Priskoll Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Aorus Xtreme 11GB med EK

Permalänk
Medlem

Priskoll Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Aorus Xtreme 11GB med EK

Hej

Som alla andra är man ju väldigt sugen på RTX 3080 ti. Vill därför kolla ungefär vad mitt Aorus RTX 2080 ti Extreme med monterat EK Quantum Aorus RTX 2080 ti waterblock kan vara värt. Självklart finns originalfläkten med omonterad.

Den sitter just nu in min rigg och är köpt 2019-04-28. 4-års garantin är aktiverad hos Aorus så 3 -års garanti kvar på kortet.

https://www.inet.se/produkt/5406984/gigabyte-geforce-rtx-2080...

https://www.inet.se/produkt/5322837/ek-quantum-vector-aorus-r...

Som sagt detta är en priskoll. Eventuell försäljning när RTX 3080 ti släpps.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

i5-13600K - Auros Z790 Master - Asus Strix 4090 OC
32GB G.Skill Trident Z5 DDR5-6400 BK C32 - LG C2 42 - Audeze LCD-GX - Burson Playmate - Blue Microphones Yeti X - Logitech PRO X Superlight - Logitech G915 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Är också intresserad av priset. Hur lågt pris kan du tänka dig att släppa kortet för?

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså, efter att ett RTX 3080 Ti faktiskt har kommit ut så kommer kanske ett RTX 2080 Ti inte vara värt lika mycket som det är idag. Såvida inte Nvidia kör en till generation med samma prestanda för samma pengar och mer prestanda för mer pengar. (Känns otippat med tanke på konkurrensen från RDNA2.)

Hade jag alltså behövt komma överens om ett pris nu för att köpa ett kort efter att nästa generation är ute, och utan att veta hur nästa generation kommer ut och när den kommer ut så... tja... jag vet inte... 3000 kr kanske? Med tanke på att det kanske inte ens kommer ett RTX 3080 Ti i första "vågen" av släpp utan kanske först ett år efter 3000-seriens release.

Detta utifrån en rätt optimistisk spekulation att ett RTX 3060 kanske kommer prestera som typ ett RTX 2080 Ti, och kosta runt ~5000 kr nytt. Men jag måste ju vara pessimistisk för hur ett RTX 2080 Ti kommer jämföra med nya produkter om jag måste bestämma ett pris nu.

Tror ärligt talat du får bättre betalt om du lägger ut kortet till försäljning i den marknad du faktiskt tänkt sälja kortet i.

Permalänk

@andbri: Har du möjlighet så skulle du sälja ditt kort nu innan de nya släpps. Jag sålde nyss mitt EVGA 2080Ti FTW 3 vilket är ett av de fetaste EVGA 2080Ti korten (nypris 16 990kr) för 10 000kr vilket jag tycker är ett helt ok pris

Priset kommer dock garanterat sjunka ganska snabbt ju närmare release vi kommer de nya korten...

Önskar dig lycka till med försäljningen och hoppas du får får det du vill för kortet

Visa signatur

__________________________
Intel Core i7 8700k@5.0 Ghz Watercooled| Gigabyte Aorus Z370 Gaming 7 | Sennheiser GSX 1200 Pro | 1xSamsung 960Pro 512GB, 1xSamsung 950Pro 512GB, 2xWD Blue 1TB SSD | Corsair Dominator Platinum 16GB@3600 MHz | EVGA 1080TI FTW ELITE |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså, efter att ett RTX 3080 Ti faktiskt har kommit ut så kommer kanske ett RTX 2080 Ti inte vara värt lika mycket som det är idag. Såvida inte Nvidia kör en till generation med samma prestanda för samma pengar och mer prestanda för mer pengar. (Känns otippat med tanke på konkurrensen från RDNA2.)

Hade jag alltså behövt komma överens om ett pris nu för att köpa ett kort efter att nästa generation är ute, och utan att veta hur nästa generation kommer ut och när den kommer ut så... tja... jag vet inte... 3000 kr kanske? Med tanke på att det kanske inte ens kommer ett RTX 3080 Ti i första "vågen" av släpp utan kanske först ett år efter 3000-seriens release.

Detta utifrån en rätt optimistisk spekulation att ett RTX 3060 kanske kommer prestera som typ ett RTX 2080 Ti, och kosta runt ~5000 kr nytt. Men jag måste ju vara pessimistisk för hur ett RTX 2080 Ti kommer jämföra med nya produkter om jag måste bestämma ett pris nu.

Tror ärligt talat du får bättre betalt om du lägger ut kortet till försäljning i den marknad du faktiskt tänkt sälja kortet i.

Visst kan man spekulera, men 3000kr? Det är väl ingen Nvidia-generation någonsin där ett XX60-kort presterat som förra generations XX80-Ti modeller?

