Joystick hindrar skärm att gå i vila...

Permalänk

Joystick hindrar skärm att gå i vila...

Någon som vet hur man gör för att min Logitech Extreme 3D Pro ska ställas in (och VAR) för att saker ska kunna gå i vila??

=( Win 10 Home, senaste.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter mer som ett fel på drivrutiner, ominstallera dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testa gå in i enhetens inställningar och bocka ur att enheten tillåts väcka datorn ur viloläge.

Visa signatur

---

Permalänk

@Gorian: Det står inte så tydligt vilken HID enhet som hör till joysticken... Finns ju någon usb enhet som heter nåt i stil med "gaming" men den är inte möjlig att ställa in på det viset. Sen finns ju några usb-enheter med - kan en av dessa vara joysticken. Gör det något om jag bockar ur alla att de inte kan väcka datorn?

kom sen på att jag kör med high performanceläget i win 10 - men jag är snudd på säker att datorn har gått i vila tidigare.

spelar det någon roll vilken port joysticken sitter i (bakre på min b450-f) Finns ju lite olia...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter mer som ett fel på drivrutiner, ominstallera dem.

Inga drivrutiner till den här joysticken, finns ej från logitech utan kör på MS drivare...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Finns rutiner se nedan

Logitech Gaming Software
Möjliggör anpassning av vissa spelkontroller och rattar.
Varför bör jag uppdatera?
Denna uppdatering har lagt till stöd för den senaste versionen av SDK-ratten.
Programversion: 5.10.127
Senaste uppdateringen: 2010-03-30
Operativsystem: Windows 8, Windows 7, Windows Vista, Windows XP (eller äldre), Windows 10
Filstorlek: 15.3 MB

Ladda ner nu
64-bit

Permalänk

@molk: Senaste uppdateringen 2010? Måste ju kommit en nyare!

Tack för infon att det ändå finns. Men denna "fixar" problemet med energilägena?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Hittade en nyare: https://www.logitechgamingsoftware.co/logitech-gaming-softwar...
EDIT: Man var visst tvungen att köra den äldre med just joysticken.

Tack igen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Blev lite för tidig glädje. Detta gjorde absolut ingenting åt problemet, tyvärr. Skärmen går fortfarande inte i energiläge såvida jag inte drar ur joysticken. Avinstallerade då jag inte behöver funktionaliteten i det där programmet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Någon annan med en lösning?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Eh. Den där länken ser jääävligt skum ut. Skulle nog köra virus/malware kontroll om du laddat ner och kört nåt därifrån.

Permalänk

@holo: Hmm. Jag såg nu att det det absolut inte var en officiell sida. Dock vet jag att det varit svårt att hitta den här versionen av LGS, så om möjligt har någon skapat en sida med dessa filer. Finns ju andra exempel på det. Men inget program har varnat och en fullscan och en offlinescan sade inte något heller.

Ni som har ett annat scanerprogram, kan ni scanna filen och dess innehåll och se, tack.

Sen har jag som sagt inte kommit på en lösning till huvudproblemet ännu...mer än att dra ut joysticken varje gång jag inte spelar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Eh. Den där länken ser jääävligt skum ut. Skulle nog köra virus/malware kontroll om du laddat ner och kört nåt därifrån.

Filerna på den sidan verkar laddas ner från Logitech (jag blev omdirigerad till support.logi.com/hc/en-001/articles/360025298053-Logitech-Gaming-Software) så verkar inte vara något fishy med filerna.

Skrivet av spacedebree:

Det står inte så tydligt vilken HID enhet som hör till joysticken... Finns ju någon usb enhet som heter nåt i stil med "gaming" men den är inte möjlig att ställa in på det viset. Sen finns ju några usb-enheter med - kan en av dessa vara joysticken. Gör det något om jag bockar ur alla att de inte kan väcka datorn?

Har du inget annat anslutet till USB portarna som du vill ska kunna väcka datorn så kan du kan bockar ur på alla.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: Tja...mitt tangenbord får ju gärna kunna väcka datorn, men det framgår ju inte vilken hårdvara som är är kopplad till vad.

Tack för infon om filerna!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Någon mer som har tips?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Skulle ju kunna testa koppla ur allt annat och kolla vad som är kvar i enhetshanteraren, alternativt koppla ur och i joysticken och kolla om du hittar den.

