Får det lov att vara en kaka?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Eqon:

Hmm.. vad i h****te använder ni informationen om mig till då om inte att tjäna pengar? Ger ni "bättre upplevelse" och typ sådan dynga, eller är ni bara allmänt intresserade av oss...
F'låt tonen, men är verkligen trött på fenomenet. Ingen vill veta något om oss besökare i syfte med att tjäna bengar på informationen - det görs bara för att erbjuda besökaren bättre upplevelser. Hoho-jaa.

Det går faktiskt att använda cookies (och andra tekniker som faller under samma lag, t ex localStorage) även för att förbättra användarupplevelsen, genom att till exempel spara val användaren har gjort, innehåll som påbörjats men inte skickats in, huruvida en meny är öppen eller stängd, osv.

Tydligen finns det ett undantag i reglerna för "strikt nödvändiga" tillämpningar av datalagring, men jag skulle gissa att många sajter hellre helgarderar sig än ger sig in i juridikens träskmarker.

Skrivet av OSkar000:

Kakfrågorna är en av de mest störande irritationsmomenten när man surfar runt på sidor man normalt sett inte brukar besöka... Hit med era kakor men sluta fråga nån gång!

De måste. Tacka EU.

Det är tur att det är lätt att bli av med majoriteten av spammet på skrivbordet. Hade webben varit lika miserabel att använda på datorn som på mobilen hade undertecknad förmodligen suttit på mentalsjukhus vid det här laget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite obehagligt då man egentligen inte vet vad det är man säger ja till.

Exempel:
"Matcha och kombinera datakällor offline"
Låter för mig som att ni ska sammanfoga 2 matchande png filer till en som är lagrade på min hårddisk, eller något.

De enda gångerna jag orkar läsa genom cookie's bannern/extra infon om cookies är när jag är etablerad på en sida. T.ex. sweclockers, youtube, reddit.

Men det är väll lite det som cookies bygger på, tror inte att de flesta faktiskt vill bli bombade med kakor. Men ofta är det svårt att säga nej, eller kräver en stor mängd extra klick.

Hur viktigt är cookies för er som utvecklar sweclockers?
Beroende på hur viktiga alternativen är för er själva så väger ju det in i min egna bedömning om jag håller kakor på eller av så gott det går.

Om vi tar kakan "Använda exakta uppgifter om geografisk positionering"
Den tycker jag nästan är obehaglig, hur hjälper den mig som slutanvändare?

"Läsa av enhetens egenskaper aktivt för identifiering"
Är jag inte identifierad när jag är inloggad användare? Eller är det som en "spökprofil" för icke-inloggade?
Eller vill ni ha mitt riktiga namn, eller va?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera den här filterlistan i valfri adblocker https://www.i-dont-care-about-cookies.eu/abp/ för att bli av med det mesta i cookie-pop-up-väg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

De måste. Tacka EU.

Det är tur att det är lätt att bli av med majoriteten av spammet på skrivbordet. Hade webben varit lika miserabel att använda på datorn som på mobilen hade undertecknad förmodligen suttit på mentalsjukhus vid det här laget.

Det blir inte mindre irriterande för att det är ett EU-påhitt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Fy fan dessa måste ju vara ett brott klassa som trakasserad, och får upp detta vid vare sidan man besöker är värre än cancer.

Sidan blir bara sämre och sämre vad är det som händer...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Dilemmat är dock, hur ska dock sidan komma ihåg att du sagt nej utan att lagra en kaka på din dator? Vilket du ju inte tillåter.

Ser sidan att en specifik användare aldrig accepterar några giftiga kakor bör de utgå ifrån att de inte vill ha några.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det går faktiskt att använda cookies (och andra tekniker som faller under samma lag, t ex localStorage) även för att förbättra användarupplevelsen, genom att till exempel spara val användaren har gjort, innehåll som påbörjats men inte skickats in, huruvida en meny är öppen eller stängd, osv.

Tydligen finns det ett undantag i reglerna för "strikt nödvändiga" tillämpningar av datalagring, men jag skulle gissa att många sajter hellre helgarderar sig än ger sig in i juridikens träskmarker.

De måste. Tacka EU.

Det är tur att det är lätt att bli av med majoriteten av spammet på skrivbordet. Hade webben varit lika miserabel att använda på datorn som på mobilen hade undertecknad förmodligen suttit på mentalsjukhus vid det här laget.

Undantaget du nämner är väl själva kärnan i lagen. Tanken var ju att siterna skulle ändra sitt beteende, men de allra flesta siterna såg det som en självklarhet att offra användarupplevelsen för att fortsätta som tidigare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Läsvärt:

The Original Cookie specification from 1997 was GDPR compliant

Citat:

I had a discussion the other day about GDPR, ePrivacy and all those problems for publishers, and I pointed out that the way we think about this is wrong.

We were never supposed to be able to do what most publishers and tech companies do today. In fact, what if I were to tell you that the original specification for how cookies should be implemented in browsers pretty much defined what GDPR is today?

Yep, that's right. The original cookie specification was GDPR compliant, it's only later that the ad tech industry completely messed everything up.

