Köpt fyndvara, vad bör jag testa?

Permalänk
Medlem

Köpt fyndvara, vad bör jag testa?

Så jag slog till på ett nitro+ 5700xt för 4590kr från netonnet, detta efter jag fick skicka tillbaks en annan fyndvara till inet (shappire pulse 5600xt) pga att ena biosen gav svart skärm.

Så utöver en visuell inspektion, vad bör jag testa så att kortet funkar som det ska när jag får hem det imorgon?

Permalänk
Medlem

Jag hade förmodligen dragit igång något spel och kört på som vanligt. En tanke är att det kan vara en del coilwhine på fyndvaror som folk inte orkat med och därför lämnat tillbaka korten men det märker du ju snabbt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Så jag slog till på ett nitro+ 5700xt för 4590kr från netonnet, detta efter jag fick skicka tillbaks en annan fyndvara till inet (shappire pulse 5600xt) pga att ena biosen gav svart skärm.

Så utöver en visuell inspektion, vad bör jag testa så att kortet funkar som det ska när jag får hem det imorgon?

Hur gick det fungerade kortet ?

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Hur gick det fungerade kortet ?

Ja då, det har fungerat utmärkt! Däremot har jag fått leka en hel del med fläktkurvan för annars är det uppemot 90c i vissa spel lol...

Permalänk
Medlem

Stresstesta 1h. 😁

Permalänk
Medlem

Använd Furmark

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Ja då, det har fungerat utmärkt! Däremot har jag fått leka en hel del med fläktkurvan för annars är det uppemot 90c i vissa spel lol...

Det låter inte normalt att ett Nitro+ är 90 grader varmt, kanske därför de returnerade det?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Seziuo:

Det låter inte normalt att ett Nitro+ är 90 grader varmt, kanske därför de returnerade det?

Jag gissar han får 90c hotspot vilket är helt normalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag gissar han får 90c hotspot vilket är helt normalt

Exakt, det är hotspot, tror "vanliga" tempen ligger på runt 70-80 när det är maxat beroende på fläktkurvan. But Still, 90c känns spontant väldigt högt även om det bara är en viss del av chippet. Hade varit intressant att veta hotspot på likvärdig nvidiakort vid maxbelastning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aabbcc:

Exakt, det är hotspot, tror "vanliga" tempen ligger på runt 70-80 när det är maxat beroende på fläktkurvan. But Still, 90c känns spontant väldigt högt även om det bara är en viss del av chippet. Hade varit intressant att veta hotspot på likvärdig nvidiakort vid maxbelastning

Jag har haft liknande temperaturer med RX 590 och 5500xt, båda av märket sapphire. Hotspot är aldrig något jag ens sett på Nvidia kort.

Enligt AMD själva är temperaturer upp mot 110c "expected"

https://www.youtube.com/watch?v=SQjTYbqG1CI

Edit. Kan nu bekräfta att det finns ingen hotspot temp på mitt 2080 super, gissar att det är AMDs påhitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Hade varit intressant att veta hotspot på likvärdig nvidiakort vid maxbelastning

Kan vara lite svårt att korrekt jämföra rakt av då de har sensorerna på olika ställen. Nu vet jag inte hur mycket det skiljer bland grafikkort men iaf bland CPU'er så skiljer det väldigt mycket var sensorn sitter. Vissa modeller har den där det brukar bli varmast andra har den lite utanför, skiljer en hel del och det blir inte riktigt "korrekt" i de fallen att jämföra rakt av.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag gissar han får 90c hotspot vilket är helt normalt

Skrivet av aabbcc:

Exakt, det är hotspot, tror "vanliga" tempen ligger på runt 70-80 när det är maxat beroende på fläktkurvan. But Still, 90c känns spontant väldigt högt även om det bara är en viss del av chippet. Hade varit intressant att veta hotspot på likvärdig nvidiakort vid maxbelastning

Hotspot är peakar?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Hotspot är peakar?

Nu förstår jag min förvirring vad alla snackade om. Hotspots är delar av kretsen som blir varmare än andra. Jag tror folk här avser peak temperature, ergo högsta uppmätta.

Hotspots är ju rätt svårmätt då du antingen behöver flera sensorer eller värmekamera.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.