Visst kan man hoppas, men räkna med att 3070 kommer prestera som ett 2080 t ex så lär man inte bli besviken i alla fall.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Vill du ha bra betalt för kortet så får du sälja det före release av nya korten, givetvis.
Ingen annan kan väl spekulera i vad de bjuder efter nya korten släpps.
Väldigt underlig förfrågan tycker jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KniFF:

Visst kan man spekulera, men 3000kr? Det är väl ingen Nvidia-generation någonsin där ett XX60-kort presterat som förra generations XX80-Ti modeller?

Visst kan man hoppas, men räkna med att 3070 kommer prestera som ett 2080 t ex så lär man inte bli besviken i alla fall.

Du får tänka på att det blir andra generationens raytracing och att 2000-serien är första generationen och nätt och jämt presterar acceptabelt annat än på de absoluta toppkorten. Det är inte helt osannolikt att ett 3060 ungefär lika bra på raytracing som ett 2080 Ti. (Sedan kan ju den med traditionella rasteriseringsprestandan inte vara fullt lika bra...)

Oavsett är poängen att det är ett väldigt riskfullt upplägg för mig om jag ska komma överens om ett pris utan att veta vad marknaden ser ut i framtiden. Att jag ska ta den risken kostar pengar, och jag har ingen lust att förlora på en sån affär, särskilt med tanke på att jag inte ens vet när affären genomförs. Jag måste alltså ta lite höjd för att Nvidia och AMD ska överträffa mina förväntningar på den nya generationen.

Enda anledningen att jag skulle gå med på att bestämma ett pris nu är om jag tror att jag får kortet billigare än om jag hade väntat till att marknaden kommer ut.

Vi vänder på frågan: Hur mycket mer skulle du vara beredd att komma överens om som pris nu i förtid med det vi vet idag? För då har ju TS ett högre bud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du får tänka på att det blir andra generationens raytracing och att 2000-serien är första generationen och nätt och jämt presterar acceptabelt annat än på de absoluta toppkorten. Det är inte helt osannolikt att ett 3060 ungefär lika bra på raytracing som ett 2080 Ti. (Sedan kan ju den med traditionella rasteriseringsprestandan inte vara fullt lika bra...)

Oavsett är poängen att det är ett väldigt riskfullt upplägg för mig om jag ska komma överens om ett pris utan att veta vad marknaden ser ut i framtiden. Att jag ska ta den risken kostar pengar, och jag har ingen lust att förlora på en sån affär, särskilt med tanke på att jag inte ens vet när affären genomförs. Jag måste alltså ta lite höjd för att Nvidia och AMD ska överträffa mina förväntningar.

Enda anledningen att jag skulle gå med på att bestämma ett pris nu är om jag tror att jag får kortet billigare än om jag hade väntat till att marknaden kommer ut.

Vi vänder på frågan: Hur mycket mer skulle du vara beredd att komma överens om som pris nu i förtid med det vi vet idag? För då har ju TS ett högre bud.

Som sagt, jag är hellre restriktiv med mina spekulationer men vi kan ju återkomma till diskussionen och se vad ett 2080Ti går för på begagnatmarknaden när 3000-serien är lanserad och se vem som har rätt

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KniFF:

Som sagt, jag är hellre restriktiv med mina spekulationer men vi kan ju återkomma till diskussionen och se vad ett 2080Ti går för på begagnatmarknaden när 3000-serien är lanserad och se vem som har rätt

Jag tror inte vi egentligen tycker olika. Jag tror också sannolikt att ett 2080 Ti kommer kosta mer än 3000 kr på begmarknaden när 3000-serien kommit ut. Annars hade jag inte lagt 3000 kr som "bud" nu.

I det här fallet är jag optimistisk med spekulationerna för att det är "dåligt" för mig om mina förväntningar överträffas och 3080 Ti sjunker mer i värde än jag räknat med. Jag vill ju inte hamna i en situation där jag lovat att betala mer än marknadspris för kortet...

I andra situationer skulle jag absolut vara mer restriktiv med min spekulation.

Permalänk
Medlem

@pv2b Gav du ett bud på ett 2080ti med block, på 3000?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cozytv:

@pv2b Gav du ett bud på ett 2080ti med block, på 3000?

Ett 2080 Ti med vattenblock samt originalkylare, för 3000 kr, under förutsättningen att jag committar till detta nu och inte får faktiskt köpa kortet förrän någonstans i framtiden då ett 3080 Ti kommer ut, ja. Det är ju precis det TS ber om, ett pris under de villkoren och de förutsättningarna.

