Granne kastat bajs på min balkong?

Permalänk
Medlem

Tvättar du mitt i natten får du fan skylla dig själv.

Permalänk
Medlem

Länk till en villa på Hemnet.

Här har du plats för ett sovrum, tre datorrum och en serverhall. Du kan omöjligtvis störa grannarna här och du behöver inte ens gå till affären. Det är så mycket mark så du kan odla både potatis och morötter och dom där jävla rådjuren är säkert in på tomten stup i ett så det är bara att ta fram bössan om du vill ha kött. Månadskostnaden är med största sannolikhet mycket lägre än det du betalar för din lägenhet.. dessutom amorterar du ju på lånet så du (sparar/lägger undan) lite pengar varje månad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu har jag bara läst halva tråden men jag bor i lägenhet och kör både Tvättmaskin, Torktumlare eller Diskmaskin under alla timmar av dygnet. Jag har dock frågat mina grannar som är vägg till vägg och under ifall de hör något och då de ej gör det så har jag kört på. Hade de stört sig så hade jag ju fått köra dagtid.
Likadant med "fest" så har jag alltid sänkt ljudnivån vid 22 och försökt avsluta / få ut folk runt 00.

Angående fest så kör jag dock med 22-regeln, dvs., drar ut då från stället för det är ändå tanken jag har med FÖRfester och jag tycker inte om efterfester så. Jag har inte heller fått något konkret klagomål från någon granne sedan jag flyttat in för ca 2 år sedan. Tvättmaskin kom dock för några månader sedan (kom som ett svar på covid-19 och då jag slutade använda delade tvättstugan) och även då började jag använda torkskåpet flitigt.

Detta är dock som andra sagt - wakeup call. Hus blir klurigt då jag saknar kontantinsats på 15% (om jag köper "billigt" hus för 1 miljon). Då blir det bolån och lån till kontantinsats?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det var samma sak hos oss dom två första månaderna (!), VI förväntades försöka prata och lösa detta med grannarna. Det var ju helt omöjligt eftersom dom ljuger sig blåa och vägrar föra en diskussion.

Här har vaktmästaren pratat med de grannar som fört mest oväsen - en socfamilj på 2 vuxna och 4 barn (5 nu då faderns ena dotter på 15år kom hem igen) som bor i en 4a.

Iallafall, vaktis pratade med dem och blev i princip hotad(och en hel del grova ord som inte platsar här) samtidigt som hela trapphuset blev hotade. Gubben i lägenheten skulle nämligen sparka in alla dörrar och ta reda på vem fan som hade klagat 🤟 det var inte vi just den gången, utan våra andra grannar i andra trapphuset... Men att gå och knacka på ska tydligen vara lugnt enligt alla man rådfrågar 😂

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Angående fest så kör jag dock med 22-regeln, dvs., drar ut då från stället för det är ändå tanken jag har med FÖRfester och jag tycker inte om efterfester så. Jag har inte heller fått något konkret klagomål från någon granne sedan jag flyttat in för ca 2 år sedan. Tvättmaskin kom dock för några månader sedan (kom som ett svar på covid-19 och då jag slutade använda delade tvättstugan) och även då började jag använda torkskåpet flitigt.

Detta är dock som andra sagt - wakeup call. Hus blir klurigt då jag saknar kontantinsats på 15% (om jag köper "billigt" hus för 1 miljon). Då blir det bolån och lån till kontantinsats?

Spara!
Alternativ hör med någon släkting som kanske kan låna ut till kontantinsatsen. Att ta ett lån från banken till detta lär inte vara det lättaste... eller billigaste 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pamudas:

Spara!
Alternativ hör med någon släkting som kanske kan låna ut till kontantinsatsen. Att ta ett lån från banken till detta lär inte vara det lättaste... eller billigaste 😅

Nu kan man såklart ha olika åsikter om detta men min åsikt är att om man inte har råd ens att fixa kontantinsatsen själv utan att låna då ska man inte heller köpa ännu.

