Var inte som jag, byt kylpastan i tid!

Permalänk
Avstängd

@NodCommander:
Byt, det är enkelt, jag bytte på mitt r9 390 nitro+, och fick ner tempen 10-12 grader.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

Bytte på mitt kort här för några månader sen. Det låg och touchade på 80 grader med en ej acceptabel ljudnivå med tanke på kortet.

Efter bytet toppar det på 75 grader men med en ljudnivå som jag tycker är väldigt bra! Så klart värt bytet. Tyckte dock den gamla pastan såg rätt ok ut och kortet är inte så gammalt.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Härlig diskussion, påminner om gamla goda tider

https://www.youtube.com/watch?v=Xf0VuRG7MN4

Skrivet av SCORPIUS:

@Json_81: Haha jaa.. Det var fan tider det. Helt otroligt att AMD var utan överhettningsskydd. 🤣

Varken Intel eller AMD hade överhettningsskydd, men av någon anledning så implementerade MS ett skydd för Intel CPU'er genom att ta information från temp sensorer på substratet, även AMD's CPU'er hade temp sensorer på substratet.
Via den rapporterade temperaturen från sensorerna så sänktes CPU'ns frekvens, att det tog MS över ett år efter filmens tillkomst att även ge AMD stöd är okänt.
Av vad jag vet så hade AMD redan före lansering av Athlon skickat kod och information till MS för stöd i windows, varför det tog tid att bli implementerat kan bara MS svara på...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Mmm, det är på to do listan efter hänga upp tavlor på väggen. 🙃

Jag har en vägg utan tavlor och folk frågar varför. Den har varit tom i arton år i väntan på rätta tillfället för en projektor. Men det dyker ju aldrig upp. Hmm ... to do?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

@sAAb: Jag har nog 10+ tavlor som väntar på att hängas upp + en vägghylla.

Permalänk
Rekordmedlem

De gamla klassiska laga mat med Intel videorna är fina, det är bättre med stekmargarin än kylpasta, men det går ju bra att laga pasta på cpun om man tar upp den till 150 C

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

De gamla klassiska laga mat med Intel videorna är fina, det är bättre med stekmargarin än kylpasta, men det går ju bra att laga pasta på cpun om man tar upp den till 150 C
https://www.youtube.com/watch?v=sG3wceb05Sg

Fanns några klassiker med att grilla mat på GTX 480 med, om någon vill ha mer kulinariska hårdvaruklipp att snegla på.

Permalänk
Inaktiv

Nu är jag för lat men skulle egentligen vilja prova byta pasta med mitt 1080Ti. Inte märkt några problem temperaturmässigt men visst, 10 grader svalare eller så skulle ju kunna ge lite extra prestanda.

Om 3080Ti inte känns vettig får det bli ett försök antar jag.

Permalänk
Medlem

Använt arctic silver kontaktmedel sen produkten kom ut på marknaden och aldrig behövt byta mer än vid ny hårdvara.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Har ett gammalt Sapphire 290 TRI-X som går jävligt varmt. Bytte kylpasta ett par år sedan eller när det nu begav sig, och det gjorde inte ett smack. Väldigt förvirrande, men jag antar att det är något annat som degraderats där, då kortet var väldigt svalt och tyst när jag köpte det.

Nu måste jag använda min egna fläktprofil för att ens få det att vara någorlunda drägligt. Nåja, det är inget problem; mer en observation, eftersom det sitter i reservdatorn, så används knappt. Blir väl utbytt när nuvarande kort i huvuddatorn har gjort sitt och får ta dess plats.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk

@tellus82: Jag byter pasta på både CPU och GPU med ett intervall på 12-24 månader. Läste lite på tråden fösta sida och vill bara länka ett par videor om att moderna GPUer kan hantera värme på ett ganska elegant sätt.

JayzTwoCents - How much heat and stress can a GPU take?

JayzTwoCents - Should you replace your video card's thermal paste?