Det budet är givet, under de förutsättningarna, givet att TS accepterar det och kan intyga att han inte väljer att sälja det för ett annat pris till någon annan när vi vet mer hur framtiden ser ut. (Annars är det ju ingen mening med att ens komma överens om något i förväg...) Inga pengar eller kort byter dock händer innan denna release.

Finns det någon i tråden som är beredd att bjuda mer nu under de förutsättningarna?

Permalänk
Medlem

@pv2b Snyggt! Inte alls skamligt!

Jag kan buda 6000:-(mest för att jag ska ha fyllt någon funktion i annonsen) och det anser jag är lågt! Men budgeten tillåter inte mera. Sorry!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cozytv:

@pv2b Gav du ett bud på ett 2080ti med block, på 3000?

Vilket skämt oavsett förutsättningar.

Permalänk
Medlem

@Eldorado Är jag ett skämt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cozytv:

@pv2b Snyggt! Inte alls skamligt!

Jag kan buda 6000:-(mest för att jag ska ha fyllt någon funktion i annonsen) och det anser jag är lågt! Men budgeten tillåter inte mera. Sorry!

Osäker på om du är ironisk eller ej, men om du kan committa nu att betala 6000 kr för ett grafikkort som du kommer få köpa till det priset först om några månader först efter en ny generation kommer ut (särskilt med tanke på att 3080 Ti inte ens ryktas höra till första släppet), så har du betydligt mer tro på den framtida andrahandsmarknaden för detta kort än jag i alla fall! Lycka till med ditt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså, efter att ett RTX 3080 Ti faktiskt har kommit ut så kommer kanske ett RTX 2080 Ti inte vara värt lika mycket som det är idag. Såvida inte Nvidia kör en till generation med samma prestanda för samma pengar och mer prestanda för mer pengar. (Känns otippat med tanke på konkurrensen från RDNA2.)

Hade jag alltså behövt komma överens om ett pris nu för att köpa ett kort efter att nästa generation är ute, och utan att veta hur nästa generation kommer ut och när den kommer ut så... tja... jag vet inte... 3000 kr kanske? Med tanke på att det kanske inte ens kommer ett RTX 3080 Ti i första "vågen" av släpp utan kanske först ett år efter 3000-seriens release.

Detta utifrån en rätt optimistisk spekulation att ett RTX 3060 kanske kommer prestera som typ ett RTX 2080 Ti, och kosta runt ~5000 kr nytt. Men jag måste ju vara pessimistisk för hur ett RTX 2080 Ti kommer jämföra med nya produkter om jag måste bestämma ett pris nu.

Tror ärligt talat du får bättre betalt om du lägger ut kortet till försäljning i den marknad du faktiskt tänkt sälja kortet i.

3000 kr så rolig kille... Folk vill fortf ha drömpriset 6400 för sina 1080ti och du erbjuder 3000kr för ett 2080ti Xtreme.. ibland är det bättre att inte kommentera alls..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

3000 kr så rolig kille... Folk vill fortf ha drömpriset 6400 för sina 1080ti och du erbjuder 3000kr för ett 2080ti Xtreme.. ibland är det bättre att inte kommentera alls..

Jag skulle säga att svaret är lika "roligt" som annonsen, inte det budet annonsören vill ha, men kanske i någon mån "förtjänar". Det är definitivt i underkant, och ytterst medvetet vad jag förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Jag skulle säga att svaret är lika "roligt" som annonsen, inte det budet annonsören vill ha, men kanske i någon mån "förtjänar". Det är definitivt i underkant, och ytterst medvetet vad jag förstår.

Jag kan hålla med om att Ts försöker göra en liten fuling genom att säkra köpare till kortet samtidigt som han använder det tills det nya kommer ut. Och klart han kommer förlora på det men 3000 är endå rätt lågt att buda.

Jag personligen skulle aldrig ge bud på det om det inte säljs direkt efter avslutad auktion men det är därför jag inte budar alls ist för o skriva nåt dumt som 3000

Permalänk
Medlem

Nu var det ju priskoll och inte bud eller commitments.

Visa signatur

i5-13600K - Auros Z790 Master - Asus Strix 4090 OC
32GB G.Skill Trident Z5 DDR5-6400 BK C32 - LG C2 42 - Audeze LCD-GX - Burson Playmate - Blue Microphones Yeti X - Logitech PRO X Superlight - Logitech G915 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av cozytv:

@Eldorado Är jag ett skämt?

Jag menade inte dig utan nissen som du citera, pinsamt minst sagt.

Permalänk
Medlem

Lägger mig högst då på 3100kr

Permalänk
Medlem

@lindahlj: Redan budat 6k, så 3100:- är nere på skämsnivån, som han det andra skämtet!

Permalänk
Medlem

Läs om inläggen efter Nvidias Ampere reveal