Var inte som jag, byt kylpastan i tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Ja, några gånger men aldrig i syftet att "bara byta pasta" utan antingen för att se hur det ser ut eller för att montera en annan kylarlösning.

Nej har man inget behov av att göra det så är nyttan också minimal, min poäng som verkar försvunnit lite är att jag sköt på det hela & tänkte, jaja jag ordnar det sen, något som kunde haft rätt ödesdigra konsekvenser om jag inte också haft en nerställd maxtemp för kortet i fråga.

För att förtydliga, igen:

Om ditt kort börjar gå varmt, kolla ifall det är pastan som är boven eller något annat, har kortet rullat i mer än 3 år så kanske man ska göra det i rent förebyggande syfte så inte någon del av die är exponerad för luft även om temps ser ut att vara rimliga. Det är inget man måste göra utan kanske mer något man bör göra i det läget.

Jag säger inte och har inte sagt att alla ska byta pasta på sina kort bara för att.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Har också rönt stora framgångar med att byta kylpasta, störst skillnad har varit på två MSI GTX970 Gaming som det sänkte temp med ca 15 grader på! Men också ett flertal med Nvidia referenskylare samt på några Asus P-104or med Cerberus-kylaren på. Värt att påpeka är att MSI-korten var mindre än 3 år gamla när jag gjorde det!

Främst använt Cooler Masters X1-pasta.

Det är verkligen inte en svår process, ta en pasta som inte leder ström så är det lättare att göra rätt än fel. Bra post OP.

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Bytte på mina förra GTX 980, men det gjorde ingen skillnad alls. Möjligtvis 1grad hit eller dit. Men överlag ingenting.

Visa signatur
Permalänk

Har byggt datorer i över 20 år och byter i princip bara pasta på CPU:n när jag tar bort kylaren av någon anledning. Vill minnas att jag bara bytt kylpasta på GPU:n en handfull gånger, om jag tagit bort kylaren av någon annan anledning. Har inte heller upplevt problem med för höga temperaturer förutom om kylaren hamnat på sniskan eller liknande. Det är klart att eftersom det finns en uppsjö med olika kylpasta så finns det också de som är mindre bra. Om fabrikat-kylpastan inte skulle klara knappt 4 år låter ju nästan som att det var något knas med den kylpastan som kom med din gpu. Att den har "runnit" av die:n och samlats runt omkring är ju helt normalt av trycket (om vi pratar vanlig kylpasta och inte någon exotisk flytande metall eller liknande), och att tillverkarna ofta applicerar rätt mycket pasta (mer likt än pastaplatta) för att vara på säkra sidan att det täcker hela. Att den skulle vara kondensdroppsliknande låter ju dock lite mysko och får mig att tro att det är något fel på den. Vanligtvis så stelnar pastan med tiden.

Permalänk
Medlem

beror säkert på viken kylpasta man använder också. den från fabrik ska väl hålla längre men säkert inte för evigt.
använder själv Kryonaut på cpu och gpu och den ska visst förlora värmelednings förmåga redan efter ett år. så det börjar bli dags för byte snart.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarChild42:

Har byggt datorer i över 20 år och byter i princip bara pasta på CPU:n när jag tar bort kylaren av någon anledning. Vill minnas att jag bara bytt kylpasta på GPU:n en handfull gånger, om jag tagit bort kylaren av någon annan anledning. Har inte heller upplevt problem med för höga temperaturer förutom om kylaren hamnat på sniskan eller liknande. Det är klart att eftersom det finns en uppsjö med olika kylpasta så finns det också de som är mindre bra. Om fabrikat-kylpastan inte skulle klara knappt 4 år låter ju nästan som att det var något knas med den kylpastan som kom med din gpu. Att den har "runnit" av die:n och samlats runt omkring är ju helt normalt av trycket (om vi pratar vanlig kylpasta och inte någon exotisk flytande metall eller liknande), och att tillverkarna ofta applicerar rätt mycket pasta (mer likt än pastaplatta) för att vara på säkra sidan att det täcker hela. Att den skulle vara kondensdroppsliknande låter ju dock lite mysko och får mig att tro att det är något fel på den. Vanligtvis så stelnar pastan med tiden.

