Beställde från drop.com i januari, fått avisering om att paket är i Sverige

Permalänk
Medlem

Beställde från drop.com i januari, fått avisering om att paket är i Sverige

Hej!

Beställde under januari från drop.com (fd. Massdrop) och gick och väntade ett bra tag på mina grejer innan jag till slut kontaktade deras support för att be om hjälp. Efter några försök gick de till slut med på att paketet blivit "lost in transit" och alla pengar återbetalades i slutet av mars.

Men nu fick jag en avisering om att paketet har anlänt i Sverige och att importmoms samt deklarationsavgift måste betalas innan det kan skickas till mig.

Jag har förvisso inget behov av produkten längre då jag redan köpt något annat och dyrare, då jag såg det som ett tecken , men vad borde jag göra nu? Om jag hämtar ut paketet, kan jag helt plötsligt få en faktura från Drop?

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk

***bort/mod***

§8 /Kent, moderator
Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte dina varor längre eftersom drop.com har återbetalt dem.

Låt dem ligga så åker de i retur bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallen:

Hej!

Beställde under januari från drop.com (fd. Massdrop) och gick och väntade ett bra tag på mina grejer innan jag till slut kontaktade deras support för att be om hjälp. Efter några försök gick de till slut med på att paketet blivit "lost in transit" och alla pengar återbetalades i slutet av mars.

Men nu fick jag en avisering om att paketet har anlänt i Sverige och att importmoms samt deklarationsavgift måste betalas innan det kan skickas till mig.

Jag har förvisso inget behov av produkten längre då jag redan köpt något annat och dyrare, då jag såg det som ett tecken , men vad borde jag göra nu? Om jag hämtar ut paketet, kan jag helt plötsligt få en faktura från Drop?

Då de har specat den som”Lost in transit” så borde det inte komma något betalningskrav. Jag gissar bara då jag aldrig själv beställt prylar från varken företaget eller kina alls.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte heller att det är särskilt sannolikt att du får någon faktura om du även hämtar ut det. Rent teoretiskt kan det göra det om de gör en revision och spårar upp sina spårningsnummer och du sedan får ett efterkrav. Och rent teoretiskt, även om en sådan faktura kommer så är det inte heller sannolikt att de orkar skicka någon inkasso på dig för det över landsgränserna om du väljer att inte betala.

Men bara för att det är osannolikt att du åker dit så är det inte rätt, rent moraliskt. Låt grejerna gå i retur istället så har du gjort rätt för dig, precis som företaget som återbetalade dina pengar har gjort rätt för sig.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Rubrik förtydligad* drop.com måste inte per automatik skickas direkt från kina. Har även tonat ner antydan till försäljning i forumet.

/Vzano, Mod

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

Är väl lättare att bara skicka ett mail till support, ingen här kan svara på vad du ska göra.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är väl lättare att bara skicka ett mail till support, ingen här kan svara på vad du ska göra.

Supporten kommer ju dock osannolikt ge TS det svar han verkar fiska efter, att det går bra att hämta ut grejerna och bara betala momsen och inga pengar till butiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Supporten kommer ju dock osannolikt ge TS det svar han verkar fiska efter, att det går bra att hämta ut grejerna och bara betala momsen och inga pengar till butiken.

Så kan det vara.

Men då vet man i alla fall vad man ska göra

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Stöld är stöld oavsett hur man betecknar det.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Så här ligger det till med drop iaf. om någon skulle vara nyfiken.

"Since we only order the exact quantities needed for each run, we do not have additional inventory to provide a replacement.
If the package is deemed lost the carrier will pay out, assuming insurance and acceptance of fault by the carrier."

Med andra ord, för drop är saken redan avklarad.

Vad jag gör med paketet får bli ett mysterium som ska gäcka det här forumet i århundraden

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Så här ligger det till med drop iaf. om någon skulle vara nyfiken.

"Since we only order the exact quantities needed for each run, we do not have additional inventory to provide a replacement.
If the package is deemed lost the carrier will pay out, assuming insurance and acceptance of fault by the carrier."

Med andra ord, för drop är saken redan avklarad.