It's a really fascinating story, that as a publisher you should know, because it very profoundly puts the problem that we face today into perspective.

So, let me tell this story.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Ser sidan att en specifik användare aldrig accepterar några giftiga kakor bör de utgå ifrån att de inte vill ha några.

Men hur ska sidan se det om den inte får komma ihåg? Om du inte har några cookies sparade så vet inte webbsidan vem du är eller vad du sagt innan. Det blir som att det är första gången du besöker sidan varje gång.

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Veganska också!

Nä, de är godare med smör!

Permalänk
Medlem

@UndaC: det verkar som de flesta här är hyfsat eniga: inga cookiefrågor (åtminstone för inloggade användare).

Jag skulle vilja minnas tillbaka till feber.se som jag ofta besökte, men som blev helt oanvändbar efter deras cookie hantering ändrades (helskärms-popup som behövde accepteras innan man kunde se resten av sidan). Titta och fråga efter dåliga lösningar så ni i alla fall ser till att missa de värsta implementationerna...

Jag var daglig besökare på feber som läste varenda artikel, på mindre än en vecka slutade jag helt använda sidan. Det går snabbt att göra misstag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

@UndaC: det verkar som de flesta här är hyfsat eniga: inga cookiefrågor (åtminstone för inloggade användare).

Jag skulle vilja minnas tillbaka till feber.se som jag ofta besökte, men som blev helt oanvändbar efter deras cookie hantering ändrades (helskärms-popup som behövde accepteras innan man kunde se resten av sidan). Titta och fråga efter dåliga lösningar så ni i alla fall ser till att missa de värsta implementationerna...

Jag var daglig besökare på feber som läste varenda artikel, på mindre än en vecka slutade jag helt använda sidan. Det går snabbt att göra misstag

Inloggade användare måste ju rimligen ha godkänt cookies, annars kan de inte vara inloggade eftersom man måste acceptera cookies för att logga in. Så det borde ju gå att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Men hur ska sidan se det om den inte får komma ihåg? Om du inte har några cookies sparade så vet inte webbsidan vem du är eller vad du sagt innan. Det blir som att det är första gången du besöker sidan varje gång.

Dom kan spara det på serversidan, finns oftast tillräckligt med info i anropet att hämta sidan och hur timingen blir mellan alla underanrop etc för att kunna identifiera. Nu förutsätter jag såklart att du menar icke inloggade användare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Dom kan spara det på serversidan, finns oftast tillräckligt med info i anropet att hämta sidan och hur timingen blir mellan alla underanrop etc för att kunna identifiera. Nu förutsätter jag såklart att du menar icke inloggade användare

Om 5 personer på samma arbetsplats besöker en hemsida under samma dag från 5 identiskt installerade datorer, och alla kommer från samma IP-adress (inte ovanligt på arbetsplaser) hur tusan ska servern veta vem som är vem? Hur ska den veta att du fortfarande är du när du kommer tillbaka en dag eller en vecka senare?

Och vad händer om du flänger runt med mobilen och får nya IP-adressser stup i kvarten?

Och även om vi förutsätter att detta är praktiskt och inte bara teoretiskt möjligt och fungerar tillräckligt bra, får du ens lagra och behandla IP-adresser på det sättet enligt GDPR utan att användaren först godkänner en integritetspolicy som tillåter detta? (Och där är vi tillbaka där vi startade.) Har du implementerat den sortens effektiv fingerprinting så har du redan implementerat "typ cookies" fast med en annan teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om 5 personer på samma arbetsplats besöker en hemsida samtidigt från 5 identiskt installerade datorer, och alla kommer från samma IP-adress (inte ovanligt på arbetsplaser) hur tusan ska servern veta vem som är vem?

Och vad händer om du flänger runt med mobilen och får nya IP-adressser stup i kvarten?

Och även om vi förutsätter att detta är praktiskt och inte bara teoretiskt möjligt och fungerar tillräckligt bra, får du ens lagra och behandla IP-adresser på det sättet enligt GDPR utan att användaren först godkänner en integritetspolicy som tillåter detta? (Och där är vi tillbaka där vi startade.)

Jag säger inte att det är perfekt, men servern kan lätt anta att alla är samma användare utan att förlora så mycket, eller identifiera på andra sätt som vilka sidor som besöks i följde eller vilka länkar som återanvänds etc...

Permalänk
Medlem

Adblock + noscript + FF antispår + Blockera alla 3e parts kakor <3 låt kakorna komma.
Ingen anpassad reklam eller vinst på länkarna här inte.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Jag säger inte att det är perfekt, men servern kan lätt anta att alla är samma användare utan att förlora så mycket, eller identifiera på andra sätt som vilka sidor som besöks i följde eller vilka länkar som återanvänds etc...

Ja precis, men för att kunna behandla datat på det sättet så måste du (tada) få användaren att godkänna en policy för att behandla deras persondata först.

Permalänk
Medlem

@medbor: Äsch, bit ihop och kom tillbaka till Feber nu!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Men hur ska sidan se det om den inte får komma ihåg? Om du inte har några cookies sparade så vet inte webbsidan vem du är eller vad du sagt innan. Det blir som att det är första gången du besöker sidan varje gång.