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frozensweetness:

@tellus82: Jag byter pasta på både CPU och GPU med ett intervall på 12-24 månader. Läste lite på tråden fösta sida och vill bara länka ett par videor om att moderna GPUer kan hantera värme på ett ganska elegant sätt.

JayzTwoCents - How much heat and stress can a GPU take?

JayzTwoCents - Should you replace your video card's thermal paste?

Precis vad jag skrivit.

Säger det igen, om kylpastan byts och du får ett svalare kort så beror det på följande.
Det var en dålig pasta/montering från fabrik. Det är inte din nya pasta som gör underverk.
Du kan köpa en pasta för 30kr eller en för 150kr och få exakt samma resultat.

Ser pastan ut som den ska och du får lägre temp så är det mest troligt själva återmonteringen av kylaren som ger bättre tryck mot gpu som gör skillnad. Inte pastan i sig. Jag har sett resultat där det har blivit bevisat bättre med flytande metall (någon grad). Men det är inte pasta och ett helt kapitel för sig.

Det är exakt samma som med kylare till cpu. Har du bytt några gånger så har du mest troligt råkat ut för att kylaren fått sämre kontakt minst en gång.

Att återmontering av kylare kan gör väldigt stor skillnad nämns nästan aldrig, det är alltid pastan pastan pastan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Om någon sitter på ett sapphire r9 390/390x, så ska ni få en bild, som kommer från sapphire.
Det var någon som skrev på ett annat forum för några år sedan, och hade kontaktat sapphire för att får reda på vilken tjocklek på padsen, osv.

Länk till där hen får svar på vilket märke som är att rekommendera för pads.

Jag antar naturligtvis att hen skulle byta kylpasta och såg "skumma" kylpads.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Precis vad jag skrivit.

Säger det igen, om kylpastan byts och du får ett svalare kort så beror det på följande.
Det var en dålig pasta/montering från fabrik. Det är inte din nya pasta som gör underverk.
Du kan köpa en pasta för 30kr eller en för 150kr och få exakt samma resultat.

Ser pastan ut som den ska och du får lägre temp så är det mest troligt själva återmonteringen av kylaren som ger bättre tryck mot gpu som gör skillnad. Inte pastan i sig. Jag har sett resultat där det har blivit bevisat bättre med flytande metall (någon grad). Men det är inte pasta och ett helt kapitel för sig.

Det är exakt samma som med kylare till cpu. Har du bytt några gånger så har du mest troligt råkat ut för att kylaren fått sämre kontakt minst en gång.

Att återmontering av kylare kan gör väldigt stor skillnad nämns nästan aldrig, det är alltid pastan pastan pastan.

Vad säger du om åldrande pasta, är det något som kan påverka temperaturer?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Vad säger du om åldrande pasta, är det något som kan påverka temperaturer? Eller är du under uppfattningen att all pasta har evig livslängd?

Det beror på pastan, såklart. Men en överväldigande majoritet av grafikkorten har en pasta som duger så länge kortet är aktuellt.
Jag har grafikkort som är både gamla pci och agp som funkar prima än i dag utan byte av pasta.

När pastan fallerar så är det undantagen. Annars skulle alla som tex spelar i hög fps byta pasta några gånger om året. Bara för att.
Men det gör dom inte.

Det är inte fel att byta pasta och återmontera kylaren och samtidigt då rengöra kortet helt.
Det är dock något dom flesta aldrig kommer behöva göra.

Men tycker man sådant är kul, kör hårt 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

text

Men tycker man sådant är kul, kör hårt 👍

Har inget med tråden att göra men kul att du också kör SB fortfarade och på 2133 mhz!
Själv kör jag 4900 mhz 2600k, 2208 mhz på minerna och 10-11-11-1t

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Fick inte ner mina temps någonting med ny pasta, bytte då till Thermalgrizzly Kryonaut som jag även har på cpu, får finna mig i ganska höga temps med överklockning tills vattenkylningen dykt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det beror på pastan, såklart. Men en överväldigande majoritet av grafikkorten har en pasta som duger så länge kortet är aktuellt.
Jag har grafikkort som är både gamla pci och agp som funkar prima än i dag utan byte av pasta.