Då har man inte råd. Att ta genvägar ger bara i slutändan en onödigt större ekonomisk belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hus blir klurigt då jag saknar kontantinsats på 15% (om jag köper "billigt" hus för 1 miljon). Då blir det bolån och lån till kontantinsats?

Vet inte om 1 miljon är direkt billigt, det är väl som ett GTX 1650 super, det finns ju självklart billigare och mindre hus som inte är belägna vid en sjö. Om du är flyttbar så finns det hus från 300tkr i Grängesberg. Nära till Spendrups och skulle hela vägnätet ut i Sverige slås ut har du gångavstånd till ölen. Går ju alltid att sälja och flytta till nå bättre när du har sparat ihop mer pengar. Hur som helst, rekommenderar att du börjar fundera på hus; du kommer nog inte ångra dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av COBox72:

@AplAy: Jag hade fortsatt med min tvätt och kastat tillbaka det bara. Skött ditt och låt grannen sköta sitt.

Fortsätt köra tvätt 3 på natten och du kommer flyga ut ur min BRF snabbare än vad Juholt var partiledare. Vibrationerna sprids i hela huset och hörs definitivt när det är knäpptyst.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Vet inte om 1 miljon är direkt billigt, det är väl som ett GTX 1650 super, det finns ju självklart billigare och mindre hus som inte är belägna vid en sjö. Om du är flyttbar så finns det hus från 300tkr i Grängesberg. Nära till Spendrups och skulle hela vägnätet ut i Sverige slås ut har du gångavstånd till ölen. Går ju alltid att sälja och flytta till nå bättre när du har sparat ihop mer pengar. Hur som helst, rekommenderar att du börjar fundera på hus; du kommer nog inte ångra dig.

Ett hus i Grängesberg är nog inte ens värt om det vore gratis 😂 // Uppväxt kring Ludvika

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: bor man i hyresrätt bör man vara med i hyresgästföreningen. Jag var det och har varit i kontakt med dem ett flertal gånger när jag bodde i lägenhet. De kan hjälpa till med mycket, bla juridisk rådgivning.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Inte riktigt så enkelt. Renovering och utbyte av vitvaror när de går sönder bör man ta med i kalkylen. Alla borde ha ett sparande för sånt.

Ja, och allt yttre underhåll. Med trähus måste det målas om var 10-15år. Kostar mellan 75'-125' om man inte kan göra det själv, då räcker det oftast med några 10' för rengöring, färg och penslar.

Fönsterunderhåll om de är i trä krävs oftare än så.

Beroende på uppvärmning tillkommer olika regelbundna kostnader. Värmepumpar har begränsad livslängd, särskilt kompressorn. Säg 15 år innan det kostar minst 25' att åtgärda men kan bli mycket dyrare beroende på anläggning. Eldar man kostar det regelbunden sotning och underhåll av panna.

Taket, som är det viktigaste av allt, måste kontrolleras regelbundet och när det uppnått sin livslängd så handlar det om 100'+ för byte.

Stuprännor måste rengöras och kontrolleras regelbundet. Tomten med gräs och växter ska skötas.

VA-system kan kosta riktigt mycket och vara tvingande beroende på var du bor och befintlig anläggning. Kommer nyare hårdare regler hela tiden. Så länge det gamla fungerar kan man klara sig men så fort större arbete behöver göras så måste man bygga efter moderna normer.

Säkert glömt en massa, men som sagt, eget hus kräver betydligt mer både i arbete och kostnader än vad som redovisades tidigare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Tvätt, torkskåp och löpband mitt i natten? I lägenhet?

Man kanske ska hjälpa din granne nästa gång att sikta.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Lågfrekventa ljud fortplantar sig ganska bra i betong och liknande. Jag hade en granne som sprang på löpband. Hela mitt vardagsrum blev som en resonanslåda. Gick inte vara i rummet när han sprang. Sunt förnuft är ju att stör sig grannen så tvätta inte mitt i natten.

