000:- till sina barn.

En "telefon" som kan jäkligt mycket mer än en PS5:a. Men visst, den är inte lika bra på att spela PS5-spel.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Någonstans runt 8000 kr för den billigare versionen, tror jag. Röstade på $699. Mycket billigare tror jag inte är möjligt, hur mycket de än subventionerar hårdvaran.

Om de subventionerar 100% så blir priset 0 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Har för mig jag gav något liknande för ps4 skämtet.

Som tur var så kostade Ps4 betydligt mindre. Jag gav 3990kr på Gamestop vid releasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Enligt Twitter-användaren IronManPS5, vilket vissa nyhetskällor kallar en trovärdig källa (jag känner inte till kontot), lanseras Playstation 5 den 14 november. Priset för vanliga PS5 sägs bli 499 EUR med en Dualsense-kontroll, och den digitala versionen utan optisk läsare sägs kosta 399 EUR. Det skulle alltså bli 100 EUR rabatt för en optisk Blu-Ray-läsare som inte kostar i närheten av det.

USD=EUR prissättning alltså? Ser ut som att dom körde så på PS4 också... Lägger ju på några hundralappar på det svenska priset isf.

Permalänk
Medlem

Känns som allt har blivit dyrare Men så är det med teknik tyvärr! Tror DE kommer vara 599$ och med BR läsare 699$ Plus skatter och extra pengar i Sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

10 000 kr, vilket egentligen inte är mycket idag, folk spontanköper liksom mobiler för det priset på rullande band. Till skillnad från mobilen så kommer den här prylen hålla i 6 år.

5000 kr känns lite väl "2010-talets prisnivå".

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Pengar och inte ett öre mindre 😄

Permalänk
Medlem

Nästan oavsett pris, så blir det nog ingen all-digital version, smutt att få bluray på köpet liksom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Finns ingen som kommer betala 10 papp för en PS5 så relevansen i det är ju 0.

Du underskattar nog en del Gamers där ute som gör allt för att få sitt märke 😉

Permalänk
Medlem

Vad kostade en ps4 vid release? 399dollar!!!
Blir det lägre pris? NEJ!!!!!
Blir det samma pris? NEJ!!!
Blir det högre pris? JA!!!!

100 -150 dollar mer för en fet spelkonsol snart 7 år senare? NEJ!!!!
200-250 dollar mer för en fet spelkonsol snart 7 år senare? Troligtvis!!!!
Så vi kan räkna med 599-649 dollar + 50/100.

Mer än så skjuter dom sig i foten.

Meeeeeeeen, samtidigt har grafikkorten och cpu priserna dragit iväg sedan nov 2013.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

10 000 kr, vilket egentligen inte är mycket idag, folk spontanköper liksom mobiler för det priset på rullande band. Till skillnad från mobilen så kommer den här prylen hålla i 6 år.

5000 kr känns lite väl "2010-talets prisnivå".

Nu gissar jag bara men. Det är väl få som köper en telefon för 10 000kr kontant tror de flesta tar den genom ett abonnemang och då syns inte kostnaden. 400kr i månaden mot 10000kr direkt. Sedan kan man hävda att man kommer använda mobilen mer än konsolen även om man bara har telefonen 2 eller 3 år. De är helt enkelt värda mer för folk.
En konsol är nog inte lika vanlig att folk tar på avbetalning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN:
Inte mig som du frågade, men kan ge min synvinkel på saken.
Jag tror fullt ut att Series X kommer att vara billigare än PS5 med blueray.. Främst för att Series X behöver i nuläget vara billigare för att få den stora majoriteten att välja Series X istället för PS5. Jag tror oavsett Pris på PS5 så kommer Microsoft att prissätta Series X under. Sony har inte kassaflöden heller att klara av ett race till botten.

Sen hur dyr SSD disken i PS5 är jämfört med den som finns i Series X, kan också minska på tillverkningskostnaden jämtemot den större Apun i Series X.

Angående PS5 DE, som Richard på Digital Foundry var inne på så kostar blueray spelaren Sony runt 20$, så lägger Sony DE 100$ under, så är återbetalnings tiden rätt lång, jämfört med den med spelare.

Sen hur Lockhart kommer in i bilden och till vilket pris, det är den stora jokern nujust.
1 är Gamepass ultimate inkluderat med Series X eller en avbetalnings modell ifrån Microsofts sida, kan också ge vågor i konsolkriget..

Jag anser att Microsoft har större möjligheter än Sony, på att justera vad som är inkluderat i sina konsoller. T.ex. 1år Gamepass ultimate, rätt bra erbjudande med konsollen, då familjensungar jädra många spel att spela, utan att föräldrarna behöver köpa en massa spel..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

6000 för digital och 6999 för Pro

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Tror den kommer vara billigare en folk förväntar sej. Sony var villiga att gå minus med PS4'an för att kunna dominera. Samt att släpper dom PS5 för dyrt och Xbox släpper sin någon tusenlapp billigare riskerar Sony PS3/360 situtation igen. Kanske arroganta Sony är tillbaks men tvivlar på det. Gissar att den billigare versionen ligger någonstans imellan 4.5 till 5 tusen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Varför tror du att PS5 kommer ligga över Series X? Svårt att estimera hur tillverkningskostnaderna kommer skilja sig, men vi vet att Series X har en större (dyrare) SoC.

Då PS5 kommer att ha en betydligt mycket dyrare SSD samt då Microsoft har råd att ta förluster genom att sälja sin konsol under tillverkningspriset.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Kanske låter lite neggig, men vad är poängen med att sitta och gissa vad en produkt kommer att kosta?