När pastan fallerar så är det undantagen. Annars skulle alla som tex spelar i hög fps byta pasta några gånger om året. Bara för att.
Men det gör dom inte.

Det är inte fel att byta pasta och återmontera kylaren och samtidigt då rengöra kortet helt.
Det är dock något dom flesta aldrig kommer behöva göra.

Men tycker man sådant är kul, kör hårt 👍

Lite undrande, vad har du för belägg för dina påståenden här angående hur vanligt det är med föråldrad pasta?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det beror på pastan, såklart. Men en överväldigande majoritet av grafikkorten har en pasta som duger så länge kortet är aktuellt.
Jag har grafikkort som är både gamla pci och agp som funkar prima än i dag utan byte av pasta.

När pastan fallerar så är det undantagen.

Ja det är nog som du säger. Att det finns ett spektrum här. Att det går så långt som i TS fall - det är nog ganska ovanligt ja. Men det kanske inte är helt ovanligt grejerna funkar bra, men hade kunnat gå ännu svalare med byte av kylpasta.

Skrivet av SCORPIUS:

Annars skulle alla som tex spelar i hög fps byta pasta några gånger om året. Bara för att.
Men det gör dom inte.

Jag har en liknelse från verkliga livet här. Har ett gäng matintresserade i min omgivning. Rimligen borde de då också slipa sina köksknivar. Men det gör dom inte.
Är det här kanske ett bevis på att köksknivar egentligen inte behöver slipas?

Poängen är väl att ett intresse/hobby inte alltid gör att folk tar hand om verktyg/redskap relaterade till detta intresse på ett perfekt sätt alla gånger.
Det är möjligt att det är precis som du säger också. Jag tänker bara att folks agerande kanske inte är så bra bevis för hur det ligger till. Det kan lika gärna ha att göra med att folk inte gör rätt - även om det är på ena eller andra sättet ;).

Skrivet av SCORPIUS:

Det är inte fel att byta pasta och återmontera kylaren och samtidigt då rengöra kortet helt.
Det är dock något dom flesta aldrig kommer behöva göra.

Men tycker man sådant är kul, kör hårt 👍

Yes. Det här tror jag är en bra lägessammanfattning 👍

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Lite undrande, vad har du för belägg för dina påståenden här angående hur vanligt det är med föråldrad pasta?

Det är allt från anekdotisk bevisföring (många år med datorer), vänner och deras vänner jag hjälpt, till alla år med sweclockers och internet.
Det går nämligen att läsa mellan raderna. För var tråd eller youtube du hittar där någon tar av kylaren oavsett anledning så skulle det varit en kommentar om pastan verkade dålig eller konstig på något vis, som i ditt fall. Det är ett bra exempel.
Tänk på alla som efter ett tag vattenkyler eller byter till en eftermarknadskylare eller helt enkelt tar av kylaren för dom har köpt senaste superdupermega-pastan som rekommenderades på familjeliv.se

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Byte kylpasta på mitt förra 980 Ti FTW fick mindre än 5 °C förbättring, byte även kylpasta på ett 380 och sänkte temperaturen från throttlande till ca 65 °C

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft behov av det, åtminstonde inte med dom spelen jag lirar. Har ett 1080ti som köptes vid lansering så det borde vara dags men det håller sig respektabelt svalt så jag väljer aktivt att inte bråka med det såvida det inte finns ett faktiskt behov.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är allt från anekdotisk bevisföring (många år med datorer), vänner och deras vänner jag hjälpt, till alla år med sweclockers och internet.
Det går nämligen att läsa mellan raderna. För var tråd eller youtube du hittar där någon tar av kylaren oavsett anledning så skulle det varit en kommentar om pastan verkade dålig eller konstig på något vis, som i ditt fall. Det är ett bra exempel.
Tänk på alla som efter ett tag vattenkyler eller byter till en eftermarknadskylare eller helt enkelt tar av kylaren för dom har köpt senaste superdupermega-pastan som rekommenderades på familjeliv.se