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

@BasseBaba: bor man i hyresrätt bör man vara med i hyresgästföreningen. Jag var det och har varit i kontakt med dem ett flertal gånger när jag bodde i lägenhet. De kan hjälpa till med mycket, bla juridisk rådgivning.

Yeap, det kan nog vara rimligt. Problemet är att man inte får juridisk hjälp i befintliga problem, vilket iofs är rätt rimligt då alla annars bara skulle gå med när problemen uppstår.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Åh fan. Låter ju fantastiskt. Min 3a (88 kvm, som jag bor ensam i(!)) går på ca 7100 i snitt med vatten inräknad i priset. Sedan är det 300 kr för el, 150 kr bredband, 127 kr länsförsäkringar. Det är väl just lånet som jag måste lyckas med.

Får kika på bolån och se vad som går att åstadkomma. Jag har ett CSN-lån kvar på nacken (betalar ca 7000-9000 kr årligen i klumpsumma rakt av så jag slipper den årligen.)

Du borde kunna hitta nått billigt om du bor kring Sundsvall, troligen är det fullt möjligt att sänka din boendekostnad med hus inkluderat "allt" och om du sen amorterar av lånet fort så kommer du sen att bo för nån tusing i månaden.
Bor själv i ett gammalt torp som jag skaffade för att det var billigt men bra nog och på vintern har jag tex inte full värme i alla rum utan gör som man gjorde förr och använder inte alla rum "aktivt" på vintern, det är bara att värma med datorn.

Skrivet av MrWhizeguy:

Eller stampar på löpband 😂

Ingen som använder löpband är riktigt normal när det finns cykel, en trainer kan vara nästan helt tyst och så går d3et ju att spela via Zwift om man vill det, riktigt spelande som kan vara ordentligt jobbigt.

.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inte riktigt så enkelt. Renovering och utbyte av vitvaror när de går sönder bör man ta med i kalkylen. Alla borde ha ett sparande för sånt.

Naturligtvis behöver man det.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Tvättmaskin vid 03 😂 skaffa ett jobb och sov om natten som vanligt folk.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

@Mnemozyne13: Jovars men kmr aldrig ha råd med de rörliga månadskostnaderna för hus. De ligger väl lätt på 10 000 kr bara med vatten, el och värme innan vi ens börjat prata om internet och försäkringar?

Det beror nog på huset.

Vi har en våning, strax över 100 kvm boyta, och cirka 2900 SEK per månad för samtliga boendeutgifter (avlopp/sopor/vatten, el, och värme/kylning), inklusive samfällighetsavgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Tvättmaskin vid 03 😂 skaffa ett jobb och sov om natten som vanligt folk.

Hmm, Hur fan ska folk som jobbar natt göra? Sova på jobbet?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@AplAy: Sluta tvätta kl 03,00 på morgonen ! hade min granne gjort det hade jag antingen bankat på dörrjäveln eller ringt störningsjouren.
Man kan flytta till ett hus om man tycker det är kul att föra oväsen mitt i natten.
En annan rolig grej va när jag sålde min fastmonterade Bilsim-ställning! Snubben som köpte den sa att han hade kört en MOTORDRIVEN! bilsimulator inne i sin lägenhet och grannarna hade klagat på vibrationer! hahaha no shit sherlock..en del folk har noll folkvett märker man ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Hmm, Hur fan ska folk som jobbar natt göra? Sova på jobbet?

Det borde finnas någon tid som du kan köra tvätten på som inte stör för mycket. Man måste inte vara hemma medan maskinen kör, tvätten kan ligga kvar ett tag utan att det gör något.

På ett ställe jag bodde var det en granne som hade dragit igång musikanläggningen och sedan gått ut och festat. Efter några timmar gick jag ner i källaren och stängde huvudströmbrytaren för hans lägenhet. Var en mindre hyreslänga så det var inget stort problem att göra det. På morgonen så fick han tillbaka strömmen när jag vaknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det borde finnas någon tid som du kan köra tvätten på som inte stör för mycket. Man måste inte vara hemma medan maskinen kör, tvätten kan ligga kvar ett tag utan att det gör något.