Kanske låter lite negging, men vad är poängen att klaga på att folk sitter och gissar priset på PS5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

499-599, du läste det här först.

Nej, m4nify skrev det före

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Vad kostade en ps4 vid release? 399dollar!!!
Blir det lägre pris? NEJ!!!!!
Blir det samma pris? NEJ!!!
Blir det högre pris? JA!!!!

100 -150 dollar mer för en fet spelkonsol snart 7 år senare? NEJ!!!!
200-250 dollar mer för en fet spelkonsol snart 7 år senare? Troligtvis!!!!
Så vi kan räkna med 599-649 dollar + 50/100.

Mer än så skjuter dom sig i foten.

Meeeeeeeen, samtidigt har grafikkorten och cpu priserna dragit iväg sedan nov 2013.

Ojojoj, akta så du inte gör slut på din dators alla utropstecken.

Jag tror personligrn det bara handlar om $50 skillnad mellan de två, men samtidigt så är det många som kommit med bra argument (total inlåsning i PSN) för att det ska vara $100 skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Då PS5 kommer att ha en betydligt mycket dyrare SSD samt då Microsoft har råd att ta förluster genom att sälja sin konsol under tillverkningspriset.

Ja det såg vi ju förra gången Microsoft skulle sälja en konsoll Att pressa priser har aldrig vart microsofts starka sida. Men absolut, visst kan dom göra det. Hänger ju lite på lockhart också, släpps inte den alls kanske Sony väljer att pressa ner DE under series X och sen då eventuellt låter PS5 ligga över. PS4 har ju varit en enorm succé för Sony, dom är nog rätt måna om att "vinna" igen. Men samtidigt vill inte Microsoft bli underminerade av Sony igen så kommer bli jäkla spännande att se.

Frågan är hur mycket dyrare det är i tillverkningskostnad med den snabbare lagringen. Generellt med HW så lägger man ju på pris för prestandasegmentering, vilket inte nödvändigtvis reflekterar så stora skillnader i tillverkningskostnad. Sen är frågan om skillnaden ligger så mycket i NAND:t i sig (som sony dessutom har mindre av) eller om det ligger i deras custom controller osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

På tal om valutakurs...
Kollade på en av de första Jönssonligan-filmerna häromdagen, och Vanheden skulle räkna på Bedforddiamanterna.
"20 miljoner dollar... det blir 105 miljoner svenska pistoler!". Det var fina tider när en dollar låg i 5kr.

För att inte tala om att kalla valutan för pistoler.

Permalänk
Medlem

Osäker på hur många idiotiska prispåslag som finns på elektronik numera, men moms o valutakurser lär ju inte göra priserna roliga i alla fall. Tippar på att priserna för PS5/PS5 DE och XBX/XBX DE kommer vara väldigt snarlika, tror dock MS är villiga att ta en större förlust än Sony på hårdvaran.

PS5 7k PS5 DE 6k
XBX 6 k XBX DE 5k

Sedan 1hk + 1 spel med. Detta är min gissning i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Northbane:

Kanske låter lite neggig, men vad är poängen med att sitta och gissa vad en produkt kommer att kosta?

Berättigad fråga. Digital Foundrys Richard Leadbetter var också inne på det i något av de senaste PS5 klippen. Kan vara en fördel om konsumenter sitter och gissar, priserna drar iväg uppåt och då kan dessa företag lättare att komma undan med ett högre pris.

Säg att vi sitter och gissar på 9000kr och Sony från början tänkt ta 6000kr men nu lättare kan öka priset. Nu bryr dig inte Sony om vad folk på SweClockers tycker, än mindre läser men de är mer intresserade av diskussioner på gigantiska plattformar som just Reddit.

Permalänk
Medlem

Minst 6999 kr i sverige iallafall med all miljöskatt och kopieringsavgift etc vi alltid lägger på all elektronik. När var sista gången man rippade sin musik till en lagringsenhet och gav den till en vän etc, fattar mig fortfarande inte på den lagen.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Ja det såg vi ju förra gången Microsoft skulle sälja en konsoll Att pressa priser har aldrig vart microsofts starka sida. Men absolut, visst kan dom göra det. Hänger ju lite på lockhart också, släpps inte den alls kanske Sony väljer att pressa ner DE under series X och sen då eventuellt låter PS5 ligga över. PS4 har ju varit en enorm succé för Sony, dom är nog rätt måna om att "vinna" igen. Men samtidigt vill inte Microsoft bli underminerade av Sony igen så kommer bli jäkla spännande att se.

Frågan är hur mycket dyrare det är i tillverkningskostnad med den snabbare lagringen. Generellt med HW så lägger man ju på pris för prestandasegmentering, vilket inte nödvändigtvis reflekterar så stora skillnader i tillverkningskostnad. Sen är frågan om skillnaden ligger så mycket i NAND:t i sig (som sony dessutom har mindre av) eller om det ligger i deras custom controller osv.

Du kan ju dock inte jämföra denna gången mot den förra. Förra gången kom Microsoft in som vinnare i försäljningskriget mot Sony och de trodde att de kunde göra vad som helst (på grund av dåligt ledarskap). Det gick ju sådär och jag tror knappast att Microsoft med Spencer som ledare gör om samma misstag, igen. Dessutom har dem Xbox Game Pass nu och känner säkert att det kan vara värt att göra lite förluster på hårdvaran i hopp om att stärka sina tjänster ytterligare. Lite som när de sålde Xbox 360 med förlust i hopp om att få fler att koppla upp sig till Xbox Live.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S