Vad jag gör med paketet får bli ett mysterium som ska gäcka det här forumet i århundraden

Inte riktigt med på din kommentar här men så jag tolkar texten så äger nu fraktbolaget denna försändelse då dom ersatt drop.com. Sedan vad dom vill göra får du kontakta dom för att få reda på. Hämtar du ut och fraktbolaget gör en interncheck kan dom sedan fakturera dig för beloppet som dom ersatt drop.com med. Jag hade låtit paketet vara då det inte längre är mitt och enligt den text du postade nu ändå är fraktbolagets vara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Inte riktigt med på din kommentar här men så jag tolkar texten så äger nu fraktbolaget denna försändelse då dom ersatt drop.com. Sedan vad dom vill göra får du kontakta dom för att få reda på. Hämtar du ut och fraktbolaget gör en interncheck kan dom sedan fakturera dig för beloppet som dom ersatt drop.com med. Jag hade låtit paketet vara då det inte längre är mitt och enligt den text du postade nu ändå är fraktbolagets vara.

Vilket avtal ska fraktbolaget hänvisa till när de kräver betalning i framtiden? Utan avtal inget krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Vilket avtal ska fraktbolaget hänvisa till när de kräver betalning i framtiden? Utan avtal inget krav.

Om hen hämtar ut paketet och fraktbolaget har betalat Drop då lär de vilja ha tillbaka sina pengar.
Får personen ens ut paketet så finns där ett "avtal" annars hade det ju inte varit möjligt att hämta ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Om hen hämtar ut paketet och fraktbolaget har betalat Drop då lär de vilja ha tillbaka sina pengar.
Får personen ens ut paketet så finns där ett "avtal" annars hade det ju inte varit möjligt att hämta ut det.

Sådanna avtal finns inte att ett fraktbolaget i efterhand kan skicka en faktura utan överenskommelse aka avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Sådanna avtal finns inte att ett fraktbolaget i efterhand kan skicka en faktura utan överenskommelse aka avtal.

Du menar att du kan hämta ut ett paket och upptäcker bolaget sen att de saknar pengar för det då kan de inte kräva dig på ersättning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du menar att du kan hämta ut ett paket och upptäcker bolaget sen att de saknar pengar för det då kan de inte kräva dig på ersättning?

De har en avtalspart, det är drop i det här fallet. Krav måste ställas mot rätt part.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Inte riktigt med på din kommentar här men så jag tolkar texten så äger nu fraktbolaget denna försändelse då dom ersatt drop.com. Sedan vad dom vill göra får du kontakta dom för att få reda på. Hämtar du ut och fraktbolaget gör en interncheck kan dom sedan fakturera dig för beloppet som dom ersatt drop.com med. Jag hade låtit paketet vara då det inte längre är mitt och enligt den text du postade nu ändå är fraktbolagets vara.

Nej, fraktbolaget kan inte framställa några krav mot kunden. Däremot så kan de eventuellt ställa krav mot Drop om att återfå ersättningen de utbetalat för den borttappade varan (om det nu är fraktbolaget som ersatt Drop, de kan lika väl vara tal om ett externt försäkringsbolag eller Drop själva som bekostar den "borttappade" varan). Däremot så kan ju Drop ställa krav mot kunden om de nu upptäcker att varan ändå kommit fram och hämtats ut.

Permalänk
Medlem

Nu är det omöjligt att svara på exakt hur enskilda företag/säljare ställer sig till den unika situationen.

Men jag har varit med om liknande situationer under de senaste åren (kanske 5-6 ggr). Som senast i maj i år och dessförinnan i januari.

Paketet försvinner för att senare (ofta 1-3 månader) återuppstå. Varje gång har jag hört av mig till säljaren som redan meddelar att detta är ett avslutat ärende för dom och jag kan själv välja att hämta ut paketet och behålla varan utan att betala någon ersättning alternativ låta det i retur.

Detta har gällt produkter för allt mellan 50-2000 kr.

Det rätta är alltid hör av sig till säljaren.

// Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

De har en avtalspart, det är drop i det här fallet. Krav måste ställas mot rätt part.

Aah då är jag med. Tackar för upplysningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nej, fraktbolaget kan inte framställa några krav mot kunden. Däremot så kan de eventuellt ställa krav mot Drop om att återfå ersättningen de utbetalat för den borttappade varan (om det nu är fraktbolaget som ersatt Drop, de kan lika väl vara tal om ett externt försäkringsbolag eller Drop själva som bekostar den "borttappade" varan). Däremot så kan ju Drop ställa krav mot kunden om de nu upptäcker att varan ändå kommit fram och hämtats ut.

Min poäng var mer att bara för att pengar betalats ut till drop så "försvinner" inte varan/värdet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Visst att företag e giriga men kunden är ju inte precis bättre...

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I