Jag tror han kommenterade lite humoriskt på att man skulle sova under natten som vanligt folk som har jobb. Inte om tvätttider, för även om man jobbarnatt så har man många timmar att dra igång en maskin under dagens timmar.

Permalänk

Din granne är en hjälte OP

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det borde finnas någon tid som du kan köra tvätten på som inte stör för mycket. Man måste inte vara hemma medan maskinen kör, tvätten kan ligga kvar ett tag utan att det gör något.

På ett ställe jag bodde var det en granne som hade dragit igång musikanläggningen och sedan gått ut och festat. Efter några timmar gick jag ner i källaren och stängde huvudströmbrytaren för hans lägenhet. Var en mindre hyreslänga så det var inget stort problem att göra det. På morgonen så fick han tillbaka strömmen när jag vaknade.

Skrivet av Reyintaz:

Jag tror han kommenterade lite humoriskt på att man skulle sova under natten som vanligt folk som har jobb. Inte om tvätttider, för även om man jobbarnatt så har man många timmar att dra igång en maskin under dagens timmar.

Man har ju oftast mer tid över till att tvätta på dagtid om man jobbar natt men precis som Reyintaz säger så var det ju med glimten i ögat som jag skrev det med och jag skrev inget om att tvätta heller

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd

@AplAy:

Skaffa en tvättmaskin bosch serie 6 dom låter inte så jättemycket, har inte testat att tvättare senare men den låter typ inget.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ganska gott om tvättmaskiner med fördröjd start så det går ju fint att fylla den på natten och starta den men maskinen behöver inte väsnas förmäns på dagen.
En del kan nog även aktiveras via en extern timer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Snabb uppdatering: jag må kanske sakna sunt förnuft många gånger som granne men jag är lyhörd. Jag har upphört med att köra tvättar, torkskåp och löpning inomhus nu under nätterna/onödigt tidiga mornar.

När jag bodde i en 1:a så fick jag ett brev från en granne som klagade på att jag spelade violininstrument på min Keyboard om nätterna. Sedan dess upphörde jag oxå med det (och investerade även i hörlurar, men jag gillar inte "dött centrum" med piano).

Jag kommer inte tvätta, torkskåpa eller löpa om nätterna nu hädanefter. Jag har verkligen inte plats för alla mina grejer nere i päronens källare om jag skulle bli vräkt så att säga!

Jag har en just en Bosch Series 6 så jag tror det var möjligen centrifugen och torkskåpet som gjorde störst väsen av sig.

Så här ser det hela ut ungefärligt bildligt talat:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Snabb uppdatering: jag må kanske sakna sunt förnuft många gånger som granne men jag är lyhörd. Jag har upphört med att köra tvättar, torkskåp och löpning inomhus nu under nätterna/onödigt tidiga mornar.

När jag bodde i en 1:a så fick jag ett brev från en granne som klagade på att jag spelade violininstrument på min Keyboard om nätterna. Sedan dess upphörde jag oxå med det (och investerade även i hörlurar, men jag gillar inte "dött centrum" med piano).

Jag kommer inte tvätta, torkskåpa eller löpa om nätterna nu hädanefter. Jag har verkligen inte plats för alla mina grejer nere i päronens källare om jag skulle bli vräkt så att säga!

Jag har en just en Bosch Series 6 så jag tror det var möjligen centrifugen och torkskåpet som gjorde störst väsen av sig.

Så här ser det hela ut ungefärligt bildligt talat:
https://i.imgur.com/IhkmKqm.png

Förstår inte hur man inte kan tänka på sånt från början? Man behöver knappt ens sunt förnuft för att fatta att det ska vara tyst på natten.

Permalänk
Medlem

Jag röstar för att detta är sommarens roligaste trådrubrik.