Min poäng var att mycket resoluta påstående som:

"Det beror på pastan, såklart. Men en överväldigande majoritet av grafikkorten har en pasta som duger så länge kortet är aktuellt."

Kan vara en smula besvärliga när man inte har något annat än anekdotisk bevis som grund, jag har servat datorer sedan 94" ungefär och sett gammal pasta på en hel del grejer under åren och jag skulle nog undvika att skriva det just du skrev av min egna anekdotiska erfarenhet som källa. Enbart att beskriva ett korts livslängd på ett sätt som reflekterar hur länge folk faktiskt behåller sina kort är nog svårt, här på Swec är det med sannolikhet högre omsättning än hos gemene svensson men även det bygger på anekdotiskt material, hur länge kort är i bruk och hur pastan egentligen håller under den tiden tror jag det finns rätt lite information om i slutändan, har du den infon får du gärna dela med dig.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Haha. Du fastnade på det.

Lustigt att du glömde denna delen: vänner och deras vänner jag hjälpt, till alla år med sweclockers och internet.

Cherry picking, som sagt. Rakt i fällan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att kylpastan påverkar betydligt mindre än monteringen gör, med bra montering så behövs egentligen ingen kylpasta eftersom den faktiskt isolerar och bara används för att fylla upp ojämnheter, det är för dyrt att göra bra ytor men om man tex hade samma krav på ytorna som på passbitar så skulle det faktiskt vara svårt att få plats med kylpasta mellan ytorna. Det är kanske dags att öka kraven på ytorna och skippa pastan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@tellus82: Haha. Du fastnade på det.

Lustigt att du glömde denna delen: vänner och deras vänner jag hjälpt, till alla år med sweclockers och internet.

Cherry picking, som sagt. Rakt i fällan.

Fast nu får du gärna länka till någon källa för påståendet, jag tror inte du riktigt förstår begreppet cherry picking.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast nu får du gärna länka till någon källa för påståendet, jag tror inte du riktigt förstår begreppet cherry picking.

Nej. Det behöver jag inte alls göra. Du har all info du behöver om du bara klarar av att ta den till dig.

Du är rätt tröttsam när du ignorerar vad jag skriver och det du väljer att kommentera är den minsta biten.

Vill du ha en källa, åk till Ramlösa.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nej. Det behöver jag inte alls göra. Du har all info du behöver om du bara klarar av att ta den till dig.

Du är rätt tröttsam när du ignorerar vad jag skriver och det du väljer att kommentera är den minsta biten.

Vill du ha en källa, åk till Ramlösa.

Noterat, du har med andra ord ingen källa, då arkiverar vi påståendet under personlig uppfattning/åsikt. Det du skrev om montering är i sig inget fel, det förändrar dock inte påståendet angående livslängd på pasta & hur länge kort brukas.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Moderator
Forumledare

@SCORPIUS: @tellus82

Hej hopp, ni får gärna ta er diskussion i pm istället

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att kylpastan påverkar betydligt mindre än monteringen gör, med bra montering så behövs egentligen ingen kylpasta eftersom den faktiskt isolerar och bara används för att fylla upp ojämnheter, det är för dyrt att göra bra ytor men om man tex hade samma krav på ytorna som på passbitar så skulle det faktiskt vara svårt att få plats med kylpasta mellan ytorna. Det är kanske dags att öka kraven på ytorna och skippa pastan ?
https://www.youtube.com/watch?v=NGWHT7Q9WtA

Håller med 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.