Att gammal pasta kan separera är faktiskt inte alls ovanligt vad jag har läst mig till, speciellt inte med den typ av pasta som är ganska "rinnig" från början, det som hände här var att die var nästan helt ren och det fanns inte spår av pasta på flänsen heller där die låg an mot flänsen, det var praktiskt taget bara några enstaka små fläckar av die som hade pasta alls och då i mycket, mycket små mängder. Något som reflekterades i tempen också. Detta är alltså något som påverkat temp det senaste halvåret med högre & högre temp och jag tänkte hela tiden att jaja, det hinner jag fixa sen, hade jag inte haft en lägre maxtemp satt till 80 grader så misstänker jag att gpu'n hade kunnat tagit direkt skada av detta.

Vad gäller livsläng på pasta så verkar det finnas någorlunda konsensus att 3-5 år är någonstans vad man kan förvänta sig med undantag åt bägge hållen, märker man att ens gpu eller cpu börjar gå onormalt varmt utan direkt uppenbar anledning så skadar det i mitt tycke inte att se över pastan oavsett ålder på den.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nej. För lite pasta på gpu är inte farligt. Du kan starta ett grafikkort helt utan kylare utan att det går sönder.
Det stänger ned sig helt så fort att det hinner inte gå sönder. Eller ja, AMD gör så. Förmodligen Nvidia med.
Det är värre med varma VRM. Pasta ha en funktion, att fylla i ojämnheter mellan kylare och gpu.
Med rätt kontakt så ska det inte ens behövas pasta. Tyvärr är det sällan så noga från tillverkarna.

Kan tillägga att vad du var med om är undantaget.
För dom allra flesta som får en lägre temperatur när du byter kylpasta så är det inte pastan som gör det.
Utan att kylaren monteras om korrekt. D v s trycket mot gpu är bättre och därav mindre temp.

För lite pasta på en GPU är inte bra, det ska vara pasta runtom hela GPU’n utöver det du har på den plana delen. Viktigt att tänka på är att använda en ickeledande pasta. Gelid GC-Extreme är sjukt bra pasta men den behöver bytas varannat år för att den blir torr med tiden, men tyvärr säljs den inte hos de stora drakarna för de säljer det de kan köpa in billigt.

Permalänk
Medlem

Har aldrig bytt på någon produkt, funderat på det men aldrig orkat. Tappar ingen prestanda än.
Min cpu är varmare än när allt var nytt och rent dock, ca 10c högre efter att ha varit monterad i nio år och körts dygnet runt.
GPUn är fortfarande som ny.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hade ett EVGA GTX 460 som gick ganska varmt. Köpte sen ett till att ha i SLI och det var ganska mycket svalare. (Spelade ingen roll vilken som sattes över och under). Demonterade det och bytte kylpasta och fick ett suveränt resultat.

Efter det har jag nog lyckats byta kylpasta på nästan alla grafikkort jag ägt, något år efter inköp eller så.. Oftast med ganska små skillnader faktiskt. Första gången var mer av en outlier.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Min first day PS3 låter, kanske dags att byta på den nu

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Ja, på mitt TNT2 Ultra när det skulle in i retroburken.
Väldigt enkelt!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Undviker pastabyte på nya/nyare (<1år) GPUér. Övriga begagnade inköp av vilka det blir ett par varje år får ofrånkomligen foga sig i att rivas ner och få lite MX4 på die´n.
Enda gången jag stött på patrull var mitt senaste beg inköp av ett GTX690. Men där var orsaken att någon tidigare ägare försökt sig på samma sak och saboterat skruvskallarna....

Eftersom det sällan handlar om några summor för dessa kort ser jag det som ett ypperligt tillfälle att öva och lära mig.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Rekordmedlem

Nja, har aldrig bara bytt men jag har bytt kylare några gånger och i samband med det har det blivit ny kylpasta..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skruvade isär kortet för rengöring så jag var tvungen att byta då, senare så bytte jag kylare helt och passade på att slänga på lite flytande metall då.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

