AMD:s stationära Ryzen 4000-serie är produktionsklar

Permalänk
Melding Plague

AMD:s stationära Ryzen 4000-serie är produktionsklar

Nästa generations Ryzen-processorer på Zen 3-arkitekturen med kodnamn "Vermeer" når revisionen B0 och är då produktionsredo.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är källan till roadmappen? Hittar den inte i refererade artiklar.

Permalänk
Medlem

Synd att man inte får sätta sådan i mitt x370 ;-(. men det ska bli jätte roligt att se prestandan på denna serie.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd

Blir en läglig uppgradering till Cyberpunk

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/KOMACHI_ENSAKA/status/1277548646427357185

Permalänk
Inaktiv

Hoppas de kommer med en spelstark CPU denna generation som slår Intel eller i alla fall presterar lika

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@str8forthakill: själva uppgifterna i roadmap-grafiken baseras på tidigare rapporter, men illustrationen i sig kommer från Expreview.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@str8forthakill: själva uppgifterna i roadmap-grafiken baseras på tidigare rapporter, men illustrationen i sig kommer från Expreview.

Synd att vi får vänta så länge till :/

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Detta borde klassas som rykte ju...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Hedersmedlem

Blir väldigt spännande att se prestandan på dessa nu (snart.... förhoppningsvis) efter alla rykten som har florerat i så många år.

Undrar hur stämningen är borta hos Intel just nu?

Permalänk
Medlem

Så IF går på 2200 på 4000-serien?
Borde väll ge ett bra kliv latency- / bandbreddsmässigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hoppas de kommer med en spelstark CPU denna generation som slår Intel eller i alla fall presterar lika

Hoppas på det samma. Känns ju lite som ett gyllene läge just nu att slå 10000 serien med 4000 serien.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Så IF går på 2200 på 4000-serien?
Borde väll ge ett bra kliv latency- / bandbreddsmässigt?

Latensen står ju med i dumpen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr[M]:

Synd att man inte får sätta sådan i mitt x370 ;-(. men det ska bli jätte roligt att se prestandan på denna serie.

Företag brukar säga att de bryr sig om miljön, men om det bara är en BIOS-uppdatering som gör att x370 inte fungerar med AMD Ryzen 4000-serien, så är dessa företag inte så miljövänliga! Intel är VÄRST när det gäller detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Europman:

Företag brukar säga att de bryr sig om miljön, men om det bara är en BIOS-uppdatering som gör att x370 inte fungerar med AMD Ryzen 4000-serien, så är dessa företag inte så miljövänliga! Intel är VÄRST när det gäller detta.

Varför är Intel värst?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Varför är Intel värst?

För att man kan köra en AMD Ryzen 3000 serie CPU på ett väldigt gammalt moderkort (som x370). Med Intel måste man nästan jämt köpa ett nytt moderkort om man vill ha den senaste CPU!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Europman:

För att man kan köra en AMD Ryzen 3000 serie CPU på ett väldigt gammalt moderkort (som x370). Med Intel måste man nästan jämt köpa ett nytt moderkort om man vill ha den senaste CPU!
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2019/05/AMD-X570-Chipset-Details-and-Specs_9-740x416.png

Jo det känner väl alla till men jag vill ändå tro att de har haft orsak att byta sockel när dom har gjort så. Och miljö i all ära men det ska väl inte hindra utveckling tänker jag. Dessutom föredrar jag att byta moderkort när jag byter CPU för annars blir ju själva CPUerna ett avfall i sig och om något så uppmuntrar det bara till mer slit och släng när du kan uppgradera varje generation (helt i onödan egentligen)

Bara lite tankar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jo det känner väl alla till men jag vill ändå tro att de har haft orsak att byta sockel när dom har gjort så. Och miljö i all ära men det ska väl inte hindra utveckling tänker jag. Dessutom föredrar jag att byta moderkort när jag byter CPU för annars blir ju själva CPUerna ett avfall i sig och om något så uppmuntrar det bara till mer slit och släng när du kan uppgradera varje generation (helt i onödan egentligen)

Bara lite tankar

Ryzen cpuerna kommer antagligen att rulla neråt här på marknaden t.ex. jag köpte nyss ett B550 moderkort och en R5 3600 med en plan att uppgradera till en 4000 serie CPU senare. Egentligen bara första generationen som hamnar i soptunnan om vi antar att ditt resonemang är någorlunda korrekt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 4.0:

Ryzen cpuerna kommer antagligen att rulla neråt här på marknaden t.ex. jag köpte nyss ett B550 moderkort och en R5 3600 med en plan att uppgradera till en 4000 serie CPU senare. Egentligen bara första generationen som hamnar i soptunnan om vi antar att ditt resonemang är någorlunda korrekt.

