Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tony86:

Fick erbjudande på och köpa stamaktier i Genova Property Group genom banken också. 65 kr per stamaktie.
Va tror folket om de ?

Har tillräckligt med fastighet i portföljen, ser inte vad Genova ger som jag inte redan har.

Skrivet av anon5930:

Lite tecken i branschen över lång tid men framförallt att Apple officiellt går ut med att att de dumpar Intel för ARM. Tråkiga är ju just att det inte verkar finnas något bra sätt att investera i området.

Om någon ser något, utöver nämnda Softbank, så är iallafall jag intresserad.

Området? Går fint att investera i halvledarbelag som Intel, Nvidia, TSMC etc,

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att alla aktier sjunker vissa dagar? T.ex. igår gick hela min bevakningslista negativt, vad hände?

Är det att något negativt händer i världen/USA, vilet gör att alla flippar ur och tror att världen går under?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Saddl3r: Igår var det framförallt det ökande antalet Covid-19 fall i USA som drog ner marknaden - investerare började oroa sig för fler/mer lockdowns och liknande som drar ner konsumtionen. Är man intresserad och förstår engelska så kan jag tipsa om Investopedias nyhetsbrev "Market Summary". Där går de dagligen igenom de största marknadspåverkande nyheterna i kort format. Jag läser det varje morgon till frukost!

https://link.investopedia.com/join/53o/signup

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Saddl3r:
Apple stänger nu 7 butiker i USA och folk tror att andra kommer göra likadant.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag kikade igenom erbjudandet med men skippar den. Fastigheter är inget jag vill investera i idag. Men det är också ett område jag är total novis inom, jag kan mycket väl ha missat något intressant i caset.

Jo känns lite som fastighetsmarknaden kanske kommer gå lite trögt nu den närmsta tiden så är.nog lika bra och vänta lite

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Har tillräckligt med fastighet i portföljen, ser inte vad Genova ger som jag inte redan har.
Området? Går fint att investera i halvledarbelag som Intel, Nvidia, TSMC etc,

Tänkte mer ARM, Intel ser jag ingen direkt framtid i. Nvidia är fin men för högt värderad för att jag skulle vilja köpa in mig mer där nu.

TSMC är intressant, har faktiskt inte riktigt tänkt på att kolla in själva tillverkaren. Blir att göra på lunchen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tony86:

Jo känns lite som fastighetsmarknaden kanske kommer gå lite trögt nu den närmsta tiden så är.nog lika bra och vänta lite

Att bygga nytt finns det ju marknad för, men få byggnadsbolag verkar vara intresserad av att bygga det marknaden vill ha och där det behövs.

Känns lite för osäkert nu. Iallafall för mig. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Att bygga nytt finns det ju marknad för, men få byggnadsbolag verkar vara intresserad av att bygga det marknaden vill ha och där det behövs.

Känns lite för osäkert nu. Iallafall för mig. :/

Gäller och ha is i magen och vänta lite sen finns de ju en massa olika bolag också som man kan kolla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Vad tycker ni om Wirecard AG?
De verkar ha fuskat med sin balansräkning och blåste upp denna med 2 miljarder euro.
Nu kan de inte ha en årsredovisning eftersom revisorerna godkänner inte rapporten.

Igår föll aktien med ca 62,5%

Är det något att köpa nu i väntan på att ryktet skall återhämta sig eller är detta ett högst spekulativt riskfylld affär?

Hoppas det inte blivit något köp. Tappat 95% av värdet denna vecka så är ett bra exempel på att inte försöka "fånga en fallande kniv".

Permalänk
Medlem

Så nu blev det insatt säljorders på 90% av investeringarna ungefär. Får se hur det går, men jag har en stark känsla av att det kommer att gå neråt närmaste veckorna.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas:

Nej då, jag la Wirecard på bevakningslistan, men var inte ens nära på att köpa.
Lugna puckar.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tony86:

Gäller och ha is i magen och vänta lite sen finns de ju en massa olika bolag också som man kan kolla på.

Så sant!

Rikatillsammans har sneglat på Genova såg jag nu ikväll, kan vara värt att läsa: https://rikatillsammans.se/genova/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Så sant!

Rikatillsammans har sneglat på Genova såg jag nu ikväll, kan vara värt att läsa: https://rikatillsammans.se/genova/

Såg ganska postivt ut från deras sida
Dock så är de ju minst 13k man behöver för och köpa den å de har man ju inte såklart

Permalänk
Medlem

Genova ser bra ut. Den är redan fulltecknad och ser ut att vara en bra rabatt. Corona är förstås en riskfaktor på kort sikt.
Räknar kallt med att man antingen får en pro rata tilldelning eller att alla småsparare får ett fast antal. Så tecknar 600 st så får vi se om man får något.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tecknade 300, kul om man får något!

Permalänk
Medlem

Genova.. okej.. Säg att jag vill gå in i Genova för att sälja allt i slutet av första handelsdagen.
DVS 30 juni kl 17.29.

Vad jag förstår så får man inga aktier före likviddagen den 2 juli och beloppet för teckningen måste ligga på ISK/KF under tiden.

Vad innebär det rent praktiskt? Kan jag teckna Genova och sälja på en gång, eller först efter den 2/7? Vad gör jag om jag ser ett kraftigt kursras mellan 30/6 och 2/7?`

Hur funkar det?

PS - visst är det så att så fort jag tillför medel (likvid eller aktier/fonder) till ISK/KF så ökar schablonskatten som beräknas på kontots värde. Om jag sedan säljer aktier från ISK och flyttar likvida medel till Depå, vad händer då med skatten?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Genova.. okej.. Säg att jag vill gå in i Genova för att sälja allt i slutet av första handelsdagen.
DVS 30 juni kl 17.29.

Vad jag förstår så får man inga aktier före likviddagen den 2 juli och beloppet för teckningen måste ligga på ISK/KF under tiden.

Vad innebär det rent praktiskt? Kan jag teckna Genova och sälja på en gång, eller först efter den 2/7? Vad gör jag om jag ser ett kraftigt kursras mellan 30/6 och 2/7?`

Hur funkar det?

PS - visst är det så att så fort jag tillför medel (likvid eller aktier/fonder) till ISK/KF så ökar schablonskatten som beräknas på kontots värde. Om jag sedan säljer aktier från ISK och flyttar likvida medel till Depå, vad händer då med skatten?

Du får dina aktier den 30/6 men de registreras inte på formellt innan 2/7. Du kan ändå sälja direkt, men inte ta ut pengarna (utan att betala ränta, gäller samtliga aktier): https://samuelssonsrapport.se/likviddag/

Angående skatt så skattar du för insatta belopp om totalbelopp i slutet av varje kvartal, så en liten högre skatt då det hela sker över kvartalsskifte. Att ta ut pengar beskattas inte men vill du senare sätta in "samma" pengar igen så för då återigen beskatta dem.
Avanza har en bra genomgång av detaljerna: https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-dekla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Du måste ha täckning för att köpa aktierna redan 30/6 men handeln för aktien öppnas den 2/7 till priset 65 kr/aktie (eller vad nu Mr Market tycker den är värd). Det är ingen extra "risk" inbyggd mellan dessa dagar.

Angående skatt så skattar du för insatta belopp om totalbelopp i slutet av varje kvartal, så en liten högre skatt då det hela sker över kvartalsskifte. Att ta ut pengar beskattas inte men vill du senare sätta in "samma" pengar igen så för då återigen beskatta dem.
Avanza har en bra genomgång av detaljerna: https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-dekla...

Tack för förklaringen.
Detta med ISK har jag tidigare sett men kunde ej hitta länken.

Menar du att det inte kommer ske någon handel med Genova till den 2 juli? Och att kursen kommer vara fastställd till 65kr/aktie till 2 juli kl 09.30?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Tack för förklaringen.
Detta med ISK har jag tidigare sett men kunde ej hitta länken.

Menar du att det inte kommer ske någon handel med Genova till den 2 juli? Och att kursen kommer vara fastställd till 65kr/aktie till 2 juli kl 09.30?

Nej, gick in och läste på och jag hade fel. Tilldelning och handel börjar 30/6. Likviddag är den dag som affären registreras i något uråldrig register som säkerligen är digitalt idag men ändå har de inte ändrat detta ännu. Flyttar du pengarna innan likviddag (Avanza visar dem direkt för dig men du "äger" inte pengarna innan likviddagen) så får du betala ränta på beloppet. Du kan dock köpa en annan aktie / fond etc på Avanza innan likviddagen utan extra kostnader.

Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas:

Okej, kolla om jag fattar rätt:

Jag för in pengar till mitt ISK nu.
Pengar ligger orörda.
Jag visar intresse för att teckna xxx aktier i Genova.
Om tilldelning går igenom så får jag dessa xx aktier den 30/6 på morgonen när Stockholmsbörsen öppnar.
Jag har då all rätt och möjlighet att sälja alla dessa aktier samma dag, även om likviddag är först den 2/7.
Jag kan sedan återinvestera dessa pengar (som jag har fått från Genova försäljningen) i andra värdepapper innan den 2/7 och slippa betala ränta till Avanza.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tony86:

Såg ganska postivt ut från deras sida
Dock så är de ju minst 13k man behöver för och köpa den å de har man ju inte såklart

Jag håller på och funderar, har inte sånna summor liggandes på mina investeringskonton, har redan investerat upp dessa. Kan sälja av några av aktierna som redan gjort bra ifrån sig men med risken att inte få någon tilldelning och sedan måste hitta något nytt att investera i lockar mig inte nu i sommarvärmen.

Kan föra över från buffert-kontot, men vill helst undvika att använda pengar från det kontot till spekulering. Blir att fundera över natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag håller på och funderar, har inte sånna summor liggandes på mina investeringskonton, har redan investerat upp dessa. Kan sälja av några av aktierna som redan gjort bra ifrån sig men med risken att inte få någon tilldelning och sedan måste hitta något nytt att investera i lockar mig inte nu i sommarvärmen.

Kan föra över från buffert-kontot, men vill helst undvika att använda pengar från det kontot till spekulering. Blir att fundera över natten.

Funderar jag också. Jag har ju möjligheten och sälja av nån aktie jag har i sånna fall då men.
Deras pref aktie delar ju ut bra den också. Men stamaktien kommer väll inte och dela ut så mycke men kan ju bli nått bra.
Utdelningsaktier är nått jag vill ha. Gärna uppdelat på flera ggr per år också.

Ta en funderare om du verkligen om du ska ta från buffert kontot
Man vet ju aldrig hur de går. Å man ska ju hellst köpa för sånna pengar man har råd och förlora

Permalänk
Medlem

Får se om man gjorde bort sig, men tecknade mig för 600. Man måste ju gambla lite emellanåt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tony86:

Funderar jag också. Jag har ju möjligheten och sälja av nån aktie jag har i sånna fall då men.
Deras pref aktie delar ju ut bra den också. Men stamaktien kommer väll inte och dela ut så mycke men kan ju bli nått bra.
Utdelningsaktier är nått jag vill ha. Gärna uppdelat på flera ggr per år också.

Ta en funderare om du verkligen om du ska ta från buffert kontot
Man vet ju aldrig hur de går. Å man ska ju hellst köpa för sånna pengar man har råd och förlora

Låter vettigt! Utdelningsaktier är något jag själv vill fokusera på med tiden.

Sålde av aktier och gjorde en liten överföring från lönekontot, så 200 aktier här.

Permalänk
Medlem

Köpt på mig lite fler Millicom idag. Tycker att den rackaren borde gå upp snart. Har 265 aktier (62k) och med de sista kommer jag nu sitta stilla i båten ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Låter vettigt! Utdelningsaktier är något jag själv vill fokusera på med tiden.

Sålde av aktier och gjorde en liten överföring från lönekontot, så 200 aktier här.

Jag har blandat jag men satsar på utdelningsaktier har nåra som jag har bara för å förhoppningsvis tjäna pengar på.
Men sen kan man ju få en del pengar på en utdelningsaktie också om den stiger så.

Gjorde lika här. sålde av en aktie och köpte 200 aktier jag också.

Permalänk
Medlem

Tecknade mig för 400 Genova men fick ingen tilldelning

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Tecknade mig för 400 Genova men fick ingen tilldelning

Jag tecknade mig för 600st, fick 75st.
Lätt besviken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

Tecknade mig för 400 Genova men fick ingen tilldelning

Ingen tilldelning här heller. Investera om i något annat då. Redan förlorat pengar då en del av det jag sålde av gick upp under dagen så lite extra störande.