Permalänk
Medlem

@spacedebree:
Enligt: https://www.rocketdrivers.com/manufacturers/logitech/usb-devi...
Så bör Hårdvaru-ID för "Logitech Extreme 3D Pro" vara: HID\VID_046D&PID_C215

Även om det är en "allmän drivrutin", så bör hårdvaru-id:t finnas där.

Gå in i Enhetshanteraren, går ner till "HID"-enheterna, "Human Interface Devices", vad det nu kan vara på svenska.
Högerklicka på den enhet du tror kan vara joysticken, välj "egenskaper", gå till fliken "Detaljer", Rulla ner i rullgardinen tills du hittar något som liknar "Hårdvaru-ID:t" ovan.

När du hittat rätt enhet, så kan du kontrollera om du kan ändra Energinställningar på den sista fliken "Power Managment".

En exempelbild på en annan Logitech enhet. Man kan se att VID_046D är Logitechs "VendorID", och sedan har du "PID", "Product ID"

Permalänk
Skrivet av Viita:

@spacedebree:
Enligt: https://www.rocketdrivers.com/manufacturers/logitech/usb-devi...
Så bör Hårdvaru-ID för "Logitech Extreme 3D Pro" vara: HID\VID_046D&PID_C215

Även om det är en "allmän drivrutin", så bör hårdvaru-id:t finnas där.

Gå in i Enhetshanteraren, går ner till "HID"-enheterna, "Human Interface Devices", vad det nu kan vara på svenska.
Högerklicka på den enhet du tror kan vara joysticken, välj "egenskaper", gå till fliken "Detaljer", Rulla ner i rullgardinen tills du hittar något som liknar "Hårdvaru-ID:t" ovan.

När du hittat rätt enhet, så kan du kontrollera om du kan ändra Energinställningar på den sista fliken "Power Managment".

En exempelbild på en annan Logitech enhet. Man kan se att VID_046D är Logitechs "VendorID", och sedan har du "PID", "Product ID"
https://i.imgur.com/zVmnnFV.png

Hej, tack för tipset!

Den dyker faktiskt upp som sitt namn, men jag har inte kunnat ändra något där - det finns inget val för energihantering på dessa. Vad det gäller övriga HID så är det ett annat namn på dessa.

I Logitech... HID... så kan jagi inte ändra något med energi
i Logitech... USB... så finns fliken för energi men valet att ändra är grått. Det enda som finns är valet för att låta datorn stänga av enheten för att spara ström. Den är iklickad som default och har nog inte med saken att göra är jag rädd.

Så jag vet inte riktig hur man ska göra... Helt tokigt att en sådan här basal sak inte funkar.

Några mer tips?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hej, tack för tipset!

Den dyker faktiskt upp som sitt namn, men jag har inte kunnat ändra något där - det finns inget val för energihantering på dessa. Vad det gäller övriga HID så är det ett annat namn på dessa.

I Logitech... HID... så kan jagi inte ändra något med energi
i Logitech... USB... så finns fliken för energi men valet att ändra är grått. Det enda som finns är valet för att låta datorn stänga av enheten för att spara ström. Den är iklickad som default och har nog inte med saken att göra är jag rädd.

Så jag vet inte riktig hur man ska göra... Helt tokigt att en sådan här basal sak inte funkar.

Några mer tips?

Detta kanske fungerar istället, du måste dock köra en kommandotolk som administratör.
Ibland kan kommandon i kommandotolken göra ändringar som du inte kan göra "visuelt".
Leta upp kommandotolken i startmenyn, högerklicka på denna och välj "kör som administratör".

Enl. instruktioner under "Option 2".
https://www.sevenforums.com/tutorials/122027-devices-allow-pr...

Tänk på att du i kommandotolken kan kopiera text, högerklicka i rutan, välj "markera", markera text som vanligt, högerklicka igen för att kopiera markerad text. Du kan sedan högerklicka för att klistra in kopierad text (ctrl+v fungerar inte i kommandotolken). Tänk på att när är du skriver kommandot innehållandes -devicedisableawake så måste du sätta "citattecken" på båda sidor om det enhetsnamn du kopierat. Precis som i exemplet. Tänk på att siffror inom parentes om sådana finns listade efter enhetsnamnet, skall finnas med.

De har ett lite dåligt exempel i exemplet, då jag får upp ett par enheter med samma namn följt av (001), (002), etc, när jag själv kör query-kommandot.