Mellan inloggningar så går det ju att spara information på servern. Det är dock än värre lösning än cookies, eftersom det innebär att den informationen inte finns på din dator (där du ändå har viss kontroll över den, och kan ta bort den) utan någon annanstans där du som användare inte kan komma åt den.

För webshoppar och liknande så går det ju alltid att skicka runt en massa information när man gör en POST på ett webformulär. Lite omständligt, hjälper inte om man går direkt till någon annan sida på den siten utan att gå via websidans länkar och knappar, blir helt enkelt inte lika snyggt och smidigt som med cookies, men är fullt möjligt att göra.

Så nej, cookies är inte nödvändiga men de löser en hel del problem.
Tredje-parts cookies är dock aldrig nödvändiga för funktionalitet. De är bara bra till analys och annonser.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik_T:

Mellan inloggningar så går det ju att spara information på servern. Det är dock än värre lösning än cookies, eftersom det innebär att den informationen inte finns på din dator (där du ändå har viss kontroll över den, och kan ta bort den) utan någon annanstans där du som användare inte kan komma åt den.

För webshoppar och liknande så går det ju alltid att skicka runt en massa information när man gör en POST på ett webformulär. Lite omständligt, hjälper inte om man går direkt till någon annan sida på den siten utan att gå via websidans länkar och knappar, blir helt enkelt inte lika snyggt och smidigt som med cookies, men är fullt möjligt att göra.

Så nej, cookies är inte nödvändiga men de löser en hel del problem.
Tredje-parts cookies är dock aldrig nödvändiga för funktionalitet. De är bara bra till analys och annonser.

Grejen är ju dock att GDPR är en teknikneutral lagstiftning som inte specifikt reglerar cookies, utan om att skapa profiler om personer. (I det här fallet så är profilen att den här personen inte vill ha cookies.) Cookies är bara ett sätt att göra det på. Om du gör det du föreslår har du ändå brutit mot GDPR, utan att för den sakens skull använt cookies i webbläsaren. Så du är ju tillbaka på ruta 1.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

@UndaC: det verkar som de flesta här är hyfsat eniga: inga cookiefrågor (åtminstone för inloggade användare).

I slutändan är det ju inte fråga om vilja och tyckte här utan om att följa EU-direktivet.
Och vi ska på sikt försöka hitta en lösning där det kan sparas med ditt login. Nu vid launch kommer det inte att vara så dock.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd

Har ni testat att sidan fungerar med Firefox-tillägget I don't care about cookies så vi Firefox-användare inte behöver se denna popup?

Permalänk
Medlem

Är jag inloggad så har jag godkänt den kaka som behövs för att jag ska vara inloggad.

Det behövs väl inga fler kakor? Så varför ska ni behöva fråga?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sprakx:

Har ni testat att sidan fungerar med Firefox-tillägget I don't care about cookies så vi Firefox-användare inte behöver se denna popup?

Vi har inte testat det mot några specifika scriptblockers eller liknande grejer. Dock bygger moduler på teknik från OneTrust/CookiePro vilket är en av de större leverantörerna för cookiehantering så troligen har de flesta befintliga verktyg stöd för det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ni dom har iPhone kan installera 1Blocker som blocketar integritetskränkande spårning samt kakförfrågningar. Går även att blocka egna <div>:ar, tex SweClockers kommande kakruta.

Permalänk
Medlem

Känns som det finns en risk att det blir en rollback på den här ’lanseringen’ som ingen vill ha

Permalänk
Inaktiv

Sålänge man kan "accept all" med en knapp utan att behöva fylla i alla rader manuellt, annars är det nog slutbesökt på sweclockers tyvärr. Mycket irriterande att behöva fylla i slides varje gång.

"Men det är ju bara att spara cookies", är helt ofattbart för mig hur man kan låta gamla gamla cookies ligga kvar vid ny session (speciellt med alla luriga cookies som google, facebook osv. som anpassar reklam etc. Nej tack, rent och snyggt ska det vara.)

Permalänk
Medlem

Nog större chans att bli överkörd av att gå utanför ytter dörren så ser inget problem med cookies då det finns väl på nästan alla sidor?
Kan ju bli spionerad via mobil kameran, borde folk inte vara mer stressade över det än vart man surfar och gör på datorn?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Men hur ska sidan se det om den inte får komma ihåg? Om du inte har några cookies sparade så vet inte webbsidan vem du är eller vad du sagt innan. Det blir som att det är första gången du besöker sidan varje gång.

Du har redan fått det förklarat av en annan såg jag, även servern kan spara data och finns mer lömska cookies som ligger kvar.

Är inte direkt raketforskning att identifiera en användare. Webbläsaren läcker bara den ofta väldigt mycket information för att kunna identifiera personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ja för att förtydliga så säljer vi ju inte information om våra användare. Oavsett vad man ställer in sina cookies på.

Fast ni har ju reklam och dom kanske delar det med sina partners? :thinking