Någorlunda korrekt vettefan det är bara gissningar men att det uppmuntrar till att köpa ny teknik "i onödan" är säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Någorlunda korrekt vettefan det är bara gissningar men att det uppmuntrar till att köpa ny teknik "i onödan" är säkert.

Och Intel gör inte det? Det är ju uppenbarligen mycket bättre att kunna behålla moderkort i 2-3 generationer istället för att behöva byta moderkort varje generation. Inget att snacka om egentligen.

Hade tidigare en x99 plattform förövrigt, som var den första HEDT plattformen som Intel låste överklockningen på för Xeon processorer. Det är ytterligare ett exempel på hur långt Intel går för att stänga ner uppgraderingar via begagnat-marknaden och tvingar konsumenterna att köpa ett nytt moderkort om man vill uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Och Intel gör inte det? Det är ju uppenbarligen mycket bättre att kunna behålla moderkort i 2-3 generationer istället för att behöva byta moderkort varje generation. Inget att snacka om egentligen.

Vad dillar du om? Alla intel moderkort har stöd för 2 generationer som regel. Ryzen är inget undantag från EPROM begränsningar heller. Tack vare backlash kommer folk med 400 seriens moderkort (utvalda modeller av tillverkare) få en beta version som raderar stöd för allt utom Zen2 och lägger till stöd för Zen3. B550 kommer förmodligen inte få stöd för mer än 4000 serien heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Vad dillar du om? Alla intel moderkort har stöd för 2 generationer som regel. Ryzen är inget undantag från EPROM begränsningar heller. Tack vare backlash kommer folk med 400 seriens moderkort (utvalda modeller av tillverkare) få en beta version som raderar stöd för allt utom Zen2 och lägger till stöd för Zen3. B550 kommer förmodligen inte få stöd för mer än 4000 serien heller.

Är väl bara HEDT plattformarna som generellt sett stödjer 2 generationer från Intel. Åtminstone pre-ryzen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

... B550 kommer förmodligen inte få stöd för mer än 4000 serien heller.

Vi får se, kanske inte om moderkort uppgraderas till DDR5 SDRAM support.

Permalänk
Medlem

@4.0:
Uuuuh nej? Det har alltid varit två generationer CPUer på en generation moderkort som regel.

Kaby lake kunde köras i Skylake moderkort, Coffe lake refresh (9000 serien) i Coffe lake (8000 seriens) moderkort. Comet Lake S körs även dem i Coffe lake refresh moderkorten.

Och bak med Sandy Bridge kunde man även köra 3000 seriens processorer i Sandy Bridge moderkort. Det har alltid varit 2 generationer per moderkort från Intels håll.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan Trad DT och APU?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@4.0:
Uuuuh nej? Det har alltid varit två generationer CPUer på en generation moderkort som regel.

Kaby lake kunde köras i Skylake moderkort, Coffe lake refresh (9000 serien) i Coffe lake (8000 seriens) moderkort. Comet Lake S körs även dem i Coffe lake refresh moderkorten.

Och bak med Sandy Bridge kunde man även köra 3000 seriens processorer i Sandy Bridge moderkort. Det har alltid varit 2 generationer per moderkort från Intels håll.

Ah fan. Då var jag helt ute och cyklade. P55 > X99 > B550 är mina plattformar så har aldrig ägt någon av de där.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av klotim:

Vad är skillnaden mellan Trad DT och APU?

Traditional Desktop, alltså GPU-lösa processorer är vad AMD lanserar först och generellt med högst prestanda. APU:erna är i princip laptop-CPU:er med integrerad grafikdel för stationärt bruk.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Vad är skillnaden mellan Trad DT och APU?

Problemet är väl idag att Intels ++++++++++ generationer duggat väldigt tätt senaste tiden... Att du blivit tvungen byta moderkort tätare tidsmässigt än vanligt.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Traditional Desktop, alltså GPU-lösa processorer är vad AMD lanserar först och generellt med högst prestanda. APU:erna är i princip laptop-CPU:er med integrerad grafikdel för stationärt bruk.

Tack för svar. Vad brukar prestanda skillnaden vara mellan integrerad grafik och icke integrerad grafik desktop cpu?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Tack för svar. Vad brukar prestanda skillnaden vara mellan integrerad grafik och icke integrerad grafik desktop cpu?

3,14 i genomsnitt och avrundat.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition