Lägg till funktioner till =OM(B2>B1;1;-1) EXCEL

Permalänk
Medlem

Lägg till funktioner till =OM(B2>B1;1;-1) EXCEL

Vill komplettera/göra tillägg på min nuvarande formel med följande, om det är samma värde raden under så ska det bli 1 om det var ett innan och -1 om det var -1 innan utöver min nuvarande OM formation.

Just nu använder jag =OM(B2>B1;1;-1)

1
2....1........1
2...-1........1
3....1........1
1...-1.......-1
-2..-1.......-1
-5..-1.......-1
-3...1........1
-3..-1........1
-3..-1........1
-4..-1.......-1

...Har nu....Vill ha

Har försökt komplettera med fler OM funktioner men får inte till att den ska ta hänsyn till vad som var innan.

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det låter som att din nuvarande OM bara ska utföras om värdet på raden under är olika, annars ska resultatet vara oförändrat. Är det rätt uppfattat?

I så fall borde du kunna lösa det genom att nästla den i en ny OM-funktion som testar om värdena är olika.

=OM(B2<>B1(OM(B2>B1;1;-1))

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag tycker det låter som att din nuvarande OM bara ska utföras om värdet på raden under är olika, annars ska resultatet vara oförändrat. Är det rätt uppfattat?

I så fall borde du kunna lösa det genom att nästla den i en ny OM-funktion som testar om värdena är olika.

=OM(B2<>B1(OM(B2>B1;1;-1))

Hej, ja det stämmer. Om värdet går ner så blir det -1 tills värdet ändras igen. Blir det lägre igen så blir det -1 igen och skulle det bli högre så blir det 1.

Mvh

Permalänk
Medlem

@Aphex: testade din formel nu på morgonen och det står Formeln saknar en inledande och avslutande parentes.

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

Japp, en till ) ska det vara på slutet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Aphex: testade det, nu står det: Det finns ett problem med den här formeln.

Tack för hjälpen btw

mVH

Permalänk
Hedersmedlem

Sorry, satt och skrev det på mobilen. nu när jag faktiskt har excel framför mig blir det lättare att få det rätt

=OM(B2=B1;C1;OM(B2>B1;1;-1))

ger det resultat du ville ha:

1 2 1,00 2 1,00 3 1,00 1 -1,00 -2 -1,00 -5 -1,00 -3 1,00 -3 1,00 -3 1,00 -4 -1,00

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Aphex: tackar, funkar utmärkt.