Bytte kylpasta på mitt Asus RTX 2080 Strix OC i slutet av förra sommaren vilket gav bra resultat. Alltid kört med Quite-bioset och kortet har alltid vart mer eller mindre ljudlöst (klart det hörs vid gpu-krävande spel m.m.) men har då och då gått upp till 100% fläkthastighet den senaste veckan (räknat från bytet av pasta dvs). Orsaken var höga temperaturer. Ny kylpasta och ljudnivåer och temp var tillbaka till det "normala". Har dessvärre inga siffror sparade men klart värt det i mitt fall då både temperatur och ljudnivå sjönk.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Märkte att mitt 1080 börjat gå väl varmt senaste tiden med temps & fläktljud som började bli rent otrevligt, tog tag i saken nu när jag fick 30 grader varmt inne med tid över under semestern & monterade bort kylarn, haft kortet i 3år & 10 månader utan att byta fabriksappliceringen av pasta. Det var hög tid, mycket hög tid. Pastan hade på något sätt runnit av die'en nästan helt & hållet och samlats runt den, die'en var nästan ren från pasta och pastan var vattnig i konsistens, så vattnig att den såg ut som kondensdroppar Samtidigt syntes det spår av små, små rester pasta över hela die'en så jag misstänker att den har varit täckt från fabrik men att det med tiden värmts och pressats undan. (Kanske att den helt enkelt skurit sig som Andreaz1 nämnde)

Nu vart jag så paff att jag inte hade mentala närvaron att ta en bild på det, kan inte annat är be om ursäkt för den missen...

Före operationen landade temps på 78-80 med fläkthastighet på 1800-2krpm under load med en frekvens dykandes till ~1800MHz, efter operationen så sjönk temp till 65 grader under load med 1k rpm och 2100MHz på gpu'n. Hade en maxtemp på 80 tidigare som förmodligen räddat gpu'n

Det sjuka är att jag har haft noll problem med krascher eller artefakter eller annat och problemet har egentligen dykt upp senaste halvåret, jag misstänker att pastan helt enkelt passerat sitt bäst före och helt tappat sin förmåga att agera som normal pasta ska och nu när det vart så varmt så märktes detta mycket mer än tidigare.

Skjut inte på det, byt pasta innan den rymmer från kislet...

OBS! om ni byter pasta, iakttag försiktighet med demontering & montering (finns ofta instruktioner att hitta), var rädd om pads till minnen/vrm. Använd inte för lite pasta, provmontera gärna flänsen en gång så ni ser att ni får kontakt med gpu'n helt & hållet. Använd gärna icke konduktiv pasta, skulle ni använda flytande metall så tänk på att isolera motstånd och öppna kontaktytor runt gpu'n. Tänk också på garantin ifall ni har en sådan och sist men inte minst, stressa inte er igenom detta, ta er tid och se till att ha en bra arbetsyta att vara på & håll reda på skruvar & detaljer.

Jajamän! Jag gjorde det på mitt 1070 Strix OC. Väldigt enkelt att ta isär den modellen så att man bara exponerar de relevanta delarna utan att plocka isär kortet i molekyler och sedan sätta ihop det igen Jag bytte till Kryonaut och är nöjd med resultatet. Gjorde en video om det också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hur ofta bör man byta pasta och termalpads?

Permalänk
Medlem

Det är bra att byta pasta.
Dock inte nödvändigt.
Efter 3 år kan du nog få ner tempen med 4/5 grader.

Att städa sin dator är inte heller fel. damm och annat skit, samtidigt byter du pastata och ravioli

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Byter enbart om jag får för mig att byta kylare eller liknande.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av employed:

Hur ofta bör man byta pasta och termalpads?

Det beror på kvalitén på kylpastan och kuddarna. En del klarar sig galant ett helt gäng år och det kanske inte tillför något att byta ens efter 4 år. I andra fall har sämre grejer använts från fabrik och då kan du se en förbättring av att byta ut det där redan dag ett ;).
Och ja - vad man väljer för ersättningsprodukter har samma fråga/problematik. Hur länge håller det?

Jag upplever det vara ganska glest med recensioner över hur bra kylpasta och pads åldras. Så här har jag inge bra svar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det beror på kvalitén på kylpastan och kuddarna. En del klarar sig galant ett helt gäng år och det kanske inte tillför något att byta ens efter 4 år. I andra fall har sämre grejer använts från fabrik och då kan du se en förbättring av att byta ut det där redan dag ett ;).
Och ja - vad man väljer för ersättningsprodukter har samma fråga/problematik. Hur länge håller det?

Jag upplever det vara ganska glest med recensioner över hur bra kylpasta och pads åldras. Så här har jag inge bra svar.

Precis, det blir näst intill omöjligt att ge ett generellt svar, det bästa jag tror jag kan säga är att 3-5 år rent generellt är nog vad en pasta bör hålla med outliers åt bägge håll, pads verkar ha något längre livslängd så länge de får sitta ifred & man inte pillar med dom för mycket. Sen kan ju TIM vara felapplicerat från fabrik men då märker man det på hög temp från dag ett mot vad man borde ha, i det läget kan de va bra & byta direkt men det beror då inte på livslängd. I mitt fall var temp från fabrik mycket bra och absolut inget som gjorde mig ens lite misstänksam på någon felapplicering så den fick helt enkelt vara för garantins skull (även om man många gånger får byta kylare utan att bryta garanti, inte alltid dock). Med tiden verkar dock pastan ha skurit sig & separerat oljan från resten av pastan och migrerat från die helt & hållet, det sistnämnda visste jag inte kunde hända om jag ska vara ärlig, inte sett det tidigare själv.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Det beror på kvalitén på kylpastan och kuddarna. En del klarar sig galant ett helt gäng år och det kanske inte tillför något att byta ens efter 4 år. I andra fall har sämre grejer använts från fabrik och då kan du se en förbättring av att byta ut det där redan dag ett ;).
Och ja - vad man väljer för ersättningsprodukter har samma fråga/problematik. Hur länge håller det?

Jag upplever det vara ganska glest med recensioner över hur bra kylpasta och pads åldras. Så här har jag inge bra svar.

Det är nog för att åtminstone vanlig "industrikylpasta" har så stabila egenskaper att det är är irrelevant att testa hur värmeledningsförmågan påverkas över tid på hemdatordelar, delarna är utbytta långt innan kylpastan har degraderat sin funktion så pass att det blir ett problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det första jag gör med ny GPU är skruva isär den och se till att den får bättre pasta och framför allt bättre kontakt vid minne/vrm.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag bytte på mitt R9 290, fick ner tempen ca 15 grader under load

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag böt kylpastan för 1-2 mån sedan på mitt 980ti pga. höga temperaturer men blev riktigt besviken då det inte gjort någon skillnad. Ligger fortfarande med en idle temp på 60 grader och load på 85-90 grader.

Enligt vad jag läste mig till så skulle man ha på rätt mycket kylpasta. Metoden jag använde var att jag först gjorde ett kryss och sedan ett plus med kylpastan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aciero:

Jag böt kylpastan för 1-2 mån sedan på mitt 980ti pga. höga temperaturer men blev riktigt besviken då det inte gjort någon skillnad. Ligger fortfarande med en idle temp på 60 grader och load på 85-90 grader.

Enligt vad jag läste mig till så skulle man ha på rätt mycket kylpasta. Metoden jag använde var att jag först gjorde ett kryss och sedan ett plus med kylpastan.

Inte någon av fläktarna som skurit eller damm som samlats i flänsarna? Om det var en ganska trögflytande pasta så kan du applicera för mycket till slut men det ska till en hel del. Provmonterade du först för att se hur die fick kontakt med fläns genom pastan? Annars är det ett mycket bra första steg, gör rent bägge ytorna, applicera den mängd du tror är lagom och provmontera flänsen, tag sedan av den igen & kika hur pastan täckt eller inte täckt hela gpu'n. Gör sedan rent igen & applicera en passande mängd, tröck det ut mycket stora mängder vid
sidan av gpu'n på första testet så använd lite mindre, täckte det inte hela gpu'n så använd lite mer.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Har på de senaste två korten bytt ut kylaren så då blir även kylpastan utbytt

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske ska fundera på att göra det på mitt 390X.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Va försiktiga så ni inte klämmer till fläktarna bara när ni håller på för annars slutar de som för mig där en fläkt blev skev, ja ni kan ju tänka missljudet när den började varva upp

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Bytte pasta på mitt 1080TI då jag märkte att jag behövde köra 90-100% på fläktarna för att ens ha en klock på 1850Mhz, har ett skit exemplar tyvärr.... kraschar så fort jag ens höjer 25Mhz i afterburner så kommer max upp i 1915Mhz men kan iaf köra 850Mhz på minnerna.