Och nu till något jag kan ännu mindre om. Hur mäter man och byter fönster?

Permalänk
Medlem

Och nu till något jag kan ännu mindre om. Hur mäter man och byter fönster?

Köksfönstret är ruttet i ena hörnet. Alltså delen som "sitter ihop med huset". Behöver nog byta ut allt. "Karm" (heter det så?) och rubbet.

Vet inte ens riktigt hur jag mäter fönstret för att få mått som stämmer.

Någon som har ett hum om vad det skulle kunna gå loss på om man kallar ut någon yrkeskunnig? På ett stort ungefär?

Vet inte ens vem man ska ringa. Snickare, glasmästare?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

För att få rätt mått får du nog lossa på fodren runt fönstret. Foder är det som sitter över skarven mellan fönster och vägg.
Men om du redan har problem med att bara mäta fönstret bör du nog anlita en snickare för jobbet.
Borde inte kosta allt för mycket, byta karmen och fönster är inget jätte jobb och tar någon timmer för en erfaren snickare.

Permalänk
Medlem

Fönstret är rätt dyrt dock. Tror inte du kommer under 10000 totalt. Men om fönstret är ruttet kan mer vara skadat. Kontakta yrkesman samt försäkringsbolag mest troligt

Permalänk
Medlem

Det är hålet i väggen som anger måttet på fönstret. Även äldre hus har oftast "standardmått", dvs mått som fönstertillverkare lagerhåller. Själva fönstret är förstås mindre än hålet i väggen, typ 1 cm på varje sida.

Hur det nya fönstret hålls på plats verkar variera med tillverkare, man får antingen skruv eller fästen som fästs i fönstret och skruvas i väggen. Man får vara beredd på att tillverka lite bitar själv för att centrera fönstret om inte medskickade prylar skulle visa sig fungera tillräckligt bra för det ändamålet. Resten av glipan "drevas" med isoleringsmaterial, det finns rullar att köpa på bygghandeln. Det är en fördel att vara två personer medan man fäster det nya fönstret på plats.

Orginalfönstret kan mycket väl vara spikat på plats i äldre hus. Då kan man bli tvungen att ta fram tigersågen och kofoten för att få ut karmen ur hålet.

Finliret efteråt för att få allt snyggt igen är nog det svåraste, det har farsan fixat när jag har bytt fönster. Kan vara ett tips att ta lite foton på hur snickerierna runt orginalfönstret ser ut medan man demonterar, samt spara så mycket av bitarna som möjligt för att återanvända eller ta mått ifrån. Om du tar hjälp av en snickare, se till att få allt återställt, inte bara fönstret bytt.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Fönstret är rätt dyrt dock. Tror inte du kommer under 10000 totalt. Men om fönstret är ruttet kan mer vara skadat. Kontakta yrkesman samt försäkringsbolag mest troligt

lite röta på träfönster är helt normalt. räcker med att lite vatten blir stående nånstans på karmen när det regnar för att den snart ska börja ruttna och börjar oftast i hörnen dessutom iom att det är exponerat ändträ där i hörnskarvarna.

men som sagt fönster är lätt at mäta bara ta bort fodret på in eller utsidan och mät höjd/bredd på karmen och leta efter något i liknande dimensioner hällre marginellt mindre än större om inte exakt går att få så slipper man börja såga och göra om väggen för att få in det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En vän som är mer bevandrad i detta kom hit och tog bort foder och kollade. Konstaterade att det är fönstret och "ramen" till det som är ruttet i hörnet så det "räcker" med att byta fönster. Till och med redan med hjälp av honom fått tag på ett begagnat.

Problemet är att det gamla är 100cm brett och nya 90cm.

Någon här som har en aning om vad en snickare skulle kunna ta för att byta fönster och foder? Ren gissning alltså.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Fyll ut med läkt eller glespanel, lämna någon cm på var sida så du kan justera (dreva) fönstret. Fyll springorna med isolering (skumma aboslut INTE).

Detta är en bra övning och äger du själv huset så tycker jag du borde försöka fixa detta själv.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Fyll ut med läkt eller glespanel, lämna någon cm på var sida så du kan justera (dreva) fönstret. Fyll springorna med isolering (skumma aboslut INTE).

Detta är en bra övning och äger du själv huset så tycker jag du borde försöka fixa detta själv.

Skumma funkar om man är försiktig. Kanske en fördel om man även har öppet innåt, lite svårt vid renovering såklart..

MVH en som har skummat alla fönster och de kärvar inte

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Fyll ut med läkt eller glespanel, lämna någon cm på var sida så du kan justera (dreva) fönstret. Fyll springorna med isolering (skumma aboslut INTE).

Detta är en bra övning och äger du själv huset så tycker jag du borde försöka fixa detta själv.

Skrivet av RetarDeD:

Skumma funkar om man är försiktig. Kanske en fördel om man även har öppet innåt, lite svårt vid renovering såklart..

MVH en som har skummat alla fönster och de kärvar inte

Tack för svar men jag kan för mitt liv inte! Är farsgubbens hus och han kan inte längre på grund av ålder + kropp därefter. Jag är något så fruktansvärt oteknisk, är glad att jag kan öppna bildörren ungefär.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

En vän som är mer bevandrad i detta kom hit och tog bort foder och kollade. Konstaterade att det är fönstret och "ramen" till det som är ruttet i hörnet så det "räcker" med att byta fönster. Till och med redan med hjälp av honom fått tag på ett begagnat.

Problemet är att det gamla är 100cm brett och nya 90cm.

Någon här som har en aning om vad en snickare skulle kunna ta för att byta fönster och foder? Ren gissning alltså.

Vore det inte bättre att skaffa ett i rätt storlek, vad är det för typ av hus, hur ska du göra på insidan om det är ett bostadshus ? Det går väl att få det tätt men att ändra storleken 10cm när det inte sker i samband med att man gör i ordning rummets insida kan se underligt ut beroende på hur väggen ser ut från början. det kommer även att påverka isoleringen negativt för jag tror att det kommer att sluta med att hålet fylls ut med en regel på var sida så att fönstret kan fästas i något och så blir det en ganska stor yta på varje sida fönstret där det inte finns plats för isolering. utan bara finns träreglar och lite drev.
Jag är lite skeptisk till att det blir bra (snyggt) att minska storleken på det sättet för det lär i praktiken innebära sämre isolation och vissa knepigheter att få till det snyggt på insidan om det görs som en separat åtgärd och inte i samband med renovering av rummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.